Nikita - vadný orech spínačky?

Moderátor: Moderátoři

Re: Nikita - vadný orech spínačky?

Příspěvekod Vašátor » ned bře 31, 2019 21:33

Relé kontrolky dobíjení, umístěné na pravém podběhu, nemá na funkci dobíjení vliv. Je čistě pro kontrolku, nic víc.

Regulátor dobíjení, velká černá krabice, je umístěné na levém podběhu. V první řadě bych začal proměřením větve regulace. Po zapnutí zapalování (svítí kontrolky) musíš na regulátoru napětí, na kontaktu č.15 naměřit napětí palubní sítě (v podstatě skoro to stejné jak na autobaterii). Kabel z regulátoru neodpojuj, měř při zapojeném, ať je to pod zátěží. To stejné by jsi měl naměřit na kontaktu č.67 = výstup z regulátoru. A to stejné by jsi měl naměřit i na kabelu připojeném na uhlíky v alternátoru. Opět neodpojuj. Pokud tam bude někde nějaký výraznější úbitek napětí, je to problém.
Vašátor / TŘI SESTRY <III> LADA GANG / osa Brno - Plzeň / cituji "ladaklub je jen náhodně zformovaná banda hovad"
http://www.classic-oldtimer.cz _______ http://ladaauto.wz.cz _______ http://tatry.kvalitne.cz/
Uživatelský avatar
Vašátor
 
Příspěvky: 7573
Registrován: pon lis 01, 2004 13:56
Bydliště: Brno

Re: Nikita - vadný orech spínačky?

Příspěvekod Hurikán » ned bře 31, 2019 22:33

Pokud dvojice alternátor - regulátor fungovala na stolici naprosto v pořádku a to i při zatížení, tak bych tyto 2 komponenty z úvahy o možné chybě prozatím vyřadil.

Dandy, jako první věc změř při zapnutém zapalování a stojícím motoru napětí přímo na svorkách baterie a potom mezi - pólem baterky a svorkou č. 15 regulátoru (přívod klíčkového napětí). Rozdíl v naměřených hodnotách musí být max. v několika málo desetinách Voltu. Ideálně do 0,3V Cokoliv nad 0,5V je špatně a znamená přechodový odpor.

Přechodovému odporu na přívodu k regulátoru by totiž odpovídalo i to, že "alternátor přebíjí". Regulátor totiž reguluje takovým způsobem, aby hodnota regulovaného napětí (např. 14,2V) byla na jeho vstupní svorce č. 15. Tohle napětí je pro regulátor napětí v soustavě auta. Pokud ale na přívodním vedení do regulátoru vznikne pod zátěží (regulátor zvyšuje proud tekoucí rotorem alternátoru) v důsledku přechodového odporu úbytek napětí např. 1V, tak v reálu je potom na baterii o ten 1V víc.

Pro vyloučení závady na pojistce, spínací skříňce, faston konektorech, ... připoj zkušebně vstupní svorku regulátoru č 15 novým vodičem přímo na + svorku baterie. V tomhle případě je napětí na baterii i na regulátoru shodné a přesně odpovídá nastavení regulátoru.

Snad jsem to celé popsal dostatečně srozumitelně.
Моя фотогалерея здесь.

Я слежу за тобой. Всегда!
Obrázek
Uživatelský avatar
Hurikán
 
Příspěvky: 5454
Registrován: čtv úno 17, 2005 11:07
Bydliště: Brno

Re: Nikita - vadný orech spínačky?

Příspěvekod JmJ » pon dub 01, 2019 09:06

Hurikán píše:Přechodovému odporu na přívodu k regulátoru by totiž odpovídalo i to, že "alternátor přebíjí". Regulátor totiž reguluje takovým způsobem, aby hodnota regulovaného napětí (např. 14,2V) byla na jeho vstupní svorce č. 15. Tohle napětí je pro regulátor napětí v soustavě auta. Pokud ale na přívodním vedení do regulátoru vznikne pod zátěží (regulátor zvyšuje proud tekoucí rotorem alternátoru) v důsledku přechodového odporu úbytek napětí např. 1V, tak v reálu je potom na baterii o ten 1V víc.


Tak a to je prave mnou zmina zpetna vazba. Regulator musi vedet, jake napeti je aktualne v systemu. Pokud to vi spatne, dobiji spatne. Pri nizkem prebiji.
MFP
wergl I - 2104 - melt down
wergl II - 2104 - rebuild succeded
wergl III - 21113 - sold (Chester's new)
wergl IV - i30 - tout est bleu
Uživatelský avatar
JmJ
 
Příspěvky: 5782
Registrován: úte čer 01, 2004 11:30
Bydliště: Kromeriz

Re: Nikita - vadný orech spínačky?

Příspěvekod dandy » sob dub 13, 2019 08:51

Vašátor píše: Relé umístěné na pravém podběhu,

Myslel som si, že je to "budiace" relátko altíka :oops: :scratch:

Vašátor píše: Regulátor dobíjení, velká černá krabice, je umístěné na levém podběhu.

To viem, už dávnejšie (5-6 rokov) si sa tomu pôvodnému bulharovi venoval na letisku v Mnicháči a odvtedy bol viac menej pokoj s elektrikou.

Cory píše:Teraz neviem, kde sme sa bavili o tych svetlach, ale rozhodne ich spravanie mi neprislo normalne a mal som podozrenie, ci problem nepramení niekde tam. Ale uz neviem najst tu spravu, alebo príspevok, kde si popisoval peripetie so svetlami. Tusim ti vtedy vypadla cela lava strana? Aj vpredu aj vzadu? :scratch:

Tiež si to už presne nepamätám, ale prepalovalo poistku (-y?) a niektorá strana obrysoviek nesvietila. Neviem čo sa samoopravilo, ale po zraze už všetko svietilo ako malo.

Ďakujem všetkým za múdrosti - návody. Vytlačil som si ich a dúfam, že sa cez sviatky dostanem do garáže. Snáď elektrozmaturujem :D
Nikita II, 1974
Nasťa 2016

chatka 12 forever
Uživatelský avatar
dandy
 
Příspěvky: 659
Registrován: pon pro 25, 2006 16:45
Bydliště: Bratislava

Re: Nikita - vadný orech spínačky?

Příspěvekod Viko » sob dub 13, 2019 16:30

Dojdi do Viničného :D
VAZ 21061 - 1986 - 50 shades of orange
VAZ 21011 - 1976 - plyňák
VAZ 21061 - 1980 - :hrob: zožrali ju oxidi
VAZ 2101 - 1979 - :hrob: :( zachránil nám životy
VAZ 2103 - 1974 - moja žena má dobrý vkus
VAZ 21011 - 1980 - adoptívne dieťa
Felicia combi 1,3mpi - 2000 - prevoz ND
Repliky koncoviek výfuku
Uživatelský avatar
Viko
 
Příspěvky: 800
Registrován: pon kvě 05, 2014 20:09
Bydliště: Pezinok/Brno venkov

Re: Nikita - vadný orech spínačky?

Příspěvekod dandy » pon dub 22, 2019 11:38

Viko píše:Dojdi do Viničného :D


díky za pozvanie, ale ďalšiu baterku kupovať neplánujem :D


Takže k meraniam:
baterku som pred pár dňami trochu oživil a po cca týždni v nepripojenom stave som nameral 12,61V
po pripojení k autu mala 12.59V
po zapnutí zapaľovania 12,35V
na poistke bez zapaľovania 12,31V
na poistke po zapnutí zapaľovania 11,51V
na regleri svorka 15 11,47V
na regleri svorka 67 11,51V
na altíku - uhlíkoch 11,34V

Hurikán píše:Pro vyloučení závady na pojistce, spínací skříňce, faston konektorech, ... připoj zkušebně vstupní svorku regulátoru č 15 novým vodičem přímo na + svorku baterie. V tomhle případě je napětí na baterii i na regulátoru shodné a přesně odpovídá nastavení regulátoru.


Toto som ešte neskúšal, po prepojení svorky 15 mám zopakovať všetky merania? Pôvodný kábel mám odpojiť alebo ho zduplovať?
Nikita II, 1974
Nasťa 2016

chatka 12 forever
Uživatelský avatar
dandy
 
Příspěvky: 659
Registrován: pon pro 25, 2006 16:45
Bydliště: Bratislava

Re: Nikita - vadný orech spínačky?

Příspěvekod JmJ » úte dub 23, 2019 06:13

A jake jsou napeti po nastartovani pri cca 1500 otackach?
MFP
wergl I - 2104 - melt down
wergl II - 2104 - rebuild succeded
wergl III - 21113 - sold (Chester's new)
wergl IV - i30 - tout est bleu
Uživatelský avatar
JmJ
 
Příspěvky: 5782
Registrován: úte čer 01, 2004 11:30
Bydliště: Kromeriz

Re: Nikita - vadný orech spínačky?

Příspěvekod Hurikán » úte dub 23, 2019 15:55

Dandy, dík za změřené hodnoty. Vidím tady ale několik rozporů.

- Uvádíš naměřenou hodnotu na pojistce pro dobíjení s vypnutým zapalováním. Z logiky věci na pojistce při vypnutém zapalování není žádné napětí (obvod rozpojen spínací skříňkou). Měřil jsi na správné pojistce (č. 10)? Potom u měření na pojistce má taky vliv, jestli měříš PŘED pojistkou, nebo ZA (vstup/výstup napětí).

- Na výstupu regulátoru (svorka 67) je vyšší napětí, než na vstupu (svorka 15), což zase odporuje fyzikálním zákonům, ale vzhledem k tomu, že jde jen o 4 setiny V, to považuju za chybu při měření.

V každém případě, pokud jsi na baterii při zapnutém zapalování naměřil 12,35V a na vstupu regulátoru 11,47V jde o rozdíl prakticky 0,9V což je špatně. Potom to odpovídá udávanému přebíjení přes 15V. (Regulátor nastavený na 14,2V + 0,9V úbytek napětí = 15,1V na baterii)

Napětí na uhlících je OK. Úbytek napětí cca 0,1V je v normě. Tímhle se dál nemusíš nijak dál zabývat.

Udělej ještě pár měření:
- připoj Vmetr mezi + pól baterky a svorku 15 na regulátoru. A to jak při stojícím motoru, tak i za chodu. Naměřená hodnota udává rozdíl mezi regulátorem a baterií, resp. úbytek napětí na trase baterie - spínací skříňka - pojistka - regulátor. Tímhle se vyloučí možné chyby měření, zaokrouhlení při výpočtech a změna napětí v čase.
- to samé udělej u pojistky. Změř napětí mezi vstupní a výstupní svorkou pojistky. Určitě doporučuju očistit kleštiny v pojistkové skříňce, lehce předpružit kontakt a ideálně dát i novou (keramickou!!!) pojistku. Občas starší pojistky blbnou a díky zahřívání se povoluje napružení kontaktů a tím dochází ke zvyšování úbytku napětí.
- ideálně změř i rozdíl napětí mezi vstupem a výstupem spínací skříňky. Vstup je tuším zelený a výstup na pojistku by měl být modrý s černým pruhem. Tohle se Ti ale bude měřit dost špatně kvůli přístupu. Musel bys mít měřící šňůru s celoizolovanými minikrokodýlky.

Určitě doporučuju zkontrolovat i připojení vodičů ke spínací skříňce. (Při odpojené baterii!) Z vlastní zkušenosti vím, že nemusí být wakl přímo ve spínacím kontaktu skříňky, ale i ve fastonech. Ty musí na nožích ze skříňky držet fest. Pokud se viklají, je to špatně. Sám jsem bojoval s dobíjením a blinkry a nakonec to byly volné fastony na spínací skříňce.

Při připojení regulátoru provizorním vodičem od baterie, není vyloženě nutné odpojovat původní přívod, ale bylo by to asi vhodnější. Odpojený faston je potom ale nutné zaizolovat, nebo vytáhnout pojistku dobíjení.
Моя фотогалерея здесь.

Я слежу за тобой. Всегда!
Obrázek
Uživatelský avatar
Hurikán
 
Příspěvky: 5454
Registrován: čtv úno 17, 2005 11:07
Bydliště: Brno

Re: Nikita - vadný orech spínačky?

Příspěvekod dandy » úte dub 23, 2019 19:15

Hurikán píše:Dandy, dík za změřené hodnoty. Vidím tady ale několik rozporů.

- Uvádíš naměřenou hodnotu na pojistce pro dobíjení s vypnutým zapalováním. Z logiky věci na pojistce při vypnutém zapalování není žádné napětí (obvod rozpojen spínací skříňkou). Měřil jsi na správné pojistce (č. 10)? Potom u měření na pojistce má taky vliv, jestli měříš PŘED pojistkou, nebo ZA (vstup/výstup napětí).


Kľúčiku v spínačke som veľa pozornosti nevenoval, ale pravdepodobne bol vo vodorovnej polohe. A či som meral pred alebo za poistkou ozaj neviem. Ale určite to bola poistka najbližšie k spínačke ( :D až taká trubka nie som). Konektory držia pevne, mal som ju demontovanú. Všetky poistkové kontakty sú čisté a riadne napružené, aby poistky nevypadávali (zažil som krátko po zakúpení vazidla). Používam výlučne keramické poistky, ako vieš plastové sa vplyvom tepla deformujú a s radosťou vypadávajú (potom meníš funkčnú žiarovku za novú a kurňa šľak - furt to nesvieti).
Na spínačke som nič nemeral, konektory letmou kontrolou držia pevne, ale pri meraní príde aj na ich dôkladnú kontrolu.

Aby toho nebolo málo (dobíjanie, tach.lanko) tak ešte pošla membrána čerpadla. Menená pred poslednou Jedovnicou, takže vydržala závratných cca 550km.
Zajtra kúpim, v sobotu vymením a môžem sa opäť venovať elektrike :D . Aj tak nechápem, čo sa mohlo pos..., keď deň pred Jedovnicou to dobíjalo správne.
Nikita II, 1974
Nasťa 2016

chatka 12 forever
Uživatelský avatar
dandy
 
Příspěvky: 659
Registrován: pon pro 25, 2006 16:45
Bydliště: Bratislava

Re: Nikita - vadný orech spínačky?

Příspěvekod Viko » úte dub 23, 2019 19:35

Porozmýšľaj nad týmto: https://autodielygafa.sk/tecdoc/lada/12 ... 041/172062
Alebo ak tam chceš imrvere originál, tak aspoň coryho membránu od ladaboha.
VAZ 21061 - 1986 - 50 shades of orange
VAZ 21011 - 1976 - plyňák
VAZ 21061 - 1980 - :hrob: zožrali ju oxidi
VAZ 2101 - 1979 - :hrob: :( zachránil nám životy
VAZ 2103 - 1974 - moja žena má dobrý vkus
VAZ 21011 - 1980 - adoptívne dieťa
Felicia combi 1,3mpi - 2000 - prevoz ND
Repliky koncoviek výfuku
Uživatelský avatar
Viko
 
Příspěvky: 800
Registrován: pon kvě 05, 2014 20:09
Bydliště: Pezinok/Brno venkov

Re: Nikita - vadný orech spínačky?

Příspěvekod dandy » úte dub 23, 2019 20:06

Díky za link, ale je to fujtajblová moderna vhodná pre vazidlo každodenného použitia :D , môj Nikita by takúto vec nebol ochotný akceptovať :mrgreen:

Zastavím sa v AutoManta (zajtra to mám po ceste k svokre) a Cory o tom ešte nevie :finga:
Nikita II, 1974
Nasťa 2016

chatka 12 forever
Uživatelský avatar
dandy
 
Příspěvky: 659
Registrován: pon pro 25, 2006 16:45
Bydliště: Bratislava

Re: Nikita - vadný orech spínačky?

Příspěvekod Viko » stř dub 24, 2019 05:59

Na mante mali jednu dobu aj origo pumpy s logom avtovaz, membrány z toho shopu vydržia 500 až 10000 km.
VAZ 21061 - 1986 - 50 shades of orange
VAZ 21011 - 1976 - plyňák
VAZ 21061 - 1980 - :hrob: zožrali ju oxidi
VAZ 2101 - 1979 - :hrob: :( zachránil nám životy
VAZ 2103 - 1974 - moja žena má dobrý vkus
VAZ 21011 - 1980 - adoptívne dieťa
Felicia combi 1,3mpi - 2000 - prevoz ND
Repliky koncoviek výfuku
Uživatelský avatar
Viko
 
Příspěvky: 800
Registrován: pon kvě 05, 2014 20:09
Bydliště: Pezinok/Brno venkov

Předchozí

Zpět na Elektrická soustava

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků