Franto, teď mám na Elringách najeto cca 30.000 km, možná o něco víc. Původně mně nulapětka žrala oleje opravdu strašně hodně moc.
Přesné číslo si už nepamatuju, ale byla to síla. V tu dobu měl motor najeto něco k 60.000 km. Tlaky byly v pořádku, tak jsem šel cestou od jednoduchých věcí. Vyměnil jsem nějaké to těsnění, a hlavně nechal u Vaška vyměnit gufírka. Dlouho jsem zvažoval jaká a nakonec padla volba na Elring, protože nic jiného podobně značkového tehdy nebylo operativně dostupné.
Po výměně gufer spadla spotřeba oleje asi na čtvrtinu původní. Byl jsem docela spokojen, i když ne úplně. Bylo mi jasné, že motor má ještě nějaký další problém. Po čase jsem při výměně oleje přešel v rámci sjednocení provozních kapalin na syntetický Mobil. Změna byla po téměř všech stránkách pozitivní. Jediným negativem byla spotřeba oleje, která opět znatelně stoupla a to cca na dvojnásobek. Nyní mám spotřebu oleje asi 1L/3.500 km, což mě dost vadí. Kromě všech ostatních důvodů taky proto, že Mobil není zrovna nejlevnější. Ze zkušeností vím, že při delších štrekách, kdy je olej dokonale prohřátý a motor dlouhodobě pracuje při vysokých otáčkách (4 - 7.000), je spotřeba vyšší, než při couračkách po a kolem Štatlu. Řídká syntetika totiž daleko víc proniká nad píst.
Teď už vím, že mám v háji stírací kroužky. Nejspíš budou zanesené. Předtím se totiž v autě vystřídali tři majitelé, shodou okolnosti již pánové ve značných letech, kteří zjevně výměnám olejů moc nedali. Mám ten pocit, že pokud už se olej náhodou vyměnil, tak asi za nic moc kvalitního. Odtokové kanálky ve stíracích kroužcích tak budou patrně zanesené a proto ta vysoká spotřeba oleje. Výhledově tedy budu muset motor rozebrat a opravit.
Čili jak vidíš, tak odpověď na jednoduchou otázku není vůbec snadná. Proto Ti raději nic nedoporučím, aby to potom nebylo na mně.
Použij to, co je potencionelně aspoň trochu kvalitní a k čemu máš vnitřně největší důvěru.