Otáčkoměr

Moderátor: Moderátoři

Uživatelský avatar
MartasBrno
Příspěvky: 4442
Registrován: pon zář 08, 2008 13:10
Bydliště: Brno

Příspěvek od MartasBrno »

Michal Karásek píše:Zdravím,
tak tenhle problém bych řešil dvěma způsoby...když by šlo ze zapojení palubovky (zatím znám jen dělnickou 2104/05) vyčíst, jak je budík zapojen a co má v sobě za součástky, tak udělat analogový převodník nebo se podívat kam to vhodně zapojit, když by to takhle nešlo, tak mezi holý budík a indukčku vpravit procesorový převodník s DA výstupem ... pro lidi znalé problematiky mikroprocesorů je to dílo o pár součástkách za babku na jedno odpoledne...věřím, že pár lidí, co téhle problematice rozumí tady na fóru je, bohužel pro mne jsou Svitavy i ostatní místa docela daleko, abych se u někoho mohl pustit do laborování...většinou na otáčkoměru bývá ale analogový převodník šířky pulsu na napětí (nejjednodušší je kondík k zemi a odpor) a to je potom odečítáno na budíku, jak je to s Ičkem nevím, bere si signál někde z řídící jednotky, nebo od zapalování?


neznám sice zapojení íčkového otáčkoměru, ale předpokládám že bude funkčně podobné tomu klasickému. úpravu klasiky do íčka jsem popsal v Croftově tématu, Croftovi to podle jeho slov chodí.
Úprava íčkového do klasiky bude jednoduchá (znecitlivění, dodělání vstupního obvodu podle schematu které tu někde je...), nebo nebude nutná (byl bych opatrný a prvně to zkontroloval než pak otáčkoměr opravoval.)
Myslím, že nejnáročnější na těchto úpravách je rozpertlování otáčkoměru.
Maysner
Příspěvky: 3209
Registrován: čtv črc 06, 2006 13:22
Bydliště: Brno

Příspěvek od Maysner »

ickovej otackomer beha s civkou absolutne bez problemu. na tistaku budiku jsou do otackomeru dva piny. jeden pres odpor, ci neco takovy, nezkoumal jsem to, ten je pro pripojeni na civku. a druhej pin naprimo, pro pripojeni k rj. takze neni treba vubec zadny upravy, jen pripojeni na spravnej pin
E36 330i coupe skoro Alpina, Mauritiusblau Metallic - Crash Packet
Dokud karu nerozdelas, nevis o ni nic :-P

Chatka 12 forever
Buková Drift Challenge Team
Romania team 2009
Veverka

Příspěvek od Veverka »

Mně bere jak všeci tvrdíte že palubovka 05 je dělnická :D .Ta z 07 vypadá jako z Favorita.
Cory
Příspěvky: 11569
Registrován: stř čer 14, 2006 17:14
Bydliště: Snina/Košice

Příspěvek od Cory »

Veverka píše:Mně bere jak všeci tvrdíte že palubovka 05 je dělnická :D .Ta z 07 vypadá jako z Favorita.


Najlepsia je mix 05 s 07 :D
Lada 2171 Priora 1,6 MPi (2013), Lada 2105 v regenerácii (1985), Lada 21044 1,9 MPi (1998), Škoda Felícia 1,3 SPi - 40kw (1996), 2 x Babetta 210 (1984,1988), Simson 70 ccm (1989), Zetor 4011 (1966)
Uživatelský avatar
Juraj Juriga
Příspěvky: 80
Registrován: ned pro 13, 2009 16:55
Bydliště: Bešeňová, Slovensko

Re: Otáčkoměr

Příspěvek od Juraj Juriga »

Ahojte priatelia, dnes ma napadlo dať do traktorčeka otačkomer poraďte ako ho zapojiť.
Mám prístrojovku z 2103 použil by som tento otačkomer a v tragáči mám motor 21011.
Žiguli ide aj vtedy, keď nemá ísť.

vaz 2103 - ex
vaz 21044 1700i a opel astra caravan G
Uživatelský avatar
Luděk Musil
Příspěvky: 10493
Registrován: úte čer 01, 2004 07:55
Bydliště: Vyškov/Rašov
Kontaktovat uživatele:

Re: Otáčkoměr

Příspěvek od Luděk Musil »

Na typu motoru nezáleží.
Pro zapojení otáčkoměru (když vynechám kontrolky) zcela postačí "klíčkové" plus, kostra a signál z "portu" č. 1 indukční cívky.
A klidně bych použil celý panel. Máš tam všechny potřebné "budíky", tzn. teploměr, tlakoměr (stačí sehnat a namontovat čidlo) i kontrolky. L.
21011 -> (78) 84-99; 2103 -> (78) 99-04; 21073 -> (96) 04-07; 21044 -> (99) 07-13; 21044 -> (96) 12-16; Granta bílá -> 16-?; Vesta SW cross barvy Phantom (19) 20-?; 21011 - veterán (75) 12-?
Nemožné na počkání, zázraky do 3 dnů ´
Uživatelský avatar
ffoxbat
Příspěvky: 12
Registrován: sob dub 20, 2013 21:24
Bydliště: Vimperk

Re: Otáčkoměr

Příspěvek od ffoxbat »

Ahoj, koupil jsem 21061 a otáčkoměr visí ve vzduchoprázdnu - poraďte mi pls co to znamená. Při chodu motoru samozřejmě nefunguje. Nevíte, jestli tyhle budíky někdo opravuje?
Navíc palivoměr mi vyhazuje pojistku č. 9, je jistý, že to dělá přístroj, žárovky jsou OK. Dá se budík nějak rozebrat a uvnitř prohlídnout?
Přílohy
Otackomer.JPG
Uživatelský avatar
MartasBrno
Příspěvky: 4442
Registrován: pon zář 08, 2008 13:10
Bydliště: Brno

Re: Otáčkoměr

Příspěvek od MartasBrno »

Prověřil bych správnost zapojení jako takového. Aspoň podle fotek, jestli někdo nezpřeházel dráty. Máš možnost měřit elektrický odpor? Máš multimetr?
Budíky jsou rozebíratelné blbě. Ale jde to. Odpertluje se chromovaná obroučka, vyjme sklíčko a rámeček, pak se vzadu povolí matičky a pajšl ti vypadne z toho plechového tubusu. Pozor na ručičku. Snazší a asi i lepší bude to vyměnit, není velký problém to sehnat.
Obrázek
a když jsem se v 15-ti rozhodoval co dál dělat, poslouchat sestry byla pro mě jasná volba... :-D
Uživatelský avatar
ffoxbat
Příspěvky: 12
Registrován: sob dub 20, 2013 21:24
Bydliště: Vimperk

Re: Otáčkoměr

Příspěvek od ffoxbat »

Díky moc za rychlou reakci. Multimetr samozřejmě mám. Pokud je tedy přístroj KO a spaluje pojistku, tak naměřím nulovou hodnotu odporu. Je moje úvaha správná?
Zkusím ještě prostudovat el.schéma a zkontroluju zapojení přístrojů. Ale auto je kromě montáže mlhovek a autorádia relativně nedotčené, takže v nějaký bastl budíků nevěřím.
Ještě mi prosím poraď, kde přesně pod palubkou je namontovaný přerušovač směrovek, takový ten kovový váleček? Já se v tom v sobotu vrtal, našel jsem plastovou krabičku označenou v Katalogu ND jako "Prerušovač smerovky", ale "Prerušovač uk. smeru" ne.
Katalog.pdf
(193.54 KiB) Staženo 171 x

Omlouvám se, že to asi bude znít diletantsky, ale auto mám teprve 5. den, jsem opravdu žigulácká lama.
Tohle jsem našel:
P1080556_m.jpg
P1080556_m.jpg (55.45 KiB) Zobrazeno 1561 x

P1080560_m.jpg

P1080561_m.jpg

Tohle ne:
2101_3726400.JPG

Předem dík.
Uživatelský avatar
Marťas
Příspěvky: 3465
Registrován: ned čer 21, 2009 22:56
Bydliště: Praha 10

Re: Otáčkoměr

Příspěvek od Marťas »

Ten váleček mám v 2101, co mám v 2106 a 21061 ani netuším, ale měl jsem za to, že ta kostka se dávala až do hranatých žigulů. I když na to mohli přejít i pro dojíždějící kulaťáky...
Kdyby tam byl ten váleček, tak by byl na stěně za budíky (přibližně za rychloměrem).
2101, r.v.1977, 1700k - Vladimir / 2106, r.v.1978 - Nikolaj / 21061, r.v.1986 - Sergej / 21044, r.v. 1999 :hrob: / 21044, r.v. 1997 Ivan / 1119, r.v. 2009 Kalina / Jawa 20, rv. 1969 / Š1203 rv. 1975 - Blaženka / Jawa 250/353 rv. 1957 / Avia A21 Furgon / Zetor 25A
Obrázek
Жигули навсегда!
Cory
Příspěvky: 11569
Registrován: stř čer 14, 2006 17:14
Bydliště: Snina/Košice

Re: Otáčkoměr

Příspěvek od Cory »

2106 mali už vystražne svetla, tak asi preto je tam tento prerušovač z hranatcov (ale logicky by mal byt teda v hranatcoch z 2106).
Lada 2171 Priora 1,6 MPi (2013), Lada 2105 v regenerácii (1985), Lada 21044 1,9 MPi (1998), Škoda Felícia 1,3 SPi - 40kw (1996), 2 x Babetta 210 (1984,1988), Simson 70 ccm (1989), Zetor 4011 (1966)
Uživatelský avatar
Luděk Musil
Příspěvky: 10493
Registrován: úte čer 01, 2004 07:55
Bydliště: Vyškov/Rašov
Kontaktovat uživatele:

Re: Otáčkoměr

Příspěvek od Luděk Musil »

Budeš tam mít jeden z těchto (Tebou vyobrazených) přístrojů. Oba jsou to přerušovače směrovek. Obvykle bývají přišroubované na motorové přepážce, někde v úrovni (vedle vlevo) otáčkoměru. Ještě by jsi na svazku kabelů u přístrojovky měl najít malý plochý váleček. Toho si v tento moment nevšímej (je to přerušovač pro kontrolku zatažení ruční brzdy). L.
21011 -> (78) 84-99; 2103 -> (78) 99-04; 21073 -> (96) 04-07; 21044 -> (99) 07-13; 21044 -> (96) 12-16; Granta bílá -> 16-?; Vesta SW cross barvy Phantom (19) 20-?; 21011 - veterán (75) 12-?
Nemožné na počkání, zázraky do 3 dnů ´
Uživatelský avatar
ffoxbat
Příspěvky: 12
Registrován: sob dub 20, 2013 21:24
Bydliště: Vimperk

Re: Otáčkoměr

Příspěvek od ffoxbat »

Přesně tak, malé relé na ručku jsem poznal, to tam je a funguje.
Já si myslel, že tam mají být přerušovače blinkrů oba 2 a já ten kovovej ne a ne najít. Že tam je jenom 1 mi napsal i p. Vozáb z CS Autolada.
Ještě tedy jeden dotaz - dneska je k dostání jenom plastový přerušovač se 4 vývody. Můžu s ním nahradit můj pětivývodový? Co mi pak nebude asi fungovat? Doufám, že už jste to někdo řešil.... :(
Díky za odpověď.
Uživatelský avatar
Luděk Musil
Příspěvky: 10493
Registrován: úte čer 01, 2004 07:55
Bydliště: Vyškov/Rašov
Kontaktovat uživatele:

Re: Otáčkoměr

Příspěvek od Luděk Musil »

ffoxbat píše:... Ještě tedy jeden dotaz - dneska je k dostání jenom plastový přerušovač se 4 vývody. Můžu s ním nahradit můj pětivývodový? Co mi pak nebude asi fungovat? ...

Budeš muset vyměnit konektorovou patici (6-pinovou za 4-pinovou), dodržet pořadí pinů a (tuším - musím nakouknout do schemat) propojit dohromady pin 3 a původní pin 5 ... ale to jen tak z hlavy). L.
Edit: kolikapinový, resp. jaký vůbec, tam máš spínač na "čtverky"?
21011 -> (78) 84-99; 2103 -> (78) 99-04; 21073 -> (96) 04-07; 21044 -> (99) 07-13; 21044 -> (96) 12-16; Granta bílá -> 16-?; Vesta SW cross barvy Phantom (19) 20-?; 21011 - veterán (75) 12-?
Nemožné na počkání, zázraky do 3 dnů ´
Uživatelský avatar
MartasBrno
Příspěvky: 4442
Registrován: pon zář 08, 2008 13:10
Bydliště: Brno

Re: Otáčkoměr

Příspěvek od MartasBrno »

Tam bude levota právě s tím přepínačem na "čtverky" - varovky. Z hlavy nevím, orientoval jsem se v tom chumlu asi den než jsem na to přišel.
Asi pátrej ve schematech, něco je k nalezení na http://www.autoprospect.ru/vaz/
http://www.autoprospect.ru/vaz/2106-zhi ... 87-gg.html
http://www.autoprospect.ru/vaz/2106-zhi ... 21065.html
Obrázek
a když jsem se v 15-ti rozhodoval co dál dělat, poslouchat sestry byla pro mě jasná volba... :-D
Odpovědět

Zpět na „Elektrická soustava“