Jakou vacku do 1.7 mororu?

Moderátor: Moderátoři

Jakou vacku do 1.7 mororu?

Příspěvekod smajchl » sob pro 29, 2018 18:14

Zdravim Ladaře :)
Mám v autě motor 1700 ale vačka měla velikou vůli, tak jsem tam dal vačku z motoru 1200. Funguje to nicméně chtěl bych z toho vymáčknout trochu víc výkonu.

Co byste jakožto zkušení ladaři doporučili za Vačku? Jasně můžu někde sehnat tu co tam patří teda tu pro 1.7mičku,
ale nebyla by nějaká jiná možnost? lepší?

Jezdím hlavně na lpg.
A karbec je ozon 2107
Bezkontakt z ukrajiny.
elektrická sahara.

A mám tu jednu vačku z klasiky 1200-1600 co má sníženej domeček, takže byla asi zamýšlená na přebroušení, protože když jí tam dám, tak je moc vysoká a nejde seřídit vůle aby se motor točil.
Takže by byla i možnost tuhle nechat přebrousit ale jak? a u koho?

Dík za cenné rady. Jestli Vás napadá i něco dalšího co udělat za úpravy pro větší výkon sem s nimi :)
Uživatelský avatar
smajchl
 
Příspěvky: 413
Registrován: ned lis 21, 2010 14:11
Bydliště: Praha

Re: Jakou vacku do 1.7 mororu?

Příspěvekod Cory » sob pro 29, 2018 21:33

No. Vačky sa daju zohnať všelijaké. Začnem s tým, čo máme v autách origo.

Vačka 1200/1600:
- časovanie (sanie/výfuk) - 265/265°
- zdvihy (sanie/výfuk) - 9,5/9,5 mm
- prekrytie v strihu - 0,8 mm
- základný priemer - 30 mm

Vačka 1700:
- časovanie (sanie/výfuk) - 283/265°
- zdvihy (sanie/výfuk) - 10,7/9,5 mm
- prekrytie v strihu - 0,8 mm
- základný priemer - 30 mm

Vačka 1700 s hydroštelmi:
- časovanie (sanie/výfuk) - 283/265°
- zdvihy (sanie/výfuk) - 10,7/9,5 mm
- prekrytie v strihu - 0,8 mm
- základný priemer - 30,2 mm

Teraz trošku k problematike. Vačky su medzi sebou zamenne. Avsak pozor, vačka určená pre hydroštely má základný priemer vačiek o 0,2mm väčší ako vačky určené na mechaniku. Pri použití tejto vačky na mechanike dochádza k zvýšeniu hlučnosti motora.
Existujú rozne druhy upravených vačiek.Velakrát som sa stretol s prebrusenými vačkami, kedy sa zmenší základný priemer vačky, aby sa dal následne vybrúsiť požadovaný tvar. Následne dochádza k tomu, ze vahadlo musí byt extrémne pridvihnuté, velakrát až mimo rozsah štelovacieho srobu. Vtedy prichádza na rad znižovanie domčeka. Ja osobne uprednostnujem vacky, ktoré sú už vyrobené s origo priemerom, teda neprebrusovane, pretože z dlhodobého hladiska vačka lepšie znáša záťaž a je odolnejšia voči ohnutiu - áno, aj vačka môže začať časom hádzať, a napríklad po stretnutí ventilu s piestom nie je odveci zmerať hádzavosť.
Neviem, nakoľko si zručný, ale najjednoduchšie je zohnať vačku, ktorá má len zmenené časovanie, no zdvih ventilu ostáva rovnaký. Vyžaduje to najmenej úprav, no výsledok...Na bežné používanie, ak chces mať aj nejaký lepší záťah odspodu, je dobré zohnať vačku s vyšším zdvihom. To si vsak vyzaduje viacero úprav, hlavne treba odsledovať, ako je na tom pruzina pri plnom otvorení ventilu. Napríklad pri zdvihu 12,6mm sa závity pružiny zaručene budú dotýkať a vačku jednoducho nepretočíš. Treba pružinu povoliť, bud formou hlbsieho zafrezovania sedla alebo použitím vrchného tanierika s upraveným otvorom pre poistné mesiačiky. Nesie to so sebou nutnost dalsej upravy. Znizi sa sila pruziny, ktorá je vyvíjaná na ventil v zavretom stave. Takze sa musis poobzerat aj o silnejších pružinách. Sila pružiny pri zavretom ventile musí zodpovedať 42kg. Teda nemusí, ale ked sa uz nieco robí, tak poriadne.
Dalším parametrom je prekrytie ventilov v strihu. Cim väčšie prekrytie, tým lepšie plnenie valca v otačkach, no horšie na volnobehu. Ak si teda vyberieš vačku s velkym prekrytim (ja mam doma jedn s prekrytím 5,5mm), tak musíš počítať s nutnosťou dorábania vybratí do piestov.

Okrem toho veľa záleží na výfuku. Ak chceš čo najväčší prínos od vačky, potrebuješ čo najdlhšie zvody. Inak budes mať v nízkych otáčkach slabý krutiaci moment a rozhádaný volnobeh. Ak si vyberies vačku s vysokym casovanim a velkym nabehom, moze sa stat, ze pri volnobehu nebude stihat volnobezny kanal - malý prietok na danú vačku. Dá sa to riešiť prídavným vzduchom priamo do sania, samozrejme cez trysku.

Neviem, co by som este napisal, urcite si to bude vyzadovat nastavovacie vackove kolo atd atd :)
Lada 2171 Priora 1,6 MPi (2013), Lada 2105 v regenerácii (1985), Lada 21044 1,9 MPi (1998), Škoda Felícia 1,3 SPi - 40kw (1996), 2 x Babetta 210 (1984,1988), Simson 70 ccm (1989), Zetor 4011 (1966)
Cory
 
Příspěvky: 11568
Registrován: stř čer 14, 2006 17:14
Bydliště: Snina/Košice

Re: Jakou vacku do 1.7 mororu?

Příspěvekod Marek » ned pro 30, 2018 10:24

Zajímalo by mě, kde jsi vzal ty hodnoty časování. Podle časovacího grafu je to totiž úplná blbost.

Jestliže u karburátorového motoru 1200-1600 sání otvírá 12° před HÚ a zavírá 40° po DÚ, je to u mě časování 232°. Stejných 232° mi vychází u výfukové vačky. Ještě umím počítat. Rozhodně to není 265°, jak píšeš.

Anebo ty hodnoty, co uvádíš, jsou vztažené na nulovou vůli ventilů, což je ovšem nesmysl, protože taková situace v provozu nikdy nemůže nastat.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Marek
 
Příspěvky: 5267
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Re: Jakou vacku do 1.7 mororu?

Příspěvekod Cory » ned pro 30, 2018 11:06

Marek píše:Zajímalo by mě, kde jsi vzal ty hodnoty časování. Podle časovacího grafu je to totiž úplná blbost.

Jestliže u karburátorového motoru 1200-1600 sání otvírá 12° před HÚ a zavírá 40° po DÚ, je to u mě časování 232°. Stejných 232° mi vychází u výfukové vačky. Ještě umím počítat. Rozhodně to není 265°, jak píšeš.

Anebo ty hodnoty, co uvádíš, jsou vztažené na nulovou vůli ventilů, což je ovšem nesmysl, protože taková situace v provozu nikdy nemůže nastat.


Rozhodne som čakal, že sa ozveš, pretože o tych 232°viem...a je to chyba. Ruske zdroje uvadzaju 265/265. Kedže už dávnejšie som nevedel, kde je pravda, tak som si zhotovil vačkové koleso so znackami každých 10°. Namontoval s origo vackou na hlavu, nastavil vole a pohybovalo sa to okolo 260°. Pre uplnost informacii dodavam podrobnejsie:
- sací ventil otvára 30°pred HU a zatvára 55°po DU (u 1,7 je to 30°pred HU a 73° po DU)
- výfukový ventil sa otvára 55° pred DU a zatvára 30°po HU.

A zatial tiez viem pocitat ;) Kazdopadne pocitat vieme obaja, ide len o to, ktorému zdroju veríme.
Lada 2171 Priora 1,6 MPi (2013), Lada 2105 v regenerácii (1985), Lada 21044 1,9 MPi (1998), Škoda Felícia 1,3 SPi - 40kw (1996), 2 x Babetta 210 (1984,1988), Simson 70 ccm (1989), Zetor 4011 (1966)
Cory
 
Příspěvky: 11568
Registrován: stř čer 14, 2006 17:14
Bydliště: Snina/Košice

Re: Jakou vacku do 1.7 mororu?

Příspěvekod smajchl » ned pro 30, 2018 12:08

Wow,
Diky za veliky prispevek.

Napada me, co takhle tahle vacka?

potom tohle stavitelny kolo

Nebo se drzet pri zemi a koupit takhle sadu origo 1.7 vacka s domeckem

No a vejfuk udelat z vetsich trubek a svody dat poradny...

BTW Daj se sehnat i svody se zvukem SUBARU :-D ale predpokladam ze je to jen pro zvuk ze to na vykonu neprida.
Uživatelský avatar
smajchl
 
Příspěvky: 413
Registrován: ned lis 21, 2010 14:11
Bydliště: Praha

Re: Jakou vacku do 1.7 mororu?

Příspěvekod Cory » ned pro 30, 2018 12:23

Vacka vyzera byt taka akurat, taky stred, uplne staci na normalne jazdenie. Len tych 11,7mm...Neviem co na to pruziny. Zalezi od hlavy, ako hlboko mas zapustene sedla, u kazdej lada hlavy je to rozne. Ak to pruziny zvladnu, tj. budu mat aspon 1mm medzi zavitmi, treba potom skontrolovat, ci sa spodok tanierika nedotyka gufera. Aj taky som mal pripad. Ja by som do tej vacky siel. Estonec je okrem ineho aj dobra kvalita.
Lada 2171 Priora 1,6 MPi (2013), Lada 2105 v regenerácii (1985), Lada 21044 1,9 MPi (1998), Škoda Felícia 1,3 SPi - 40kw (1996), 2 x Babetta 210 (1984,1988), Simson 70 ccm (1989), Zetor 4011 (1966)
Cory
 
Příspěvky: 11568
Registrován: stř čer 14, 2006 17:14
Bydliště: Snina/Košice

Re: Jakou vacku do 1.7 mororu?

Příspěvekod smajchl » ned pro 30, 2018 16:54

Super, diky za info :)
teoreticky bych to mohl zkontrolovat uz ted tak nejak plus minus kolik je tam jeste rezerva na pruzine...
kdyby to byl problem tak bych musel jak pises odfrezovat hlubsi vybrani pro pruzinu a s tim guferem uplne nevim jestli snizovat to jeho ulozeni (kdyby to byl problem)

Kolik tam ma byt rezerva (na pruzine a mezi talirkem a guferem) pri plnem stlaceni?
A potom muzu zmerit jak je stlacena pruzina pri zavrenem ventilu a stlacit ji na vaze na stejnou delku a videl bych silu jakou pusobi.
A kdyby to bylo malo tak bych nechal vyrobit pruziny na miru aby vyhovovaly.

A pak co s tim vyfukem, mam tam origo vyfuk 2101. Myslim ze i origo svody na 21044 ze ktery jsem motor vytah byly tlustci.
Jak tlustou trubku bych mel zvolit?
Muzu tam vratit ladenou koncovku co tam byla kdyz jsem auto koupil (to je vlastne ta upadnuta na avataru haha) a k ni udelat vetsi prumer vyfukovyho potrubi a svody 4-2-1? jakoze kazdy valec by mel jednu trubku? Mozna nekde pujde i sehnat hotovy ne?

Jeste jednou diky za skvely rady!
Uživatelský avatar
smajchl
 
Příspěvky: 413
Registrován: ned lis 21, 2010 14:11
Bydliště: Praha

Re: Jakou vacku do 1.7 mororu?

Příspěvekod Marek » pon pro 31, 2018 15:21

Cory, kde tu ruskou literaturu najdu??? Je to někde na webu?
Mně jde totiž o to, že by mi přišlo moc divný, že by ve všech literaturách, které byly v ČSSR dostupné, byla taková fatální chyba. A to jak u vačky pro karburátory, tak pro íčka. Ačkoli v Tůmovi jsem našel několik poměrně fatálních překlepů, které se objevovaly i v dalších vydáních.....


Ne, že bych Tvým slovům nevěřil, ale jsem člověk, co má rád fakta, čili podložené údaje - proto se ptám.

Na druhou stranu - celé roky jsem se dost divil, že motory dávají takové výkonové parametry s tak "tupými" vačkami. Čili pokud by ty údaje 232°/232° byly skutečně nesprávné a 265°/265° byly těmi správnými, už bych tomu po letech konečně rozuměl.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Marek
 
Příspěvky: 5267
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Re: Jakou vacku do 1.7 mororu?

Příspěvekod Mikeš » úte led 01, 2019 13:40

Myslím si že pravdu máte vlastně oba, záleží na tom při jaké ventilové vůli se samotné měření provádí.

Tůma uvádí 232°/232° při vůli 0,3mm (převzato Rusy dle metrologie Fiatu) , ruské weby (ne literatura) uvádí 265°/265° při vůli 0,1mm.
Je v tom dost bordel jelikož sami Rusové na fórech na to nadávají, zjistil jsem to při pátrání po tuningových vačkách, např.výrobce sportovních vaček OKB Dynamika uvádí stupně a překrytí svých vaček při vůli 0,1mm, výrobce IPK Kolobok (Nuzhdin) zase při 0,3mm , výrobce Smartcams při vůli 0,2mm...

Prostě je v tom zmatek a vybrat si vačku čistě dle stupňů otevření/zavření/zdvihu ve vztahu k sérii je dost mimo (teda až na ten Nuzhdin) , pokud tedy výrobce vysloveně neuvádí při jaké kontrolní vůli jeho časování platí.

Jak jsem už psal, dost lidí se tomu diví i v Rusku, na DRIVE2.RU jsem k tomu téma našel dotazy typu ,,proč jinde ve světě to jde a u nás ne" a ,,kdo se v tom má potom vyznat" ,v Rusku je asi všechno trochu jinak.

Ale zpět a info pro Smajchla, následuje robotizovaný překlad od výrobce IPK Kolobok:

Naše doporučení:

1. Estonský 256°/256° pro motory o objemu 1,6 litru.

2. Estonský M 268°/260° (modernizovaný). Výkonnější možnost pro motory o objemu 1,7 litru.

3. Estonians + (fáze 289°) a Estonians ++ (fáze 290°/286°) pro motory 1,8 a větší

4. U vačkových hřídelů estonského + a estonského + /++ vždy používejte dělený převod! Pro Estonce M doporučujeme, abyste ji také použili!

PS: za transkripci mě nebijte, jsem pouze prostý úředník!
Vaz 2101 r.v.71 1995-2000-ukradeno...Vaz 2103 r.v.1978 2013-? srdcovka...
Citroen Berlingo 1.6BHDI rodinný kočár-ek :-)
Uživatelský avatar
Mikeš
 
Příspěvky: 164
Registrován: sob zář 28, 2013 17:29
Bydliště: Mimoň


Zpět na Hnací soustava

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků