Stránka 1 z 3

Karburátor druhy

PříspěvekNapsal: čtv pro 25, 2008 21:17
od Mareček offroad
Chci se zeptat jestli by bylo možné tady popsat v souhrnu všechny typy karburátorů nebo alespon ty které byly na Nivách jak se liší a ostatní vím že je to tady asi někde napsané ale tolik stránek přečíst to není možné. stačilo by napsat nebo dát fotku jaké jsou rozdíly a kde je označení a jak se třeba trochu seřizují. Určitě by to pomohlo i ostatním.

PříspěvekNapsal: pát pro 26, 2008 21:22
od Marek
Do roku 1980 se na všechny vozy Lada osazovaly karburátory WEBER 32 DSR, které se lišily vždy pro motory 1200/1300 (typ WEBER 2101-xxxxxxx) a pro motory 1500/1600 (typ WEBER 2103-xxxxxxx nebo 2106-xxxxxxx). Navíc za těch 10 let, od roku 1970 do roku 1980, prošly jistými "modernizacemi", takže jich bylo dost podtypů. V zásadě ale platí, že se lišily podle kubatury motoru. Na pohled vypadaly téměř identicky, lišily se jen detaily.

Od přelomu roku 1980/81 se postupně u všech kubatur přešlo na karburátory DAAZ OZON, kde pro motory 1200/1300 byl určen OZON 2105 a pro motory 1500/1600 to byl OZON 2107. Společně s karburátory OZON se osazovaly rozdělovače R125D s odstředivou i podtlakovou regulací předstihu (WEBERy měly rozdělovače pouze s odstředivou regulací).
Je třeba vědět, že karburátory DAAZ OZON jsou zcela jinou katerogií karburátorů a od WEBERů osazovaných původně se v mnoha věcech dost zásadně liší.
Výhodou karburátorů DAAZ OZON byla nižší spotřeba paliva až o 20% a nižší hodnoty emisí CO o víc jak polovinu.

WEBERy poznáš od OZONů podle toho, že OZON má II. klapku ovládanou pneumaticky (takovou velkou membránou a táhlem), zatímco všechny WEBERy byly plně mechanické s postupným otvíráním klapek.

Třetí skupinkou karburátorů, které však u nás nebyly moc rozšířené, byl typ SOLEX (osazoval se jen na několik málo vozů s motorem 2105) - je podobný karburátoru Samara. Ale pochybuju, že bys na něj někde narazil, je jich opravdu málo a co já vím, tak v našich širokých řadách jsou snad jen dva vozy s tímto karburátorem. Navíc Niva tímto SOLEXem osazována nebyla.


Pokud Tě zajímá, jaký karburátor máš mít v Nivě, pak buď WEBER 32 DSR s typovým číslem 2106-xxxxxxx nebo DAAZ OZON 2107-xxxxxxx. Vzhledem k tomu, že drtivá většina vozů modelu Niva byla vyrobena po roce 1980, s největší pravděpodobností máš ve voze karburátor DAAZ OZON 2107 a rozdělovač R125D s podtlakem.

Co se týká seřizování karburátoru, jedná se o velmi precizní záležitost náročnějšího charakteru, pro kterou je třeba mít jisté zkušenosti (amatér, co o tom nemá ani páru, určitě víc zkazí než seřídí). Pokud však máš neutuchající touhu po vědění a hodláš riskovat problémy v důsledku neodborných zásahů, pak navštiv naši knihovnu na webu www.ladaklub.com nebo FAQ zde na fóru - možná tam něco najdeš.
Nicméně aby Ti tu někdo popisoval způsob a postup při seřizování karburátorů všech typů, na to tu nikdo nemá ani čas a především chuť. Navíc se dost obávám, že tu není moc takových, kteří by to zvládli opravdu dobře - tak, aby to bylo správně a taky abys tomu porozuměl. Ono to není nic jednoduchého, rozhodně takové pojednání není psaní na chvíli a zcela jistě se to nedá vyjádřit několika větami - žádá si to určité pořadí seřizovacích operací, mnohé z nich se vzájemně ovlivňují a každá znamená důležitý zásah do nastavení parametrů motoru - pokud o tom nic nevíš, nesahej do toho. Ono to není jen o seřízení volnoběhu (jak si mnozí myslí...) - to je až to úplně poslední nastavení z celé dlouhé řady úkonů.
K tomu, aby úplný laik pochopil princip činnosti karburátoru, jeho seřizování a důsledky jednotlivých postupů, rozdíly mezi jednotlivými typy a ostatní záležitosti s tím související, musel bych mu dát školení na šest až deset hodin vyčerpávajícího povídání.

Radím Ti dobře, dělám motory Lada skoro 20 let.


Pokud potřebuješ dobře seřídit motor, přijeď ke mně do Třebíče a já Ti jistě vyhovím v plném rozsahu (na ceně se určitě domluvíme). Mnoho lidí ke mně jede kvůli seřízení motoru i 200 km daleko, protože se jim to vyplatí (nejen tím, že díky dobrému seřízení ušetří na nižší spotřebě, ale taky díky tomu, že v servisu by si naúčtovali mnohem víc než já a zcela určitě by to odflákli, protože to neumějí). Proto Ti dobře radím, abys pouvažoval nad návštěvou u mne - jezdí za mnou kluci z Brna, Prahy, Českobudějovicka, Chrudimi, dokonce až od Přerova a Ostravy (a nejen s Ladami). Ovšem vzhledem k tomu, že nevím, odkud jsi (bydliště "U vody" je poněkud nicneříkající), nemám zdání, jak moc daleko to ke mně máš. Možná je to kousek, možná přes půl světa :wink:.

PříspěvekNapsal: pát pro 26, 2008 22:35
od Křečík Barbuška
Jen bych doplnil, že krabicovité karburátory SOLEX se též liší dle kubatur. 1,3 má SOLEX 21051-1107010 , 1,5 a 1,6 SOLEX 21053-1107010 (v ČR snad nesehnatelný bájný jednorožec) a 1,7 21073-1107010. V Nivách může být nalezen systém AXTEC založený na vymakaném SOLEXU 21053-1107010-62 s automatickým sytičem a řízením od jednotky spolupracující s lambda sondou a jinými čidly, Jelen to zove "hadicovač", tento systém lze často nalézt v novějších sedmách a čtverkách s motory 2103.

Něco málo je možno vyčíst z přehledu od výrobce http://www.daaz.ru/eng/product/product21-1.htm , dá se tam proklikat i na FAQ zaměřené ryze na karburátory, ale je to v ruštině.

PříspěvekNapsal: pát pro 26, 2008 22:48
od Maysner
axtec - konec roku 1994 a rok 1995. mezistupen mezi karburatorem a strikackou

PříspěvekNapsal: ned pro 28, 2008 15:44
od Cory
Do nivy sa ozadzoval aj karb Solex 21073. urceny pre 1,6 a 1,7, ale neviem, ci sa k nam nieco take vozilo. Kazdopadne ho mam na svojej 1,7.

PříspěvekNapsal: ned pro 28, 2008 15:49
od Křečík Barbuška
Cory píše: Do nivy sa ozadzoval aj karb Solex 21073. urceny pre 1,6 a 1,7, ale neviem, ci sa k nam nieco take vozilo.
Jeden takový kus je v mé sbírce, pochází z Nivy.

PříspěvekNapsal: ned pro 28, 2008 15:51
od Cory
Koko Loko píše:
Cory píše: Do nivy sa ozadzoval aj karb Solex 21073. urceny pre 1,6 a 1,7, ale neviem, ci sa k nam nieco take vozilo.
Jeden takový kus je v mé sbírce, pochází z Nivy.

Len podotykam, ze je to klasika bez Axtecu, ale disponuje nejakym systemom zachytavania benzinovych par alebo niecom podobnym, no v mojom pripade som to zaslepil :)

PříspěvekNapsal: ned pro 28, 2008 15:57
od Křečík Barbuška
Cory píše: ... no v mojom pripade som to zaslepil
Tutaj, je to jakýsi systém, který přivádí část spalin zpět k spálení aby se snížily emise, strašná to věc. http://www.niva-faq.msk.ru/tehnika/dvig ... x/s3_7.htm

PříspěvekNapsal: ned pro 28, 2008 16:05
od Petr HC
For K-L , jde o předchůdce systému EGR u stříkaček - pricip je stejný jak je popsáno v ru textu .
A moje "bývalka" 2104 / 1988 měla karburátor Ozon 2108-1107xxx tedy Samaryho zplynovač

označení

PříspěvekNapsal: úte led 20, 2009 11:53
od Jablonec.2102
A jen informativně pro zcela odbornou diskusi - nezná někdo rozdíl v označení
1) DAAZ A 2105 1107010 - 20 Made in Russia
2) DAAZ A 2105 1107010 Made in CCCP[/b]

PříspěvekNapsal: úte led 20, 2009 11:56
od Marek
Rozdíl je pouze v tom, že jeden nemá ekonomizér a druhý ano - karburátory jako celky jsou naprosto shodné.

PříspěvekNapsal: úte led 20, 2009 12:38
od Jablonec.2102
čili dodatkové číslo 20 je ekonomizér - a abych tomu soprávně rozuměl - ekonomizér hlídá spotřebu paliva?

PříspěvekNapsal: úte led 20, 2009 12:45
od Laďuša
Ekonomizér při brždění motorem odpojuje přívod paliva ... tušim nad 2000 otáček.

PříspěvekNapsal: úte led 20, 2009 12:59
od Jablonec.2102
Aha!
A teď mě napadla ještě jedna otázka na kterou neznám správnou odpověď -
takže když jedu z kopce (bez plynu) s karbuirátorem BEZ EKONOMIZÉRU tak i když"brzdim motorem" tak se spaluje palivo rovnající se volnoběžnému množství?

PříspěvekNapsal: úte led 20, 2009 13:04
od Pája
Větší, bo máš vyšší otáčky a větší podtlak.