Stránka 1 z 1

Jak odlehčit setrvák

PříspěvekNapsal: pát led 07, 2022 11:11
od premek.fadrny
Zdravím Vás všechny
A mám tady specialitku - tentokrát téma "Jak odlehčit setrvák"
Na tuto myšlenku mě přivedl Kopr, jeho 21061 má údajně na setrváku ubráno 700g, což je údajně podle jeho slov ta správná hodnota, aby se Lada stavěla téměř na zadní (trochu přeháním), každopádně pojďte se podělit o zkušenosti které s tímto tématem máte.
Mám tu jednoho kolegu se soustruhem, něco už odlehčoval, ale Ladu bude dělat poprvé, tak že každá rada předem se hodí.

Ať Vám to v novém roce jezdí!
Díky Přemek

Re: Jak odlehčit setrvák

PříspěvekNapsal: pát led 07, 2022 13:06
od Luděk Musil
premek.fadrny píše:... . Mám tu jednoho kolegu se soustruhem, něco už odlehčoval, ale Ladu bude dělat poprvé, tak že každá rada předem se hodí.
Obávám se, že soustruh nebude stačit. Na tyhlety legrácky je potřeba i (pravděpodobně se to jmenuje dynamická) vyvažovačka, aby se materiálu odebralo správně. Nevyvážený setrvačník má nepříjemné důsledky a nejsou to jen vibrace. L.

Re: Jak odlehčit setrvák

PříspěvekNapsal: pát led 07, 2022 13:15
od premek.fadrny
Díky Luďku, díky za postřeh. Kolega soustružník zmiňoval vyvážení, údajně by si právě i s vyvážením poradil.
Tedy ať neprošlapáváme stejnou cestičku zase poprvé, jaké máte zkušenosti a máme dát pozor na nějaké záludnosti?

Re: Jak odlehčit setrvák

PříspěvekNapsal: pát led 07, 2022 15:07
od Marek
Především bys měl vědět, že motor, který má malou hmotu setrvačníku, sice možná pojede po rovině trochu lépe, ale o to hůře do kopce. Zatímco při jízdě po rovině motor lépe zrychluje, protože nemusí roztáčet velkou hmotnost setrvačníku, při jízdě do kopce mu naopak ta setrvačná hmota bude citelně chybět.

Pokud chceš auto na sprinty, může to mít smysl. Pokud chceš auto na běžné užívání, dělat takovou úpravu je nesmysl.

Re: Jak odlehčit setrvák

PříspěvekNapsal: pát led 07, 2022 18:38
od Nulašestka
Je tak. Další věc jsou rozjezdy a přeřazování. Při odlehčení bude mnohem větší sklon k cukání a tendence chcípat při rozjezdech, protože motor "nepodrží" setrvačná síla. Vypadá to pak jako v autoškole s rozjezdy kolem 2000 otáček, aby nezhasínal motor.
Osobně jsem o odlehčení taky uvažoval a s odstupem jsem rád, že jsem to neudělal. Záleží, na co to auto chceš.
A mimochodem - dá se to rovnou koupit: https://tuningsport.ru/catalog/mahovik- ... 86058436=Y

Re: Jak odlehčit setrvák

PříspěvekNapsal: ned led 09, 2022 17:03
od premek.fadrny
Kluci díky za poznatky.
Koukám, že Rusové se toho nebojí, odlehčují o 1,5 až 1,7kg, což si podle zkušeností Kopra nedovedu ani představit, zmiňoval se už o 1kg že bylo moc, proto jen těch 700g.
Tak že co ještě, kdo máte opravdu zkušenosti s konkrétním odlehčení na konkrétní motorizaci?

Re: Jak odlehčit setrvák

PříspěvekNapsal: ned led 09, 2022 17:52
od Cory
Mam skusenosti s 2 motormi, ktore maju zotrvak 5kg, co je oproti nivackemu zotrvaku z 1,7ky asi o 1,5kg menej. Jeden je na motore 1,5 s upravenou hlavou, velkymi ventilmi, blokom znizenym o 1,6mm a zatial origo vackou, druhy je na motore 1,6 s blokom znizenym 2mm, upravenou hlavou a ostrou vackou. V oboch pripadoch sa to sprava normalne, dokonca aj ta 1,6ka s ostrou vackou ma volnobeh okolo 1000ot/min. Mozem povedat, ze vsetko je hlavne o nastaveni a doladeni detailov. Z mojich skusenosti ide o:
- tesne ventily
- co najviac rovnomerne tlaky vo valcoch
- neunavene ventilove pruziny, ktore budu mat pri zavretych ventiloch rovnaku dlzku na kazdom jednom ventile
- nastavovacie vackove koleso a k tomu spravne nastaveny rozvod
- spravne nastavena zmes a predstih /a nielen to, ale aby ten predstih neskakal o 10° hore dole/

Ak sa tieto "drobnosti" dodrzia, motor bude mat aj so zotrvakom odlahcenym o 1,7kg uplne normalny volnobeh.

Re: Jak odlehčit setrvák

PříspěvekNapsal: ned led 09, 2022 17:56
od Marek
Dejme tomu. Ale co projev za jízdy? Moje zkušenosti se škodovkami jsou takové, že do kopců to nedrželo.

Re: Jak odlehčit setrvák

PříspěvekNapsal: ned led 09, 2022 18:36
od Cory
Jazdny prejav je iny, ale aby to nedrzelo v kopcoch? To teda nie. Jazdi sa s tym normalne. Ktovie, čo by na to povedal nizsi objem, napr. 1,2 alebo 1,3.

Ako dalsi priklad mozem uviest motor 21124 /1,6 16V z Lady 112/ a jeho odlahcenu verziu 21126 /1,6 16V z Priory/, ktora ma o 30% lahsie piesty, ojnice, kluku a zotrvak. A jazdi sa s tym normalne, aj ked s vyssou spotrebou /ale aj trosku vyssim vykonom/

Re: Jak odlehčit setrvák

PříspěvekNapsal: pon led 10, 2022 06:38
od Dusan
A je vo bysledku nejaky rozdiel ked sa odlhaci ojnica ako u 21129 alebo zotrvak. Vysledok by mal byy rovnaky, menej zotrvacnej hmoty.

Re: Jak odlehčit setrvák

PříspěvekNapsal: pon led 10, 2022 07:22
od Luděk Musil
Z mého, čistě laického, pohledu - tedy teoreticky:
Motor, se kterým jezdí 99.9 % populace je vyvíjen, konstruován a vyráběn právě tak, aby dynamika x výkon x spolehlivost x uživatelský a jízdní komfort byly co nejvíc ideální.
Každý další zásah do konstrukce, použiji nepěkné slovo tuning, má za následek zhoršení některé z výše uvedených hodnot.
L.

Re: Jak odlehčit setrvák

PříspěvekNapsal: pon led 10, 2022 14:13
od Marek
Něco za něco....

Re: Jak odlehčit setrvák

PříspěvekNapsal: pon led 10, 2022 19:14
od Cory
Luděk Musil píše:Z mého, čistě laického, pohledu - tedy teoreticky:
Motor, se kterým jezdí 99.9 % populace je vyvíjen, konstruován a vyráběn právě tak, aby dynamika x výkon x spolehlivost x uživatelský a jízdní komfort byly co nejvíc ideální.


Povedal by som, ze dnes to uz neplati. Na prvom mieste su emisie, potom vydrz /aby sa to po zaruke po*ralo/ a az tak nejaky ten komfort :D

Re: Jak odlehčit setrvák

PříspěvekNapsal: úte led 11, 2022 08:36
od premek.fadrny
Cory, čověče, díky za postřehy z praxe :)
Tak a odebírání materiálu ze setrváku, nejvhodnější se nám jeví odebrat to v místě kde dosedá lamela, je to tak správně?


Cory píše:Mam skusenosti s 2 motormi, ktore maju zotrvak 5kg, co je oproti nivackemu zotrvaku z 1,7ky asi o 1,5kg menej. Jeden je na motore 1,5 s upravenou hlavou, velkymi ventilmi, blokom znizenym o 1,6mm a zatial origo vackou, druhy je na motore 1,6 s blokom znizenym 2mm, upravenou hlavou a ostrou vackou. V oboch pripadoch sa to sprava normalne, dokonca aj ta 1,6ka s ostrou vackou ma volnobeh okolo 1000ot/min. Mozem povedat, ze vsetko je hlavne o nastaveni a doladeni detailov. Z mojich skusenosti ide o:
- tesne ventily
- co najviac rovnomerne tlaky vo valcoch
- neunavene ventilove pruziny, ktore budu mat pri zavretych ventiloch rovnaku dlzku na kazdom jednom ventile
- nastavovacie vackove koleso a k tomu spravne nastaveny rozvod
- spravne nastavena zmes a predstih /a nielen to, ale aby ten predstih neskakal o 10° hore dole/

Ak sa tieto "drobnosti" dodrzia, motor bude mat aj so zotrvakom odlahcenym o 1,7kg uplne normalny volnobeh.

Re: Jak odlehčit setrvák

PříspěvekNapsal: úte dub 26, 2022 13:43
od premek.fadrny
Ahoj
Tak že konečně píšu postřehy s odlehčeným setrvákem. Třeba to jednou nějaký kutil bude chtít řešit:
Setrvák jsem sundal z náhradního motoru, přidal k němu novou lamelu a přítlačák.
To celé jsem zanesl kamarádu obráběči, ten se ho ujal, zajel za svým kamarádem, dříve aktivnímu členu místního autosportu pod hlavičkou Svazarmu.
Kluci dali hlavy dohromady a za 14 dní se mi setrvák vrátil odlehčený o 540g.

Tak a na co jsme přišli:
- Téměř polovinu hmotnosti tvoří přítlačák a celý komplet má 6640g.
Snížit hmotnost setrváku se úspěšně dařilo na straně nálitku směrem k motoru a částečně i na straně lamely (jelikož dosedací plocha na setrváku je větší, než je plocha obložení lamely) - na foto žluté oblasti, kde je odebraný materiál.
- Nešlo nám do hlavy, jak mohou být ruské odlehčené setrváky (cca - 1500g) vyrobeny tak aby tam aby tam zůstal nějaký materiál. Nejspíš jiná slitina.
- Vyvážení na magnetce celého kompletu.

Na žluté trojce mi prosakoval simering na klice a spojka se lepila po každém delším odstavení. U souseda jsme ji zvedli, rozebrali, nový setrvák nasadili stejně tak, jak byl orientovaný původní (nevím co by se stalo dát ho otočený o 180°, vzhledem k vyvážení asi nic).
Místo 4q nasadili 5q a vyměnili původní nápravu s hučícím ložiskem za nápravu s poměrem 3,9.

První projížďka s vyházeným interiérem byla hodně hlučná, tak to bylo hodně rozpačitý.
Pak jsem asi měsíc hledal čas na zkompletování interiéru, odrbání a nastříkání spodku, montáž Krokoušových podběhů no a o víkendu konečně auto projel.
Tak a mám pocit, že...
- nemám problémy se startováním, volnoběhem, to je asi totožné jako před úpravou
- rozjezdy a akcelerace - za mě jde líp za plynem, v nízkých otáčkách, třeba už pri 1500ot/min třeba na trojku, jak ťuknu na plyn, hned se sbírá, při vyšších otáčkách zase o něco ostřeji
- sundání nohy z plynu obráceně zase výrazněji brzdí motorem

Uvidíme co se objeví časem, chystám se trojkou do Bechyně, tak tam budu vědět zase víc.
Každopádně to bude výzva, hlavní silnice, páteční provoz...