od tomass » čtv led 08, 2015 15:06
Co termostat ? Před 3 lety jsem jezdil krátký cesty po městě kolem 7 km, automatický sytič točil ještě po 3 km 2000 otáček, teplota na začátku bílýho pole. Pravda, bylo třeba -15 st. Celsia a dostal jsem se na spotřebu kolem 15-17 L LPG/ 100 km. Na delší cestě auto moc netopilo ani s clonou před chladičem, spotřeba 12 L LPG. Protočil jsem motor v otáčkách asi kilometr a stejně to moc netopilo. Nakonec jsem objevil termostat, který při testu v hrnci na sporáku otvíral už při 60 st. Celsia. Po výměně termostatu jsem šel se spotřebou dolu po městě v zimě krátký cesty o 3 litry dolu a na dlouhých o 1,5 litru. Tolik dělá nedohřívání motoru třeba o 20 st. Celsia ! Termostat je potřeba na autě kontrolovat několikrát za rok. V diskusích různých značek se píše taky o vcelku běžné životnosti termostatů 0,5 - 2 roky. Termostat Lada, nebo opravdu kvalitní vydrží obvykle mnohem více let.
A gumy bych doporučoval hustit na max. tlak napsaný na gumě (najde se jistě mnoho odpůrců takového huštění). Stejně to bude nejspíš 3 Atm. A věřte, že moderní guma se sjede v prostředku za celou svou životnost asi o 0,5 mm víc, než u okraje. Protože se okraje někdy sjíždí o něco víc, tak se větší opotřebení prostředku kolikrát ani neuplatní.
Spotřeba s 5q není úplně mýtus. Nemohu sice porovnat s čistě jízdou na 4q, protože jsem vždy dával 5. když to bylo možné. U nového auta jsem jezdil s poměrně minimálním plynem a dost velkou akcelerací na začátku červeného pole ekonomizeru (tam kde skončilo zelené pole) a motor nejvíce pracoval v oblasti nejvyššího krouťáku kolem 3500 ot/min, spotřeba kolem 6,5 L, vyjímečně 7 L ještě benzínu natural 95. Spotřeba byla stále v tomto rozmezí silnice v běžném provozu i dálnice nevyjímaje. Dokonce byla zkoušena i jízda s plynem celou dobu na podlaze na 5. rychlost a spotřeba těch max.7,5 L nepřesáhla (když bylo nové auto a najeto cca 10 tkm). Skoro na tyto hodnoty by se auto muselo dostat i dnes, mít ho dokonale seřízené. Možná i litr víc, vlivem stáří a vlivem přídavku Babiš lektvaru, který spotřebu zvyšuje odhadem o 0,3-0,5 litru (zkoušeno před léty v praxi s přídavkem čistého technického lihu proti vodnatění benzínu).