Ventily - seřizování a vše okolo

Moderátor: Moderátoři

Re: VENTILY

Příspěvekod Marek » pon lis 06, 2006 11:41

inetko píše: Ahojte, chcel by som sa vas opytat na jednu vec. Jeden taky starsi pan, raz ladil ventily na aute, na ktorom sa teraz vozim. Ten motor isiel neskutocne ticho. Nebolo pocut ani jedno vahadlo, ani retaz nic. Neskutocne ticho siel. Ale potom sa zacalo ozyvat klepkanie tak som dal dole viko a zistil som ze jedno vahadlo sa mi povolilo. Podla tabulky som zacal tocit s klukou aby som mohol presne nastavit ventily. A v tom prisiel sok! Pod ani jeden ventil som nemohol strcit mierku. Nechapem preco, za akym ucelom, ale ani jeden ventil nemal volu. Ako sme nastavili vole ake maju byt, zacalo to dost klepkat. S toho som usudil ze vymlatena vacka vahadla a sedla na hlave. Ale ani jedno ani druhe ani tretie. Spotreba mi nenormalne vzrastla snad 5l na 20km (takze predsa musi byt nieco spatne). Toto ma az tak netrapi bo idem generalkovat, skor, ma zaujima vas nazor na tie ventily bez vole. Stretli ste sa s tym niekto? Je to za nejakym ucelom, alebo neschopna nahoda dedka, ze motor bol vobec funkcny.
Jo mimochodom vedel by niekto poradit nejaku stranku, alebo nejaku knihu o Ladach hlavne o BA3 21061 s motorom 2103 - 1500 o opravach, konstrukcnych rozmeroch, toleranciach valcoch, ake tolerancie su pripustne pre klukovku, je nieco take? .. prosim dajte vediet. Moc krat dakujem!


Ventil vůli má, resp. musí mít, jinak by zůstával pootevřený. Pravděpodobně ten pán nastavoval vůli ventilů menší než výrobcem předepsaných 0,15 mm zastudena. Nebo to dělal jako já - nastavoval vůli ventilů na 0,15 mm, ale na těsno - to znamená, že měrka nejde volně protahovat mezi vahadlem a vačkou, ale musí se tam velmi ztuha natlačit.

Já nastavuji vůli ventilů na 0,15 mm zastudena, ale právě velmi natěsno, právě z toho důvodu, že motor je nesrovnatelně tišší. A tak se má správně nastavovat - měrka nesmí jít volně protahovat, ale velmi ztuha.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Marek
 
Příspěvky: 5267
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Příspěvekod Nemo » pon lis 06, 2006 21:50

Marek píše:A tak se má správně nastavovat - měrka nesmí jít volně protahovat, ale velmi ztuha.

To rád slyším, dělám to stejně. 8)
[size=85]Lada ? - tím jezdit, není normální !
>2121- ? hniloba s velkou budoucností! Již vyvařená a bojeschopná.
Uživatelský avatar
Nemo
 
Příspěvky: 784
Registrován: stř pro 07, 2005 23:50
Bydliště: Praha-západ

Příspěvekod Ivo » pon lis 06, 2006 22:03

Taky dávám 0,15 na studeném motoru a na těsno, ale už mi praskla měrka. Co jsem měl navíc měrku, tak jsem ji prodal a teď mám půjčenou.
Uživatelský avatar
Ivo
 
Příspěvky: 1730
Registrován: ned led 29, 2006 19:07
Bydliště: Janovice

Příspěvekod Marek » úte lis 07, 2006 11:08

Ano, i mně praskla měrka z tohoto důvodu, a několikrát.........
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Marek
 
Příspěvky: 5267
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Příspěvekod zigulman » sob lis 18, 2006 12:27

Tak jsem se dneska trosku venoval otrokovi,od koupe pred pul rokem a 4000 najetymi jsem na to nesahl.Seridil jsem ventyly dobre byly jen dva jinak se to pohybovalo od 0.25 do 0.5.Prekvapive nikde zadne usazeniny,svicky krasne do cervena.Ale co je nejdulezitejsi,i pres absenci tlumici hmoty pod nohama neni slyset motor :-) Serizoval jsem to jak tady pisete natesno,0.15 nejde protahnout,ale 0.1 jde krasne.
Jinak by me zajimalo jak resite nataceni klikovky o 180 stupnu.Je tam jen jedna znacka a udelat si druhou (kridou) na zamontovanem motoru je peknej marast.To samy na vackovem hrideli,taky je tam jen jedna znacka.Mate na to nejaky figl nebo taky nadavate pri kresleni pomocne znacky :-)
Lada neni jen auto,je to zivotni styl.
2103 model 77 Bila pani :-)
2105 model 83 Milašek
2105 model 85 otrok
zigulman
 
Příspěvky: 84
Registrován: čtv srp 04, 2005 09:03
Bydliště: Prerov

Příspěvekod JmJ » sob lis 18, 2006 13:49

zigulman píše:Tak jsem se dneska trosku venoval otrokovi,od koupe pred pul rokem a 4000 najetymi jsem na to nesahl.Seridil jsem ventyly dobre byly jen dva jinak se to pohybovalo od 0.25 do 0.5.Prekvapive nikde zadne usazeniny,svicky krasne do cervena.Ale co je nejdulezitejsi,i pres absenci tlumici hmoty pod nohama neni slyset motor :-) Serizoval jsem to jak tady pisete natesno,0.15 nejde protahnout,ale 0.1 jde krasne.
Jinak by me zajimalo jak resite nataceni klikovky o 180 stupnu.Je tam jen jedna znacka a udelat si druhou (kridou) na zamontovanem motoru je peknej marast.To samy na vackovem hrideli,taky je tam jen jedna znacka.Mate na to nejaky figl nebo taky nadavate pri kresleni pomocne znacky :-)


Drobek si na rozvodove kolo u vacky namaloval znacky, ktere odpocital podle poctu zubu.
MFP
wergl I - 2104 - melt down
wergl II - 2104 - rebuild succeded
wergl III - 21113 - sold (Chester's new)
wergl IV - i30 - tout est bleu
Uživatelský avatar
JmJ
 
Příspěvky: 6484
Registrován: úte čer 01, 2004 11:30
Bydliště: Kromeriz

Příspěvekod Dusan » sob lis 18, 2006 15:04

vackove oz koleso dole ...uholnik, dobry ostry ocelovy klineca a urobit 3 rysky
Dusan
 
Příspěvky: 3869
Registrován: stř čer 02, 2004 17:29
Bydliště: Kosice-okolie

Příspěvekod Luděk Musil » stř lis 22, 2006 07:36

Když je "díra" pro kliku je to jednoduché. Klikou si natočím motor značku proti značce a zapamatuju si polohu kliky. Potom kliku povytáhnu, otočím s ní o 180 stupňů a pak s ní opět zatočím do původní polohy. Takto to opakuju, dokud nejsou ventily seřízeny. Stačí si pamatovat polohu roztáčecí kliky v 0 stupních.
Když nelze použít kliku, musím si namalovat (třeba křídou) pomocné značky na rozvodové kolo.
U řetězového je to celkem 38 zubů, takže je potřeba každého 9,5 zubu udělat čárku. Pomůcka - jednou to vyjde "na čep" řetězu, jednou mezi čepy.
U řemenového kola je celkem 42 zubů, takže je potřeba udělat rysku každého 10,5 zubu. Pomůcka - první ryska je na začátku zubu, další je na konci zubu.
Ostry ocelovy klinec (po česku hřebík :D ) je řešení řekněme neodborné. Já (a nejsem zcela) sám, mám na rozvodovém kole udělány tečky vrtákem. První tečka je oroginál od výrobce, další tečky jsem dělal. Druhá poloha má dvě tečky, třetí tři, čtvrtá čtyři.
Rozvodové kolo musíte k této činnosti (jak k rysce hřebíkem, tak k tečce vrtákem) stejně sundat. L.
21011 -> (78) 84-99; 2103 -> (78) 99-04; 21073 -> (96) 04-07; 21044 -> (99) 07-13; 21044 -> (96) 12-16; Granta bílá -> 16-?; Vesta SW cross barvy Phantom (19) 20-?; 21011 - veterán (75) 12-?
Nemožné na počkání, zázraky do 3 dnů ´
Uživatelský avatar
Luděk Musil
 
Příspěvky: 10479
Registrován: úte čer 01, 2004 07:55
Bydliště: Vyškov/Rašov

Ventily - seřizování a vše okolo

Příspěvekod Jirka 2103 » sob srp 18, 2007 11:13

Ahoj,
Nejsem sice úplná Ladalama, ale s tímhle si jaksi nevím rady. Poprvé za celou dobu co ladu máme (15 000 km) jsem se jal seřizovat ventily neboť se začaly hlásit. Vzal jsem měrku 0.15mm a začetl se do Tůmy vydání 1978. A tady nastává ten problém, nepochopil jsem systém seřizovaní. Byla tam nějaká tabulka a něčím točit po 90° ale čím jsem z toho nepochopil (vačka, klika,...?)

Vůle byly malé, tu O.15mm jsem v žádné poloze motoru nedostal ani k jednomu ventilu.

Seřídil jsem ty ventily s pomocí jednoho člověka tak, jak se seřizují u Škodovky tzn, stříhá-li první seřizuji 4. válec atd. Bohužel to asi nebylo to pravé ořechové, protože teď ten motor poněkud připomíná šicí stroj (velké vůle). Není to nic drastického, ale optimální to taky nebude. Mohli byste mi prosím napsat postup jak to seřídit správně nějak srozumitelněji než Tůma? Díky
Naposledy upravil Jirka 2103 dne sob čer 14, 2008 19:44, celkově upraveno 1
Škoda Rapid 130 1987

Škoda a Lada mohou být přátele... :wink:
Uživatelský avatar
Jirka 2103
 
Příspěvky: 102
Registrován: ned zář 10, 2006 08:06
Bydliště: Plzeň-Bory

Příspěvekod Luděk Ondrůch » sob srp 18, 2007 11:38

Nejdříve si zkontroluj napnutí řetězu a až potom se seřizují ventily. Na vačce je ozubené kolo a na něm je značka (důlek), tu nastavíš proti rysce co je nahoře na tělese vačky a seřizuješ 6 a 8 ventil (počítáno od ozubeného kola).
Potom pootočíš klikou motorem tak aby se ozubené kolo vačkového hřídele otočilo o 90° a seřídíš 4 a 7 ventil. Potom otočíš zase o 90° a seřídíš 1 a 3 ventil, potom otočíš zase o 90° a seřídíš 2 a 5 ventil. Ventily se seřizují tak aby se tam dala zasunout měrka 0,15 mm, přičemž měrka 0,20 mm tam zasunout nesmí jít.
VAZ 1117
Uživatelský avatar
Luděk Ondrůch
 
Příspěvky: 1499
Registrován: pon srp 01, 2005 12:59
Bydliště: Brno

Příspěvekod Štěpán » sob srp 18, 2007 11:43

Tak pootáčení o 90° se myslí vačkou = o 180° pootáčet klikou. Správně bys měl nastavit značky na klice ( řemenici ) na horní úvrať = 0° a zároveň aby ti seděli značky na váčce!!! , seřídit dva ventily a pootočit klikou o 180° a zase seřídit dva ventiy!!! Tohle pak zopakovat i na všech ostatních.
Někdy je lepší se na měrku vykašlat a seřídit si to na cit. Prostě budeš hejbat s vahadlem do tý doby, dokuď bude se ještě malinko hejbat a cvakat. Pozor: Provádět pouze na studeným motoru!!!
Štěpán
 

Příspěvekod Jirka 2103 » sob srp 18, 2007 11:50

Aha aha, díky moc :wink: Hned odpoledne jen co to vychladne se na to vrhnu. :wink:

Já to dělal jak u škody, stříhal mi 1. válec seřídil jsem oba ventily 4.válce atd...

Takže ještě jednou velký DÍK :D za rady :D
Škoda Rapid 130 1987

Škoda a Lada mohou být přátele... :wink:
Uživatelský avatar
Jirka 2103
 
Příspěvky: 102
Registrován: ned zář 10, 2006 08:06
Bydliště: Plzeň-Bory

Příspěvekod Marek » sob srp 18, 2007 12:04

U motorů Škoda to udělat můžeš, protože rozvody OHV jsou takto seřizovatelné.
U Lady musíš docílit toho, abys seřizoval právě ty ventily, u nichž je v danou chvíli vačka otočena přesně na opačnou stranu od vahadla.

Je-li značka na vačkovém kole proti značce na tělese vačky, pálí 4. válec, což znamená, že výfukový ventil (č.8) je maximálně zavřený a jeho vačka odvrácena přesně opačně. Společně s ní jde vačka č.6, která ovládá sací ventil 3.válce.

Naprosto přesný postup Ti popsal Luděk Ondrůch výše, jdi podle něho. Doporučuji širokou měrku (klasické lístkové měrky stojí za prd) a vůle se nastavuje tak, aby měrka 0,15 mm při průchodu "zvonila", to znamená chodila velmi těsně a měla skoro snahu se lámat.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Marek
 
Příspěvky: 5267
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Příspěvekod Jirka 2103 » sob srp 18, 2007 12:07

Měrku jsem splašil nejširší cca 10mm, širší není..
:cry: :oops:
Škoda Rapid 130 1987

Škoda a Lada mohou být přátele... :wink:
Uživatelský avatar
Jirka 2103
 
Příspěvky: 102
Registrován: ned zář 10, 2006 08:06
Bydliště: Plzeň-Bory

Příspěvekod Jirka 2103 » sob srp 18, 2007 17:28

Tak jsem to právě znova seřídil, postupoval jsme jak jste mi tady radili a skutečně to velmi ztichlo :wink: Mělo to vůli že tam celkem bez problému šla měrka 0.30mm... :shock: :oops: :oops: :oops:
Škoda Rapid 130 1987

Škoda a Lada mohou být přátele... :wink:
Uživatelský avatar
Jirka 2103
 
Příspěvky: 102
Registrován: ned zář 10, 2006 08:06
Bydliště: Plzeň-Bory

Další

Zpět na Hnací soustava

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků