Ventily - seřizování a vše okolo

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Marek
Příspěvky: 5267
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Re: VENTILY

Příspěvek od Marek »

inetko píše: Ahojte, chcel by som sa vas opytat na jednu vec. Jeden taky starsi pan, raz ladil ventily na aute, na ktorom sa teraz vozim. Ten motor isiel neskutocne ticho. Nebolo pocut ani jedno vahadlo, ani retaz nic. Neskutocne ticho siel. Ale potom sa zacalo ozyvat klepkanie tak som dal dole viko a zistil som ze jedno vahadlo sa mi povolilo. Podla tabulky som zacal tocit s klukou aby som mohol presne nastavit ventily. A v tom prisiel sok! Pod ani jeden ventil som nemohol strcit mierku. Nechapem preco, za akym ucelom, ale ani jeden ventil nemal volu. Ako sme nastavili vole ake maju byt, zacalo to dost klepkat. S toho som usudil ze vymlatena vacka vahadla a sedla na hlave. Ale ani jedno ani druhe ani tretie. Spotreba mi nenormalne vzrastla snad 5l na 20km (takze predsa musi byt nieco spatne). Toto ma az tak netrapi bo idem generalkovat, skor, ma zaujima vas nazor na tie ventily bez vole. Stretli ste sa s tym niekto? Je to za nejakym ucelom, alebo neschopna nahoda dedka, ze motor bol vobec funkcny.
Jo mimochodom vedel by niekto poradit nejaku stranku, alebo nejaku knihu o Ladach hlavne o BA3 21061 s motorom 2103 - 1500 o opravach, konstrukcnych rozmeroch, toleranciach valcoch, ake tolerancie su pripustne pre klukovku, je nieco take? .. prosim dajte vediet. Moc krat dakujem!


Ventil vůli má, resp. musí mít, jinak by zůstával pootevřený. Pravděpodobně ten pán nastavoval vůli ventilů menší než výrobcem předepsaných 0,15 mm zastudena. Nebo to dělal jako já - nastavoval vůli ventilů na 0,15 mm, ale na těsno - to znamená, že měrka nejde volně protahovat mezi vahadlem a vačkou, ale musí se tam velmi ztuha natlačit.

Já nastavuji vůli ventilů na 0,15 mm zastudena, ale právě velmi natěsno, právě z toho důvodu, že motor je nesrovnatelně tišší. A tak se má správně nastavovat - měrka nesmí jít volně protahovat, ale velmi ztuha.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Nemo
Příspěvky: 784
Registrován: stř pro 07, 2005 23:50
Bydliště: Praha-západ

Příspěvek od Nemo »

Marek píše:A tak se má správně nastavovat - měrka nesmí jít volně protahovat, ale velmi ztuha.

To rád slyším, dělám to stejně. 8)
Lada ? - tím jezdit, není normální !
>2121- ? hniloba s velkou budoucností! Již vyvařená a bojeschopná.
Uživatelský avatar
Ivo
Příspěvky: 1730
Registrován: ned led 29, 2006 19:07
Bydliště: Janovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Ivo »

Taky dávám 0,15 na studeném motoru a na těsno, ale už mi praskla měrka. Co jsem měl navíc měrku, tak jsem ji prodal a teď mám půjčenou.
Marek
Příspěvky: 5267
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Příspěvek od Marek »

Ano, i mně praskla měrka z tohoto důvodu, a několikrát.........
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
zigulman
Příspěvky: 84
Registrován: čtv srp 04, 2005 09:03
Bydliště: Prerov
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od zigulman »

Tak jsem se dneska trosku venoval otrokovi,od koupe pred pul rokem a 4000 najetymi jsem na to nesahl.Seridil jsem ventyly dobre byly jen dva jinak se to pohybovalo od 0.25 do 0.5.Prekvapive nikde zadne usazeniny,svicky krasne do cervena.Ale co je nejdulezitejsi,i pres absenci tlumici hmoty pod nohama neni slyset motor :-) Serizoval jsem to jak tady pisete natesno,0.15 nejde protahnout,ale 0.1 jde krasne.
Jinak by me zajimalo jak resite nataceni klikovky o 180 stupnu.Je tam jen jedna znacka a udelat si druhou (kridou) na zamontovanem motoru je peknej marast.To samy na vackovem hrideli,taky je tam jen jedna znacka.Mate na to nejaky figl nebo taky nadavate pri kresleni pomocne znacky :-)
Lada neni jen auto,je to zivotni styl.
2103 model 77 Bila pani :-)
2105 model 83 Milašek
2105 model 85 otrok
Uživatelský avatar
JmJ
Příspěvky: 6500
Registrován: úte čer 01, 2004 11:30
Bydliště: Kromeriz

Příspěvek od JmJ »

zigulman píše:Tak jsem se dneska trosku venoval otrokovi,od koupe pred pul rokem a 4000 najetymi jsem na to nesahl.Seridil jsem ventyly dobre byly jen dva jinak se to pohybovalo od 0.25 do 0.5.Prekvapive nikde zadne usazeniny,svicky krasne do cervena.Ale co je nejdulezitejsi,i pres absenci tlumici hmoty pod nohama neni slyset motor :-) Serizoval jsem to jak tady pisete natesno,0.15 nejde protahnout,ale 0.1 jde krasne.
Jinak by me zajimalo jak resite nataceni klikovky o 180 stupnu.Je tam jen jedna znacka a udelat si druhou (kridou) na zamontovanem motoru je peknej marast.To samy na vackovem hrideli,taky je tam jen jedna znacka.Mate na to nejaky figl nebo taky nadavate pri kresleni pomocne znacky :-)


Drobek si na rozvodove kolo u vacky namaloval znacky, ktere odpocital podle poctu zubu.
MFP
wergl I - 2104 - melt down
wergl II - 2104 - rebuild succeded
wergl III - 21113 - sold (Chester's new)
wergl IV - i30 - tout est bleu
Dusan
Příspěvky: 3872
Registrován: stř čer 02, 2004 17:29
Bydliště: Kosice-okolie

Příspěvek od Dusan »

vackove oz koleso dole ...uholnik, dobry ostry ocelovy klineca a urobit 3 rysky
Uživatelský avatar
Luděk Musil
Příspěvky: 10494
Registrován: úte čer 01, 2004 07:55
Bydliště: Vyškov/Rašov
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Luděk Musil »

Když je "díra" pro kliku je to jednoduché. Klikou si natočím motor značku proti značce a zapamatuju si polohu kliky. Potom kliku povytáhnu, otočím s ní o 180 stupňů a pak s ní opět zatočím do původní polohy. Takto to opakuju, dokud nejsou ventily seřízeny. Stačí si pamatovat polohu roztáčecí kliky v 0 stupních.
Když nelze použít kliku, musím si namalovat (třeba křídou) pomocné značky na rozvodové kolo.
U řetězového je to celkem 38 zubů, takže je potřeba každého 9,5 zubu udělat čárku. Pomůcka - jednou to vyjde "na čep" řetězu, jednou mezi čepy.
U řemenového kola je celkem 42 zubů, takže je potřeba udělat rysku každého 10,5 zubu. Pomůcka - první ryska je na začátku zubu, další je na konci zubu.
Ostry ocelovy klinec (po česku hřebík :D ) je řešení řekněme neodborné. Já (a nejsem zcela) sám, mám na rozvodovém kole udělány tečky vrtákem. První tečka je oroginál od výrobce, další tečky jsem dělal. Druhá poloha má dvě tečky, třetí tři, čtvrtá čtyři.
Rozvodové kolo musíte k této činnosti (jak k rysce hřebíkem, tak k tečce vrtákem) stejně sundat. L.
21011 -> (78) 84-99; 2103 -> (78) 99-04; 21073 -> (96) 04-07; 21044 -> (99) 07-13; 21044 -> (96) 12-16; Granta bílá -> 16-?; Vesta SW cross barvy Phantom (19) 20-?; 21011 - veterán (75) 12-?
Nemožné na počkání, zázraky do 3 dnů ´
Uživatelský avatar
Jirka 2103
Příspěvky: 102
Registrován: ned zář 10, 2006 08:06
Bydliště: Plzeň-Bory
Kontaktovat uživatele:

Ventily - seřizování a vše okolo

Příspěvek od Jirka 2103 »

Ahoj,
Nejsem sice úplná Ladalama, ale s tímhle si jaksi nevím rady. Poprvé za celou dobu co ladu máme (15 000 km) jsem se jal seřizovat ventily neboť se začaly hlásit. Vzal jsem měrku 0.15mm a začetl se do Tůmy vydání 1978. A tady nastává ten problém, nepochopil jsem systém seřizovaní. Byla tam nějaká tabulka a něčím točit po 90° ale čím jsem z toho nepochopil (vačka, klika,...?)

Vůle byly malé, tu O.15mm jsem v žádné poloze motoru nedostal ani k jednomu ventilu.

Seřídil jsem ty ventily s pomocí jednoho člověka tak, jak se seřizují u Škodovky tzn, stříhá-li první seřizuji 4. válec atd. Bohužel to asi nebylo to pravé ořechové, protože teď ten motor poněkud připomíná šicí stroj (velké vůle). Není to nic drastického, ale optimální to taky nebude. Mohli byste mi prosím napsat postup jak to seřídit správně nějak srozumitelněji než Tůma? Díky
Naposledy upravil(a) Jirka 2103 dne sob čer 14, 2008 19:44, celkem upraveno 1 x.
Škoda Rapid 130 1987

Škoda a Lada mohou být přátele... :wink:
Uživatelský avatar
Luděk Ondrůch
Příspěvky: 1500
Registrován: pon srp 01, 2005 12:59
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Luděk Ondrůch »

Nejdříve si zkontroluj napnutí řetězu a až potom se seřizují ventily. Na vačce je ozubené kolo a na něm je značka (důlek), tu nastavíš proti rysce co je nahoře na tělese vačky a seřizuješ 6 a 8 ventil (počítáno od ozubeného kola).
Potom pootočíš klikou motorem tak aby se ozubené kolo vačkového hřídele otočilo o 90° a seřídíš 4 a 7 ventil. Potom otočíš zase o 90° a seřídíš 1 a 3 ventil, potom otočíš zase o 90° a seřídíš 2 a 5 ventil. Ventily se seřizují tak aby se tam dala zasunout měrka 0,15 mm, přičemž měrka 0,20 mm tam zasunout nesmí jít.
VAZ 1117
Štěpán

Příspěvek od Štěpán »

Tak pootáčení o 90° se myslí vačkou = o 180° pootáčet klikou. Správně bys měl nastavit značky na klice ( řemenici ) na horní úvrať = 0° a zároveň aby ti seděli značky na váčce!!! , seřídit dva ventily a pootočit klikou o 180° a zase seřídit dva ventiy!!! Tohle pak zopakovat i na všech ostatních.
Někdy je lepší se na měrku vykašlat a seřídit si to na cit. Prostě budeš hejbat s vahadlem do tý doby, dokuď bude se ještě malinko hejbat a cvakat. Pozor: Provádět pouze na studeným motoru!!!
Uživatelský avatar
Jirka 2103
Příspěvky: 102
Registrován: ned zář 10, 2006 08:06
Bydliště: Plzeň-Bory
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Jirka 2103 »

Aha aha, díky moc :wink: Hned odpoledne jen co to vychladne se na to vrhnu. :wink:

Já to dělal jak u škody, stříhal mi 1. válec seřídil jsem oba ventily 4.válce atd...

Takže ještě jednou velký DÍK :D za rady :D
Škoda Rapid 130 1987

Škoda a Lada mohou být přátele... :wink:
Marek
Příspěvky: 5267
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Příspěvek od Marek »

U motorů Škoda to udělat můžeš, protože rozvody OHV jsou takto seřizovatelné.
U Lady musíš docílit toho, abys seřizoval právě ty ventily, u nichž je v danou chvíli vačka otočena přesně na opačnou stranu od vahadla.

Je-li značka na vačkovém kole proti značce na tělese vačky, pálí 4. válec, což znamená, že výfukový ventil (č.8) je maximálně zavřený a jeho vačka odvrácena přesně opačně. Společně s ní jde vačka č.6, která ovládá sací ventil 3.válce.

Naprosto přesný postup Ti popsal Luděk Ondrůch výše, jdi podle něho. Doporučuji širokou měrku (klasické lístkové měrky stojí za prd) a vůle se nastavuje tak, aby měrka 0,15 mm při průchodu "zvonila", to znamená chodila velmi těsně a měla skoro snahu se lámat.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Uživatelský avatar
Jirka 2103
Příspěvky: 102
Registrován: ned zář 10, 2006 08:06
Bydliště: Plzeň-Bory
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Jirka 2103 »

Měrku jsem splašil nejširší cca 10mm, širší není..
:cry: :oops:
Škoda Rapid 130 1987

Škoda a Lada mohou být přátele... :wink:
Uživatelský avatar
Jirka 2103
Příspěvky: 102
Registrován: ned zář 10, 2006 08:06
Bydliště: Plzeň-Bory
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Jirka 2103 »

Tak jsem to právě znova seřídil, postupoval jsme jak jste mi tady radili a skutečně to velmi ztichlo :wink: Mělo to vůli že tam celkem bez problému šla měrka 0.30mm... :shock: :oops: :oops: :oops:
Škoda Rapid 130 1987

Škoda a Lada mohou být přátele... :wink:
Odpovědět

Zpět na „Hnací soustava“