Stránka 1 z 1

Chladiaca kvapalina

PříspěvekNapsal: čtv bře 15, 2018 10:59
od foksi
Dobrý deň, páni. Opäť sa obraciam s prosbou o radu skúsenejších - akú chladiacu kvapalinu použiť do 2101-ky? Nejako neviem nájsť správny typ. Mám tam dať G 10, G 11, alebo snáď G 12? O Tosol 40 som sa dočítal, že je na báze etylénglykolu, ale to sú asi aj všetky ostatné a akú má presnú špecifikáciu som nikde nenašiel a Fridex Spolana sa tiež už nerobí.. Ďakujem

Re: Chladiaca kvapalina

PříspěvekNapsal: čtv bře 15, 2018 12:33
od Viko
G12 určite nie. Ja používam už dlho G11 ale raz som mal aj G10 a v pohode.

Re: Chladiaca kvapalina

PříspěvekNapsal: čtv bře 15, 2018 16:17
od Křečík Barbuška
Hlavně bych chladící soustavu před výměnou pořádně propláchl čistou vodou. Nějaký den na čistou vodu i pojezdil a pak tam frkl G11.

G12 lze použít též (u svých vraků ji používám bez potíží), ale klade vyšší nároky na těsnost systému a řekl bych, že je více žravá což by se při vyšším množství úsad v letitém systému mohlo vymstít.

Je třeba zvážit preventivní výměnu kohoutu topení za keramický typ, ať ti ta nová kapalina nehrkne do interiéru :-) .

Na proplachování bych počkal, až bude nebezpečí mrazů zažehnáno.

Re: Chladiaca kvapalina

PříspěvekNapsal: čtv bře 15, 2018 19:04
od foksi
Ďakujem za odpovede. Ona kvapalina v systéme nejaká je aj teraz. Len tam je tak desať rokov, z toho tak osem, deväť bez pohybu. Výmenu samozrejme chystám až bude teplejšie, teraz v chlade to ešte neriešim. Rád by som sa spýtal ešte na tú G10-ku. Nezodpovedá bližšie pôvodnej špecifikácii danej od výrobcu? Čítal som niekde, že novšie a modernejšie kvapaliny obsahujú viac aditív a tie spôsobujú koróziu systému.

Re: Chladiaca kvapalina

PříspěvekNapsal: čtv bře 15, 2018 20:08
od Majo
foksi píše:... Čítal som niekde, že novšie a modernejšie kvapaliny obsahujú viac aditív a tie spôsobujú koróziu systému.

Ludia popisu mraky mezmyslov bez toho aby to mali nejak overene. V skutocnosti je to presne naopak.

Re: Chladiaca kvapalina

PříspěvekNapsal: pát bře 16, 2018 05:50
od Luděk Musil
foksi píše:... novšie a modernejšie kvapaliny obsahujú viac aditív a tie spôsobujú koróziu systému.
Majo píše:... . V skutocnosti je to presne naopak.
Přesně tak. V dnešní době se nedoplňuje destilovaná voda, ale voda z kohoutku, která obsahuje "kamení". A právě aditiva to kamení rozpouští. Tím odstraní korozi, na druhou stranu to může po nějaké době způsobit zanesení/neprůchodnost systému, obzvláště v tenkých trubičkách (chladič, výměník tepla). L.

Re: Chladiaca kvapalina

PříspěvekNapsal: pát bře 16, 2018 06:23
od Cory
Ja kupujem origo napln Sintec, ktora sa neriedi.

Re: Chladiaca kvapalina

PříspěvekNapsal: pát bře 16, 2018 09:53
od foksi
Takže tam môžem bez strachu nasypať G11? Môj plán je pol na pol s destilovanou vodou.. Ďakujem všetkým za pomoc.

Re: Chladiaca kvapalina

PříspěvekNapsal: pát bře 16, 2018 11:16
od Teepee
foksi píše:Takže tam môžem bez strachu nasypať G11? Môj plán je pol na pol s destilovanou vodou.. Ďakujem všetkým za pomoc.

Ano můžeš, takhle to tam dej. Jestli je to většinu času v garáži mimo mráz, může být destilky i trochu víc, do poměru 1,5 / 1.

Re: Chladiaca kvapalina

PříspěvekNapsal: pát bře 16, 2018 12:22
od Marek
Fakt je, že pokud se při výměně systém kvalitně vypláchne několikerým použitím čisté vody a jejím vypuštěním, je poté prakticky úplně jedno, jaká chladicí kapalina se použije. Neměly by se mezi sebou mísit různé druhy, protože zdaleka ne všechny jsou mísitelné. Ovšem pokud je systém "čistý", tedy vypláchnutý několikero použitím čisté vody, k žádnému smísení dojít nemůže.

Mísit kapalinu v poměru 1:1 je v dnešní době řekl bych až zbytečné. Totiž v takovém poměru je bod tuhnutí kolem -40°C, což je teplota, která u nás prostě nebývá. Optimální je poměr mísení někde kolem 1,5:1, jak tu bylo zmíněno.

U Lady jsem to pokaždé řešil tak, že do několikrát vypláchnutého systému jsem nalil čtyři litry "surové" kapaliny a tu dolil cca 5-5,5 litry vody z kohoutku. Chodem motoru se směs během několika minut promísí a je hotovo.

Jen doplním dvě důležité okolnosti: Při jakékoli manipulaci s chladicí soustavou musí být naplno otevřen kohout topení, aby kapalina mohla ven i dovnitř, to zaprvé. A zadruhé při plnění systému je třeba vyšroubovat z hlavy válců čidlo teploty, aby se hlava pořádně a především dokonale odvzdušnila. Jakmile při nalévání kapaliny začne z otvoru vytékat, čidlo je možné našroubovat hned zpátky - je odvzdušněno. Jinak systém se nijak neodvzdušňuje.

Re: Chladiaca kvapalina

PříspěvekNapsal: sob bře 17, 2018 22:38
od foksi
Ďakujem ešte raz za odpovede.