Mičun píše:Zeptal bych se Marka malinko mimo téma.
Jak tedy správně seřídit kladívko, když ne měrkou???
Seřízení měrkou je pouze základní a dosti nepřesné. Kontakty se, jak známo, otvírají, jako se rozvírají nůžky (ono to jinak ani nejde), čímž vzniká různě velká vzdálenost mezi nimi. Prostě na jednom kraji jsou kontakty od sebe dejme tomu 0,45 mm a na druhém kraji 0,40 mm. A teď jde o to, jaká ta míra pro měrku je vlastně ta správná - v kterém místě mám tu míru určovat a nastavovat. Drtivá většina lidí, co nastavují kladívka na měrku, nastaví vůli větší, tudíž úhel sepnutí menší. Auto má vysoké emise a nejede tak dobře, jak by jet mohlo.
Zvětšení vůle o pouhou desetinu milimetru má vliv na výkon (zejména ve vyšších otáčkách) již poměrně významný a i naprostý laik snadno pozná, že auto nemá takové jízdní vlastnosti. Původ problému již ovšem odhalit neumí, protože se domnívá, že vše seřídil správně.
Nejpřesnější je měření úhlu sepnutí kontaktů. Pokud úhel sepnutí kontaktů (tedy úhel klikového hřídele před HÚ, kdy se kontakty sepnou a přikostří primární vinutí cívky) je
53-58°, je kladívko nastavené správně a motor má v rámci tohoto prehistorického systému zapalování nejoptimálnější pracovní podmínky (v poměru výkon / výdrž). Pokud je úhel sepnutí větší (pokud se kontakty spojí dříve), je to pro zapalování lepší, neb cívka shromáždí více náboje k následnému zážehu, ovšem kontakty se opalují a cívka se často více zahřívá. Pokud je úhel sepnutí menší, dochází ke snížení výkonu motoru, zvýšení emisí a nepravidelnostem chodu.
Platí jedna velmi důležitá věc, kterou málokdo ví, nebo si ji málokdo připouští: Jakýkoli zásah do vzdálenosti kontaktů přerušovače má velmi zásadní vliv na nastavení předstihu!!! Pokud tedy seřizuji zapalování, vždy nejprve nastavuji kladívka a až poté předstih (nikoli naopak).Oddálení kontaktů způsobí snížení úhlu sepnutí a zvýšení předstihu. Přiblížení kontaktů má logicky opačné důsledky.