Vynecháva 2. valec

Moderátor: Moderátoři

Re: Vynecháva 2. valec

Příspěvekod Sajbo » stř led 27, 2021 17:01

Tak hlava je už zložená a vyzerá to nasledovne:
Fotky:
https://drive.google.com/folderview?id= ... 6sZUeEo5DT
Na druhom valci je to vlhké ale niesom si istý od čoho olej to nepalilo ani to nedymilo pravdepodobne benzín? Tiež na vyfukovom ventily je niečo pripalene celkom slušná vrstva. Chystám sa zabrusit ventily na druhom valci.
VAZ 2101 1974 1,7
VAZ 2101 1975 1,2
Uživatelský avatar
Sajbo
 
Příspěvky: 32
Registrován: pon pro 03, 2018 08:22
Bydliště: BB, SK

Re: Vynecháva 2. valec

Příspěvekod Cory » stř led 27, 2021 17:16

Nalej do kanalov benzin a sleduj, co sa stane na strane spalovacej komory. Ked uz, tak zabrus vsetky ventily.
Lada 2171 Priora 1,6 MPi (2013), Lada 2105 v regenerácii (1985), Lada 21044 1,9 MPi (1998), Škoda Felícia 1,3 SPi - 40kw (1996), 2 x Babetta 210 (1984,1988), Simson 70 ccm (1989), Zetor 4011 (1966)
Cory
 
Příspěvky: 11568
Registrován: stř čer 14, 2006 17:14
Bydliště: Snina/Košice

Re: Vynecháva 2. valec

Příspěvekod Sajbo » stř led 27, 2021 21:23

Skúsil som naliať petrolej a okolo sacich ventilov bolo po 15 minútach mierne vlhké ale len tesne okolo ventilu tam kde dosada skoro to nebolo vidno ale na 2. valci to bolo také isté ako na ostatných to mi je celkom záhadne.
VAZ 2101 1974 1,7
VAZ 2101 1975 1,2
Uživatelský avatar
Sajbo
 
Příspěvky: 32
Registrován: pon pro 03, 2018 08:22
Bydliště: BB, SK

Re: Vynecháva 2. valec

Příspěvekod Cory » stř led 27, 2021 21:32

Hmmm...a tlaky si pred demontazou hlavy nemeral?
Lada 2171 Priora 1,6 MPi (2013), Lada 2105 v regenerácii (1985), Lada 21044 1,9 MPi (1998), Škoda Felícia 1,3 SPi - 40kw (1996), 2 x Babetta 210 (1984,1988), Simson 70 ccm (1989), Zetor 4011 (1966)
Cory
 
Příspěvky: 11568
Registrován: stř čer 14, 2006 17:14
Bydliště: Snina/Košice

Re: Vynecháva 2. valec

Příspěvekod Sajbo » stř led 27, 2021 21:50

Nemeral som nemal som prístup k tlakomeru tak som to rovno zhodil dole že čo objavím, zajtra zabrusim teda všetky ventily mám pastu strednú "1" a jemnú "0" a skúsim znova naliať či bude presakovat. Pozriem aj vôľu vo voditkach ale keďže sú relatívne nové mala by byť ok.
VAZ 2101 1974 1,7
VAZ 2101 1975 1,2
Uživatelský avatar
Sajbo
 
Příspěvky: 32
Registrován: pon pro 03, 2018 08:22
Bydliště: BB, SK

Re: Vynecháva 2. valec

Příspěvekod Marek » stř led 27, 2021 22:19

Nikdy jsem neviděl špatné vodítko ventilů na Ladě.

Tohle nevypadá na ventil. Tohle vypadá na prasklý pístní kroužek.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Marek
 
Příspěvky: 5267
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Re: Vynecháva 2. valec

Příspěvekod Cory » stř led 27, 2021 22:26

Marek píše:Nikdy jsem neviděl špatné vodítko ventilů na Ladě.


Ja som ich uz teda videl dost.
Lada 2171 Priora 1,6 MPi (2013), Lada 2105 v regenerácii (1985), Lada 21044 1,9 MPi (1998), Škoda Felícia 1,3 SPi - 40kw (1996), 2 x Babetta 210 (1984,1988), Simson 70 ccm (1989), Zetor 4011 (1966)
Cory
 
Příspěvky: 11568
Registrován: stř čer 14, 2006 17:14
Bydliště: Snina/Košice

Re: Vynecháva 2. valec

Příspěvekod Henry » stř led 27, 2021 23:28

Preco si nezmeral tu kompresiu? To je jednoduchy neinvazivny ukon na 5 minut (tlakomerom, ktory sa da zohnat v akychkolvek autodieloch), ktory ta dost presne nasmeruje kde mas dalej patrat. Ved takto ani nevies, aku zavadu hladas a ci bolo treba motor kvoli tomu rozoberat. A kedze nepoznas tie tlaky a nezopakoval si meranie s trochou oleja vo valci, aby si zistil, ci nie su netesne piestne kruzky, tak nevies vlastne nic. Toto je fail - vravi sa, ze 2x meraj a raz rez a ty si to spravil presne opacne a este aj v opacnom poradi.. Ale tak kazdemu to svoje..

Z mojich skusenosti takto mierne slziace ventily sice mozu trochu znizit kompresiu, ale spravidla to nestaci na to, aby dany valec vynechaval. To by cez ten ventil muselo aspon kvapkat alebo vyslovene tiect.
Henry
 
Příspěvky: 622
Registrován: ned říj 04, 2009 21:10
Bydliště: BA, SK

Re: Vynecháva 2. valec

Příspěvekod Marek » čtv led 28, 2021 05:15

Ano, to si myslím taky. Ta komprese měla být už dávno změřená. Navíc při měření komprese lze jednoduchým postupem určit, zda netěsnost válce způsobuje ventil nebo píst.

Dokud toto nebude uděláno a jasně určeno, co je příčinou špatné komprese, je nesmysl rozebírat motor a něco chaoticky řešit.

Jednoduchá otázka: proč chceš sundavat hlavu a brousit ventily? Copak máš nějakou jistotu, že ten problém skutečně ventily způsobují? Opravdu jsi si jist, že není prasklý pístní kroužek? ;-)
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Marek
 
Příspěvky: 5267
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Re: Vynecháva 2. valec

Příspěvekod Cory » čtv led 28, 2021 06:23

Ukludnime sa. Nic strasne sa nestalo. Zhodit a namontovat hlavu na zigulovi je otazka 2 hodin a tesnenia. Ventily uz urcite rozhod a skontroluj rovno ich hadzavost. V praxi som sa stretol s tym, ze po skoceni rozvodu o 8 zubov na vacke sa stretli 4 vyfukove ventily s piestami. Pri merani tlakov bolo vsade 12bar. Ale motor nenaskocil. Ventily boli sice ohnute, ale vole vo voditkach sposobili to, ze dosadli na sedla a pri merani tlakov to bolo v poriadku. Dokonca ani pri naliati benzinu netiekli.

Takze skontroluj toto:
- volu ventil voditko - existuje moznost, ze ma ventil malu alebo extremnu volu. Minimalna montazna vola je 0,03mm az 0,06mm. Maximalna dovolena 0,15 mm. Meraj po celej dlzke voditka dutinomerom.
- hadzavost ventilov - maximalna povolena je 0,03mm
- demontuj simeringy ventilov, postav hlavu tak, aby boli ventily zvislo. Ventil prstom doklepni do sedla a sleduj, ci samovolne zacne padat dole. Ak drzi v sedle, skus opatrne jeho stopku na strane simeringu pritlacat do roznych stran. Ak sa ventil uvolni, zname to, ze je zle zafrezovane sedlo, teda voditko a sedlo nie su suose.
- skontroluj sirku dosadacich ploch na sedlach a ventiloch. A rovnako aj ich stav.

Ak bude vsetko OK, ventily zalapuj a hlavu namontuj spat.


Henry: Podla zvuku ten valec nevynechava uplne. U novšej Nivy by to diagnostika ako chybu ani nevyhodila, ale v live datach by bolo vidieť sucet vynechani valca. Minuly tyzden som riešil Nivu, ktora mala prasknuty ventil a vynechavania nemala ziadne. Ani zvuky prejav, ani sucet vynechani v diagnostike. A tlaky 13-12-13-13,5. Vynechavania sa objavili az po vymene simeringov ventilov, ked sa dany ventil pretocil a tlak 12 bar sa zrazu zmenil na 9bar.
Přílohy
2.jpg
Lada 2171 Priora 1,6 MPi (2013), Lada 2105 v regenerácii (1985), Lada 21044 1,9 MPi (1998), Škoda Felícia 1,3 SPi - 40kw (1996), 2 x Babetta 210 (1984,1988), Simson 70 ccm (1989), Zetor 4011 (1966)
Cory
 
Příspěvky: 11568
Registrován: stř čer 14, 2006 17:14
Bydliště: Snina/Košice

Re: Vynecháva 2. valec

Příspěvekod Henry » čtv led 28, 2021 13:21

Ved v pohode, ja som kludny. Len nerozumiem naco bola dobra takato unahlenost a tu demontaz hlavy bez predchadzajuceho merania moja vlastna hlava neberie. Takto nepozna ani referencne hodnoty tlakov a nebude vediet o co lepsi bude motor po oprave :D

Cory, to je riadne sialene, to som este nevidel! Ale vidim tam nejaku prasklinu aj pod tym ventilom - to je prasknute sedlo ventilu alebo len nejaka usadenina? A preco sa vlastne ta Niva k tebe dostala, ked v tom case (pred vymenou gufier) v podstate bezala bezchybne? A bola to nahodou Niva na LPG? Kazdopadne diky za zaujimavy pripad/poznatok!

Ja som sa stretol raz s odlomenym materialom z tanieru ventilu, to bola kompresia 4 bary a motor isiel stale na 3 valce, pocutelne fucal a pri skuske tesnosti ventilov odtial doslova tiekol prud tekutiny. A na inom motore bola kompresia na jednom valci 8,5 baru a vynechavalo to tak obcasne, dokonca ani farba sviecky nebola odlisna. Ked som dal dole hlavu a nalial petrolej do kanalov, az som zostal prekvapeny, ze ventil na tom valci iba mierne kvapkal/slzil a ze to tak znizilo kompresiu (to bola Niva 1700, cize kompresny pomer 9,3:1 a na ostatnych valcoch tlaky okolo 13 barov a tam tie ventily tiez mierne slzili). Zase na druhej strane, na piestoch boli stopy po kontakte ventilov s piestami a potom som aj niektore ventily musel vymenit, lebo sa nedali zabrusit do tesna, pretoze boli sisate/ohnute. Ale casovanie rozvodov bolo v poriadku, tak ktovie co ten motor prezil a kto a ako to potom opravoval.
Henry
 
Příspěvky: 622
Registrován: ned říj 04, 2009 21:10
Bydliště: BA, SK

Re: Vynecháva 2. valec

Příspěvekod Marek » čtv led 28, 2021 16:48

Takhle upálených ventilů jsem viděl hodně, mimo jiné i na Ladě. Nejčastější příčinou je tvrdá nečistota, která se sevře mezi ventil a sedlo. Okamžitě dojde k extrémnímu nárůstu teploty v daném místě a ventil normálně odkápne.

Podle mě mělo proběhnout měření komprese ještě před demontáží hlavy. A jednoznačně určit příčinu nízkého tlaku na druhém válci. Pokud to totiž teď není známo, klidně se může stát, že to bude způsobeno pístním kroužkem a i když bude hlava opravena na jedničku, bude ji po montáži na motor sundavat znova. A tomu se mělo předejít.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Marek
 
Příspěvky: 5267
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Re: Vynecháva 2. valec

Příspěvekod Cory » čtv led 28, 2021 19:43

Henry píše:Ved v pohode, ja som kludny. Len nerozumiem naco bola dobra takato unahlenost a tu demontaz hlavy bez predchadzajuceho merania moja vlastna hlava neberie. Takto nepozna ani referencne hodnoty tlakov a nebude vediet o co lepsi bude motor po oprave :D

Cory, to je riadne sialene, to som este nevidel! Ale vidim tam nejaku prasklinu aj pod tym ventilom - to je prasknute sedlo ventilu alebo len nejaka usadenina? A preco sa vlastne ta Niva k tebe dostala, ked v tom case (pred vymenou gufier) v podstate bezala bezchybne? A bola to nahodou Niva na LPG? Kazdopadne diky za zaujimavy pripad/poznatok!

Ja som sa stretol raz s odlomenym materialom z tanieru ventilu, to bola kompresia 4 bary a motor isiel stale na 3 valce, pocutelne fucal a pri skuske tesnosti ventilov odtial doslova tiekol prud tekutiny. A na inom motore bola kompresia na jednom valci 8,5 baru a vynechavalo to tak obcasne, dokonca ani farba sviecky nebola odlisna. Ked som dal dole hlavu a nalial petrolej do kanalov, az som zostal prekvapeny, ze ventil na tom valci iba mierne kvapkal/slzil a ze to tak znizilo kompresiu (to bola Niva 1700, cize kompresny pomer 9,3:1 a na ostatnych valcoch tlaky okolo 13 barov a tam tie ventily tiez mierne slzili). Zase na druhej strane, na piestoch boli stopy po kontakte ventilov s piestami a potom som aj niektore ventily musel vymenit, lebo sa nedali zabrusit do tesna, pretoze boli sisate/ohnute. Ale casovanie rozvodov bolo v poriadku, tak ktovie co ten motor prezil a kto a ako to potom opravoval.


No ono to bolo tak, že zákazník ma zavolal, pretože Niva mala problém s EK. Zisitl som, že je vadný regulátor voľnobehu a na diagnostike som videl, že lambda za katom kopiruje lambdu pred katom. Hodnoty z EK som nevedel, pretože mu to meral známy. Okrem toho boli prasknuté zvody. Takze som menil zvody a katalyzator. Lambda pred katom bola tak zapecena, že šla povoliť len po nahriati a neprezila to. Takže šla aj nova lambda. Sviecky si menil majitel sam. Znova bol zmerat emisie a už ostalo vysoke iba HC, cca 300. Nasledne som v rampe zistil nedostatocny tlak paliva, takže som vymenil regulator tlaku paliva. Tlak paliva stupol na pozadovanu hodnotu. Okrem toho som vymenil este povodne zapalovacie kable, ktore mali najazdenych 140000km. Pri skusobnom merani stale vysoke HC. Tlaky som meral este predtym a boli 13-12-13-13,5. Sviečky boli po okrajoch zakarbonovane. Podla diagnostiky ziadne vynechavanie. Motor siel pekne rovno a ticho a neklepal. Takze nasledovala kontrola kostry motora, kostry RJ, skusobna vymena zapalovacieho bloku. Vaha vzduchu dava spravne hodnoty. Skontrolovana RJ, aj softver. HC stale vysoke. Nasledne som spravil balans vstrekovacov. Balans v poriadku, vsetky vstrekovace mali rovnaky ubytok tlaku. Nasledovala skusobna jazda. Po vypnuti motora a otvoreni kapoty pocut sycanie od rampy. Meriam tlak - za behu motora sa drzi pozadovanej hodnoty, po vypnuti klesa. Zistuje sa vadny vstrekovac na 4. valci, ktory v zavretom stave prepusta do sania palivo. Olej je citit za benzinom. Menim vstreky, menim olej. HC stale vysoke. Vynechavanie žiadne. Vymena simeringov ventilov bola uz poslednou moznostou pred rozobratim. Ocakaval som poskodene voditko alebo simeringy. Nic. Poskladal som to naspat a potom to zacalo. Zacal vynechavat 2. valec a HC zacalo stupat na hodnoty okolo 700 a parkrat sa prehupslo cez 1000. Meram tlaky a na 2. valci tlak 9 bar. Takze hlava dole a tam prasknuty ventil. Sedlo prasknute nebolo, ale bolo vyrazne poskodene. Ventil v nom bol zaklepany tak, ze tesnil natolko, aby Rj nezaznamenala vynechavanie, no spalovanie nebolo dokonale. Na obhajobu kolegu - nababral som sa s tym 3 dni, ktore boli doslova stratou casu, mohol som hlavu zhodit hned :D Dnes som bol s tym autom na EK - CO 0,01 pri volnobehu a 0,05 pri zvysenych otackach, a HC 21.

A auto nema LPG.

6.jpg

5.jpg

7.jpg

8.jpg

9.jpg
Lada 2171 Priora 1,6 MPi (2013), Lada 2105 v regenerácii (1985), Lada 21044 1,9 MPi (1998), Škoda Felícia 1,3 SPi - 40kw (1996), 2 x Babetta 210 (1984,1988), Simson 70 ccm (1989), Zetor 4011 (1966)
Cory
 
Příspěvky: 11568
Registrován: stř čer 14, 2006 17:14
Bydliště: Snina/Košice

Re: Vynecháva 2. valec

Příspěvekod Henry » čtv led 28, 2021 20:35

Uff, dobra praca! :thumbright: Az moc mi to pripomina tu anabazu, ktoru som prekonal aj ja, ale s tym rozdielom, ze co tebe trvalo 3 dni mne trvalo vyse pol roka a to som este pracoval na omnoho jednoduchsom SPI.

Akurat som prekvapeny, ze ten novy kat, ktory si tam dal, tie HC neznizil hned aj bez vsetkej tej dalsej roboty, novy kat by aspon kratkodobo mal zvladnut tie HC oxidovat fakt efektivne. Lebo mne zostatkovych cca. 250 ppm HC znizil az novy kat a tiez som potom mal take paradne hodnoty na EK. A je "pekne" vidiet, ze Zigulomotory maju problemy s ventilmi aj bez LPG, myslel som, ze iba to LPG robi zlobu na ventiloch a inak su uplne bezproblemove.
Henry
 
Příspěvky: 622
Registrován: ned říj 04, 2009 21:10
Bydliště: BA, SK

Re: Vynecháva 2. valec

Příspěvekod Cory » čtv led 28, 2021 21:23

No tazko povedat, ake HC to malo pred vymenou katu, resp pred osadenim katu, pretoze, stary bol uplne prazdny. Tam mohli byt hodnoty aj 1500...ktovie. Mam odsledovane, ze ak je problem len v kate /ak je teda uplne prazdny/, tak je CO a HC cca 2x vyssie ako maximalna pripustna hodnota. Takže bez katu musia byt maximalne hodnoty CO niekde okolo 0,60 a maximalne hodnoty HC okolo 120-200.

Podla mna, nie maly vplyv na takto znicene ventily maju hydrostely. Pri repase klasickej hlavy s mechanikou sa nestretavam s takou doslova šedou vypalenou dosadacou plochou na ventile. Na ventiloch s hydrostelmi je to viac menej pravidlo. Ale zas, nikto nevie, kolkokrat bol ten motor prehriaty...viečko chladica bolo uplne netesne - chybala tesniaca guma.

Este co sa tyka ventilov a zigulackych motorov - minule som riesil Nivu, ktora mala 18tis km a strihlo jej kolik na vacke. Tlaky 10-10-10-6. Pocital som s tym, ze minimalne na 4. valci sa to stretlo. Motor mal rovnomerny chod, len vo vyfuku si trosku poprdkavala. Ten vstrekovaci system proste dokaze zhladit nerovnomernosti. Po demontazi hlavy, odstrojeni a premerani hadzavosti ventilov som zistil, ze vsetky ventily maju hadzavost 0,00mm. Vyfukovy ventil na 4. valci tiekol prudom. Nesiakol, ale tiekol. Voditko a sedlo nemali spolocnu os. Ostatne ventily po zaliati tesnili. Ale dosadacie plochy boli rozne...od 1,3mm po 2,65mm. Takze na vsetkych sedlach som opravil dosadacie plochy na cca 1mm, ventily zalapoval a zrazu tlaky 12-12-12-12,5. Cely problem je v presnosti opracovania. Pociatocna vola ventilu vo voditku je 0,03-0,06mm...V zivote som sa na ziadnej hlave nestretol s volou 0,03mm. Vsade sa drzia 0,06mm. A to prave kvoli tomu, aby mali vacsiu variabilitu pri zafrezovavani sedla. Ventil potom vdaka vacsej voli dosadne do sedla. A cim vacsia zaciatocna vola, tym skor sa vybehaju konce voditok a sedlo sa zacne vybijat do ovalu. Na ventile to je vidiet tak, ze na 2 protilahlych castiach, ktore su kolmo na vacku, je dosadacia plocha svetla a na stranach, ktore su rovnobezne s vackou, su plochy tmave.
No a na zaver snad uz len to, ze sedlo je frezovane pod uhlom 45°a ventil pod 45°30', cim je docielene to, ze v procese pouzivania sa ventil sam zaklepava do sedla - za predpokladu, ze je vsetko v jednej osi :mrgreen:

Nalezovy stav sedla:
5.jpg


Po zacati frezovania pomocnych uhlov je vidiet, že pracovna dosadacia plocha je na jednej strane sirsia, na druhej uzsia, co znamena, ze sedlo nie je zafrezovane v osi voditka:
7.jpg


A tu je vidiet ako doliehal ventil na sedlo...
8.jpg
Lada 2171 Priora 1,6 MPi (2013), Lada 2105 v regenerácii (1985), Lada 21044 1,9 MPi (1998), Škoda Felícia 1,3 SPi - 40kw (1996), 2 x Babetta 210 (1984,1988), Simson 70 ccm (1989), Zetor 4011 (1966)
Cory
 
Příspěvky: 11568
Registrován: stř čer 14, 2006 17:14
Bydliště: Snina/Košice

PředchozíDalší

Zpět na Hnací soustava

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků