Klínový řemen

Moderátor: Moderátoři

Re: Klínový řemen

Příspěvekod Vašátor » ned črc 30, 2017 18:03

Jimmi píše:Vašátore, opravdu hydrospojka....?

Správná poznámka. Hydrospojka se na vrtule chlazení nepoužívá, jedná se o viskózní spojku. Upsal jsem se.
Vašátor / TŘI SESTRY <III> LADA GANG / osa Brno - Plzeň / cituji "ladaklub je jen náhodně zformovaná banda hovad"
http://www.classic-oldtimer.cz _______ http://ladaauto.wz.cz _______ http://tatry.kvalitne.cz/
Uživatelský avatar
Vašátor
 
Příspěvky: 9296
Registrován: pon lis 01, 2004 13:56
Bydliště: Brno

Re: Klínový řemen

Příspěvekod Jimmi » pon črc 31, 2017 14:51

Viskózní....? Jsem z toho čímdálvětší jelen!
Polský Fiat měl tutově elektromaqnetickou, to vím. Ale jak vypadá ta viskózní? U vrtule?
Жигули ВАЗ 2103 1.5/55,4 kW белый (сделано в 1974 г.) оу йеах гуд джоб ёлки-палки t.č. odstraněny dva metráky pavučin, vrčí a jezdí kolem bloku
Toyota Corolla LiftBack 1.3/65 kW deep turquoise
Toyota Corolla HB 3D 1.3/55 kW red
Uživatelský avatar
Jimmi
 
Příspěvky: 1528
Registrován: pon čer 12, 2006 15:41
Bydliště: Praha, Teplice

Re: Klínový řemen

Příspěvekod Marek » pon črc 31, 2017 15:26

S viskózní spojkou u vrtule jsem se setkal například u Passata nebo Superba. U Lady jsem ji na vlastní oči nikdy neviděl. Buď napevno, nebo elektrická. Ale údajně něco takového u Lady existovalo, i v katalogu jsem to viděl.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Marek
 
Příspěvky: 5266
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Re: Klínový řemen

Příspěvekod Vašátor » pon črc 31, 2017 16:39

Viskózní vrtule chlazení je na principu tuhnutí při vzrůstající teplotě. Přes chladič proudí vzduch na vrtuli, součástí vrtule je visko spojka. Jakmile začne jít na vrtuli horký vzduch z chladiče, bimetalová pružina začne otevírat ventil, spojka začne tuhnout a tím pádem se začne roztáčet vrtule. Hezky popsané to je zde: http://www.mjauto.cz/funkce-viskozni-spojky

Visko spojku lze nalézt v katalogu náhradních dílů Lada 1500 a montovala se pouze do vývozních vozů západní Evropy. Dokonce myslím, že snad pouze do Anglie, ale to bych hádal.
Vašátor / TŘI SESTRY <III> LADA GANG / osa Brno - Plzeň / cituji "ladaklub je jen náhodně zformovaná banda hovad"
http://www.classic-oldtimer.cz _______ http://ladaauto.wz.cz _______ http://tatry.kvalitne.cz/
Uživatelský avatar
Vašátor
 
Příspěvky: 9296
Registrován: pon lis 01, 2004 13:56
Bydliště: Brno

Re: Klínový řemen

Příspěvekod Jimmi » pon črc 31, 2017 20:25

Chápu. Mazaný. Měl jsem za to, že se to používá jen u kompresorů.
Ale chci to 8)
Жигули ВАЗ 2103 1.5/55,4 kW белый (сделано в 1974 г.) оу йеах гуд джоб ёлки-палки t.č. odstraněny dva metráky pavučin, vrčí a jezdí kolem bloku
Toyota Corolla LiftBack 1.3/65 kW deep turquoise
Toyota Corolla HB 3D 1.3/55 kW red
Uživatelský avatar
Jimmi
 
Příspěvky: 1528
Registrován: pon čer 12, 2006 15:41
Bydliště: Praha, Teplice

Re: Klínový řemen

Příspěvekod Marek » pon srp 07, 2017 10:58

Elektrická, spínaná bimetalovým spínačem v komoře chladiče - tak, jak známe u Lady běžně, je dle mého názoru vhodnější řešení, neboť nebere výkon motoru.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Marek
 
Příspěvky: 5266
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Re: Klínový řemen

Příspěvekod Vašátor » pon srp 07, 2017 11:44

Také si myslím, že elektrická vrtule je lepším řešením. Jen bych doplnil Marka, když se netočí = nebere výkon motoru ;-). A co si budeme povídat, většinou běží tam, kde výkon motoru nepotřebujeme (kolony, město, apod.). A i tak vezme mnohem méně výkonu motoru, než vrtule mechanická :)
Vašátor / TŘI SESTRY <III> LADA GANG / osa Brno - Plzeň / cituji "ladaklub je jen náhodně zformovaná banda hovad"
http://www.classic-oldtimer.cz _______ http://ladaauto.wz.cz _______ http://tatry.kvalitne.cz/
Uživatelský avatar
Vašátor
 
Příspěvky: 9296
Registrován: pon lis 01, 2004 13:56
Bydliště: Brno

Re: Klínový řemen

Příspěvekod Marek » pon srp 07, 2017 12:03

U elektrické vrtule je výhoda v tom, že má konstantní a především podstatně menší elektrický příkon (jen cca 200-300 W), než kolik je třeba k otáčení vrtule mechanické, a navíc má ve všech režimech práce motoru vysoké otáčky - takže zejména ve volnoběhu je tam podstatně vyšší účinnost toho chlazení a ona pak nemusí pracovat tak dlouho. U mechanické vrtule je problém v tom, že výkon motoru odebírá vždy, navíc ovšem nikoliv výkon konstantní, nýbrž v přímoúměrné závislosti (čili čím vyšší otáčky jsou, tím toho výkonu krade víc).

Ono se to nezdá, ale údajně to umí sebrat až 5 kW výkonu.

Dokonce si vzpomínám, že kdysi jsme měřili na brzdě erko s mechanickou vrtulí a vrtulí elektrickou (home made) a rozdíl byl skutečně překvapující.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Marek
 
Příspěvky: 5266
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Předchozí

Zpět na Hnací soustava

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků