od Marek » pon srp 07, 2017 12:03
U elektrické vrtule je výhoda v tom, že má konstantní a především podstatně menší elektrický příkon (jen cca 200-300 W), než kolik je třeba k otáčení vrtule mechanické, a navíc má ve všech režimech práce motoru vysoké otáčky - takže zejména ve volnoběhu je tam podstatně vyšší účinnost toho chlazení a ona pak nemusí pracovat tak dlouho. U mechanické vrtule je problém v tom, že výkon motoru odebírá vždy, navíc ovšem nikoliv výkon konstantní, nýbrž v přímoúměrné závislosti (čili čím vyšší otáčky jsou, tím toho výkonu krade víc).
Ono se to nezdá, ale údajně to umí sebrat až 5 kW výkonu.
Dokonce si vzpomínám, že kdysi jsme měřili na brzdě erko s mechanickou vrtulí a vrtulí elektrickou (home made) a rozdíl byl skutečně překvapující.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)