Tohle nepatří vyloženě k Ladě, pouze principielně ze zkušennosti. U toho polského Fiata 126p byl doporučený základní předstih 10 st. Běžně se nastavoval předstih na žárovku a šlo to dobře - malý, lehký motor. Používal jsem ohmetr a nastavoval jsem při vypnutém zapalování a zařazenou čtyřkou - auto mi tak nemohlo naskočit a zdrhnout.
Za jízdy nebyl poznat rozdíl mezi 5 -10 st. Vlivem opotřebení kontaktu a obroušení kluzného dílu na vačce jsem několikrát zjistil předstih 0 st. (Tam docházelo často k obroušení dotyku vačky a vyžadoval seřízení předstihu někdy i po 3-4 tkm, za 10tkm se snížil předstih z 11 st klidně na 0 st.). Při 0 st. byl chod motoru poslechově takový výrazně měkčí a možná i trochu línější, ale ne moc výrazně. V klubech se psalo, že ideální je nastavit 12 st. a poláci prý nastavují 13 st. Nevím jestli těch 13 st. byla legrace, nebo myšleno vážně. Vyzkoušel jsem 12 st., motor běžel dobře. Na 13. st.možná taky (tam už nebyla stupnice, tak to bylo obtížně nastavitelné). Náhle ale došlo ke zvratu a motor nechtěl točit (zřejmě vlivem vůlí se taky s ohledem na nepřesnost mechanického kontaktu ještě zvětšil předstih). Zcela zodpovědně mohu říci, že když jsem nastavil v klidu na motoru předstih 14-15 st., tak už nešel nastartovat a ani se neotočil dokola. Prostě blafnul a hned se vrátil zpátky - nedokončil otáčku. Ani na více pokusů nenaskočil. Motor měl menší zdvih, než průměr válce. Měl jsem elektronické zapalování vlastní výroby, kde cívkou protékal dvojnásobný proud. Nevím s kolika stupni zvětšení předstihu se u elektronického zapalování kalkuluje. Dle těchto pokusů to může být cca 1-2 st. základního předstihu víc asi ne.
U Lady 1500 je to obráceně, větší zdvih, než průměr. Jen odhaduji, aniž bych to dokázal spočítat (nedokážu), že těch 12 st. bude u Lady 1500 ta nejzazší hodnota základního předstihu nad kterou by se nemělo jít (určitě bych to sám o své vůli nezkoušel). Někde jsem vyčetl v dokumentaci k el. zapalování u Lady o jakémsi zpoždění (ne předstihu, ale zpoždění) 12 st. Mohl to být špatný překlad. Byla to varianta s detonačním čidlem, které samozřejmě na autě nemám. 12 stupňů je zřejmě ta hranice o které píše Marek: "nedoporučuje se základní předstih moc zvyšovat, protože to při startu škodí klice". Pak zase nechápu, proč je tam ten rozdíl z 3-5 st. u klasické 1500 na zvětšení o 7 st. až na 12 st. základního předstihu.
Dorovnání zkrácení průběhu odstředivky ?