od Marek » úte čer 27, 2017 12:26
Emise na volnoběh, Vašíku, s hladinou paliva v komoře nemají pranic společného. Šroubem bohatosti upravím emise ve volnoběhu bez ohledu na hladinu. Právě v otáčkách, kdy nemohu žádným seřizovacím prvkem bohatost ovlivnit (resp. tak zanedbatelně, že to nemá váhu), se na ní podepisuje hladina paliva v komoře. Jinak řečeno - výška hladiny paliva v plovákové komoře má přímý vliv na bohatost směsi v otáčkách.
Hladina paliva má být 18-20 mm od horní hrany plovákové komory (vypočteno jako průměrná hodnota čtyř měření ve čtyřech rozích komory). Takže postup je následující:
Motor stojí, nejlépe studený.
Ruční pumpičkou podávacího čerpadla napumpuji palivo do komory karburátoru až do okamžiku uzavření jehlového ventilu.
Odpojím hadičku paliva z víčka karburátoru (z důvodu odtlakování jehlového ventilu).
Sejmu víčko karburátoru.
Hloubkoměrem (hrotem posuvného měřítka) změřím vzdálenost hladiny paliva od horní hrany plovákové komory ve všech čtyřech rozích a z těchto hodnot vypočítám průměrnou hodnotu. Pokud bude hladina níže než 20 mm, plovák zvednu; pokud bude výše než 18 mm, plovák pustím dolů.
Pro kontrolu nastavení se musí palivo z komory vyčerpat (vytřít) a napumpovat znovu.
Samozřejmě - karburátor je technicky stará věc, má jistě dost vysoký věk i ujeté kilometry, proto (jak Vašek předeslal) může vykazovat vysoké hodnoty emisí i v případě, že osazení tryskami a hladina v komoře budou v pořádku. Pak je pro měření emisí vhodné na 1. stupeň karburátoru použít větší vzdušník (např. místo 150 použít 170 - u karburátoru 2107). Po měření to třeba zase vrátit zpátky, to už je jedno.
Na hodnotu emisí CO má vliv především bohatost. Nicméně pokud nestojím u analyzátoru, nevím o tom nic. Jinak řečeno - to, že CO bylo vyšší, je jedna věc. Ale kolik v tu chvíli byla hodnota lambda? To je pro mě směrodatné.
Dalším faktorem ovlivňujícím emise CO ve výfukových plynech je hodnota předstihu. Nemám teď na mysli předstih nastavený ve volnoběhu, ale předstih v daných otáčkách motoru. Pokud bude unavená, zaseknutá, či jinak špatně funkční či nefunkční odstředivá regulace předstihu, nikdy mi emise v otáčkách nevyjdou.
Motor 2103/06 osazený OZONem a rozdělovačem R125D má při 3000 rpm mít hodnotu předstihu kolem 28-30° před HÚ (součet základního předstihu a odstředivé regulace); v případě připojené a správně fungující regulace podtlakové je pak celková hodnota kolem 40° před HÚ. Pak jsou emise CO podstatně nižší (až o 50%), než kdyby motor měl v tu chvíli třeba jen 15-18° předstihu.
Hodnotu CO může dost podstatně ovlivnit zanesený vzduchový filtr (i když asi ne na motoru bez zatížení), teplota motoru, kvalita vn kabelů, svíček, cívky - celého zapalování (které technicky je bohužel tím nejstarším a nejblbějším dílem na celém motoru) a samozřejmě správnost měření emisí.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)