Stránka 6 z 8

Re: Olej do rozvodovky

PříspěvekNapsal: stř pro 24, 2014 21:07
od Roman
Vsak sudruhovia vedeli preco to tam davaju :mrgreen:

Re: Olej do rozvodovky

PříspěvekNapsal: čtv úno 12, 2015 20:27
od Mirakulix
Zdravím všechny milovníky Žiguli. Svého času (2003) u nás dosluhoval Vaz 2103, který věrně sloužil již od doby, kdy jsem ještě chodil s dřevěným kačerem kolem kostela. Byl vyměněn za Š 100L. Ta byla prodána s novou karoserií - původní zrezlá po nehodě šla do šrotu a děda tehdy koupil Kuzmu za 50 000 od vdovy. "Manžel jezdil jen 80, kvůli spotřebě" uvedla na rozloučenou. Kuzma jel 80, na další přidání plynu reagoval cukámím a poskoky. Moudří lidé padumali a nakonec namontovali do karburátoru za dříve vyměněné menší, trysky původní světlosti se slovy k tatíkovi: "Teď se v tom zabiješ vole". A opravdu při nájezdu necelých 50 000 Km byla jízda absolutně nesrovnatelná, oproti Škůdce si to tatík vychutnával. Ale zub času, sůl, zimy způsobily že při 170 Tisících byl zadek totálně shnilej. Tak jsem se museli rozloučit. Ale k věci, aby příspěvek nebyl vyloženě mimo téma. Během užívání si nepamatuju, že by tatík někdy měnil olej v difu. V převodovce ano, nakonec z hecu celou převodovku za 5-ti kvalt z asi polskýho Fiata či co, mělo to takovej nos a tak se musel rozstříhnout plech nad původní převodovkou, rozšklebit a ohnout ručka doprava, vadila nové řadící páce. Rozdíl mezi 4 a 5 stupněm byl dle otáčkoměru jen 500 ot. No zklamání. Ale už tam zůstala. Takto jsme s Kuzmem jezdili až jsem jej dostal do užívání já. A stalo se nám - konečně se dostávám k jádru pudla - že díky vlastní blbosti jsme během cesty odpravili dif. Během jízdy v noci do Dojču se nám rozpojil výfuk nad zadní nápravou. Auto bylo hlučné, ale protože se to stalo na dálnici mezi Mnichovem a Deggendorfem, kolega nelenil, nebo spíš lenil a jel dál. Dost to hnal a i když bylo v noci poměrně zima (září), dif se ohříval ještě o výfukové plyny a doslova se vyhřálo ložisko s guferem u kardanového hřídele. Tím vycákala olejová náplň a bylo. Neměli jsem krom pp90 žádný olej, tak jsme ho tam nějak nalili a jelo se pomalu dál. No horší než trolejbus s nápravou RÁBOU. V Mnichově jsme někde sehnali z werkstatu nějaký hypoidní a tento tam doplňovali. Po návratu domů výměna difu. Divím se, že to vůbec jelo, když jsem viděl tu vůli pastorku vůči talířovému kolu (viz kapitola "do ozubárny" v knize "V soukolí okřídleného šípu"). Po půl roce a zjištění rozsahu koroze jsme mu zamávali. V loni jsem zachránil před šmelcem jednu 2101, najeto 52 tis., r.v. 74. No, hned mě popadla nostalgie a tak po oživování - 7 let stál v garáži a renovaci brzd a úspěšné TK napodruhé následovala výměna náplní i v převodech. DO difu PP90H od Parama, převodovka PP90. Jetě na podzim jsem s jením technikem mluvil a ten mi řekl že se náplň v difu ZÁSADNĚ NEMĚNÍ, POUZE DOLÉVÁ. Pozdě. Mám očekávat problémy. Jenže původní náplň z roku 74 jsem tam nechat nechtěl. Na druhou stranu kolik toho najezdím. Přes zimu stojí stejně v boudě.

Re: Olej do rozvodovky

PříspěvekNapsal: čtv úno 12, 2015 20:46
od corsair
Preco pan Tuma pise ze olej v diferaku sa meni kazdych 60000? On asi nevedel, ze staci dolievat... Ja som minule pozrel na olej v dife a stale plno, pritom pochybujem, ze niekto tam predomnou pozrel (78tis). Ale pri najblizsej prilezitosti ho vymenim.

Re: Olej do rozvodovky

PříspěvekNapsal: čtv úno 12, 2015 20:52
od Vašátor
Příspěvek dlouhý, ale pěkná příhoda ;-)

K panu technikovi mohu říct asi jen to, že vůbec neví o čem mluví. Nejspíš to pramení z jeho komunistické éry, či nynější výměnářské - která s opravářskou nemá co dočinění. Nejspíš to myslel tak, že na výměně si nic nevydělá a je s tím akorát moc práce ... takové rádoby techniky prosím neposlouchej ;-)

Re: Olej do rozvodovky

PříspěvekNapsal: čtv úno 12, 2015 21:04
od Mirakulix
No, pan technik dělal Žiguliky u PČR v době, kdy jich tam měli mraky. Chtěl jsem poštělovat předstih. Vzal stroboskop a jeli jsme za město k nějakým garážím a tam jsme štelovali. Hovořil ze své praxe, prý se tam přidávaly i kovový piliny, nebo co. Zkoušeli kdeco. Ten nový dif na Kuzmovi ale trochu zpíval. Zkrátka taky nemyslím že bych tomu výměnou ublížil, když tam je olej pro hypoidní soukolí. Odjel jsem tehdy se seštelovaným předstihem a bednou ND, které mě věnoval, nechť prý dlouho slouží. Karel je dobrej chlap. Jen klika ke dveřím mezi nimi není - ta vnější. Rozpadla se mi.

Re: Olej do rozvodovky

PříspěvekNapsal: čtv úno 12, 2015 21:16
od Vašátor
Mno, kdyby pravidelně měnili olej v diferenciálu, nemuseli by tam dávat kovové piliny :mrgreen: . Ty se přidávají až v momentě, kdy je diferenciál hlučný (díky opotřebení soukolí a nadměrným vůlím, piliny vůle vytěsní).
Ve světě putuje spousta polopravd ...

Re: Olej do rozvodovky

PříspěvekNapsal: čtv úno 12, 2015 22:35
od mušketýr
Pánové to snad ne.Garážmistr který tvrdí něco o pilinách, ať dřevěných či železných, by u mě okamžitě skončil a nenechal bych si od něj ani nahustit kolo.Chlapi todle bych cenzůroval!!!Až si to tam nějakej neznalej chudák nasype, tak se Vám pěkně poděkuje.
Pokud dif hučí, tak si vyměňte ložiska a správně vymezte vůle.Pokud jste todle OPRAVDU udělali a hučí furt tak je soukolí za zenitem a nepomůže mu ani svěcená voda natož piliny.
Navíc jetej dif stojí 500-1000kč a tak snad nikomu nestojí za to tam cpát co tam nepatří.Zaserete si pilinama celej most a pak Vás chci vidět jak ten bordel dostanete ven.
M.S:

Re: Olej do rozvodovky

PříspěvekNapsal: čtv úno 12, 2015 22:43
od Vašátor
Pravda, napsal jsem to tak blbě, že z toho vyplívá jisté doporučení tuto pitomost použít. Racionálně myslící člověk by to však doufám nikdy neudělal :mrgreen:
Ano, dávat do diferenciálu jakékoliv piliny, je debilita prvního kalibru :!: I když fakt je ten, že tento způsob "opravy" je mezi lidem velmi rozšířený ...

Re: Olej do rozvodovky

PříspěvekNapsal: pát úno 13, 2015 06:27
od Luděk Musil
Ano, tato "oprava" se používá před prodejem vozidla. Úmyslně to píšu v uvozovkách.
A dávaly se DŘEVĚNÉ (z tvrdého dřeva), jemné piliny. Princip je o tom, že to vytěsní různé vůle a soukolí ztichnou.
Kdo si tam dá kovový - tak to může rovnou vyhodit. Bude to fungovat jako brusná pasta.
A doporučuji všem - varuji všechny, aby tento způsob opravy NEPOUŽÍVALI!!! Protože to není způsob opravy, ale zničení stroje, raději ani nepíšu zkurvení!
L.

Re: Olej do rozvodovky

PříspěvekNapsal: pát úno 13, 2015 07:48
od Majo
Ja menim olej v rozvodovkach ovela skor nez pri 60tkm - myslim, ze viac ako 30 som tam nikdy ziadny olej nemal a moje diferaky su tiche, spolahlive a presne(ked nejaky zlomim v nive, to je iny pripad). Ovsem, ak niekto nevymeni olej v diferaku 300tkm a potom zrazu to "blato" odtial nejak dostane a naleje nieco "obycajne", tak samozrejme ten diferak bude vydavat neskutocne zvuky a urcite zacne tiect minimalne ten jeho semering(ktory by sa tiez mal sem-tam vymenit, nie je zrovna z vesmirneho materialu). Ale to je sposobene tym, ze za tie kilometre a roky ten olej tak neskutocne zdegradoval a nabral do seba nadraty material, ze vlastne uz nie je na mieste nazyvat takuto napln olejom. Diferak po takom "prasati"(alebo neznalom majitelovi s prasatom mechanikom) uz zachranit s najvacsou pravdepodobnostou nepojde, alebo to aspon nebude rentabilne...

Re: Olej do rozvodovky

PříspěvekNapsal: pát úno 13, 2015 07:49
od Marek
Olej v rozvodovce se samozřejmě měnit má, stejně jako jiné náplně. Za totáče bylo zvykem řídit se něčím, co Franta z JZD, opravář traktorů Zetor, pustil do éteru v hospodě u mariáše. A protože Franta z JZD tomu musí rozumět, když opravuje ty traktory, tak to přece musí být pravda.
Setkal jsem se s mnoha takovými "dogmaty".



Obecně (samozřejmě výjimky existují) platí u drtivé většiny osobních vozidel:

Olej v motoru se mění nejdéle po roce užívání, a to i v případě, že nejsou najety kilometry. Paradoxně totiž platí, že čím méně olej jezdí, tím více se chemicky znehodnocuje.
Olej v převodovce, potažmo rozvodovce se mění (i když u moderních vozů výrobce o výměně nemluví) nejdéle po 5-6 letech, a to i v případě, že se s autem nijak zvlášť moc nejezdí. Někteří výrobcové udávají i kilometrový interval, např. oněch zmíněných 60.000 km.

Oleje obecně absorbují do sebe vzdušnou vlhkost. Ta se v motoru do oleje dostává systémem odvětrání motoru, samozřejmě také z paliva při spalovacím procesu. U převodových skříní se vlhkost do oleje dostane také, a sice odvětrávacími kanálky skříní. Samozřejmě oleje se znehodnocují i jinak, nejen vzduchem. Otěr, čili kovové částečky, které vznikají naprosto vždy, pracuje-li stroj či zařízení, dále koroze (nejen rez, čili Fe2O3, jak ji známe), reakce s mnoha chemickými látkami (nejen pevnými) - to vše olejové náplně odsuzuje k zániku. Takže oleje měnit - vždy a všude.

Jen pro doplnění: Brzdové kapaliny se mají měnit nejdéle po dvou letech provozu a rovněž platí, že i v případě, kdy se s autem nejezdí.
Chladicí kapaliny se mají měnit po 2-3 letech provozu. Výjimku tvoří "nové" kapaliny (například koncernová G12 nebo G13 a jejich ekvivalenty), kde výměnný interval je pětiletý. Mnozí výrobci u moderních vozidel opět o výměně chladicího média nehovoří a stejně jako u převodových olejů jej považují za celoživotní náplň.

Osobně jsem rezolutně proti takovémuto tvrzení a mám alergii na pojem "celoživotní náplň". Ano, pokud budeme uvažovat jako výrobci vozidel, že životnost vozidla je maximálně 6 let a potom NHKG, pak určitě mohu oleje v převodovkách a chladicí kapaliny považovat za celoživotní.

Náplně v hydraulických systémech mají jistě také svou životnost, či upotřebitelnost. Nicméně ze své praxe vím, že v drtivé většině případů hydraulické systémy vozidel (myšleno osobních) nikdo neřeší. A to jak servořízení, tak odpružení (viz. Citroen třeba). Z mnohaleté praxe totiž plyne, že jakmile se v hydraulice těchto typů vymění náplň, začne to někde unikat a pak není návratu. Takže u té hydrauliky i já zůstávám věren tradicím a nesahám na to. To mi připomnělo, že v servu mám originál náplň z roku 1998, která má najeto 350.000 km (možná víc - kdo ví?).

Re: Olej do rozvodovky

PříspěvekNapsal: pát úno 13, 2015 09:07
od Luděk Musil
Zde je vhodné dodat, jak relativní je pojem "celoživotní" :idea: . L.

Re: Olej do rozvodovky

PříspěvekNapsal: pát úno 13, 2015 09:10
od Marek
Celoživotní = 6 let (potom NHKG), to tam je uvedeno.

Výrobci vozidel v současné době dimenzují životnost aut na 6 let, poté se s dalším provozem nepočítá. Tomu odpovídá i kvalita zpracování, zejména mám na mysli elektroinstalaci a jí přidružené záležitosti.

Re: Olej do rozvodovky

PříspěvekNapsal: pát úno 13, 2015 10:56
od Luděk Musil
Zajisté, to nikdo nezpochybňuje.
Já jen chtěl poukázat na fakt, jak může být pojem "celoživotní" zavádějící či relativní. Příklad:
Jdu si koupit osobní automobil a prodejce mi tvrdí, že veškeré náplně (krom benzínu a ostřikovače) jsou celoživotní.
On (= prodejce) počítá s tím, že celý život automobilu (od prodeje po odvoz do hutí) bude trvat šest let a cca 180.000 km.
Já (= kupující) počítám s tím, že celý život automobilu (od prodej po odvoz do hutí) bude trvat min. 12 let a cca 300.000 km.
L.

Re: Olej do rozvodovky

PříspěvekNapsal: pát úno 13, 2015 11:09
od Marek
A někteří uživatelé si třeba pod pojmem "celoživotní" představí dobu celého svého života. A to je taky dost relativní. Co kdyby plánoval, že tu bude třeba ještě 40 let, zatímco ho za hodinu nato přejede šalina.....?


Fakt je, že kdysi u aut vydrželo vše, kromě plechařiny. O tu se člověk musel opravdu dobře starat. Pak auto vydrželo, nezřídkakdy i přes 20 let.

Dnes vám naopak krom karosérie odejde všechno ostatní. Takže i když se budete snažit sebevíc, moderní auto vám 20 let vydrží jen velice těžko. A pokud ano, pak vás jako zoufalé uživatele-udržovatele to bude stát nesrovnatelně více, než když jste za socíku udržovali kastli na stovce embéčku.
Představte si, že nová Fabia III (bude-li v absolutní výbavě) má ve svých útrobách více než 30 řídících jednotek a přes 8 kilometrů elektrického vedení!!!!!