Bezkontakt

Moderátor: Moderátoři

Re: Bezkontakt

Příspěvekod Nulašestka » pát lis 08, 2019 21:35

Tak mi teda řekněte, co to je. :D
Pusťte si tohle video od 21:00 a řekněte mi, co to tam ten člověk nabastlí ve dvacáté třetí minutě?
:arrow: :arrow: :arrow: https://www.youtube.com/watch?v=SzCL59efPQo

Přestavbová sada na bezkontakt na původní rozdělovač?
K čemu potom je u bezkontaktu komutátor - jako další součástka, co se rozbije?
Nulašestka
 
Příspěvky: 1198
Registrován: úte led 31, 2006 20:53
Bydliště: Kocourkov a Hulvátov

Re: Bezkontakt

Příspěvekod Hurikán » pát lis 08, 2019 23:48

Nulašestka píše:Tak mi teda řekněte, co to je. :D

:D :D :D

Tohle jsem dosud neznal a je to velmi zajímavé! Co jsem na runetu zjistil, tak máš pravdu v tom, že jde o zařízení pro úpravu klasického rozdělovače na bezkontaktní. Jmenuje se to Сонар-ИК. Narozdíl od klasického bezkontaktu nepoužívá halův senzor, ale optický IR snímač, který je přerušován přímo čtyřhranem rozdělovače. Ve stejném tělese je zabudována i elektronika, tj. zesilovač, tvarovač pulsu a tyristorový koncový stupeň pro spínání cívky. Používá se pouze ve spojení s klasickou cívkou Б-117 V případě použití cívky pro bezkontakt může Сонар-ИК rychle odejít. Nemá totiž koncový stupeň dimenzovaný pro sycení nízkoimpedanční cívky el. zapalování.

Výhody Сонар-ИК:
- odstranění mechanických kontaktů rozdělovače
- tím pádem snížení opotřebení ložiska podtlakové regulace předstihu díky absenci vibrací
- odstranění hlučnosti mechanického rozdělovače
- stabilní tvar impulsu jiskry
- zlepšení sycení cívky ve vysokých otáčkách (odpadá zpoždění dotyku kladívek)
- zlepšení rovnoměrnosti chodu
- minimální, resp. žádné úpravy zapalovací soustavy (vše lze jednoduše vrátit do původního stavu)
- velmi levné řešení - cena cca 500 Rub.

Nevýhody Сонар-ИК:
- teoreticky možná chybovost zapalování vlivem zanešení optického čidla nečistotami
- VN na svíčkách zůstává na původní hodnotě, jako u kontaktu
- proto nelze na svíčkách nastavit větší mezeru a natáhnout tak jiskru
- slabší jiskra ve srovnání s plnohodnotným bezkontaktním zapalováním

Na stejném principu (IR optika) funguje i staré maďarské el. zapalování, které mám v 05. V 80. letech ale nebyla tak pokročilá miniaturizace, takže to, co je všechno integrováno v Сонар-ИК v jedné malé krabičce přímo v rozdělovači, mám já rozděleno do samotného IR snímače v rozdělovači a vnějšího "komutátoru". S čistotou snímače a tím pádem spolehlivostí jiskry nebyl nikdy problém.
Моя фотогалерея здесь.

Я слежу за тобой. Всегда!
Obrázek
Uživatelský avatar
Hurikán
 
Příspěvky: 5786
Registrován: čtv úno 17, 2005 11:07
Bydliště: Brno

Re: Bezkontakt

Příspěvekod Nulašestka » sob lis 09, 2019 12:38

Hurikáne super - moc díky za objasnění! :D
Určitě to lze doporučit na rozdělovače s ložiskem. Starý typ bez podtlaku to až tak neužije - do 1500 jsem dal kladívko a kondenzátor od Bosche a letí to i přes 5500 otáček jak vítr (víc nemám srdce to točit, je to přeci jenom veterán s původním těsněním pod hlavou..) s ohromnou tažnou sílou ve středních otáčkách. Oproti bezkontaktu tam nepozoruji vůbec žádný rozdíl. :happy3:
Nulašestka
 
Příspěvky: 1198
Registrován: úte led 31, 2006 20:53
Bydliště: Kocourkov a Hulvátov

Re: Bezkontakt

Příspěvekod Henry » pát kvě 01, 2020 23:22

Odvtedy co som vymenil klasicky rozdelovac s prerusovacom za komplet bezkontaktne tranzistorove zapalovanie, sa neda nastavit zapalovanie staticky, teda pomalym otacanim startovacej kluky a sledovanim kedy preskoci iskra, pretoze pri tom bezkontakte nic nepreskoci. Vyzera to tak, ze to iskru hadze az vo vyssich otackach. Je to vlastnost toho bezkontaktu alebo to tak nema byt? Zapojene by to malo byt ok, pouzil som schemu, ktoru do tejto temy daval Cory.
Henry
 
Příspěvky: 78
Registrován: ned říj 04, 2009 21:10
Bydliště: BA, SK

Re: Bezkontakt

Příspěvekod Cory » sob kvě 02, 2020 04:34

Normalka, "komutator" pracuje od urcitych otacok
Lada 2171 Priora 1,6 MPi (2013), Lada 2105 v regenerácii (1985), Lada 21044 1,9 MPi (1998), Škoda Felícia 1,3 SPi - 40kw (1996), 2 x Babetta 210 (1984,1988), Simson 70 ccm (1989), Zetor 4011 (1966)
Cory
 
Příspěvky: 10593
Registrován: stř čer 14, 2006 17:14
Bydliště: Snina/Košice

Re: Bezkontakt

Příspěvekod Henry » stř kvě 20, 2020 13:35

Ok, dik!

Skusim teda obsirnejsie: stroboskopickou lampou som sa snazil nastavit zakladny predstih. Pochopitelne karburator nastaveny, LPG nastavene na najvyssie volnobezne otacky, s tymito nastaveniami bezalo povodne zapalovanie sice "pekne", ale bohuzial obcas vynechavalo. Pri nastaveni okolo 10° pred HU ma motor nizke otacky, odhadom cca. 500/min. a ledva sa udrzi v chode. Staci pootocit rozdelovac a otacky zacnu stupat, maximum (povedzme okolo 1000) je niekde odhadom pri 30° pred HU (ryska remenice ukazuje takmer vertikalne hore). V celom tomto rozsahu 10-30° sice motor s novymi svieckami bezi pravidelne na 4 valce, ale ten chod je taky nejaky tvrdy a "prdi" to do vyfuku (tlakove vlny a pocutelne "bublanie" jednotlivych vybuchov, co pri povodnom zapalovani nebolo). Nejake napady? Dakujem!
Henry
 
Příspěvky: 78
Registrován: ned říj 04, 2009 21:10
Bydliště: BA, SK

Re: Bezkontakt

Příspěvekod Křečík Barbuška » stř kvě 20, 2020 14:23

Nastavit zakladni predstih pri stojicim motoru 3-5° pri motorech 1500/1600 nebo 5-7° u 1200/1300. Zakladni nastaveni karburatoru Ozon pro spusteni je cca. 3,5 otacek povoleni na bohatosti a 4,5 otacky na mnozstvi. Pak to nejak nastartovat, nechat ohrat a postelovat volnobeznou smes. Provest kontrolni mereni predstihu pripadne dokorigovat a znova dostelovat smes. Proste musis dojit stavu kdy bude chtena hodnota predstihu a spravne postelovani smesi. V pripade provozu na LPG lze citlive zakladni predstih zvysit. Ja u 1500 na LPG mel nastaveno neco kolem 8-9°. Lepe to vysvetlit neumim. Nejake vytaceni zakladniho predstihu ke 30° je kravina.

Co jsem delal v zivote s tak asi sedmi bezkontakty tak nastaveni predstihu pri stojicim motoru nebyl nikdy problem. Vzdycky bylo slyset nejake lupnuti (preskok).
Lada Granta Liftback 1,6 16V - skoro normální auto
Lada Kalina 1117 1,6 8V - neopodstatněné a nenaplněné naděje
ex VAZ 2105, VAZ 2104, VAZ 2107
Uživatelský avatar
Křečík Barbuška
 
Příspěvky: 10341
Registrován: ned srp 29, 2004 09:01
Bydliště: Brno

Re: Bezkontakt

Příspěvekod Henry » stř kvě 20, 2020 17:09

Ja samozrejme chapem spravny oficialny postup/hodnoty. Akurat som myslel, ze tak ako je najlepsie nastavena bohatost zmesi volnobehu priblizne tam, kde ma motor na volnobehu najvyssie otacky, tak podobne aj zakladny predstih bude pre dany motor najlepsi tam, kde bude mat na volnobehu najvyssie otacky. Ocividne to tak nie je, minimalne v tomto pripade nie.

Nakoniec som to nechal na cca. 10° pred HU (1200 na LPG), musel som zvysit volnobezne otacky nastavenim dorazu skrtiacej klapky (Weber) a zatial to ide pravidelne, ale jemny a optimalny chod to podla mojho nazoru nema, aj v zatazeni a vyssich otackach to je dost lenive a slabe.

Mne to pri pomalom otacani startovacou klukou nehodi iskru nikdy, myslim, ze sa to startovacou klukou ani neda nastartovat, iba starterom alebo rozbehom z kopca. Som si od toho bezkontaktu sluboval bezudrzbovu prevadzku zapalovania a zatial nastavujem viac ako na povodnom. A prvu sadu uplne novych sviecok mi to znicilo snad po 100 km, teraz tam su zase nove sviecky, som zvedavy, kedy to zas zacne vynechavat.
Henry
 
Příspěvky: 78
Registrován: ned říj 04, 2009 21:10
Bydliště: BA, SK

Re: Bezkontakt

Příspěvekod Křečík Barbuška » stř kvě 20, 2020 18:17

Zakladem jsou spravne nastavene vule ventilu a nasponovany rozvodovy retez. Potom spravne nastavena hladina benzinu v plovakove komore a pak se teprve da resit predstih a stelovat volnobeh. Tez to chce zkouknout stav zapalovacich kabelu a spravnou kombinaci kabelu a svicek. Na kabely odporove pouzit svicky bez rezistoru pripadne pokud mas kabely medene tak svicky s odrusovacim odporem. Samozrejme, ze je to otrava, ale jinak se dobrych vysledku nedockas. Tez neni vyloucena ani nejaka zavada dana vekem / opotrebenim. Neni od veci si to nechat v pripade pochybnosti prohlednout nekym kdo tomu rozumi. Vic hlav vic vi, jine oko si vsimne neceho co vlastni oko prehlizi.
Lada Granta Liftback 1,6 16V - skoro normální auto
Lada Kalina 1117 1,6 8V - neopodstatněné a nenaplněné naděje
ex VAZ 2105, VAZ 2104, VAZ 2107
Uživatelský avatar
Křečík Barbuška
 
Příspěvky: 10341
Registrován: ned srp 29, 2004 09:01
Bydliště: Brno

Re: Bezkontakt

Příspěvekod Honza854 » stř kvě 20, 2020 18:54

Na lpg plati, ze predstih na volnobehu nastavit dle ucha na nejvyssi volnobezne otacky, pri tech to moc nejede, a pak jej trochu ubrat. Ve vhodnem kopci pak hledat bod, kdy to jede dobre. Spravny predstih je pak nizsi, nez ten nejlepsi pro volnobeh. Bohatost na lpg je jasna... kontrolovat slapanim na brzdu s posilovacem, nebo malinko pridusit sani. Najde se poloha kolem vrcholu optima. Jinak neklidny volnobeh na lpg odstrani vetsinou ciste svicky, dobre kabely a bezkontaktni rozdelovac a pripojeni civky na +12 pokud mozno rovnou z baterie pres pomocne rele... Zakmity dela nepaleni na volnobehu u kontaktu.
LADA 1500 béžové barvy, r. v. 1977, typ 2103
LADA 1500s červené barvy, r. v. 1979, typ 21061 (už bez papírů).
LADA 1500 tmavě modré barvy, r.v.1987, typ 2107
Uživatelský avatar
Honza854
 
Příspěvky: 362
Registrován: sob úno 21, 2015 19:48
Bydliště: Strančice

Re: Bezkontakt

Příspěvekod Křečík Barbuška » stř kvě 20, 2020 19:02

Muzes to s tim ptedstihem u LPG dle ucha rozvest podrobneji? Mi to pripada ponekud divoke. Jako klasiku uz nepestuji, ale takhle jsem to nikdy nesteloval tak, at neumru blbej :-) .
Lada Granta Liftback 1,6 16V - skoro normální auto
Lada Kalina 1117 1,6 8V - neopodstatněné a nenaplněné naděje
ex VAZ 2105, VAZ 2104, VAZ 2107
Uživatelský avatar
Křečík Barbuška
 
Příspěvky: 10341
Registrován: ned srp 29, 2004 09:01
Bydliště: Brno

Re: Bezkontakt

Příspěvekod Georgius » stř kvě 20, 2020 19:08

Tak mne napadá, neplánuješ přestavbu Kalči na LPG ? :lol:
VAZ nemá kaz (2107 1990-2005, 21113 (2005-2017, 2019 RIP),GFL (Červená Vesta Lux) r. 2017 na prodej někdy kolem roku 2030)
:wave: YOUTUBE kanál #ladavestacz - dejte odběr :love10:
Vokativ (5.pad, oslovujeme volame) je Georgie (2. deklinace, vzor populus, ze :) )
Uživatelský avatar
Georgius
 
Příspěvky: 2800
Registrován: čtv kvě 12, 2005 18:01
Bydliště: Praha

Re: Bezkontakt

Příspěvekod Křečík Barbuška » stř kvě 20, 2020 19:10

Nikoliv, pri mych najezdech to nema zadneho vyznamu.
Lada Granta Liftback 1,6 16V - skoro normální auto
Lada Kalina 1117 1,6 8V - neopodstatněné a nenaplněné naděje
ex VAZ 2105, VAZ 2104, VAZ 2107
Uživatelský avatar
Křečík Barbuška
 
Příspěvky: 10341
Registrován: ned srp 29, 2004 09:01
Bydliště: Brno

Re: Bezkontakt

Příspěvekod Georgius » stř kvě 20, 2020 19:17

V Tvém případě jsem samozřejmě neočekával jako motivaci mrzký peníz ušetřený na otopu, ale přišlo mi, že bys dostal možnost hlouběji porozumět centrálnímu mozku Kaliny, jeho vrtochům, názoru na LPG a v neposlední řadě i příležitost objevit další závady s montáží bomby potenciálně spojené, což by mohlo výrazně potěšit masochistickou část osobnosti ;-) Navíc bys při montáži nepochybně odhalil i nějakou tu lehčí neošetřenou korozi jako bonus ...
VAZ nemá kaz (2107 1990-2005, 21113 (2005-2017, 2019 RIP),GFL (Červená Vesta Lux) r. 2017 na prodej někdy kolem roku 2030)
:wave: YOUTUBE kanál #ladavestacz - dejte odběr :love10:
Vokativ (5.pad, oslovujeme volame) je Georgie (2. deklinace, vzor populus, ze :) )
Uživatelský avatar
Georgius
 
Příspěvky: 2800
Registrován: čtv kvě 12, 2005 18:01
Bydliště: Praha

Re: Bezkontakt

Příspěvekod Křečík Barbuška » stř kvě 20, 2020 19:22

Tyto vsechny moznosti mam k dispozici i se zakladnim palivem a jsou uspokojovany v mire vice nez dostatecne. Netreba do te stare vrany pridavat dalsich problematickych elementu. Nicmene jiz znacne odbihame od tematu :!: .
Lada Granta Liftback 1,6 16V - skoro normální auto
Lada Kalina 1117 1,6 8V - neopodstatněné a nenaplněné naděje
ex VAZ 2105, VAZ 2104, VAZ 2107
Uživatelský avatar
Křečík Barbuška
 
Příspěvky: 10341
Registrován: ned srp 29, 2004 09:01
Bydliště: Brno

Předchozí

Zpět na Elektrická soustava

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků

cron