Stránka 1 z 7

Karburatory a emisna kontrola

PříspěvekNapsal: pát srp 08, 2014 07:54
od Dusan
Niekto tu zhanal udaje ake emisie ma mat aky karburator na lade. TAk poprosil by som aby niekto vypisal z protokolu od emisnej ake vlastne hodnoty maju byt + typ motora a typ karburatora dakujem.

Nasiel som len toto http://zsiguli.hu/index.php?action=cikk&id=211

Re: Karburatory a emisna kontrola

PříspěvekNapsal: pát srp 08, 2014 08:10
od valda1971
VAZ 2101, motor 1200, karburátor Weber.(r.výr.1971)
Otáčky 800:
Obsah CO (%) 0,8-1,5 (staré protokoly = v novém je 0,5-4,5, tak co dál....?)
Obsah HC (ppm)1200
Otáčky 3000:
Obsah CO (%) 0,5-2,5 (staré prot. = v novém 4,5)
Obsah HC (ppm) 1200

Re: Karburatory a emisna kontrola

PříspěvekNapsal: pát srp 08, 2014 10:33
od Marek
Obecně platí, že WEBERy 32DSR měly ve volnoběhu dovoleno až 4,5% CO, novější WEBERy 32DSR do 3% (někde se udává 3,5%). OZONy mají ve volnoběhu CO do 1,5%.

HC u WEBERů do 1200ppm, u OZONů do 800ppm.

Pozor!!! Hodnoty emisí se řídí rokem výroby vozidla, nikoli karburátorem, jaký máte na motoru. Čili pokud někdo má nulasedmičku, kde původně byl OZON 2107, ovšem místo toho tam má starého WEBERa, protože OZON z nějakého důvodu odešel a jiný nebyl, má trochu blbou pozici, neb jeho WEBER musí splnit emise OZONu (a to není taková sranda). Mnohem lepší pozici má opačná situace (jakou jsem měl třeba já) - na staré nulatrojce z roku 1975 (viz WEBER 32DSR) je namontován OZON 2107 a rozdělovač R125D - pak jsou emise luxusní ;-).

V případě vozidel s KATem jsou hodnoty přirozeně přísnější. Tam jde ovšem o to, zda KAT je na řízeném, či neřízeném systému. Pokud se jedná o neřízený systém, pak se emise měří dvakrát - před KATem (je pro to speciální vývod na potrubí) a za KATem. U řízených systémů, kde funguje lambda regulace, se přihlíží jen k emisím na konci, samozřejmě musí být správně fungující lambda regulace.
Obecně platí, že CO za KATem je ve volnoběhu do 0,5% (v otáčkách do 0,3%), emise HC do 100ppm. Toto ovšem při lambda 1,00 a kyslíku na nule.


Dlužno říci, že pokud motor je v dobrém stavu, správně seřízený a nastavený, plní všechny Lady emise s naprostým přehledem a rezervou.

Re: Karburatory a emisna kontrola

PříspěvekNapsal: pát srp 08, 2014 16:46
od Michal Pokorný
Ono tedy, u nás si se starou Ladou nedělají těžkou hlavu. Třeba na 2101 mám každé 2 roky velice rozdílné hodnoty a to se s vozem nic nedělá a jezdí se s ní v podstatě jen na technickou :)
Příkladem může být, kdy mi na 2101 z roku 1972 s Weberem "naměřili" CO 0,19% :D
Na novější vozy jdou poctivě a přísně, ale ke starému Žigulu přistupují vyloženě sentimentálně. Zrovna ten technik co z křišťálové koule vyvěštil hodnotu 0,19 mě ve vratech přivítal zvoláním "no, konečně od rána jedno pořádné auto"

Re: Karburatory a emisna kontrola

PříspěvekNapsal: ned srp 10, 2014 20:02
od Marek
Jenže ono to vlastně není správně. Tak nízká hodnota CO svědčí jednoznačně o extrémně ochuzené směsi, což je zásadně špatně. Pokud by totiž nastavil bohatost podle hodnoty lambda na 0,97 - 1,00, jak se správně má, nikdy by mu tak nesmyslná hodnota nevyšla (pokud tedy nemáš dodatečně domontovaný neřízený KAT).

Re: Karburatory a emisna kontrola

PříspěvekNapsal: ned srp 10, 2014 20:12
od Michal Pokorný
Tak nízká hodnota značí hlavně to, že to vlastně vůbec neměřil. Ty doby kdy se se starým Žigulem babrali a vrtali se šroubováčkem v karburátoru jsou už dávno pryč.
Přes všechna protipodváděcí opatření, je měření emisí stále jen taková kulišárna, aby se vlk nažral a koza zůstala celá.

Re: Karburatory a emisna kontrola

PříspěvekNapsal: pon srp 11, 2014 05:23
od Marek
Já jsem naopak tyhle staré káry vždycky měřil. Jenže já je, narozdíl od mnoha certifikovaných techniků, umím seřídit :-).

Re: Karburatory a emisna kontrola

PříspěvekNapsal: pon srp 11, 2014 12:54
od Majo
nizke hodnoty dobreho Ozonu nie su nijak nezvycajne. Uz som to na tomto fore pisal viackrat, na viac autach som ich mal take ako ma problem dosiahnut mpi s vylagrovanym katom. Na meranie si vzdy dozeram so sroubovakom pripravenym k velmi rychlej akcii, vacsinou to vsak ani nie je potrebne. Cakam kedy bude niekto natolko blby, ze neprejdem kvoli nizkemu CO, kedze hodnoty pre moj motor su stanovene v rozsahu 1-1,5. :-D

Re: Karburatory a emisna kontrola

PříspěvekNapsal: pon srp 11, 2014 15:50
od Marek
I s tím jsem se setkal.....

Co technik, to odborník ;-).

Re: Karburatory a emisna kontrola

PříspěvekNapsal: pon srp 11, 2014 19:10
od Vašátor
Ano ano ... jednou mi kvůli velmi nízkým emisním hodnotám emise dát nechtěli ... jednalo se o starý Favorit 135, který měl hlavu motoru MPi, včetně kabeláže a katu. Číslo motoru sedělo, všechno na autě tak jak má být, jen technik se rozčiloval, že jsou ty hodnoty strašně nízký a že to není možný. Nakonec jsem se rozčílil taky, přišel šéf, dohádal se s technikem a bylo vymalováno :mrgreen:

Re: Karburatory a emisna kontrola

PříspěvekNapsal: úte srp 12, 2014 05:19
od Marek
Favority (pokud byly v pořádku) mívaly obecně dost nízké hodnoty emisí. Běžně měly CO do 1%, v otáčkách i kolem 0,6-0,8. Pokud ovšem byla poškozená membránka na obohacovači, bylo to malinko jinak ;-).
A pokud tam byl navíc i KAT, muselo to mít emise pod 0,5% suverénně. Ale přesně vidíš, jaké odborníky u nás máme.

Re: Karburatory a emisna kontrola

PříspěvekNapsal: úte srp 12, 2014 06:38
od Michal Pokorný
A někde to zase berou hákem. U nás na technické bývají důslední až nepříjemní, ale emise moc neřeší. Když jsem tam byl se svojí služební Avií, tak jí též neměřil. Hned jak jsem tam najel, tak začal významně mávat rukou před nosem a řekl: hele, to nebudeme ani zkoušet, osmsetpatnáctka je proti tomu voňavka......a jak jí nová zelená nálepka slušela.
Jedinou Ladou, kterou se mi tam dost zabývali byla 21044 (1,7i). To se technik usmíval a říkal, že na to je docela zvědavý. Mají prý zkušenost, že se tyto vozy do předepsaných hodnot většinou nevlezou. Nakonec zahlásil, že ta moje se vleze, ale že je to na hraně.
Teď mě napadá, že už ani nevím jaké hodnoty měla 1,7i mít. Majitelé těchto povozů, prozraďte :)

Re: Karburatory a emisna kontrola

PříspěvekNapsal: úte srp 12, 2014 11:49
od Vašátor
Marku, ten Favorit měl emise na volnoběh 0,015 :mrgreen:

Re: Karburatory a emisna kontrola

PříspěvekNapsal: úte srp 12, 2014 13:28
od Marek
S KATem je to klidně možný.

Re: Karburatory a emisna kontrola

PříspěvekNapsal: úte srp 12, 2014 13:29
od Marek
Michal Pokorný píše:Teď mě napadá, že už ani nevím jaké hodnoty měla 1,7i mít. Majitelé těchto povozů, prozraďte :)



Volnoběh CO 0,5%, HC 100ppm
V otáčkách kolem maxima točivého momentu CO 0,3%, HC 100ppm.