Upraveny motor 1500 ma to smysl?

Moderátor: Moderátoři

Re: Upraveny motor 1500 ma to smysl?

Příspěvekod Dusan » ned led 13, 2013 13:46

V niektorych autach 1500-1600 bola prepojena vetva topenia, hadičkou maleho priemeru otazka je ci to ma vplyv na chladenie alebo to bolo koli odvzdusneniu.
Dusan
 
Příspěvky: 3869
Registrován: stř čer 02, 2004 17:29
Bydliště: Kosice-okolie

Re: Upraveny motor 1500 ma to smysl?

Příspěvekod Marek » ned led 13, 2013 17:46

U toho chlazení čtvrtého válce je to poměrně jenoduché. U Lady (a mnoha motorů té doby) je použité podélné chlazení motoru, nikoli výhodnější příčné. Podélné chlazení znamená, že voda je do motoru vedena na jednom konci (zpravidla u prvého válce) a vyvedena na konci druhém. Paralelní chlazení by znamenalo, že voda je vedena motorem napříč - obtéká všechny válce a stéká se zase do jednoho proudu - to je logicky výhodnější, ale technicky náročnější.
Lada: Vstup vody do motoru (hlavy) je v přední části motoru přímo z vodního čerpadla. A kudy se voda z motoru vrací do vodního čerpadla zpátky? Dvěma větvemi - topením (vývodem v zadní části hlavy voda vstupuje do topného tělesa a poté se trubkou podél bloku (pod svody) vrací do pumpy) a druhá větev je sací potrubí, kudy voda z hlavy vystupuje ven a vrací se do vodní pumpy. No a pokud je topení zavřené, voda jím neteče a tudíž veškerý objem vody z motoru vystupuje pouze tou úzkou hadičkou ze sacího potrubí. No a protože čtvrtý válec je nejdále od vodní pumpy, dostne se k němu voda už poměrně značně horká a moc tepla neodvede - tím méně, je-li větev topení uzavřena a voda se vrací jen hadičkou ze sacího potrubí. Proto dochází k přehřívání čtvrtého válce.

Nejlepší by proto byla instalace trojcestného ventilu (bypassu) topení. Voda by cestou totiž cirkulovala i v případě, že by topení bylo uzavřené.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Marek
 
Příspěvky: 5267
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Re: Upraveny motor 1500 ma to smysl?

Příspěvekod Cory » ned led 13, 2013 20:56

Neviem či si to zle predstavujem, ale mal som za to, že studena voda sa ženie od pumpy do bloku spredu (zboku), ohrieva sa, vystupuje hore a odchádza výstupom v prednej casti hlavy do chladica, resp okolo termostatu do pumpy, takže tá úzka hadička zo sania neodvádza všetkú vodu preč. Čast teplej vody vstupy do sania a odide trubkou do pumpy a tretia čast ide cez vymenik kurenia (ak je ventil otvoreny) a odchadza trubkou spolu s vodou zo sania do cerpadla. Napríklad motor s MPI nemajú vyhrievané sanie, takže potom by podľa Marka nemala kam voda odchadzat (motory s MPI maju vyhrievanu klapku). Priestor okolo 4. valca je chladeny zle kvoli slabej cirkulacii, kedze vstup a vystup je vpredu a aj kvoli tomu ako pisal Marek, že kym tam pride, tak sa ohreje. V tesneni su pri 4. valci vacsie otvory, aby tadial prudilo viac vody (menší odpor).
Lada 2171 Priora 1,6 MPi (2013), Lada 2105 v regenerácii (1985), Lada 21044 1,9 MPi (1998), Škoda Felícia 1,3 SPi - 40kw (1996), 2 x Babetta 210 (1984,1988), Simson 70 ccm (1989), Zetor 4011 (1966)
Cory
 
Příspěvky: 11568
Registrován: stř čer 14, 2006 17:14
Bydliště: Snina/Košice

Re: Upraveny motor 1500 ma to smysl?

Příspěvekod MartasBrno » ned led 13, 2013 22:53

Těsnění mají otrovy pěti velikostí podle toho který válec obhospodařují. Jsou o průměrech zhruba 4.5, 5.5, 6.5, 8mm a poslední, největší u 4. válce z pravé strany mají průřez asi 2cm čtvereční. Čili průtokové poměry by měly být tímto zkorigovány do optima. Intuice mi říká, že problémy s chlazením vzdálenějších válců nastane tehdy, když se zhorší celkový průtok - pak by opravdu kapalina dotekla k posledním válcům už ohřátá od předchozích. Je to někdo topenář? Platí, že pro nízké průtoky jsou určující parametry oběživa a pro střední - pracovní průtoky jsou určující parametry teplosměnných ploch? Myslím, že to tak je.

Čili za mně bych čekal při poruše pumpy jako první poškozený válec ten poslední. Anebo při přetížení motoru teplem (třeba díky převrtání malého motoru na velký :-) ).
Obrázek
a když jsem se v 15-ti rozhodoval co dál dělat, poslouchat sestry byla pro mě jasná volba... :-D
Uživatelský avatar
MartasBrno
 
Příspěvky: 4442
Registrován: pon zář 08, 2008 13:10
Bydliště: Brno

Re: Upraveny motor 1500 ma to smysl?

Příspěvekod Marek » pon led 14, 2013 08:57

Ano, ty průměry otvorů v těsnění jsou tam skutečně k tomuto účelu. Problém u čtvrtého válce je dán prostě tím, že je od chladiče nejdál a než se k němu ochlazená voda dostane, je vlastně zase přehřátá, protože musí projít celým motorem. Takže ty otvory v těsnění pomohou průtoku, ale nepomohou teplotě - čili eliminují problém pouze zčásti. Samozřejmě, že voda se krom těch dvou cest, které jsem psal, primárně vrací přední částí hlavy.

Moderní motory vužívají příčného chlazení, kdy voda vstupuje do motoru "zleva" a vystupuje "zprava", nikoli "vpředu" a "vzadu". Tím je dáno, že okolo všech válců motoru protéká stejně ochlazená voda a tudíž žádný válec není lépe či hůře chlazen.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Marek
 
Příspěvky: 5267
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Re: Upraveny motor 1500 ma to smysl?

Příspěvekod Dusan » pon led 14, 2013 13:01

Nenajdes niekde foto takeho motora s takym to usporiadanim, foto bloku a hlavy.
Dusan
 
Příspěvky: 3869
Registrován: stř čer 02, 2004 17:29
Bydliště: Kosice-okolie

Re: Upraveny motor 1500 ma to smysl?

Příspěvekod Marek » pon led 14, 2013 13:13

Nejsem si jist, ale podívám se.


Jinak samozřejmě platí to, co tu psal MartasBrno - pokud je chladicí systém někde ucpaný, je jedno, který způsob cirkulace je v daném motoru. Prostě to tím místem (větví) nepoteče.
U Lady je v tomto ohledu malinko problém zase u čtvrtého válce, neboť jak jistě víte, motor u Lady je nakloněn malinko vzad a tím, pokud se v okruhu chlazení nějaká ta nečistota objeví, usadí se pochopitelně díky gravitaci právě u stěny 4.válce.

V dnešní době již moderní chladicí kapaliny prakticky nedovolují, aby se systém ucpal nebo aby se v něm tvořily nějaké usazeniny. Nejvhodnější je G12 a její modifikace, což je kapalina růžové (oranžové) barvy. Jenže chcete-li tuto kapalinu použít do staršího motoru, v němž nebyla od prvovýroby, musíte celý systém naprosto dokonale propláchnout, aby v něm nezbyla ani píď původního chladiva. Běžné chladicí kapaliny se totiž s touto mísit nesmějí a mohlo by to vážně poškodit motor.
Já jsem tuto kapalinu G12 do Lady použil. Jenže jsem měl motor po GO a tudíž demontovaný a vyčištěný. Její účinná síla v rozpouštění kamene a jiných úsad byla evidentní. Všechny spoje, kde byly spony a pásky, začaly prosakovat (vypadalo to malinko jako kropicí konev :-)) a musel jsem je podotahovat a původní ruské pásky vyměnit za modernější - samosvorné nebo aspoň šroubovací. Oranžová původní barva se do půl roku proměnila na hnědou, jak to do sebe rozpustilo všechno to, co jsem neuměl odstranit. Takže vypustit, vypláchnout zahradní hadicí celý motor, chladič i topení a poté novou chladicí kapalinu, pochopitelně opět G12. A ta už zůstala v původní barvě.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Marek
 
Příspěvky: 5267
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Re: Upraveny motor 1500 ma to smysl?

Příspěvekod tomass » stř pro 04, 2013 11:27

Marku,
já dal do svý 2104 (1452ccm) po 10 letech po normálním vypuštění chladící směsi z chladiče a bloku motoru tu růžovou kapalinu. Vždycky ředím na příslušný poměr destilkou. Po havárii ventilu topení, kdy to celé vyteklo u spolujezdce jsem po 4 letech dal zase Fridex G48 s destilkou. Už ho tam mám 3. rok, na jaře budu měnit. Zjistil jsem, že u Lady drobnými netěsnostmi a odparem doplním za 3 roky provozu tak 4-5 litrů a proto je to tak možná levnější dát G48. Ta růžová tenkrát stála adekvátně k výměnnému intervalu víc, ale teď už stojí stejně jako G48. Žádný bordel při výměně nevytekl, vždy poměrně čistá kapalina. Samozřejmě, že na dolití vždy ta co tam byla. Mohl jsem tou změnou na růžovou a pak zase zpátky na modrou G48 něco podělat ? Případně co ?
tomass
 
Příspěvky: 896
Registrován: čtv čer 28, 2012 00:16

Re: Upraveny motor 1500 ma to smysl?

Příspěvekod Marek » stř pro 04, 2013 13:16

Přejít zpátky můžeš, ale je nutné celý systém několikrát důkladně propláchnout mnoha litry vody. Tyhle dvě kapaliny se spolu nesmějí potkat.

Rád bych předeslal, že růžová kapalina skutečně uvolňuje úsady v systému a u mnoha starých aut způsobí masívní úniky. Nevím - ale podle mého názoru je správné odstranit úniky a nechat růžovou kapalinu, ne utíkat od zodpovědnosti tím, že použiju kapalinu zelenou a domnívat se, že úniky se ztratí. Neztratí.....
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Marek
 
Příspěvky: 5267
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Re: Upraveny motor 1500 ma to smysl?

Příspěvekod tomass » stř pro 04, 2013 13:49

Marek píše:Přejít zpátky můžeš, ale je nutné celý systém několikrát důkladně propláchnout mnoha litry vody. Tyhle dvě kapaliny se spolu nesmějí potkat.

Rád bych předeslal, že růžová kapalina skutečně uvolňuje úsady v systému a u mnoha starých aut způsobí masívní úniky. Nevím - ale podle mého názoru je správné odstranit úniky a nechat růžovou kapalinu, ne utíkat od zodpovědnosti tím, že použiju kapalinu zelenou a domnívat se, že úniky se ztratí. Neztratí.....



Tak mě se zcela jistě potkaly zbytky, co tam zůstaly po vypuštění. Nevím kolik, tam zbyde, 0,2 - 0,5 litru, nebo méně ? Nevyplachoval jsem, protože jsem to nevěděl. Bordel se po vypouštění nevyskytnul a není tam ani teď (po prvním roce opětovné G48) jsem vypouštěl kvuli výměně termostatu a lil poměrně čistou kapalinu zpět. Odhaduji, že koroze se vyskytne pokud se dává destilka na léto, nebo obyčejná voda. Já tam měl destilku jen asi měsíc přes léto, když začínal kapat kohout, než jsem na to přišel a vyměnil. Pokud se tedy nemělo co uvolnit, tak to tam ani nemůže plavat. Únik je trošku na hadicích u chladiče. Sponky jsou už utažený dost, cca 1x ročně dotahuju. Někde už jsem psal, kde se diskutovalo o sponách, že mě ošidili už ve výrobě o "olivku" na trubce u chladiče (u napojení k termostatu) a že jsou všechny originální hadice, co jsem kupoval a montoval cca před cca 5 lety o něco větší, než je průměr trubek (netěsní samovolně) a sponka už pak zázrak neudělá.

V práci se kdysi šetřilo na vodě u dodávky a dávala se z kohoutku. Po několika letech tolik rzi a kousků, že to nešlo ani po několika výplaších zlikvidovat, furt tekla rezavá. To není naštěstí můj případ.

Ale u Fiata jsem dával před 2 lety místo originál nějaké zelené taky žůžovou. Odpojoval jsem jen jednu hadici na chladiči na vypuštění podle návodu a předpisově odvzdušnil. O výplachu jsem taky nevěděl a proto ho nedělal. Kapalina nepatrně mizí (původní nemizela), úsady nejsou, protože to vidím jak to koluje expanzkou. Mizí tak málo, že jsou všechny hadice suchý, pod autem ani kapka. Únik je tak nepatrný, že ho nemůžu za skoro 1,5 roku najít. Dolívám cca 0,5 litru za rok. Když únik ani nenajdu, tak ho nemůžu odstranit. Hadice jsou suchý i po vychladnutí.

Pokud je problém jen v schopnosti víc uvolňovat úsady (což se u mnoha aut předpokládá) a tím zanést kanálky, tak by to mělo být u mě asi bez následků.
tomass
 
Příspěvky: 896
Registrován: čtv čer 28, 2012 00:16

Re: Upraveny motor 1500 ma to smysl?

Příspěvekod Petr HC » stř pro 04, 2013 14:18

Asi před dvěma lety jsem zde popisoval výplach chladící soustavy motoru, ke kterému mě přinutil Tosol - podle mně největší svinstvo mezi nemrznoucími kapalinami (prožral po ujetí cca 25 kkm dvě mrázpojistky).
Popis z r 2011 zde : Proplachování motoru jsem dělal na teplém motoru , horkou vodou z bojleru a vyteklo opravduhodně "svinčíku". Potom jsem teprve jezdil cca 500 km s dešťovkou a ta se už téměř nezabarvila. Při koupi "nezmrzky" mně ale mechanik strašil , že neprosakuje-li voda, ještě to neznamená, že nebude prosakovat "nezmrzka" - údajně její molekuly jsou podstatně menší než molekuly vody. Zatím se nic neděje, ale proti zkoušení průsaků dešťovkou mluví i to , že voda se na horkém povrchu téměř okamžitě odpaří ,kdežto "nezmrzce" to trvá mnohem déle.
- doplním podrobnostmi. Do ohřátého na cca 80 st.C a nastartovaného motoru s otevřeným vypouštěcím otvorem jsem asi 20 minut doléval horkou vodu 70 st.C z bojleru. Teprve asi po 15ti minutách nebylo vidět zabarvení odpadní vody. Takže motorem prošlo cca 150 l. I přesto se po naplnění dešťovou vodou tato trochu zabarvila. Růžovou nezmrzku G12 jsem kupoval až na jaře, a i ta se mi po dalších cca 10 kkm lehce zbarvila a rez se usazuje uvniř expanzky. Kapalina lehce sákla asi na třech místech.Po výměně drátěných páskú za šroubovací je klid. Takže opravdu je nutno ten výplach udělat svědomitě.
Если бы автомобили Лада были безпроблематичными, я бы определенно русский язык забыл.
Uživatelský avatar
Petr HC
 
Příspěvky: 2295
Registrován: stř lis 21, 2007 11:27
Bydliště: Hořice

Re: Upraveny motor 1500 ma to smysl?

Příspěvekod tomass » stř pro 04, 2013 14:32

Já byl vždy věrný značce Fridex a destilce. Antifreezy se do tý dodávky lily taky, možná zavinily tu neskutečnou korozi, která už nešla dovypláchnout ani hadicí. Teplá voda nebyla k dispozici, proto se dělalo studenou na studeném motoru. 150 litrů proteklo taky, možná i víc. Dělaly se tuším 2 výplachy, oba stejný hnus, prakticky nebylo poznat zlepšení a pak už se na to kašlalo.

No a v Ladě jsem nevypláchnul mezi modrým a červeným Fridexem a nazpátek taky ne, jen vypustil, ale úsady nejsou vidět (ani po ročním provozu G48, kdy jsem měnil termostat). Takže červený a modrý Fridex se ale vzájemně nepožírá, jde o ty případné úsady ?

Jen pro přesnost, v ostřikovači jsem měl nemrznoucí kapalinu z Kaufu do -18 stupňů. Zmrzla při -12 stupních. Pak ještě něco, už ani nevím značku. Vytvořil se mi rosol podobný hořcici, který ucpal sítko k motorku. Po utření rukou zase ok. Jiná kapalina do ostřikovače zase v nádobce vytvořila cucíčky jako se udělaj třeba v čaji. Taky to ucpávalo trysky. Nevím jestli to bylo kapalinou, nebo destilkou. Kapalinu do ostřikovače dávám už jen Velvanu a destilku taky a je klid. Není nad český výrobek. Těch pochybných šmejdíků je na trhu až moc a jak si člověk zavaří pozná až dodatečně....
Naposledy upravil tomass dne stř pro 04, 2013 16:04, celkově upraveno 1
tomass
 
Příspěvky: 896
Registrován: čtv čer 28, 2012 00:16

Re: Upraveny motor 1500 ma to smysl?

Příspěvekod Marek » stř pro 04, 2013 15:43

Nejlepší způsob výplachu chladicí kapaliny je:

Vypustit vše, co se dá - tedy z bloku a chladiče vymontovat zátky, otevřít chladič a nechat to vytéct. Pak do chladiče vrazit zahradní hadici, pustit naplno studenou vodu z řadu a motor nastartovat na volnoběh. Voda se rozleje po motoru, chladiči i topení, vodní pumpa ji navíc rozhání, čímž zajistí cirkulaci, a otevřenými vypouštěcími otvory to zase pěkně valí ven (ideálně do trávy).
Toto nechat tak deset minut, klidně i déle.

Poté doporučuji výplach chladiče. Odpojí se obě hadice chladiče od motoru, do horní se valí voda ze zahradní hadice a ze spodní vytéká více či méně zakalená voda, čímž se chladič výborně vypláchne.

Poté všechny hadice zapojit, vypouštěcí zátky uzavřít. Nalít čtyři litry surového antifreeze a doplnit pitnou vodou. Té bude asi pět litrů. Destilovaná voda se dnes do chladicích systémů již nepoužívá, resp. není to vůbec třeba, spíše naopak mnohdy je to na škodu.

To je celé.....


Jinak nevím, proč se tu všichni bavíte jen o rzi. Rez v systému vůbec nemusí být. O ni totiž vůbec nejde. Mnohem větším problémem je vodní kámen, který staré chladicí kapaliny neuměly odstraňovat. Nové kapaliny (a zejména právě kapaliny G12 a jim podobné, tedy ty růžové) jej intenzívně rozpouštějí. Proto se u starých škopků často stává, že po použití kapaliny G12 začne chladicí systém téct jako kropicí vůz. To je důsledek toho rozpouštění kamene. Dlužno podotknout, že je to správně a měli byste za ty úniky být vlastně rádi.
Vodní kámen zůstává rozptýlen v chladicí kapalině. Pokud byste ji z motoru vypustili, zdánlivě se bude zdát, že má pořád tutéž růžovou barvu. Tak to přefiltrujte přes prostěradlo a uvidíte, co uvidíte :-).
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Marek
 
Příspěvky: 5267
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Re: Upraveny motor 1500 ma to smysl?

Příspěvekod Vašátor » stř pro 04, 2013 21:34

Jen bych doplnil Marka, že mezi výplach chladiče a napuštění systému nemrznoucí směsí, bych použil ještě přípravek na čištění chladících systémů. Lije se do čisté vody, motor se nechá cca 20min. běžet na volnoběh. Už několikrát jsem si ověřil, že ze zdánlivě čistého chladícího systému se díky tomuto přípravku uvolní spousta špíny.

Jako zajímavost uvedu jeden rozpor. Tady na foru pár lidí říká, že po přechodu na růžovou kapalinu začal chladící systém po čase téct. Kdykoli jsem se na to ptal přímo prodejce (a nebyl zrovna jeden..), tvrdil mi opak. Nejspíš tudíž záleží na výrobci kapaliny, protože já měnil růžovou za modrou ve starých autech asi 3x a musím zaklepat - neteče.

Apropo, co takhle kapalina fialová G12+/G30? Velice mne na ní láká výměnný interval 8let.
Vašátor / TŘI SESTRY <III> LADA GANG / osa Brno - Plzeň / cituji "ladaklub je jen náhodně zformovaná banda hovad"
http://www.classic-oldtimer.cz _______ http://ladaauto.wz.cz _______ http://tatry.kvalitne.cz/
Uživatelský avatar
Vašátor
 
Příspěvky: 9311
Registrován: pon lis 01, 2004 13:56
Bydliště: Brno

Re: Upraveny motor 1500 ma to smysl?

Příspěvekod Mičun » stř pro 04, 2013 22:21

Jak to tu tak pročítám, většina z vás tady modrou nemrzku nahradila růžovou. Já vůl tam v létě nahnal modrou, snad bude chodit.
ex. Vaz 2108 Lada Samara r.v.92 dovoz SRN
ex. Vaz 2170 Lada Priora r.v.09
ex. Vaz 2107 Lada 1500 r.v. 92 семёрочка
Sehnat zachovalou slečnu je brnkačka, proti sehnání zachovalého Žigulíka... :-) :-) ;-)
Dějiny dělají lidové masy, avšak nedělají je takové, jaké by chtěly...
Uživatelský avatar
Mičun
 
Příspěvky: 1297
Registrován: pát črc 15, 2011 11:03
Bydliště: Jižní Čechy

PředchozíDalší

Zpět na Hnací soustava

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků