Stránka 7 z 8

Re: Olej do rozvodovky

PříspěvekNapsal: pát úno 13, 2015 11:25
od Luděk Musil
Je načase, abychom ukončili lehké cvičení a zamyšlení nad pojmem celoživotní :idea: .
A vrátili se k oleji do rozvodovky.
Zajímavé čtení (zpracoval i Marek) o olejích je zde: viewtopic.php?f=50&t=6058
A nějaké intervaly od p. Tůmy zde: http://www.ladaklub.com/manualy/2/imagepages/391.htm
L.

Re: Olej do rozvodovky

PříspěvekNapsal: pát úno 13, 2015 11:51
od JmJ
a) bych to s tou vydrzi nevidel tak uplne cerne. treba oktavek, felici, fabii I a vsemozne haveti jezdi dost a jezdi to furt. ano, nekde po 300 000 km blbne display na palubce, nebo se pokazi to ci ono. Ale to auto furt jezdi, motor vrci, volant krouti a brzdy brzdi.

b) v tech autech je tuna kravin, ktere na vlastni jizdu nemaji vliv. je otazkou, jestli je clovek chce udrzovat pri zivote nebo ne. nejde stahovat jedno zadni okno? Tak nejde no. Hlavne ze drzi nahore. Nejde radio? Tak nejde, pribastlim si bud externi nebo na to kaslu. Nejde abs/esp/asr? Taky se nemusim posrat. Tady zalezi na kazdem, co necha byt a co ne.

Navic bych si opet dovolil poukazovat na to, ze cena novych aut velmi klesla. 2104 v roce 86 - 89 stala nejmene 2x tolik co dnes rozumne vybavena i30 hnuj. Takze jestli 2104 byla rekne na 20 let, tak ten hnuj je dnes na 10, coz neni myslim nerealne :-)

Re: Olej do rozvodovky

PříspěvekNapsal: pát úno 13, 2015 12:46
od Marek
On fakt je, že auta se dnes mnohem víc než za socíku považují za naprosto spotřební zboží. Je jich všude mraky, nikdo neví, co s nimi a z toho důvodu jsou levná. Zatímco před 30 lety mít auto znamenalo tlačenku v Mototechně, nebo velké velké štěstí na ojetinu, dnes je koupě auta otázka deseti minut. Za pár drobných můžu svou řiť vozit za chvíli a můžu si hooooodně vybírat.

Ale jsme dost OT, jak poukázala Jeho královská Výsost.

Takže k olejům.........

Hustota oleje NEMÁ NIC SPOLEČNÉHO s viskozitou. To mnozí lidé vůbec nevědí a dokonce srdnatě tvrdí, že je to totéž. Ujišťuji všechny, že hustota oleje (tedy fyzikálně vyjádřená měrná hmotnost) je u všech převodových olejů prakticky stejná. Ovšem viskozita se může diametrálně lišit. Zkuste někdo doma pohledat olej PP44 z totalitních dob. Jeho viskozita je SAE 140. Mohu všechny ujistit o tom, že dostat tento olej z flašky ve studeném stavu bylo na dlouho. Často pauzička na kávu a cigaretku byla málo. A přesto se tyto oleje (spolu třeba s olejem PP13) používaly v 60.-70. letech do převodů osobních aut. Veteránisty jsou tyto oleje dodnes vyhledávány.


Olej SAE 140 není totéž, jako olej SAE 85W/140. Tedy zatepla ano. Ale pokud byste tyto dva oleje porovnávali "na stole" ve studeném stavu, pak z hlediska tekutosti se budou významně lišit. Olej SAE 140 bude prostě stočtyřicítka a hotovo. Ovšem olej SAE 85W/140 bude zastudena olejem SAE 85, zatímco zatepla olejem SAE 140. Proto jsem tento olej právě já doporučoval pro rozvodovky do Lady.
Pokud je tento olej studený, poteče lépe, než původní PP90(H). Ovšem zahřeje-li se jízdou, nezřídne zdaleka tolik jako devadesátka či osmdesátka, nýbrž se bude chovat jako "teplá stočtyřicítka" - zachová si lepší viskozitu, což je pro převody do Lady fajn.

A mohu všechny nevěřící Tomáše ujistit, že se spotřebou paliva to fakt nemá co dělat.

Re: Olej do rozvodovky

PříspěvekNapsal: pát úno 13, 2015 15:51
od tomass
Vašátor píše:Mno, kdyby pravidelně měnili olej v diferenciálu, nemuseli by tam dávat kovové piliny :mrgreen: . Ty se přidávají až v momentě, kdy je diferenciál hlučný (díky opotřebení soukolí a nadměrným vůlím, piliny vůle vytěsní).
Ve světě putuje spousta polopravd ...

A piliny pomůžou definitivně odpravit všechny kuličkový ložiska.

Re: Olej do rozvodovky

PříspěvekNapsal: pát úno 13, 2015 16:21
od Marek
Na vymezení vůlí rozvodovek se používaly piliny, ale dubové. Pomáhalo to. Ale to jsme opět půl století zpátky.

Re: Olej do rozvodovky

PříspěvekNapsal: pát úno 13, 2015 16:31
od Marťas
Marek píše:Na vymezení vůlí rozvodovek se používaly piliny, ale dubové. Pomáhalo to. Ale to jsme opět půl století zpátky.

To je ale řešení tzv. "na poslední technickou".

Re: Olej do rozvodovky

PříspěvekNapsal: pát úno 13, 2015 16:44
od tomass
Mirakulix píše:- že díky vlastní blbosti jsme během cesty odpravili dif. Během jízdy v noci do Dojču se nám rozpojil výfuk nad zadní nápravou. Auto bylo hlučné, ale protože se to stalo na dálnici mezi Mnichovem a Deggendorfem, kolega nelenil, nebo spíš lenil a jel dál. Dost to hnal a i když bylo v noci poměrně zima (září), dif se ohříval ještě o výfukové plyny a doslova se vyhřálo ložisko s guferem u kardanového hřídele. Tím vycákala olejová náplň a bylo.


Jsem přesvědčen, že výfukové plyny se při rychlé jízdě výrazně ředili teplotou okolního vzduchu a že celý proud horkého vzduchu rozhodně nešel na ložisko difu. Proto mi připadá takové přehřátí za vysoké rychlosti dost nepravděpodobné. Kdyby to tak opravdu bylo, a blatníkem se proháněl horký vzduch, dřív by snad praskla pneumatika, ale i ta se chladí okolním vzduchem. Šlo o souhru náhod, kdy staré zteřelé gufero povolilo při rychlé jízdě a vytekla náplň. Ložisko je s vůlí. Nebo ke zvýšení teploty ložiska došlo tím, že se rozlomila klec, mlelo se to mezi kuličkama, ložisko se přehřálo, teplotu nevydrželo gufero a pak došlo k úniku. Jednu z těchto variant bych viděl jako nejpřijatelnější vysvětlení. Věřit mi nemusíš, zažil jsi to Ty. Stalo se to v podobném čase, kdy upadl výfuk. Výfuk rozhodně nemusel závadu způsobit.
Každopádně, kdyby byla vystavena poloosa vysoké teplotě, ohřeje se i olej a ten bude cítit v autě. Proud vzduchu ho strhne dovnitř. Skoro všechno co se děje bezprostředně u auta je za jízdy cítit uvnitř. U 2101 se nasávaly při určité rychlosti do kabiny i výfukové plyny. Táta všemožně nastavoval několik způsoby délku výfuku, aby přesáhla obrys nárazníku. Po nastavení výfuku to ustalo. Kdybyste cítili přehřátý olej, určitě byste zastavili a to by ložisko ještě nebylo vymleté.

1) Levá strana auta bývá obecně častěji zasažená víc korozí od projíždějících protijedoucích (více vystaveno vodě, v zimě soli). Pravá strana bývá více vystavena vymlácení ložisek, závěsů, protože je u kraje silnice více děr (hlavně okresky). Častěji je jízdně celkově horší jen ta pravá strana. Proto spíše odešlo pravé ložisko, než levé. Taky jsem měl na pravý poloose větší vůli v ložisku, než v levém. Pravé přední ložisko se měnilo dřív (dřív odešlo gufero), než levé. /levá chemicky, pravá mechanicky/

2) Kdo jezdívá víc v pravé části pruhu, okresky, nebo při kraji, mívá víc vymlácenou i zasaženou (kamínky, píseček) celkově pravou stranu. /pravou stranu víc chemicky i mechanicky/

Pozoroval jsem to na několika vlastních i nevlastních autech a ve většině případů to tak bylo.

Re: Olej do rozvodovky

PříspěvekNapsal: pát úno 13, 2015 17:39
od Marek
Marťas píše:
Marek píše:Na vymezení vůlí rozvodovek se používaly piliny, ale dubové. Pomáhalo to. Ale to jsme opět půl století zpátky.

To je ale řešení tzv. "na poslední technickou".

To si nemyslím. U větších vozidel to fungovalo dlouhé roky. Ale je to historie, dneska je to mimo mísu. Vlastní zkušenost s tím nemám. Nicméně v minulosti se moc nehledělo na to, jestli olej kape na vozovku, jestli ložisko nebo soukolí kňourá, jestli to či ono má takovou či onakou vůli. Prostě se jezdilo, dokud to nezdechlo. Jezdilo se podstatně méně, podstatně nižšími rychlostmi a zřejmě aplikace dubových pilin (lépe řečeno prachu) stačila na několik dlouhých let provozu.

Re: Olej do rozvodovky

PříspěvekNapsal: pát úno 13, 2015 18:09
od Mirakulix
Je možný a spíše i pravděpodobný, že tomu tak bylo jak jsi napsal Tomassi. Aby gufero a pak ložisko zakukalo kvůli horkým výfukovým plynům, musely by tyto proudit přímo na něj, nehledě na proudy vzduchu pod vozidlem kterými byly výfukové plyny strhávány. Myslím že to bylo hlavně tím, že kolega jel po dálnici co to šlo. Jemu hoří vozidla pod rukama, v kruzích se mu říká Destruktor. Ne že by Trabant nebyl odolný, ale dvakrát po sobě mě ulomil homokineťák při rozjezdu. Destruktoruvzdorný nebyl ani Kuzma. Ještě stačil přejet již sraženou srnu na silnici a ta se domlátila mezi spodkem a vozovkou a způsobila něco děr ve shnilém spodku kufru. To byly další hřebíky do rakve kuzmovy. R.v.79, takže mě vykal. Tento je 74, tak je tomu naopak. Dnes jsem na něho juknul jak vypadá a zavrtěl výfukem. Taky se těší na jaro.

Re: Olej do rozvodovky

PříspěvekNapsal: stř zář 28, 2016 13:15
od dmatej
Jen kdyby tak někoho zajímalo, jak dopadl expertiment s hypoidním 85W140H v převodovce a rozvodovce a najetých necelých 20 000 km a třech letech:
1) Převodovka:
- tichá
- pod 5°C se špatně řadilo, po pár stech metrech je to už v pořádku.
- chystám se vyměnit za 80W90H ... Kalina má 75W90, co si myslíte o téhle variantě i pro 2101?

2) Rozvodovka:
- tichá
- žádný problém
- výměna (dolití?) opět za 85W140H.

Re: Olej do rozvodovky

PříspěvekNapsal: stř zář 28, 2016 15:30
od Vašátor
Čistě hypoidní olej do převodovky s bronzovými převody (synchrony) rozhodně nepatří. Pokud totiž hypoidní olej obsahuje tlaková aditiva na bázi síry, bronzové synchrony poškodí. Pokud ale hypoidní olej sirnatá aditiva neobsahuje, ani bronzovým synchronům "hypoid" nevadí. Problémem je "pouze" to, jak zjistit, zda hypoidní olej sirnatá aditiva obsahuje či ne.

Re: Olej do rozvodovky

PříspěvekNapsal: stř zář 28, 2016 17:50
od dmatej

Re: Olej do rozvodovky

PříspěvekNapsal: čtv zář 29, 2016 06:22
od Majo
ono je to hlavne zbytocne s tou gl-5kou v nasich prevodovkach. cloveka to mozno laka, kupit 3l a rozliat to napoly na jednu vymenu, ale mne sa to neosvedcilo. Hlavne ako pise dmatej, tych 75W/140, pripadne 80W/140 je dobre do rozvodovky a asi to ma aj najblizsie k tomu co sa tam davalo kedysi(teda za tepla -navyse je to lepsie v tom, ze to za studena nie je lepidlo).A do prevodovky je zas lepsie nieco s mensim rozsahom konciace /90, takze preco nie gl-4 a sme v klude so synchronmi.

Re: Olej do rozvodovky

PříspěvekNapsal: čtv zář 29, 2016 08:37
od dmatej
No, hlavní dotaz - jak velký rozdíl je mezi převodovkou 2101 a 11183 (Kalina)? Smí do převodovky 2101 75W90 olej? Doporučovaný je 80W90.

Ejhle, to spíš vypadá, že s Kalinou přejdu na 80W90 - tím je vše zodpovězeno, jak jinak, pro informace a zkušenosti jsem musel do Ruska :-D ... leč stejně to není tak jednoduché ...
http://www.lkforum.ru/showthread.php?t=5650
http://ladakalinablog.ru/maslo-v-dvigatel-i-korobku/
http://www.rostokino-lada.ru/ru/156000/374/index.htm

Nooo, jenže stejně je zajímavý, jak velký rozdíl je 80W90 Trans a 75W90 Syntrans ve viskozitním indexu. Ten Syntrans mám teď v Kalině ... tak teď zase nevim, do obou Trans (Plus?) nebo do obou Syntrans?
http://utrap.vscht.cz/files/uzel/002264 ... 0index.pdf
https://eshop.paramo.cz/zbozi.aspx?kod=V531427311
https://eshop.paramo.cz/zbozi.aspx?kod=V531410311
https://eshop.paramo.cz/produkty/Katalo ... tu=V531434

Trans Plus má viskozitní index nejbližší 100: 107 (a plní GL4 i GL5), Syntrans má přes 192. Viskozitní index znamená prakticky odchylku od nějakých tabulkových hodnot závislosti viskozity na teplotě - vlastně to není moc vypovídající hodnota, protože pro daný účel může být vyžadována jiná závislost. Viskozitu při 100°C mají téměř stejnou. Průběh závislosti k nalezení není, takže asi nezbývá než to prostě zkusit.

Re: Olej do rozvodovky

PříspěvekNapsal: čtv zář 29, 2016 10:54
od Jimmi
Vašátor píše:Čistě hypoidní olej do převodovky s bronzovými převody (synchrony) rozhodně nepatří. Pokud totiž hypoidní olej obsahuje tlaková aditiva na bázi síry...
Teď ještě prosím pro nás méně znalé:
Měly žigulíky bronzové synchrony? Používají se i u dnešních aut?
Na jaké bázi býval onen klasický PP90H?
Dá se to nějak poznat podle značky/složení/označení oleje?