Chladiaca kvapalina

Moderátor: Moderátoři

Chladiaca kvapalina

Příspěvekod foksi » čtv bře 15, 2018 10:59

Dobrý deň, páni. Opäť sa obraciam s prosbou o radu skúsenejších - akú chladiacu kvapalinu použiť do 2101-ky? Nejako neviem nájsť správny typ. Mám tam dať G 10, G 11, alebo snáď G 12? O Tosol 40 som sa dočítal, že je na báze etylénglykolu, ale to sú asi aj všetky ostatné a akú má presnú špecifikáciu som nikde nenašiel a Fridex Spolana sa tiež už nerobí.. Ďakujem
Hrdý majiteľ VAZ 2101 r.1973
foksi
 
Příspěvky: 23
Registrován: úte říj 10, 2017 12:59
Bydliště: Malacky

Re: Chladiaca kvapalina

Příspěvekod Viko » čtv bře 15, 2018 12:33

G12 určite nie. Ja používam už dlho G11 ale raz som mal aj G10 a v pohode.
VAZ 21061 - 1986 - 50 shades of orange
VAZ 21011 - 1976 - plyňák
VAZ 2105 - 1983 - expedičný špeciál
VAZ 21061 - 1980 - :hrob: zožrali ju oxidi
VAZ 2101 - 1979 - :hrob: :( zachránil nám životy
VAZ 21011 2x - 1980/1976 - adoptívne deti
Felicia combi 1,3mpi - 2000 - prevoz ND
Repliky koncoviek výfuku
Uživatelský avatar
Viko
 
Příspěvky: 1149
Registrován: pon kvě 05, 2014 20:09
Bydliště: Pezinok

Re: Chladiaca kvapalina

Příspěvekod Křečík Barbuška » čtv bře 15, 2018 16:17

Hlavně bych chladící soustavu před výměnou pořádně propláchl čistou vodou. Nějaký den na čistou vodu i pojezdil a pak tam frkl G11.

G12 lze použít též (u svých vraků ji používám bez potíží), ale klade vyšší nároky na těsnost systému a řekl bych, že je více žravá což by se při vyšším množství úsad v letitém systému mohlo vymstít.

Je třeba zvážit preventivní výměnu kohoutu topení za keramický typ, ať ti ta nová kapalina nehrkne do interiéru :-) .

Na proplachování bych počkal, až bude nebezpečí mrazů zažehnáno.
Lada Granta Liftback 1,6 16V - skoro normální auto
Lada Kalina 1117 1,6 8V - neopodstatněné a nenaplněné naděje
ex VAZ 2105, VAZ 2104, VAZ 2107
Uživatelský avatar
Křečík Barbuška
 
Příspěvky: 11021
Registrován: ned srp 29, 2004 09:01
Bydliště: Brno

Re: Chladiaca kvapalina

Příspěvekod foksi » čtv bře 15, 2018 19:04

Ďakujem za odpovede. Ona kvapalina v systéme nejaká je aj teraz. Len tam je tak desať rokov, z toho tak osem, deväť bez pohybu. Výmenu samozrejme chystám až bude teplejšie, teraz v chlade to ešte neriešim. Rád by som sa spýtal ešte na tú G10-ku. Nezodpovedá bližšie pôvodnej špecifikácii danej od výrobcu? Čítal som niekde, že novšie a modernejšie kvapaliny obsahujú viac aditív a tie spôsobujú koróziu systému.
Hrdý majiteľ VAZ 2101 r.1973
foksi
 
Příspěvky: 23
Registrován: úte říj 10, 2017 12:59
Bydliště: Malacky

Re: Chladiaca kvapalina

Příspěvekod Majo » čtv bře 15, 2018 20:08

foksi píše:... Čítal som niekde, že novšie a modernejšie kvapaliny obsahujú viac aditív a tie spôsobujú koróziu systému.

Ludia popisu mraky mezmyslov bez toho aby to mali nejak overene. V skutocnosti je to presne naopak.
21043(reinkarnacia), 2105 1.3k(svagrov), 2110 1.5 16V, Niva(rozobrata), Chevy Niva 1.7i, Priora1,8+, BMW e36 328iA, Fiat Tempra 2.0i.e, 4x4
Uživatelský avatar
Majo
 
Příspěvky: 6455
Registrován: úte čer 01, 2004 19:32
Bydliště: Zvolen

Re: Chladiaca kvapalina

Příspěvekod Luděk Musil » pát bře 16, 2018 05:50

foksi píše:... novšie a modernejšie kvapaliny obsahujú viac aditív a tie spôsobujú koróziu systému.
Majo píše:... . V skutocnosti je to presne naopak.
Přesně tak. V dnešní době se nedoplňuje destilovaná voda, ale voda z kohoutku, která obsahuje "kamení". A právě aditiva to kamení rozpouští. Tím odstraní korozi, na druhou stranu to může po nějaké době způsobit zanesení/neprůchodnost systému, obzvláště v tenkých trubičkách (chladič, výměník tepla). L.
21011 -> (78) 84-99; 2103 -> (78) 99-04; 21073 -> (96) 04-07; 21044 -> (99) 07-13; 21044 -> (96) 12-16; Granta bílá -> 16-?; Vesta SW cross barvy Phantom (19) 20-?; 21011 - veterán (75) 12-?
Nemožné na počkání, zázraky do 3 dnů ´
Uživatelský avatar
Luděk Musil
 
Příspěvky: 10469
Registrován: úte čer 01, 2004 07:55
Bydliště: Vyškov/Rašov

Re: Chladiaca kvapalina

Příspěvekod Cory » pát bře 16, 2018 06:23

Ja kupujem origo napln Sintec, ktora sa neriedi.
Lada 2171 Priora 1,6 MPi (2013), Lada 2105 v regenerácii (1985), Lada 21044 1,9 MPi (1998), Škoda Felícia 1,3 SPi - 40kw (1996), 2 x Babetta 210 (1984,1988), Simson 70 ccm (1989), Zetor 4011 (1966)
Cory
 
Příspěvky: 11568
Registrován: stř čer 14, 2006 17:14
Bydliště: Snina/Košice

Re: Chladiaca kvapalina

Příspěvekod foksi » pát bře 16, 2018 09:53

Takže tam môžem bez strachu nasypať G11? Môj plán je pol na pol s destilovanou vodou.. Ďakujem všetkým za pomoc.
Hrdý majiteľ VAZ 2101 r.1973
foksi
 
Příspěvky: 23
Registrován: úte říj 10, 2017 12:59
Bydliště: Malacky

Re: Chladiaca kvapalina

Příspěvekod Teepee » pát bře 16, 2018 11:16

foksi píše:Takže tam môžem bez strachu nasypať G11? Môj plán je pol na pol s destilovanou vodou.. Ďakujem všetkým za pomoc.

Ano můžeš, takhle to tam dej. Jestli je to většinu času v garáži mimo mráz, může být destilky i trochu víc, do poměru 1,5 / 1.
Bílý LADA a okřídlená spol.
Uživatelský avatar
Teepee
 
Příspěvky: 4248
Registrován: čtv bře 10, 2005 13:20
Bydliště: Praha západ

Re: Chladiaca kvapalina

Příspěvekod Marek » pát bře 16, 2018 12:22

Fakt je, že pokud se při výměně systém kvalitně vypláchne několikerým použitím čisté vody a jejím vypuštěním, je poté prakticky úplně jedno, jaká chladicí kapalina se použije. Neměly by se mezi sebou mísit různé druhy, protože zdaleka ne všechny jsou mísitelné. Ovšem pokud je systém "čistý", tedy vypláchnutý několikero použitím čisté vody, k žádnému smísení dojít nemůže.

Mísit kapalinu v poměru 1:1 je v dnešní době řekl bych až zbytečné. Totiž v takovém poměru je bod tuhnutí kolem -40°C, což je teplota, která u nás prostě nebývá. Optimální je poměr mísení někde kolem 1,5:1, jak tu bylo zmíněno.

U Lady jsem to pokaždé řešil tak, že do několikrát vypláchnutého systému jsem nalil čtyři litry "surové" kapaliny a tu dolil cca 5-5,5 litry vody z kohoutku. Chodem motoru se směs během několika minut promísí a je hotovo.

Jen doplním dvě důležité okolnosti: Při jakékoli manipulaci s chladicí soustavou musí být naplno otevřen kohout topení, aby kapalina mohla ven i dovnitř, to zaprvé. A zadruhé při plnění systému je třeba vyšroubovat z hlavy válců čidlo teploty, aby se hlava pořádně a především dokonale odvzdušnila. Jakmile při nalévání kapaliny začne z otvoru vytékat, čidlo je možné našroubovat hned zpátky - je odvzdušněno. Jinak systém se nijak neodvzdušňuje.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Marek
 
Příspěvky: 5266
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Re: Chladiaca kvapalina

Příspěvekod foksi » sob bře 17, 2018 22:38

Ďakujem ešte raz za odpovede.
Hrdý majiteľ VAZ 2101 r.1973
foksi
 
Příspěvky: 23
Registrován: úte říj 10, 2017 12:59
Bydliště: Malacky


Zpět na Hnací soustava

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků