Bubny a pakny

Moderátor: Moderátoři

Re: Bubny a pakny

Příspěvekod Jimmi » pon kvě 11, 2015 15:28

Než pánové začnete měnit/soustružit kotouče, zkontrolujte pečlivě dosedací plochy mezi kotoučem a nábojem. Musí být naprosto dokonale hladké. A není podle mě dobře je čistit kovovým kartáčem, ale stáhnout plochou škrabkou s vidiovým plátkem (vyzkoušeno).
Měněné kotouče se doporučuje na styčné ploše něčím namazat, protože náboj už nemá kvalitu z výroby a dovnitř se může dostat vlhkost se solí a pak to zvětšuje objem a kotouč odtlačuje.
Jinak proměřit kotouč setinkovým úchylkoměrem se docela vyplatí.
Dnes je také nebezpečí postupného nabalování materiálu destiček na kotouč. Začne to v jednom místě, kde se při nějaké příhodě vytvoří nejprve otisk, a pak se to na něj nabaluje a zhoršuje. Azbestové destičky to nedělaly. Tahle vrstva se pak musí rozbít a natvrdo oškrábat.
Samotné vibrace kotoučů na intenzitu brždění vliv mají. Destička nemá trvale stálý přítlak a tak ručička kmitá a ukazuje míň.

Už jsem to kdysi někam psal, ale už nevím přesně kam.
Жигули ВАЗ 2103 1.5/55,4 kW белый (сделано в 1974 г.) оу йеах гуд джоб ёлки-палки t.č. odstraněny dva metráky pavučin, vrčí a jezdí kolem bloku
Toyota Corolla LiftBack 1.3/65 kW deep turquoise
Toyota Corolla HB 3D 1.3/55 kW red
Uživatelský avatar
Jimmi
 
Příspěvky: 1528
Registrován: pon čer 12, 2006 15:41
Bydliště: Praha, Teplice

Re: Bubny a pakny

Příspěvekod tomass » pon kvě 11, 2015 15:45

Já si ty rozměry nevymýšlím. http://autodily.mjauto.cz/lada/nova-kom ... B4024.html Vnitřní výška je taky 54, 55 a 57,5 mm
A tady jsou třeba ty různý průměry bubnů: http://www.automatejcek.cz/nahradni-dil ... /zadni641/ Viděl jsem je takto i jinde.
tomass
 
Příspěvky: 896
Registrován: čtv čer 28, 2012 00:16

Re: Bubny a pakny

Příspěvekod Roman » pon kvě 11, 2015 15:57

Ta 200vka je na samaru a novu radu - predokolky, v tych obchodoch v tom maju hokej - zigul jak zigul
Roman
Uživatelský avatar
Roman
 
Příspěvky: 1285
Registrován: úte čer 01, 2004 09:18
Bydliště: Kralův Dvůr

Re: Bubny a pakny

Příspěvekod tomass » pon kvě 11, 2015 18:15

Jimmi píše:Než pánové začnete měnit/soustružit kotouče, zkontrolujte pečlivě dosedací plochy mezi kotoučem a nábojem. Musí být naprosto dokonale hladké. A není podle mě dobře je čistit kovovým kartáčem, ale stáhnout plochou škrabkou s vidiovým plátkem (vyzkoušeno).
Měněné kotouče se doporučuje na styčné ploše něčím namazat, protože náboj už nemá kvalitu z výroby a dovnitř se může dostat vlhkost se solí a pak to zvětšuje objem a kotouč odtlačuje.
Jinak proměřit kotouč setinkovým úchylkoměrem se docela vyplatí.


Je pravda, že každý z nás asi drátěný kartáč použije. Mám malý z nerezu, na plochu má ovšem dost slabý štětiny.
Jak vypadá škrabka s vidiovým plátkem ? Mám k dispozici soustružnický nůž, nevybroušený, rychlořezná ocel. Není tak tvrdý, ale taky by mohl stačit. Otěr samozřejmě opět může korodovat.

Namastit si nedokážu představit. Dříve, či později se mastnota dostane pryč odstředivou silou a případně dostane na kotouč. I malé množství vazelínky na brzdy se nakonec dostane ven a voda i kondenzát se na místo dostane tak jako tak. Tak by tam přijít neměla. Ošetřit sotva umaštěným prstem nebude mít dlouhého trvání. Použít např. tenkou vrstvu barvy taky nepůjde, rozhodí se tolerance a barva se stejně místy poškodí - hlavně tam, kde záleží na dosedací ploše. Chtělo by to ještě nějaký lepší nápad, čím povrch ošetřit. :D
tomass
 
Příspěvky: 896
Registrován: čtv čer 28, 2012 00:16

Re: Bubny a pakny

Příspěvekod Křečík Barbuška » pon kvě 11, 2015 19:31

Jsem se povazoval za silne teoretizujiciho cloveka a jak zjistuji jsem bridil. Ty musis mit strasne stavy nez se do neceho pustis :-) .

Edit: medenou vazelinu znas? V nouzi i grafitka poslouzi. Nez zacnes chrlit zapory vez, ze nad brzdama zejmena prednima mych stroju vyjadruji na STK nadseni.
Lada Granta Liftback 1,6 16V - skoro normální auto
Lada Kalina 1117 1,6 8V - neopodstatněné a nenaplněné naděje
ex VAZ 2105, VAZ 2104, VAZ 2107
Uživatelský avatar
Křečík Barbuška
 
Příspěvky: 11023
Registrován: ned srp 29, 2004 09:01
Bydliště: Brno

Re: Bubny a pakny

Příspěvekod tomass » pon kvě 11, 2015 23:09

Koko-Loko před 3 lety jsem ty kotouče měnil a tolik se dopředu nepřipravoval. Tenkrát jsem netušil,že se budu brzdama zabývat tak brzo znovu. Zkušenosti kladné i záporné jsou k nezaplacení. Když vidím,jak vyleze mastnota z náboje mezi prezouváním pneu, z jedné strany minimálně, z druhé trochu víc, tak na kotouči poleze teplotou ještě rychleji. Nevidím rozdíl mezi nutností rozebrat kotouč kvůli tomu,že potřebuje očistit od koroze, nebo odmastit. Rozdíl mezi meděnou vazelínou a vazelínou na brzdy zřejmě nebude markantní, tak ji mohu vyzkoušet. Je zvláštní, jak poslední dobou řeším neustále něco, co se dřív nedělalo a nic se nestalo a nedělo. :D
Díky všem za názory. :D
tomass
 
Příspěvky: 896
Registrován: čtv čer 28, 2012 00:16

Re: Bubny a pakny

Příspěvekod Luděk Musil » úte kvě 12, 2015 05:30

Se zadními brzdami na svých povozech mám takovouto zkušenost:
Nejhorší bylo vždy první sejmutí bubnu z náboje. Buď šel lehce nebo jsem ho musel utrhnout od náboje (popis jsem kdysi psal, je to prasárna).
Po kontrole či výměně komponent jsem jak buben tak náboj očistil ocelovým kartáčem. Náboj jsem čistil tak, že nastartovaný motor, zařazená dvojka a kartáč přiložen k náboji a vyčistí se do "stříbrna" sám. Následně lehké máznutí měděnou vazelínou a buben od té doby vždy sundám, téměř mi z toho náboje spadne sám.
A nějaké slábnutí zadních brzd či mastnotu na obložení jsem nikdy neměl. Nepočítám-li prolínající brzdovku.
L.
21011 -> (78) 84-99; 2103 -> (78) 99-04; 21073 -> (96) 04-07; 21044 -> (99) 07-13; 21044 -> (96) 12-16; Granta bílá -> 16-?; Vesta SW cross barvy Phantom (19) 20-?; 21011 - veterán (75) 12-?
Nemožné na počkání, zázraky do 3 dnů ´
Uživatelský avatar
Luděk Musil
 
Příspěvky: 10479
Registrován: úte čer 01, 2004 07:55
Bydliště: Vyškov/Rašov

Re: Bubny a pakny

Příspěvekod JmJ » úte kvě 12, 2015 06:07

Nevim, co presne ma byt "vazelina na brzdy". Ja si pod timto terminem predstavim silikonovou vazelinu na hydrauliku (nejen) brzd. A silikonova vazelina je neco dost jineho nez medena pasta. U kotoucu davam take medenou pastu na ruzna stycna mista, davam ji i na vodici tycky desticek a davam ji i "pod" samotny disk kola. A delam to na vsech autech, ktere prezouvam. U bubnu jsem si driv vystacil s tenuckou vrstvou obyc vazeliny. Fungovalo to, mastnota se nikdy do brzd nedostala.

Jako prevence sundani bubnu pomuze i jejich proste povoleni a protoceni pri prezouvani kol.
MFP
wergl I - 2104 - melt down
wergl II - 2104 - rebuild succeded
wergl III - 21113 - sold (Chester's new)
wergl IV - i30 - tout est bleu
Uživatelský avatar
JmJ
 
Příspěvky: 6484
Registrován: úte čer 01, 2004 11:30
Bydliště: Kromeriz

Re: Bubny a pakny

Příspěvekod Jimmi » úte kvě 12, 2015 08:28

Například Ate Plastilube. Používá se to i mezi destičky a přítlačné plíšky, na všechny třecí plochy brzd (kromě těch funkčních, samozřejmě :D ). Anebo ta měděná, ta vydrží všechno.

Ta škrabka pak vypadá nějak takto:
http://www.uni-max.cz/skrabka-na-barvu- ... -mm/d/img/
Jakýkoliv rovný nástroj z tvrzeného materiálu poslouží stejně.
A opravdu nepoužívám na rovnání podobných dosedacích ploch ani kartáče, ani šmirgly. Tím se ten povrch naruší. Škrabkou, a hladkost kontrolovat normálně pohmatem.
Nakonec, ta původní plocha není absolutně hladká, ale má jakési drážky od soustružení, jejichž hrubost je při výrobě přesně definována. Tou škrabkou se dají vlastnosti té plochy do značné míry obnovit. Kartáčem ne.
Naposledy upravil Jimmi dne úte kvě 12, 2015 08:41, celkově upraveno 1
Жигули ВАЗ 2103 1.5/55,4 kW белый (сделано в 1974 г.) оу йеах гуд джоб ёлки-палки t.č. odstraněny dva metráky pavučin, vrčí a jezdí kolem bloku
Toyota Corolla LiftBack 1.3/65 kW deep turquoise
Toyota Corolla HB 3D 1.3/55 kW red
Uživatelský avatar
Jimmi
 
Příspěvky: 1528
Registrován: pon čer 12, 2006 15:41
Bydliště: Praha, Teplice

Re: Bubny a pakny

Příspěvekod tomass » úte kvě 12, 2015 08:39

Luďku, buben jsem měl dole před 2 lety s výměnou poloos. Vloni znovu, když jsem se díval na stav obložení a srážel náběžný hrany obložení. Čekám, že buben půjde dolu dobře. Předtím byl na náboji asi 10 let bez sundání a pravý jsem sundaval taky tou prasárničkou s rychlostí a brzdou. Ani to moc neluplo a byl dole. Levý šel i po těch 10 letech dobře sundat rukou, až jsem koukal jak dobře. Myslel jsem, že levá strana bude od soli víc zkorodovaná, než pravá.

Vazelínku na brzdy jsem myslel od ATE tuhle na mazání pohyblivých dílů brzd. Někdo mi tu tenkrát tvrdil, že se dá použít od válečků až po tyčky a styčné plochy destiček (samozřejmě naprosto minimálně namazat): viewtopic.php?f=61&t=18632&p=411759&hilit=vazel%C3%ADnka#p411759
tomass
 
Příspěvky: 896
Registrován: čtv čer 28, 2012 00:16

Re: Bubny a pakny

Příspěvekod Luděk Musil » úte kvě 12, 2015 08:53

Ještě trošku omáčky :oops: :idea: :
Občas nejde sundat ani odtržený buben od poloosy. Důvodem je více vyjetá dráha od paken a na kraji bubnu tím pádem vzniká lem, proto není možno buben sundat - brání tomu obložení paken.
Ačkoliv to odporuje fyzice, rozumu a tak - už jsem se s tím setkal. L.
21011 -> (78) 84-99; 2103 -> (78) 99-04; 21073 -> (96) 04-07; 21044 -> (99) 07-13; 21044 -> (96) 12-16; Granta bílá -> 16-?; Vesta SW cross barvy Phantom (19) 20-?; 21011 - veterán (75) 12-?
Nemožné na počkání, zázraky do 3 dnů ´
Uživatelský avatar
Luděk Musil
 
Příspěvky: 10479
Registrován: úte čer 01, 2004 07:55
Bydliště: Vyškov/Rašov

Re: Bubny a pakny

Příspěvekod tomass » úte kvě 12, 2015 09:50

Ta drážka stačí, aby byla velmi nepatrná, aby bránila sundání. To jsem na jedné straně měl. Drobným kýváním šlo dobře dolu. A nakonec co s paknama, který tam zůstanou, protože mají kolem 70-80 % obložení ? Bubny mají droboulinké drážečky, je to skoro rovina. Nechat pakny jak jsou, nebo lehce přejet v ruce pár tahů šmirglem, aby se urychlilo zajetí na čerstvě osoustružených bubnech ?

Zajímavý článek o zajíždění brzd: http://www.mjauto.cz/zajizdeni-brzdovyc ... -a-kotoucu Praktikuje někdo z Vás tu druhou fázi zajíždění destiček s opakovanými bržděními ?
Přiznávám, že jsem o něm doposud nevěděl a snad se o něm tady na foru ani nepsalo. Známá je jen první fáze s citlivým bržděním prvních 200 - 300 km.
tomass
 
Příspěvky: 896
Registrován: čtv čer 28, 2012 00:16

Re: Bubny a pakny

Příspěvekod Jimmi » úte kvě 12, 2015 10:05

Ano, tu druhou fázi od jisté doby praktikuji také.
Jak jsem už psal, dokud byly z azbestu, nebylo to nutné. Ale ta kvalita jde asi pořád dolů a bez tohoto opatření už to prostě nejde.

P.S. Cituji:
"...Uvolnění napětí v litině kotoučů
Brzdové kotouče se odlévají do pískových forem při teplotě přes 1350 °C a rychle se ochladí. Při rychlém ochlazení nedojde k uvolnění napětí v materiálu. Při pozvolném zajíždění se pozvolným prohříváním nahromaděné napětí uvolní. Rychlé ohřívání kotoučů v průběhu zajíždění způsobí vznik trhlinek v kotouči..."

Já jen, že se tu se mnou nedávno někdo hádal, že kotouče nemohou být z litiny 8)
Жигули ВАЗ 2103 1.5/55,4 kW белый (сделано в 1974 г.) оу йеах гуд джоб ёлки-палки t.č. odstraněny dva metráky pavučin, vrčí a jezdí kolem bloku
Toyota Corolla LiftBack 1.3/65 kW deep turquoise
Toyota Corolla HB 3D 1.3/55 kW red
Uživatelský avatar
Jimmi
 
Příspěvky: 1528
Registrován: pon čer 12, 2006 15:41
Bydliště: Praha, Teplice

Re: Bubny a pakny

Příspěvekod tomass » úte kvě 12, 2015 10:34

Jestli mi vyloženě nevymluvíte tuto měděnou vazelínu: http://www.autokelly.cz/?utm_source=sez ... pd3bAuJg== Tak jí koupím. Je i ve spreji od Den Bravenu, nebo neoblíbeného Starline. Každopádně pro nanášení i na styčnou plochu destiček se třmenem bude pro přesnost nanášení lepší v tubě, než ve sprayi. (Od Versachem mám plastelínu, kterou jsem opravoval prasklinu na hliníkové převodovce, kde unikal olej a už 3 roky to drží a těsní dobře. Firma asi dobrá). :D
tomass
 
Příspěvky: 896
Registrován: čtv čer 28, 2012 00:16

Re: Bubny a pakny

Příspěvekod tomass » pon kvě 18, 2015 11:08

Jimmi, škrabka je výborný postup. Dá to práci, s perfektním výsledkem. :D

Problém vyřešen. Levý přední kotouč měl korozi na náboji a z vnitřní části pod krycím plechem část modré plochy, asi od louže. Ještě do té modré plochy dloubnu a pokud bude soustružitelná, nabídnu v inzerci. Kotouče jsou jako nový, sotva zajetý drážky. Nový destičky mají stejnou tloušťku jako ty nové, co jsem dával s novými kotouči. Budou s fotkama za nějakou zbytkovou hodnotu v inzerci jako komplet i s deskama. Desky jsou ve stavu 98%, absolutně rovný. Už to nemám všechno kde uskladnit.
tomass
 
Příspěvky: 896
Registrován: čtv čer 28, 2012 00:16

PředchozíDalší

Zpět na Hnací soustava

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků