od Marek » stř úno 19, 2020 13:01
Já jsem Ladu 2106 (čtyřkvalt) s převodem 3,9:1 nikdy neviděl. Ani literatura o tom nemluví. Jediná zdánlivá "souvislost" je katalogové číslo soukolí - to začíná 2106-xxxxxx. Ale to nemusí znamenat, že se automaticky vztahuje k tomuto modelu, tedy že se dávalo k motoru 2106. Já jsem opravoval, později rozebíral asi osm či devět vozů 2106 s motorem 1600 ccm a žádný rozvodovku 3,9:1 neměl. Jediný případ si pamatuji, když jsem měl v rukách model Lada 1600SL - vývozní kus do západních zemí, kde byl (již v roce 1980) pětikvalt a rozvodovka 3,9:1. Krom toho třeba vyhřívané zadní sklo, elektrony s pneumatikami 185/70-13 a další modernosti.
Já jsem kdysi sehnal rozvodovku 3,9:1 z vozu 21073i s motorem 1700 ccm. Ale posléze jsem ji z auta vyhodil a vrátil tam původní 4,1:1. Důvodem byla nadměrná hlučnost. Žádný rozdíl jsem nepoznal - ani v pružnosti, ani maximální rychlosti. Ale pravda je, že jsem měl upravený motor a taková nepatrná změna převodu se nijak neprojevila.
Ovšem souhlasím, že často to soudruzi v SSSR kompletovali, jak jim to přišlo do pracek. Nejednou jsem viděl Nivu s rozvodovkami 4,3:1, nové Nivy 1,7i s rozvodovkami 3,9:1, některé 2105 základní motorizace měly 4,1:1, a tak bych mohl pokračovat.
Opakuji znovu - základním problémem všech Lad prvních více jak 20 let produkce byla absence páté rychlosti. Rozvodovka je proti tomu podružný a nepodstatný problém. Nehledě k tomu, že pětistupňové skříně měly i lepší odstupňování prvních tří rychlostí (ve vztahu s přímým převodem čtyřky). Původní převodovky 2101 měly moc velkou díru mezi 3. a 4. rychlostí. Naopak původní převodovka 2106 měla první tři rychlosti dost dlouhé a mezi 3. a 4. rychlostí tak nebyl velký rozdíl. Ano, pro motor 2106 se možná hodila, ale kolik bylo motorů 2106? Moc ne. A pokud ano, málokdo si takový vůz za socíku mohl dovolit.
Až převodovka 2105 - zprvu čtyřkvalt, později z ní vycházející pětikvalt, byla dle mého soudu nejlépe odstupňovaná. Poté, co jsem si před X lety pořídil Ladu, hned jsem sháněl pětikvalt - to byla priorita č.1. Až poté jsem řešil další věci, jako úpravy motoru na finální výkon 77 kW a další....... Upřímně, neumím si představit dneska si pořídit Ladu (jako hobby car) a mít jen čtyři rychlosti.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)