Při volnoběhu bude napětí takto malé vždy. Na volnoběh není alternátor schopen dávat ještě tak velký proud, aby všechny spotřebiče uživil. Každopádně při měření na volnoběhu záleží také strašně moc na stavu autobaterie.
Měření dobíjení se provádí při zapnutých potkávacích světlech. Při zvýšení otáček motoru cca nad 1000ot/min musí alternátor dávat napětí mezi 13,8 - 14,2V (13,5 - 14,5V).
Pokud alternátor i přes toto bude bez světel dobíjet správně a po zapnutí světel napětí klesne pod stanovenou mez (nutno mít víceméně nabitou baterii), bude naražené buď statorové vinutí anebo nějaká usměrňovací dioda - vymontovat alternátor, rozdělat a proměřit. ND viz příspěvek Drobka
. Rovněž to může způsobovat nějaký přechodový odpor (vyčistit všechny kontakty), včetně dosedací plochy uhlíků na komutátor, kostra regulátoru apod.