Stránka 1 z 2

Nahla strata kompresie

PříspěvekNapsal: čtv srp 23, 2018 08:08
od Henry
Nazdar!
Chcel by som poprosit o radu: na Lade 2101/1200 (BA + LPG) pocas jazdy na benzin v cca. 70 km/h zacal motor nahle vynechavat, prepol som palivo na LPG, ale znizeny vykon uz zostal, taktiez horsi volnobeh (chod na 3 valce) a pri volnobehu cyklicky pocutelny syciaci zvuk (znie to ako unikanie kompresneho tlaku, najlepsie to pocut z pravej strany v smere jazdy, teda pri sacom/vyfukovom potrubi). Po prichode domov som este na zohriatom motore zmeral kompresiu s nasledovnymi hodnotami: 11-11,5-4-11 barov, teda strata kompresie na 3. valci. Do valca som vstrekol cca. 3 ml oleja a rozotrel ho par otackami startovacou klukou, nasledne zmerana kompresia bola rovnaka (4 bary), takze piestne kruzky by mali byt v poriadku. Predpokladal som teda (aj vzhladom na prevadzku na LPG) podpaleny alebo zaklepany vyfukovy ventil a zmeral som volu ventilov (to uz pri studenom motore), ta vsak bola na vsetkych ventiloch v poriadku (0,15 mm).

A teraz par otazok: prichadza do uvahy podpaleny vyfukovy ventil aj pri normalnej voli ventilu? Prejavilo by sa to takouto nahlou stratou kompresie? Pripadne o aku inu zavadu moze ist (napr. prasknute tesnenie pod hlavou prepustajuce kompresny tlak)? Co este mozem zistit/diagnostikovat a presnejsie urcit zavadu bez rozoberania motora/demontaze hlavy valcov?

Dakujem za rady!

Re: Nahla strata kompresie

PříspěvekNapsal: čtv srp 23, 2018 08:44
od valda1971
To těsnění by to mohlo být jak píšeš, že je to napravo slyšet. Zapal cigaretu a zkus kde to bude odfukovat kouř.

Re: Nahla strata kompresie

PříspěvekNapsal: čtv srp 23, 2018 21:03
od Vašátor
Těsnění pod hlavou u motorů Lada vydrží strašně moc. Že by se jen tak fouklo je málo pravděpodobné. Já bych vsadil na podpálený ventil, obzvláště pokud je vůz provozovaný na LPG. Chudá směs dokáže s motorem divy. Rovněž podpálení může způsobit i vadná indukční cívka - vadné zapalování.

Pokud máš vzduchový kompresor, vymontuj zapalovací svíčku, nastav motor do zavřených ventilů a svíčkou připoj vzduch. Hned uvidíš kudy tlak odchází.

Re: Nahla strata kompresie

PříspěvekNapsal: pát srp 24, 2018 13:09
od Marek
Taky bych si vsadil na ventil.

Re: Nahla strata kompresie

PříspěvekNapsal: ned srp 26, 2018 20:44
od Henry
Diky za tipy! Unik tlaku smerom von z motora to nevyzera byt, aj ked skrz netesny a fukajuci spoj zberne potrubie - prva cast vyfuku sa to neda jednoznacne vylucit.

Kompresor by som este nejako vedel zimprovizovat, ale nemam nastavec, ktorym by sa dala utesnit diera na sviecku. Mozno by sa dala vyrobit koncovka zo starej sviecky, ale to je nad moje moznosti.

Chuda zmes prichadza do uvahy. Vyfukovy system je netesny asi na vsetkych spojoch (krive priruby, podfuknute tesnenia, atd.), takze podla emisii motor nastavovany nebol (benzin ani LPG). Vsetko je nastavene iba od oka (bohatost na najvyssie volnobezne otacky). Zapalovanie tiez nikdy nebolo 100%. Vacsinu casu pocas poslednych 20 000 km motor obcasne vynechaval, bezal naozaj dobre (bez vynechavania) iba kratku dobu po vymene rozdelovaca za nepouzitu sovietsku ulozenku, neskor sa to opat zhorsilo, ale cievka tam bola cely cas ta ista, takze chyba asi nebola v nej. Sviecky boli aj pri prevadzke na LPG pravidelne pokryte tvrdymi usadami, ktore neslo poriadne zoskrabat drotenou kefou, iba srobovakom. To by skor poukazovalo na bohatu zmes (rovnako ako pach neuplne spaleneho LPG vo vyfukovych plynoch (to je moj subjektivny pocit)).

Re: Nahla strata kompresie

PříspěvekNapsal: pát zář 14, 2018 20:49
od Henry
Update: povodne som chcel zohnat cely dalsi motor, vymenit ho a potom v klude rozobrat tento, ale z dovodu komplikovanosti celeho postupu a neistoty funkcie "noveho" motora som sa nakoniec rozhodol pristupit k oprave existujuceho motora. Kedze som zatial automobilovy 4T motor nerozoberal (a najma nie OHC) a rad by som sa vyhol nejakym trivialnym chybam, kvoli ktorym by to bolo treba robit znova, zisiel by sa mi niekto kto tieto motory pozna a je ochotny tomu venovat nejaky cas. Najde sa niekto, kto by sa pustil do demontaze hlavy a (predpokladanej) opravy ventilov (idealne aby s tym uz mal nejake skusenosti, nie ako ja)? Ci uz tu u mna v BA (dielenske vybavenie mam hadam dostatocne) alebo kdekolvek v rozumnej vzdialenosti (kludne aj CR), auto funguje natolko, aby som s tym nudzovo niekam prisiel. Na nejakej odmene sa samozrejme dohodneme. Napiste pripadne sem alebo PM. Diky!

Re: Nahla strata kompresie

PříspěvekNapsal: sob zář 15, 2018 20:14
od Marek
Přijeď ke mně, uděláme to na počkání za odpoledne.

Re: Nahla strata kompresie

PříspěvekNapsal: čtv srp 01, 2019 15:23
od Henry
Spomenul som si, ze som sem zabudol napisat zaver celej temy. Takze finalna diagnoza: podpaleny ventil.

Clipboard01.jpg

Re: Nahla strata kompresie

PříspěvekNapsal: čtv srp 01, 2019 17:02
od Marek
To jsme věděli už před rokem.

Re: Nahla strata kompresie

PříspěvekNapsal: čtv srp 01, 2019 18:06
od Vašátor
Každopádně díky za potvrzení. Sice pozdě, ale přece. Alespoň má člověk lepší pocit, že neradí jen tak do větru.

Re: Nahla strata kompresie

PříspěvekNapsal: čtv srp 01, 2019 22:13
od Henry
Ano, Marek, s Tebou som vtedy konzultoval, tak som Ti o tom pisal, ale sem do temy som to uz pridat zabudol. Cize motor zije dalej, kompresia po vymene ventilu uz je vsade rovnaka (cca. 10,5-11 bar, cize menej ako na dobrych valcoch pred opravou - zeby hrubsie tesnenie pod hlavou alebo odstraneny karbon z kompresneho priestoru a plochy piestov?), tesnenie sice mierne slzi po obvode (chladiaca kvapalina), ale funguje to. Este stale nemam definitivne nastavene zapalovanie, po montazi elektronickeho (bezkontaktneho) zapalovania to ide dokonca horsie ako predtym s nastavenym kontaktnym, ale to uz je ina tema. Vsetkym dakujem za rady!

Re: Nahla strata kompresie

PříspěvekNapsal: pát srp 02, 2019 11:24
od Marek
Ventily je třeba zabrousit korundovou pastou. Hned by tlaky byly úplně jinde. A když už byla hlava dole, nechal bych ji srovnat.

A taky jde o to, jestli jsi při tom měření komprese postupoval správně. Ono se to sice zdá jako jednoduchá věc, ale dá se tam hned několik zásadních věci udělat špatně. A pak logicky hodnoty budou změřené nesprávně.

Re: Nahla strata kompresie

PříspěvekNapsal: pát srp 02, 2019 18:17
od Henry
Ventily a sedla som vzajomne zabrusil vsetky do homogenneho kovoveho lesku. Naslednym testom tesnosti (petrolej) nepresiakla ani kvapka cez provizorne zaistene ventily (tusim som tam dal iba jednu pruzinu, uz si nepamatam). Zaujimave ale bolo, ze ked som ventily osadil tak ako maju byt (obe pruziny) a znova spravil test tesnosti, niektore uz mierne slzili. Preto som celu proceduru opakoval (prebrusenie, atd.), ale ani na druhykrat to nebolo lepsie. Potom som ventily parkrat postlacal a uz tesnili, tak asi iba boli zle usadene (?). Hlavu som nedaval zrovnat, nevedel som kde a potreboval som to rychlo dokoncit.

Kompresia merana takto: plyn naplno otvoreny (obe komory karburatora), vsetky sviecky demontovane, bateria nabita. Jedine co ostalo bez demontaze bol vzduchovy filter. Nasledne zastrceny merac kompresie a motor pretacany starterom az do dosiahnutia najvyssieho tlaku na stupnici. Kazdopadne obe merania boli realizovane za rovnakych podmienok, tak ak aj neboli hodnoty validne, boli aspon reliabilne a diferencia medzi meraniami je skutocna.

Re: Nahla strata kompresie

PříspěvekNapsal: sob srp 03, 2019 04:50
od Cory
To poznam, dovodom je siroka dosadacia plocha, ktora slabsie tesni a hlavne vybehane voditko, vdaka ktoremu je sedlo vybite do ovalu. Pomoze len freza na sedla

Re: Nahla strata kompresie

PříspěvekNapsal: sob srp 03, 2019 11:55
od Henry
No dobre, frezou opravit tvar sedla by sa dalo, ale mohlo by sa aj stat, ze by zo sedla bolo treba zobrat tolko materialu, ze z celeho kaleneho sedla by nic neostalo. To by potom bolo treba nalisovat (alebo co sa s tym robi) uplne nove sedla. Navyse to neriesi primarny problem, teda vybehane voditka ventilov. Tie idealne tiez vylisovat (vyvrtat?) a dat nove. Obe operacie presahuju moje moznosti. To uz je mozno jednoduchsie zohnat celu novu hlavu.

Co nic nemeni na tom, ze zrejme budes mat pravdu. Aj ten uplne novy ventil, ktory som tam daval miesto toho povodneho poskodeneho mal vo voditku citelne vacsiu volu a mal na ploche taniera ventilu (smerom do kompresneho priestoru) take vybranie, ktore tie povodne ventily nemali. Bohuzial, ten novy ventil bol nejaka sucasna druhovyroba, nic ine som zohnat nevedel (a v zasobe mam iba sacie ventily z povodnej vyroby). Casom mozno zozeniem aj povodny vyfukovy ventil, ale zase to cele otvarat kvoli jednemu ventilu sa mi zrovna moc nechce.