Pánové, asi jsem vyřešil problém s hlučností našich převodovek, zejména pětistupňových.
Především musím přiznat, že k myšlence řešení mě přivedl náš kolega "koumák" Montér Kolja - není to tedy tak úplně moje myšlenka.
Problém hlučnosti, jak zjistil Kolja, není způsoben ložisky, nýbrž soukolím resp. axiální vůlí hřídele, a to hřídele hnacího. Při záběru převodů má hnací hřídel tendenci posouvat se axiálně směrem dopředu. Tímto směrem jej však nic nearetuje, pouze proti tomuto pohybu působí síla přítlačného kónického pružného kroužku, který je vsazen mezi ložisko hřídele a spojkový koš. Ovšem jak vidno - tento kroužek je patrně nedostatečně dimenzován na přenos takového momentu, který obnáší pátá rychlost. Proto v důsledku přetížení kroužku dochází postupně k posunu hnacího hřídele a tím k hluku.
Toto mi nadnesl Kolja a já zkusil tento problém odstranit. Povedlo se.
Na místo pružného kroužku jsem osadil dva pružné kroužky. A hle - převodovka MLČÍ!!!
Investice cca 50 Kč (já jsem to vymontoval ze starého čtyřkvaltu).