No, jen tak mimochodem - olej M6AD nemá zimní specifikaci, jedná se o olej SAE40 (do motorů Lada byl schválen jen jako olej pro letní provoz), takže zastudena mohl skutečně být velmi viskózní. Ale to je i dnes.
Hustota oleje nemá s viskozitou vůbec nic společného. Hustota je objemová hmotnost látky, zatímco viskozita je velikost vnitřního tření molekul v kapalině - zcela odlišné a nezaměnitelné veličiny.
Viskozita oleje je daná a je pořád stejná, ať se vám to zdá, nebo nezdá. To, že se vám v minulosti olej stejné viskozity zdál pocitově "hustší", je dáno pouze složením olejů tehdy a dnes. Dnes se dbá na ekologii víc, než kdykoli předtím, oleje dnes obsahují krom jiného mnohem méně recyklovaných složek olejů a mnohem méně popela. A právě ten popel tam dělal tu "lepivost" a pocitově vyšší viskozitu. Ten s tím ovšem nemá nic moc do činění.
Problematika olejů je velice složitá a zdaleka se nezakládá pouze na viskozitě ukryté ve specifikacích SAE. To je, řekl bych, až ta nejposlednější a nejméně podstatná vlastnost oleje - ač drtivá většina lidí si myslí pravý opak.
Uvedu konkrétní příklad ještě z dob, kdy jsem měl Ladu: Léta jsem používal oleje 15W/40. Poté jsem si "vyšetřil" v práci olej 10W/40 a dal ho do motoru. Člověk by řekl, že zatepla musí oba oleje mít naprosto stejné vlastnosti, co se viskozity týče - čtyřicet jako čtyřicet. Ba ne, hoši - s olejem 10W/40 jsem v celém rozsahu otáček měl o 1-1,5 Bar nižší mazací tlak. A kdo mi to vysvětlí? (já odpověď samozřejmě znám.......
)