Stránka 1 z 3

Nahony tachometra

PříspěvekNapsal: ned bře 18, 2007 20:51
od Kuta
Ahoj,
mám takovej smělej dotaz.Potřeboval bych vědět,
kolik má mít náhon tachometru pro doferenciál 4,3
zubů na tom kolečku,co jde z převodovky.
Potřebuju ho poslat MTXovi a nevím,jestli jsem trefil ten správnej.
Ten co jsem vyndal má 12 zubů.
Za odpovědi předem všem děkuju

PříspěvekNapsal: pon bře 19, 2007 08:18
od Drobek81
je to tak,
4,3 ma 12zubu
3,9 ma 13 zubu
a 4,1 ma 9zubu...

PříspěvekNapsal: pon bře 19, 2007 08:57
od Marek
Ještě bych dodal jednu docela důležitou maličkost - ke každému typu kolečka přísluší jiný převod na hnaném hřídeli. Tedy pouhá výměna náhonu tachometru není možná a technicky to ani nejde (pokud nepoužiješ kladivo). Chceš-li vyměnit soukolí tachometru, musíš rozebrat převodovku (zadní víko a konec hnaného hřídele).

PříspěvekNapsal: pon bře 19, 2007 09:43
od Pool
Marek píše:ke každému typu kolečka přísluší jiný převod na hnaném hřídeli

Sice pořád nechápu, kdo to takhle vymyslel, rozrbírat převodovku kvůli jinému náhonu tachometru... Na soukolí jsou tři kolečka, mohl se měnit převod těch dvou venkovních a převod zasouvacího a vnitřního kolečka převodovky - toho nejhůře přístupného - mohl zůstat stejný. Škoda, škoda... :?

PříspěvekNapsal: pon bře 19, 2007 21:47
od Little Red Riding Hood

PříspěvekNapsal: úte bře 20, 2007 08:56
od Drobek81
Pool píše:Na soukolí jsou tři kolečka, mohl se měnit převod těch dvou venkovních a převod zasouvacího a vnitřního kolečka převodovky - toho nejhůře přístupného - mohl zůstat stejný. Škoda, škoda... :?


Zkus si predstavit vyrobni naklady a ten bordel kolem toho...museli by kazdej kus nejak oznacit...takhle je to myslim dost promysleny, vyrobi milion stejnych kusu a pak z krabic berou ruzna kolecka ktera na to nalisuji podle potreby...neni nic jednodussiho...ne kazdy kdo ma Ladu totiz meni nahony tachometru:-)
Vyrobce musi myslet na vsechno...na Lade jde videt jak lze slozity vyrobni proces zjednodusit pouzitim unifikovanych dilu...

PříspěvekNapsal: úte bře 20, 2007 09:37
od Pool
Drobek81 píše:Zkus si predstavit vyrobni naklady a ten bordel kolem toho...museli by kazdej kus nejak oznacit...takhle je to myslim dost promysleny, vyrobi milion stejnych kusu a pak z krabic berou ruzna kolecka ktera na to nalisuji podle potreby...neni nic jednodussiho...ne kazdy kdo ma Ladu totiz meni nahony tachometru:-)
Vyrobce musi myslet na vsechno...na Lade jde videt jak lze slozity vyrobni proces zjednodusit pouzitim unifikovanych dilu...


To si nemyslím :wink: V převodovce mělo zůstat jedno kolečko stejné, navždy... převod se měl měnit na soukolí. Žádný bordel by v tom nebyl, stejně jako teď by existovala 3 soukolí... Výrobní náklady by vyšly nastejno - je jedno jestli děláš jiná dvě kolečka (proti sobě) v převodovce nebo jiná dvě na soukolí. Uznej že je to tak lepší a jednodušší, v případě záměny náhonu, to je bez debat... A nehodlám se dál dohadovat proč tomu tak je a jak, jenom to prostě nasere, když to chce člověk vyměnit... :lol:

PříspěvekNapsal: úte bře 20, 2007 10:42
od Drobek81
Pool: neres to, proste to maji dobre vymysleny, s vymenou nahonu se moc nepocita...pro kazde auto mas danou prevodovku i diferak a pokud chces nejakej jinej typ tam dat tak holt se musis snazit...A ty naklady by byly znacne vyssi kdyby to delali podle Tveho postupu...navic by mohl Ivan snadno zamenit dva typy kdyby tam sly dat tri ruzne...a to by bylo spatny...

PříspěvekNapsal: úte bře 20, 2007 11:39
od Marek
Jen pro doplnění:

Náhon tachometru je přiřazován k převodu rozvodovky v diferenciálu.

Máme čtyři soukolí rozvodovky - 3,9:1, 4,1:1, 4,3:1 a 4,44:1. Náhony tachometru jsou jen tři, ale: Pro rozvodovku 4,3:1 a 4,44:1 je shodné soukolí tachometru, neboť pro vozidla používající převod rozvodovky 4,3:1 jsou předepsané pneumatiky 155-13, zatímco pro vozy Combi s převodem 4,44:1 jsou pneumatiky 165-13. Kdybyste to propočítali, zjistíte, že o co je rozvodovka Combi pomalejší, o to je obvod pneumatiky větší, čili výsledná rychlost obou vozidel je stejná (proto stejný převod tachometru).

PříspěvekNapsal: úte bře 20, 2007 15:33
od Ivo
Nechci ti do toho kecat, ale nejsou údaje 155 nebo 165 náhodou šířky pláště?

PříspěvekNapsal: úte bře 20, 2007 15:37
od Marek
Ivo píše:Nechci ti do toho kecat, ale nejsou údaje 155 nebo 165 náhodou šířky pláště?


Jsou. Jenže pokud profil je u obou pneumatik základní, tedy 80, potom pneumatika 165-13 je na průměru (potažmo na obvodu) větší než pneumatika 155-13 a tedy za jednu otáčku urazí delší dráhu a vůz jede rychleji.

Průměr pneumatiky se vypočítává jako: D = š*p/100*2+d*25,4 (š = šířka běhounu v mm, p = profil, d = průměr disku v palcích). Obvod kola se potom vypočítá jako D*PÍ.

Tedy pokud dosadíme hodnoty z pneumatiky do vzorce, máme pro pneumatiku 155-13 průměr D = 155 * 80 / 100 * 2 + 13 * 25,4 = 578,2 mm, zatímco pro pneumatiku 165-13 je to D = 165 * 80 / 100 * 2 + 13 * 25,4 = 594,2 mm.

PříspěvekNapsal: úte bře 20, 2007 15:56
od Ivo
Nezbývá mi nic jiného než ti věřit. Akorád mě právě udivilo, že si tam psal tu šířku kola a že to má vliv na obvod.

PříspěvekNapsal: úte bře 20, 2007 16:24
od Marek
Jistě že šířka běhounu má vliv na průměr resp. obvod kola !!!!!

PříspěvekNapsal: pát bře 23, 2007 09:54
od Majo
keby napisal 155/80 R13 a 165/80 R13 tak by si to chapal? udaj za lomitkom je totiz vyska pneumatiky udava v percentach zo sirky behounu...

spat k nahonom...

PříspěvekNapsal: pát bře 23, 2007 15:15
od Ivo
Se teda omlouvám za svůj blbý dotaz, protože holt nevím všechno.