Motor jde špatně do otáček

Moderátor: Moderátoři

Motor jde špatně do otáček

Příspěvekod Domes430 » sob lis 04, 2023 18:03

Zdravím, chtěl bych jen zkonzultovat můj problém :shock:

Má 2101 (1300) přestala ze dne na den jít po plynu. Projevuje se to tak, jak kdyby byl motor přidušený a sice jde vytočit do vysokých otáček, ale strašně pomalu a ani rozjet se nedá. Chtěl bych jen obecné rady ohledně věcí, co si se svými znalostmi dokážu vyměnit/opravit sám pak věcí, do kterých bych se už rozhodně nepouštěl, tj. zásah do bloku a podobně.

Prosakovalo mi těsnění plovákovky a bylo už i vymačkané papírové těsnění pod přírubou, tak jsem objednal přetěsňovací sadu. Když už byl karbec dole, dal jsem ho známému, který mi ho vyčistil ultrazvukem a zároveň mi ho i složil. Dali jsme na auto a motor krásně jel a šel za plynem. Asi po 4 týdnech a 50-ti najetých km jsem sedl do auta, nastartoval a zničehonic šel motor strašně pomalu a slabě vytočit. Znovu jsem tedy rozebral karbec, jestli není ucpaný, ale vše krásně čisté.
Divné je to, že na studený start krásně chytne a drží volnoběh, ale nastavovací šroub volnoběhu je bez nějaké půl otáčky zašroubovaný na max a když vytáhnu sytič, motor začne pomalu zdechat.
Jestli jsem se díval dobře, tak typ karburátoru mám 1107010-02

Tak jsem šel dál.. Odvětrání klikovky čisté-jak hadice, tak i dole ta příruba. Palivové čerpadlo je nedávno nové, ale taky jsem ho raději sundal a prověřil, ale když jsem odpojil hadičku přivodu do karbce, dal jí do petky a zkusil protočit motor, tak dost silným proudem mi hned během pár vteřin natekly tak 2dcl.

V dalších věcech jsem se už raději nehrabal. Benzín do karburátoru jde, zanešený taky není. Nejde mi do hlavy, že bez jakýchkoliv náznaků to ze dne na den přestalo táhnout. :|

Chtěl bych se vás zkušených zeptat jen na možné příčiny, na které bych se mohl zkusit ještě zaměřit sám předtím, než bych to vezl (třeba i zbytečně) na servis. Díky moc :wink:
Domes430
 
Příspěvky: 17
Registrován: ned bře 19, 2017 18:59

Re: Motor jde špatně do otáček

Příspěvekod Laďuša » ned lis 05, 2023 15:11

Hodně blbá poznámka, ale kdysi se mi stalo, že se mi pod pedálem shrnul koberec a tim pádem jsem nemoh dát plnej plyn. Pár desítek kilometrů jsem z toho byl docela špatnej :D
Člen LKCS; Honorowy klubowicz LKP [ELITE 5000]

Chatka 12 forever :toothy10: ►Stodolní II◄ :) Estonian-czech crazy night :partyman: Uctívač Vana Tallinnu. Propāns-butāns!
Osa Klatovy-Plzeň-Brno ;) Tři sestry <|||> Ladagang 8) °Expedice Eesti 2010°
Dva PoJeBy ze Skašova

Haben Sie Bratwurst?

:!: keréklampás :!:
Uživatelský avatar
Laďuša
 
Příspěvky: 12117
Registrován: stř lis 09, 2005 22:06
Bydliště: Klatovy / Plzeň

Re: Motor jde špatně do otáček

Příspěvekod Henry » ned lis 05, 2023 15:59

Domes430 píše:Divné je to, že na studený start krásně chytne a drží volnoběh, ale nastavovací šroub volnoběhu je bez nějaké půl otáčky zašroubovaný na max a když vytáhnu sytič, motor začne pomalu zdechat.

Startuje za studena bez sytica a naopak so syticom skapina? "Srobom volnobehu" mas na mysli srob bohatosti volnobeznej zmesi? Znie to prilis bohato a zaroven zle nastavene. Skontroloval by som osadenie trysiek a vzdusnikov podla tabuliek, zakladne nastavenia (volnobezna zmes a otacky sa nastavuju pri prevadzkovej teplote motora) a hlavne, kedze ide o nahlu zmenu, stav a hladinu plavakovej komory, plavaku a ihloveho ventilu, jednak klasickym postupom z manualu (meranie vzdialenosti medzi plavakom a vekom) a tiez meranim realnej vysky hladiny paliva:
viewtopic.php?f=59&t=20629&p=468889#p468889
Henry
 
Příspěvky: 623
Registrován: ned říj 04, 2009 21:10
Bydliště: BA, SK

Re: Motor jde špatně do otáček

Příspěvekod Domes430 » ned lis 05, 2023 16:59

Laďuša píše:Hodně blbá poznámka, ale kdysi se mi stalo, že se mi pod pedálem shrnul koberec a tim pádem jsem nemoh dát plnej plyn. Pár desítek kilometrů jsem z toho byl docela špatnej :D


Hodně zajímavý poznatek :lol: Kéžby to tak bylo i v mém případě, ale bohužel :wink:
Domes430
 
Příspěvky: 17
Registrován: ned bře 19, 2017 18:59

Re: Motor jde špatně do otáček

Příspěvekod Domes430 » ned lis 05, 2023 17:15

Henry píše:
Domes430 píše:Divné je to, že na studený start krásně chytne a drží volnoběh, ale nastavovací šroub volnoběhu je bez nějaké půl otáčky zašroubovaný na max a když vytáhnu sytič, motor začne pomalu zdechat.

Startuje za studena bez sytica a naopak so syticom skapina? "Srobom volnobehu" mas na mysli srob bohatosti volnobeznej zmesi? Znie to prilis bohato a zaroven zle nastavene. Skontroloval by som osadenie trysiek a vzdusnikov podla tabuliek, zakladne nastavenia (volnobezna zmes a otacky sa nastavuju pri prevadzkovej teplote motora) a hlavne, kedze ide o nahlu zmenu, stav a hladinu plavakovej komory, plavaku a ihloveho ventilu, jednak klasickym postupom z manualu (meranie vzdialenosti medzi plavakom a vekom) a tiez meranim realnej vysky hladiny paliva:
viewtopic.php?f=59&t=20629&p=468889#p468889


Ano ano, přesně tak. Na studený motor relativně hezky chytne bez sytiče. Po jeho vytáhnutí začne motor zdechat. Vyzkoušeno na studený i lehce prohřátý motor po cca 15min stání na volnoběh.
Jasně, volnoběžná směs.. Ten je skoro na max dotažený, ikdyž podle příručky si teď nejsem jistý, ale ideální stav na zahřátý motor je snad něco okolo 2,5 otáček povolení. Nejsem si teď z hlavy jistý.
Ale jak jej jen zhruba o půl otáčky povolím, tak začne opět zdechat.
No jak říkám, já ty trysky i vzdušníky kontroloval, čistil a pečlivě dotahoval. Tu hladinu v plovákovce jsem nastavoval podle příručky, ve které je zdvih plováku uveden od horní hrany komory po horní hranu plováku 8mm, což se mi teď v porovnání s tím odkazem, který jsi mi poslal dost málo :| Každopádně každý karburátor to může mít jinak.

Ještě bych se zeptal, ty akcelerační trysky, které stříkají benzín do komory, tak do obou komor jde z těch trysek veprostřed krásný rozprach benzínu, ale k čemu slouží ta zahnutá v komoře, kde se nachází klapka sytiče ? Z té totiž ani kapka.
Domes430
 
Příspěvky: 17
Registrován: ned bře 19, 2017 18:59

Re: Motor jde špatně do otáček

Příspěvekod Henry » ned lis 05, 2023 20:49

Domes430 píše:Ano ano, přesně tak. Na studený motor relativně hezky chytne bez sytiče. Po jeho vytáhnutí začne motor zdechat. Vyzkoušeno na studený i lehce prohřátý motor po cca 15min stání na volnoběh.
Jasně, volnoběžná směs.. Ten je skoro na max dotažený...

Toto je zle. Uplne studeny motor by bez sytica bud vobec nemal naskocit alebo len ledva drzat velmi nizke otacky (preblikavaju kontrolky dobijania/mazania). Taktiez tak moc zatiahnuta skrutka bohatosti je neobvykla, akoby tam benzin isiel odinakial a tou zatiahnutou skrutkou (cim viac zatiahnute, tym chudobnejsia zmes) musis umelo znizovat bohatost, aby si ho udrzal v chode. Urcite tam mas spravnu volnobeznu trysku (pripadne je tam vobec nejaka)? Alebo mas spravne nastaveny chod tiahla sytica (ked je sytic vypnuty/tiahlo zatlacene, privera sytica musi byt plne otvorena (kolmo na rovinu veka karburatora))?

Domes430 píše:Tu hladinu v plovákovce jsem nastavoval podle příručky, ve které je zdvih plováku uveden od horní hrany komory po horní hranu plováku 8mm, což se mi teď v porovnání s tím odkazem, který jsi mi poslal dost málo :|

Pozor, to su 2 rozne merania, ktore by ale v praxi mali viest k rovnakemu vysledku. Prirucka udava vzdialenost plavaka od veka v "hornej" polohe zatvoreneho ventilu, ale bez zatlacenej pruzinky ventilu (veko karburatora otocene o 90° natrubkom vstupu benzinu do karburatora smerom hore) 7,5 alebo 6,5 mm podla typu karburatora a dalsi zdvih plavaka 8 mm od tejto polohy (teda celkovo 14,5-15,5 mm od veka v "spodnej" polohe). Ten Markov navod je neoficialny postup, ktorym mozno overit, ci spravne nastaveny chod plavaku (podla prirucky) aj skutocne vytvara spravnu vysku hladiny paliva (napr. ak je plavak deravy a plny paliva, tak by to tak nemuselo byt).

Domes430 píše:Ještě bych se zeptal, ty akcelerační trysky, které stříkají benzín do komory, tak do obou komor jde z těch trysek veprostřed krásný rozprach benzínu, ale k čemu slouží ta zahnutá v komoře, kde se nachází klapka sytiče ? Z té totiž ani kapka.

Toto sa tazko opisuje bez obrazku (nemam ziadny vhodny po ruke). Akceleracna pumpicka (taky zahnuty cicik, z ktoreho konca strieka prud benzinu) je len jedna na 1. stupni/komore, ta vstrekuje benzin pri rychlom otvarani skrtiacej klapky (najprv pre 1. a potom dalej aj pre 2. komoru, takze vlastne 2 oddelene vstreky pocas jedneho kompletneho zdvihu pedalu), vidno to aj pri vypnutom motore. Tie vytiahnutelne telesa uprostred oboch komor tesne nad difuzormi su rozprasovace hlavneho systemu, odtial pri volnobehu ani vyssich otackach bez zatazenia (minimalne otvorena skrtiaca klapka) nema prudit ziadne palivo, az pri plnom zatazeni alebo chvilkovom prudkom uplnom stlaceni pedalu (nadpolovicne otvorena skrtiaca klapka) odtial podtlak strhava palivo.
Henry
 
Příspěvky: 623
Registrován: ned říj 04, 2009 21:10
Bydliště: BA, SK

Re: Motor jde špatně do otáček

Příspěvekod JmJ » pon lis 06, 2023 07:02

Bokem - mozna by se nasel nekdo, kdo by to omrkl osobne, ale k tomu je potreba uvest aspon priblizne bydliste.
MFP
wergl I - 2104 - melt down
wergl II - 2104 - rebuild succeded
wergl III - 21113 - sold (Chester's new)
wergl IV - i30 - tout est bleu
Uživatelský avatar
JmJ
 
Příspěvky: 6484
Registrován: úte čer 01, 2004 11:30
Bydliště: Kromeriz

Re: Motor jde špatně do otáček

Příspěvekod Viko » pon lis 06, 2023 19:54

Len by som doplnil, že v knižke ten nákres vzdialenosti plaváku od veka karbu klame. Nakolko je medzi kotami bodka a nie šípky, to druhé číslo neznamená celkovú dĺžku dráhy ktorú má byť plavák schopný prejsť, ale vzdialenosť od veka. Tzn v prípade, že je veko zvisle, tak plavák má byť 6.5 alebo 7.5mm od veka, v prípade, že je vodorovne tak to druhé číslo. Ale fungovať to bude aj keď tam bude tých 14mm.

V tomto prípade by som volil demontáž karbu. Skomtroloval by som vlasovú vôľu druhej komory, má byť minimálna. Následne dal dole veko a pozrel správnosť osadenia trysiek a vzdušníkov podla čísla. Vybral by som aj voľnobežné trysky a následne ich vybral z puzdier. Šroub bohatosti taktiež von a skontrolovať o krúžok.
Všetky trysky a vzdušníky prefukal stlačeným vzduchom a takisto aj vsetky kanály karbu. V oboch komorách sú rozprašovače, taktiež majú čísla, prefúkať a pozrieť či sú otočené správne od kanálu trysky.
Potom by som skontroloval, či pri zavretí klapky sytiču sa pootvorí klapka prvej komory a či je membrána sytiča schopná pootvoriť klapku sytiča.
VAZ 21061 - 1986 - 50 shades of orange
VAZ 21011 - 1976 - plyňák
VAZ 2105 - 1983 - expedičný špeciál
VAZ 21061 - 1980 - :hrob: zožrali ju oxidi
VAZ 2101 - 1979 - :hrob: :( zachránil nám životy
VAZ 21011 2x - 1980/1976 - adoptívne deti
Felicia combi 1,3mpi - 2000 - prevoz ND
Repliky koncoviek výfuku
Uživatelský avatar
Viko
 
Příspěvky: 1150
Registrován: pon kvě 05, 2014 20:09
Bydliště: Pezinok

Re: Motor jde špatně do otáček

Příspěvekod Dusan » pon lis 06, 2023 22:18

Zaseknuty alebo deravy plavak, pripadne inabporucha a vysoka hladina v karburatore, alebo nezatvara ventil na plavaku
Dusan
 
Příspěvky: 3869
Registrován: stř čer 02, 2004 17:29
Bydliště: Kosice-okolie

Re: Motor jde špatně do otáček

Příspěvekod Henry » pon lis 06, 2023 22:34

To druhe cislo podla knihy je 8 mm. Nemoze byt predsa zdvih plavaku 0,5 (8 - 7,5), resp. 1,5 (8 - 6,5) mm. Nech sa na to pozeram akokolvek, musi to byt 7,5 (6,5) + 8 = 15,5 (14,5) mm.

Edit: v druhej knihe od Ivana Skodu (1986) sa dokonca explicitne pise o tych 15,5 mm.
Přílohy
Plavak2.jpg
Skoda 1986
Plavak.jpg
Tuma 1986
Henry
 
Příspěvky: 623
Registrován: ned říj 04, 2009 21:10
Bydliště: BA, SK

Re: Motor jde špatně do otáček

Příspěvekod Domes430 » úte lis 07, 2023 18:49

Henry píše:
Domes430 píše:Ano ano, přesně tak. Na studený motor relativně hezky chytne bez sytiče. Po jeho vytáhnutí začne motor zdechat. Vyzkoušeno na studený i lehce prohřátý motor po cca 15min stání na volnoběh.
Jasně, volnoběžná směs.. Ten je skoro na max dotažený...

Toto je zle. Uplne studeny motor by bez sytica bud vobec nemal naskocit alebo len ledva drzat velmi nizke otacky (preblikavaju kontrolky dobijania/mazania). Taktiez tak moc zatiahnuta skrutka bohatosti je neobvykla, akoby tam benzin isiel odinakial a tou zatiahnutou skrutkou (cim viac zatiahnute, tym chudobnejsia zmes) musis umelo znizovat bohatost, aby si ho udrzal v chode. Urcite tam mas spravnu volnobeznu trysku (pripadne je tam vobec nejaka)? Alebo mas spravne nastaveny chod tiahla sytica (ked je sytic vypnuty/tiahlo zatlacene, privera sytica musi byt plne otvorena (kolmo na rovinu veka karburatora))?

Ano, klapka i chod sytiče jsou nastavené správně. Tryskama bych se vůbec nezatěžoval, protože jak říkám, ten motor si po složení karburátoru krásné cca 3 měsíce předl, takže je blbost, aby byla nějaká tryska zaměněna, nebo chyběla.

Domes430 píše:Tu hladinu v plovákovce jsem nastavoval podle příručky, ve které je zdvih plováku uveden od horní hrany komory po horní hranu plováku 8mm, což se mi teď v porovnání s tím odkazem, který jsi mi poslal dost málo :|

Pozor, to su 2 rozne merania, ktore by ale v praxi mali viest k rovnakemu vysledku. Prirucka udava vzdialenost plavaka od veka v "hornej" polohe zatvoreneho ventilu, ale bez zatlacenej pruzinky ventilu (veko karburatora otocene o 90° natrubkom vstupu benzinu do karburatora smerom hore) 7,5 alebo 6,5 mm podla typu karburatora a dalsi zdvih plavaka 8 mm od tejto polohy (teda celkovo 14,5-15,5 mm od veka v "spodnej" polohe). Ten Markov navod je neoficialny postup, ktorym mozno overit, ci spravne nastaveny chod plavaku (podla prirucky) aj skutocne vytvara spravnu vysku hladiny paliva (napr. ak je plavak deravy a plny paliva, tak by to tak nemuselo byt).

Už to vidím no. Nastavoval jsem hladinu podle té svislé polohy, ale nastavil jsem tu největší vzdálenost horní hrany plováku od víka na těch 8mm. Jakoby když přitlačím plovák směrem dolů od víka, tak od horní hrany plováku po víko mám těch 8mm. Je to tedy asi dost málo, ale neříkejte mi, že by se ta hladina sama rozeštelovala :roll: Karbec jsem sundával, čistil a nastavoval hladinu až poté, co se to zničeho nic začalo dusit. Jinak plovák děravý není.

Domes430 píše:Ještě bych se zeptal, ty akcelerační trysky, které stříkají benzín do komory, tak do obou komor jde z těch trysek veprostřed krásný rozprach benzínu, ale k čemu slouží ta zahnutá v komoře, kde se nachází klapka sytiče ? Z té totiž ani kapka.

Toto sa tazko opisuje bez obrazku (nemam ziadny vhodny po ruke). Akceleracna pumpicka (taky zahnuty cicik, z ktoreho konca strieka prud benzinu) je len jedna na 1. stupni/komore, ta vstrekuje benzin pri rychlom otvarani skrtiacej klapky (najprv pre 1. a potom dalej aj pre 2. komoru, takze vlastne 2 oddelene vstreky pocas jedneho kompletneho zdvihu pedalu), vidno to aj pri vypnutom motore. Tie vytiahnutelne telesa uprostred oboch komor tesne nad difuzormi su rozprasovace hlavneho systemu, odtial pri volnobehu ani vyssich otackach bez zatazenia (minimalne otvorena skrtiaca klapka) nema prudit ziadne palivo, az pri plnom zatazeni alebo chvilkovom prudkom uplnom stlaceni pedalu (nadpolovicne otvorena skrtiaca klapka) odtial podtlak strhava palivo.


No právě ten zahnutý, tak z něho nejde žádný benzín, ale z těch dvou rozprašovačů nad každou komorou na volnoběh i přidání plynu palivo jde.
Pošlu ti tady odkaz na video, co jsem natáčel, ale jeliko už to bylo přeposlané z jiného telefonu, tak kvalita není žádná sláva... https://youtube.com/shorts/1x4QOa0J2j0
Domes430
 
Příspěvky: 17
Registrován: ned bře 19, 2017 18:59

Re: Motor jde špatně do otáček

Příspěvekod Domes430 » úte lis 07, 2023 18:49

JmJ píše:Bokem - mozna by se nasel nekdo, kdo by to omrkl osobne, ale k tomu je potreba uvest aspon priblizne bydliste.


Omlouvám se, jsem 10km od Olomouce.
Domes430
 
Příspěvky: 17
Registrován: ned bře 19, 2017 18:59

Re: Motor jde špatně do otáček

Příspěvekod Domes430 » úte lis 07, 2023 18:52

Viko píše:Len by som doplnil, že v knižke ten nákres vzdialenosti plaváku od veka karbu klame. Nakolko je medzi kotami bodka a nie šípky, to druhé číslo neznamená celkovú dĺžku dráhy ktorú má byť plavák schopný prejsť, ale vzdialenosť od veka. Tzn v prípade, že je veko zvisle, tak plavák má byť 6.5 alebo 7.5mm od veka, v prípade, že je vodorovne tak to druhé číslo. Ale fungovať to bude aj keď tam bude tých 14mm.

V tomto prípade by som volil demontáž karbu. Skomtroloval by som vlasovú vôľu druhej komory, má byť minimálna. Následne dal dole veko a pozrel správnosť osadenia trysiek a vzdušníkov podla čísla. Vybral by som aj voľnobežné trysky a následne ich vybral z puzdier. Šroub bohatosti taktiež von a skontrolovať o krúžok.
Všetky trysky a vzdušníky prefukal stlačeným vzduchom a takisto aj vsetky kanály karbu. V oboch komorách sú rozprašovače, taktiež majú čísla, prefúkať a pozrieť či sú otočené správne od kanálu trysky.
Potom by som skontroloval, či pri zavretí klapky sytiču sa pootvorí klapka prvej komory a či je membrána sytiča schopná pootvoriť klapku sytiča.


Mám takový pocit, že jsem žádný o-kroužek na tom šroubu bohatosti neviděl.. Ale karbec jsem čistil minulý víkend celý, když už to začalo dělat problémy.
Domes430
 
Příspěvky: 17
Registrován: ned bře 19, 2017 18:59

Re: Motor jde špatně do otáček

Příspěvekod valda1971 » úte lis 07, 2023 19:28

Domes430 píše:
Mám takový pocit, že jsem žádný o-kroužek na tom šroubu bohatosti neviděl.. Ale karbec jsem čistil minulý víkend celý, když už to začalo dělat problémy.

Staré karby jej nemají, až novější.
Žigulíci: VAZ 2101 r.1971, VAZ 2103 r.1974, VAZ 2170 r.2012
Uživatelský avatar
valda1971
 
Příspěvky: 7205
Registrován: úte pro 06, 2011 16:45
Bydliště: Bílina

Re: Motor jde špatně do otáček

Příspěvekod Henry » úte lis 07, 2023 22:04

Z toho videa akurat vidno, ze privera sytica je otvorena, vzdusniky tam su, rozprasovace su osadene spravne a... to je asi vsetko. Ja to tam kvoli tomu sycaniu sania nepocujem, ale podla toho ako sa ten motor trasie, volnobeh asi nebude moc pravidelny, cize moze byt zle aj zapalovanie, ale na vynechavanie zapalovania staci aj velmi rozladena zmes. Napadov ti uz ludia napisali dost, teraz sa budes musiet do toho pustit a jedno po druhom este raz skontrolovat..
Henry
 
Příspěvky: 623
Registrován: ned říj 04, 2009 21:10
Bydliště: BA, SK

Další

Zpět na Hnací soustava

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Google [Bot] a 0 návštevníků