Olej do rozvodovky

Moderátor: Moderátoři

Re: Olej do rozvodovky

Příspěvekod dmatej » úte dub 02, 2013 16:53

Cory, přesně tak - já taky psal, že je to na zvážení.

Každopádně nízká viskozita oleje je kámen úrazu, když dojde na jakýkoliv problém. Prostě to přestane mazat, když se to ohřeje. Tu teplotu možná někdy, až bude tepleji, prověřím, když už na to mám měřák ... teď se mi válet v bahně nechce. Jaká je teplota v běžném provozu nevím. Myslím si ale, že pokud se zmiňuje "ne méně", patrně to má nějaký význam, proto jsem si to vytyčil jako minimum i pro současné oleje - původně jsem předpokládal, že bude snadno překonatelné, leč ...

Docela by mě zajímalo, jak to je s městem. Řekl bych, že při popojíždění v kolonách dostává diferák docela zabrat (roztáčení stojících kol), navíc se moc neochladí.

Martas, zmínkami o publikacích mě neohromíš, buď dej argument, nebo si je nech ;)

Papírové hodnoty samozřejmě váhu mají. Jiná věc je třeba stárnutí kapaliny, degradace vlivem prostředí.

Poznámka - já zatím neměnil ani převodovku ani rozvodovku u žádného auta - a že dostávají zabrat; Zatím moje zacházení nejhůř snášela Felicie, Fabie se zatím spíš rozhýbala, původně šlo řazení dost ztuha (dostal jsem TDI 1.4 jetou po městě, 23 tkm). Žigulící mi vydrželi zatím všechno, používal jsem Mogul Trans 90H, ale můj pocit je, že na delší trasy (nad 20 km po dálnici nebo pod plynem obecně) to není ono. Akorát jsem jednou měnil obložení spojky u Žigula (2101, cca 2003) a jednou u Laďky (2101, cca 2006).
Stroje Laďka 2101 a Beruška 1118 a Punťa (Grande Punto).
Uživatelský avatar
dmatej
 
Příspěvky: 2844
Registrován: pon bře 14, 2005 20:44
Bydliště: Přehýšov

Re: Olej do rozvodovky

Příspěvekod dmatej » úte dub 02, 2013 17:14

Ještě trochu jinak, lehce matematickou a selskou úvahou ...
- pokud se požaduje min. teplota vzplanutí 200°C, předpokládám, že běžná teplota bude dosahovat zhruba do polovičky. Na třených místech tedy i třeba o nějakých 20°C víc, dejme tomu do 120. Bajvočko tedy řekněme, že běžná teplota po zahřátí bude mezi 60 a 120°C.
- tomu napovídá i všude uváděný údaj o viskozitě při 100°C - za polovinou intervalu, čili kde je nějaká hranice běžného využití oleje.
- viskozita při 50°C se všude neuvádí - pravděpodobně je tedy nezajímavá, tj. všechny oleje mají dostačující vlastnosti při této teplotě, dané GL4/5 a SAE.
- důležitá je i teplota tuhnutí, někde -8, někde -25°C, tj. než olej ztuhne úplně a bude lepší nikam nejezdit.
- občas se uvádí ještě viskozitní index - ten může být zavádějící, protože předpokládá lineární závislost ... http://en.wikipedia.org/wiki/Viscosity_index
Stroje Laďka 2101 a Beruška 1118 a Punťa (Grande Punto).
Uživatelský avatar
dmatej
 
Příspěvky: 2844
Registrován: pon bře 14, 2005 20:44
Bydliště: Přehýšov

Re: Olej do rozvodovky

Příspěvekod Marek » úte dub 02, 2013 17:23

MartasBrno a ostatní: Já jsem na olej SAE 85W/140H v rozvodovce jezdil celé roky, co jsem Ladu měl a moje údaje o spotřebě jsou tu na fóru všeobecně známé. Takže olej SAE 85W/140 rozhodně nemá negativní vliv na spotřebu paliva ani omylem.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Marek
 
Příspěvky: 5267
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Re: Olej do rozvodovky

Příspěvekod Luděk Musil » stř dub 03, 2013 06:08

Tak jsem nakonec na tu rozvodovku nešahal (do sněhu se mi lehat nechtělo :cry: ).
Již leta, tedy od roku 1984, jezdím už ve čtvrtém voze na stále "stejný" PP90H bez jediného problému. U posledních dvou vozů (21073 a 21044) měním pravidelně 1x ročně oleje v převodovce i v rozvodovce a nemám problém, všechny diferenciály tichoučký. L.
21011 -> (78) 84-99; 2103 -> (78) 99-04; 21073 -> (96) 04-07; 21044 -> (99) 07-13; 21044 -> (96) 12-16; Granta bílá -> 16-?; Vesta SW cross barvy Phantom (19) 20-?; 21011 - veterán (75) 12-?
Nemožné na počkání, zázraky do 3 dnů ´
Uživatelský avatar
Luděk Musil
 
Příspěvky: 10485
Registrován: úte čer 01, 2004 07:55
Bydliště: Vyškov/Rašov

Re: Olej do rozvodovky

Příspěvekod Teepee » stř dub 03, 2013 08:40

MartasBrno píše:Teepee, ty máš zajímavý myšlení - možná se ti budou líbit tyhle práce, ale bývají placené... Něco se dá stáhnout přes uviverzitní přístupy atd...
Chytrému napověz, hloupého trkni. Jenže nemám čas to číst, a hloupý zůstat nechci. V čem je potíž?
Hurikán píše:Zajímavé téma. :D Nebudu nosit dříví do lesa, neboť téměř vše už tady padlo. Jen dodám malou poznámku pro Teepeeho - dif i celá zadní náprava mívá v létě zcela běžně 60 - 80 °C Při delší svižné jízdě klidně i dost přes 80. ;) Navíc viskozita udávaná při 100°C je důležitý komparativní údaj. :idea:
Ano, komparativní je, při 100°C. Ale je jistota, že průběh závislosti viskozity při teplotě (50°-60°-70°-80°-90°-100°) je vždy stejný? V tom mi to není jasné. (TAD-171 při 50°C v rozmezí 110-120)
A připouštíš maximálně 80°C, to jsem pouze odhadoval také, jako dálniční maximum v horkém letním počasí. Faktorů je ale mnoho.
dmatej píše:Docela by mě zajímalo, jak to je s městem. Řekl bych, že při popojíždění v kolonách dostává diferák docela zabrat (roztáčení stojících kol), navíc se moc neochladí.
A rozhodně ani nezahřeje, není to motor. A problém je jen při první půlotáčce talířového kola.
Bílý LADA a okřídlená spol.
Uživatelský avatar
Teepee
 
Příspěvky: 4260
Registrován: čtv bře 10, 2005 13:20
Bydliště: Praha západ

Re: Olej do rozvodovky

Příspěvekod Hurikán » stř dub 03, 2013 09:10

Teepee píše:...A připouštíš maximálně 80°C, to jsem pouze odhadoval také, jako dálniční maximum v horkém letním počasí...

Nechci slovíčkařit,ale těch 80°C jsem nepřipouštěl jako maximum, ale jako teplotu, která se může docela běžně dostavit. Osobně připouštím i daleko víc, protože občas jsem od nápravy jasně cítil sálavé teplo. Jaká ale byla teplota nevím, protože jsem ji nikdy neměřil.

Tolik má TP, aby náhodou nedošlo k nedorozumění. :)
Моя фотогалерея здесь.

Я слежу за тобой. Всегда!
Obrázek
Uživatelský avatar
Hurikán
 
Příspěvky: 5802
Registrován: čtv úno 17, 2005 11:07
Bydliště: Brno

Re: Olej do rozvodovky

Příspěvekod Marek » stř dub 03, 2013 09:28

Já si naopak myslím, že pouhým třením jednoho malého převodového soukolí taková teplota vzniknout nemůže. Zjištěno to nemám, je to můj selský názor.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Marek
 
Příspěvky: 5267
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Re: Olej do rozvodovky

Příspěvekod Cory » stř dub 03, 2013 09:31

Ono teplota sukolia a oleja može byť vysoka, ked sa to meria zvonku "pohmatom" ci inak, tak to bude menej, teplo sa odvadza do mostu nápravy.
Lada 2171 Priora 1,6 MPi (2013), Lada 2105 v regenerácii (1985), Lada 21044 1,9 MPi (1998), Škoda Felícia 1,3 SPi - 40kw (1996), 2 x Babetta 210 (1984,1988), Simson 70 ccm (1989), Zetor 4011 (1966)
Cory
 
Příspěvky: 11568
Registrován: stř čer 14, 2006 17:14
Bydliště: Snina/Košice

Re: Olej do rozvodovky

Příspěvekod Laďuša » stř dub 03, 2013 09:33

Co nás učili v trakci, tak ztráty v převodu jsou velký, jestli si to dobře pamatuju, tak snad až 5%. V tej trakci to bude markantnější, ale to už hřát musí.

edit:
Tak jsem našel skripta a poznámka je v kapitolce Zdroje tepla a jeho šíření. Převodovka má minimálně 2,5% ztrát. Nevim, jak si stojí difík vedle trakčního převodu, ale pochybuju, že ty ztráty budou procentně ňák menší.
Člen LKCS; Honorowy klubowicz LKP [ELITE 5000]

Chatka 12 forever :toothy10: ►Stodolní II◄ :) Estonian-czech crazy night :partyman: Uctívač Vana Tallinnu. Propāns-butāns!
Osa Klatovy-Plzeň-Brno ;) Tři sestry <|||> Ladagang 8) °Expedice Eesti 2010°
Dva PoJeBy ze Skašova

Haben Sie Bratwurst?

:!: keréklampás :!:
Uživatelský avatar
Laďuša
 
Příspěvky: 12117
Registrován: stř lis 09, 2005 22:06
Bydliště: Klatovy / Plzeň

Re: Olej do rozvodovky

Příspěvekod Luděk Musil » stř dub 03, 2013 09:38

Marek píše:Já si naopak myslím, že pouhým třením jednoho malého převodového soukolí taková teplota vzniknout nemůže. Zjištěno to nemám, je to můj selský názor.

Vono nech bejt :oops: :idea: :D . Převodovka by taky neměla být nějak teplá (přestupuje pouze teplo přes "mrkev", 4 upevňovací šrouby a výfukový potrubí), přesto mnohdy cítíš teplo až na hlavici řadicí páky. A v difu není jen malé převodové soukolí. Krom náhonu a velkýho planetovýho kola tam máš ještě 2 malý planetový kola a 2 satelity :idea: . Takže míst, kde dochází k ohřevu třením je víc. L.
21011 -> (78) 84-99; 2103 -> (78) 99-04; 21073 -> (96) 04-07; 21044 -> (99) 07-13; 21044 -> (96) 12-16; Granta bílá -> 16-?; Vesta SW cross barvy Phantom (19) 20-?; 21011 - veterán (75) 12-?
Nemožné na počkání, zázraky do 3 dnů ´
Uživatelský avatar
Luděk Musil
 
Příspěvky: 10485
Registrován: úte čer 01, 2004 07:55
Bydliště: Vyškov/Rašov

Re: Olej do rozvodovky

Příspěvekod Marek » stř dub 03, 2013 09:41

Nevím, přít se rozhodně nebudu. Ale myslím, že pokud se bavíme o teplotách 80°C, můj názor je, že si myslím, že tolik tam být nemůže. Ačkoli kdo ví...............?
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Marek
 
Příspěvky: 5267
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Re: Olej do rozvodovky

Příspěvekod Vašátor » stř dub 03, 2013 12:05

Teplotu difu jsem sice neměřil, ale po ujetí 1500km v jednom zátahu, sálal jak radiátor. Jezdím na klasický PP90H, dif má najeto 190 000km (načež pochybuji, že v něm bývalý majitel měnil olej, když defakto neměnil chladící kapalinu) a i přesto všechno je krásně tichoučký.
Dám ještě malý příklad s naší odtahovkou. Má tuhou nápravu stejně jako žigulík, načež je mnohem více chlazená proudícím vzduchem (pravda, je robustnější a více namáhaná)... když však na ni kápne po nějakých 200km voda, zasyčí, zjeví se obláček páry a je sucho...

Nic tím neříkám, obrázek si udělejte sami ... :mrgreen:
Vašátor / TŘI SESTRY <III> LADA GANG / osa Brno - Plzeň / cituji "ladaklub je jen náhodně zformovaná banda hovad"
http://www.classic-oldtimer.cz _______ http://ladaauto.wz.cz _______ http://tatry.kvalitne.cz/
Uživatelský avatar
Vašátor
 
Příspěvky: 9314
Registrován: pon lis 01, 2004 13:56
Bydliště: Brno

Re: Olej do rozvodovky

Příspěvekod Křečík Barbuška » stř dub 03, 2013 13:49

Luďku, zapomínáš na koš spojky, to jest velmi dobrý teplovodič :-) .
Lada Granta Liftback 1,6 16V - skoro normální auto
Lada Kalina 1117 1,6 8V - neopodstatněné a nenaplněné naděje
ex VAZ 2105, VAZ 2104, VAZ 2107
Uživatelský avatar
Křečík Barbuška
 
Příspěvky: 11025
Registrován: ned srp 29, 2004 09:01
Bydliště: Brno

Re: Olej do rozvodovky

Příspěvekod Luděk Musil » stř dub 03, 2013 14:21

Koko Loko píše:Luďku, zapomínáš na koš spojky, to jest velmi dobrý teplovodič :-) .

Tímto se dostáváme do OT. L.
... ale nezapomínám, ano, něco přenese, ale je mezi tím ještě milimetrovej plech a zespod vzduchem chlazenej.
Ale to je jedno. Primárně se tady bavíme o rozvodovce, převodovku jsem zmínil jen okrajově. Tam (u převodovky) si myslím, že "vyrobené" kontra "převzaté" teplo od motoru může být fifty:fifty, ale jak říkám - u převodovky je to jedno - tu zde neřešíme. L.
21011 -> (78) 84-99; 2103 -> (78) 99-04; 21073 -> (96) 04-07; 21044 -> (99) 07-13; 21044 -> (96) 12-16; Granta bílá -> 16-?; Vesta SW cross barvy Phantom (19) 20-?; 21011 - veterán (75) 12-?
Nemožné na počkání, zázraky do 3 dnů ´
Uživatelský avatar
Luděk Musil
 
Příspěvky: 10485
Registrován: úte čer 01, 2004 07:55
Bydliště: Vyškov/Rašov

Re: Olej do rozvodovky

Příspěvekod Dusan » stř dub 03, 2013 18:38

Luděk Musil píše:
Marek píše:Já si naopak myslím, že pouhým třením jednoho malého převodového soukolí taková teplota vzniknout nemůže. Zjištěno to nemám, je to můj selský názor.

Vono nech bejt :oops: :idea: :D . Převodovka by taky neměla být nějak teplá (přestupuje pouze teplo přes "mrkev", 4 upevňovací šrouby a výfukový potrubí), přesto mnohdy cítíš teplo až na hlavici řadicí páky. A v difu není jen malé převodové soukolí. Krom náhonu a velkýho planetovýho kola tam máš ještě 2 malý planetový kola a 2 satelity :idea: . Takže míst, kde dochází k ohřevu třením je víc. L.


Ale za normalnej prevadzky dochdza k prenosu a dreniu iba na hypoidnom prevode, stelity a planetove kolesa stoja alebo sa otacaju tak ze to nestoji za zmienku.

Chlapi malo citate keby vas to zaujimalo niekde su dokumenty o nastavovani difiku a tam sa pise vid obrazok.

P.S. ak by mal niekto ten manual v CZ SK bol by som rad keby to naskenoval a zavesil na net. DAkuem
Přílohy
teplota dif.jpg
Dusan
 
Příspěvky: 3871
Registrován: stř čer 02, 2004 17:29
Bydliště: Kosice-okolie

PředchozíDalší

Zpět na Hnací soustava

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků