Sedí - jako prdel na hrnci
.
Vlastně se dá říct, že u všech motorů vyrobených od roku 1976 není problém - tam se jednoduše vrazí unifikovaná hlava a hotovo. U motorů 1200 a 1500 není problém ani před tímto datem. Malinké problémy však mohly být před tímto rokem u motorů 21011, ačkoli ani tam to není tak strašné.
Prakticky znamená, že unifikovanou hlavu válců 21011-1003015-10 lze použít na kterýkoli motor s karburátorem, tedy kubatur 1200, 1300, 1500 a 1600. A to i na starší modely vyrobené před rokem 1976.
Motory 1200 a 1500 jsou od počátku své existence bez konstrukčních změn na bloku a pístech. Pokud tedy na motory 1200 a 1500 nasadím UNI hlavu, nikdy nic nezkazím (bez ohledu na jejich rok výroby).
Motory 1600 jsou úplně bez problému, protože ty se vyrábějí až od roku 1976 a používala se na ně pouze UNI hlava.
Jediný malinký problém by mohl vzniknout u některých motorů 1300 (21011). První motory 21011 (1974-1975) se vyráběly s písty s rovnými dny a právě u těch motorů se používala hlava 21011-1003015 s většími spalovacími prostory. Pokud bychom na tento motor použili UNI hlavu, došlo by k mírnému zvýšení kompresního poměru z původní hodnoty 8,5:1 asi na 8,9:1. Ale vlastně ani to není až takový problém. Pokud by to tak bylo, nemělo by se jezdit na Speciál (jak někteří lidé s oblibou dělají), ale určitě bych používal jen 95 oktanů a bude všechno v cajku.
Od roku 1976 se do motorů 1300 začaly používat písty shodné s motorem 2106 (s vybráním ve dnech) a tudíž na ně pasuje UNI hlava bez problému (stejně jako na motory 2106).
Pokud Lada jezdí na LPG, doporučuje se zvýšit stupeň komprese (a předstih, ale to je jiná kapitola). LPG totiž má vysoké oktanové číslo a delší dobu hoření a hoří-li pod vyšším tlakem v menším prostoru, dochází k jeho efektivnějšímu využití (výkon nahoru a spotřeba dolů). Proto pokud je někdo opravdu fajnšmekr, upraví u svého LPG motoru stupeň komprese na hodnotu kolem 9:1. Toho lze docíliti dvěma způsoby:
První způsob je snížení sériové, tedy UNI hlavy válců o
cca 1 mm. Druhý způsob je použití hlavy válců z motoru Lada 1700i, která má menší spalovací prostory, případně hlavy 2101-1003011 z původních motorů 1200/1500 vyráběných do 10/1973.
Pro úplný pořádek si stačí zapamatovat že:
1) UNI hlava
21011-1003015-10 je identická a tudíž záměnná s hlavou
2101-1003015.
2) Hlava
21011-1003015 má
větší spalovací prostory.
3) Hlava
2101-1003011 (a taktéž hlava určená pro motory 1700i) má
menší spalovací prostory.
.