Stránka 2 z 2

Re: Klínový řemen

PříspěvekNapsal: ned črc 30, 2017 18:03
od Vašátor
Jimmi píše:Vašátore, opravdu hydrospojka....?

Správná poznámka. Hydrospojka se na vrtule chlazení nepoužívá, jedná se o viskózní spojku. Upsal jsem se.

Re: Klínový řemen

PříspěvekNapsal: pon črc 31, 2017 14:51
od Jimmi
Viskózní....? Jsem z toho čímdálvětší jelen!
Polský Fiat měl tutově elektromaqnetickou, to vím. Ale jak vypadá ta viskózní? U vrtule?

Re: Klínový řemen

PříspěvekNapsal: pon črc 31, 2017 15:26
od Marek
S viskózní spojkou u vrtule jsem se setkal například u Passata nebo Superba. U Lady jsem ji na vlastní oči nikdy neviděl. Buď napevno, nebo elektrická. Ale údajně něco takového u Lady existovalo, i v katalogu jsem to viděl.

Re: Klínový řemen

PříspěvekNapsal: pon črc 31, 2017 16:39
od Vašátor
Viskózní vrtule chlazení je na principu tuhnutí při vzrůstající teplotě. Přes chladič proudí vzduch na vrtuli, součástí vrtule je visko spojka. Jakmile začne jít na vrtuli horký vzduch z chladiče, bimetalová pružina začne otevírat ventil, spojka začne tuhnout a tím pádem se začne roztáčet vrtule. Hezky popsané to je zde: http://www.mjauto.cz/funkce-viskozni-spojky

Visko spojku lze nalézt v katalogu náhradních dílů Lada 1500 a montovala se pouze do vývozních vozů západní Evropy. Dokonce myslím, že snad pouze do Anglie, ale to bych hádal.

Re: Klínový řemen

PříspěvekNapsal: pon črc 31, 2017 20:25
od Jimmi
Chápu. Mazaný. Měl jsem za to, že se to používá jen u kompresorů.
Ale chci to 8)

Re: Klínový řemen

PříspěvekNapsal: pon srp 07, 2017 10:58
od Marek
Elektrická, spínaná bimetalovým spínačem v komoře chladiče - tak, jak známe u Lady běžně, je dle mého názoru vhodnější řešení, neboť nebere výkon motoru.

Re: Klínový řemen

PříspěvekNapsal: pon srp 07, 2017 11:44
od Vašátor
Také si myslím, že elektrická vrtule je lepším řešením. Jen bych doplnil Marka, když se netočí = nebere výkon motoru ;-). A co si budeme povídat, většinou běží tam, kde výkon motoru nepotřebujeme (kolony, město, apod.). A i tak vezme mnohem méně výkonu motoru, než vrtule mechanická :)

Re: Klínový řemen

PříspěvekNapsal: pon srp 07, 2017 12:03
od Marek
U elektrické vrtule je výhoda v tom, že má konstantní a především podstatně menší elektrický příkon (jen cca 200-300 W), než kolik je třeba k otáčení vrtule mechanické, a navíc má ve všech režimech práce motoru vysoké otáčky - takže zejména ve volnoběhu je tam podstatně vyšší účinnost toho chlazení a ona pak nemusí pracovat tak dlouho. U mechanické vrtule je problém v tom, že výkon motoru odebírá vždy, navíc ovšem nikoliv výkon konstantní, nýbrž v přímoúměrné závislosti (čili čím vyšší otáčky jsou, tím toho výkonu krade víc).

Ono se to nezdá, ale údajně to umí sebrat až 5 kW výkonu.

Dokonce si vzpomínám, že kdysi jsme měřili na brzdě erko s mechanickou vrtulí a vrtulí elektrickou (home made) a rozdíl byl skutečně překvapující.