Motorový olej 5W 40 do 2106

Moderátor: Moderátoři

Motorový olej 5W 40 do 2106

Příspěvekod Sajbo » pon pro 03, 2018 08:28

Zdravím mám VAZ 2101 s motorom 2106 odišlo mi tesnenie pod hlavou takže idem meniť aj olej a mám doma ešte 5 litrov úplne nový Shell 5W 40 myslíte, že to tomu motoru nebude vadiť? Alebo mám radšej kúpiť 10W alebo 15W?
VAZ 2101, motor 1600 momentálne nepojazdná
Sajbo
 
Příspěvky: 1
Registrován: pon pro 03, 2018 08:22

Re: Motorový olej 5W 40 do 2106

Příspěvekod Luděk Musil » pon pro 03, 2018 09:54

5W40 si schovej do nějakého modernějšího stroje, ve 2106 by kroužky takový řídký olej nesetřely.
Do motoru 2106 bych nalil olej specifikace jaké tam byl, příp. 15W40 API SF a vyšší. L.
21011 -> (78) 84-99; 2103 -> (78) 99-04; 21073 -> (96) 04-07; 21044 -> (99) 07-13 ( :hrob: ); 21044 -> (96) 12-16; Granta bílá 2191 -> 16-?; 21011 - veterán (75) 12-?; bílá felicia combi s novým ksichtem -> 98-?
Nemožné na počkání, zázraky do 3 dnů ´
Uživatelský avatar
Luděk Musil
 
Příspěvky: 8971
Registrován: úte čer 01, 2004 07:55
Bydliště: Vyškov/Rašov

Re: Motorový olej 5W 40 do 2106

Příspěvekod Vašátor » pon pro 03, 2018 15:05

Pokud je motor ve výborné kondici, snese bez problému i 10w40. Pokud je to ovšem běžně ojetý motor, tak 15w40 a nad ničím nepřemýšlet. Jsou to 400kč, nemás smysl na tomto šetřit a lít tam něco, co tam nepatří.
Vašátor / TŘI SESTRY <III> LADA GANG / osa Brno - Plzeň / cituji "ladaklub je jen náhodně zformovaná banda hovad"
http://www.classic-oldtimer.cz _______ http://ladaauto.wz.cz _______ http://tatry.kvalitne.cz/
Uživatelský avatar
Vašátor
 
Příspěvky: 7629
Registrován: pon lis 01, 2004 13:56
Bydliště: Brno

Re: Motorový olej 5W 40 do 2106

Příspěvekod Marek » pon pro 03, 2018 16:09

Ono by se motoru nic zlého nestalo. Použití nízkoviskozních olejů do motorů Lada staré řady zakázáno není. Olej jako olej - platí pro žigulíka. Ovšem nestalo by se mu ani nic dobrého, prostě by to na něj jelo, jako na kterýkoli jiný olej. Navíc díky nízké kinematické viskozitě by ho motor asi dost baštil.

Spíš bych tam dal to, na co to bylo konstruováno.
RENAULT Mégane Grandtour II *04/2008 - 1.5dCi 78kW, 6-speed (06/2016-)
RENAULT GrandScénic II *11/2005 - 1.6i/16V DOHC 83kW, 7 seats (08/2016-)
RENAULT Clio III *05/2012 - 1.2i/16V SOHC 55kW (06/2017-)
OPEL Corsa D *09/2013 - 1.2i/16V DOHC 63kW (05/2018-)
Marek
 
Příspěvky: 4748
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Re: Motorový olej 5W 40 do 2106

Příspěvekod valda1971 » pon pro 03, 2018 16:57

Já dal kdysi jednou do 01 olej 5W40, zdálo se mi že motor jde ochotněji do otáček a lépe táhne, ale samozřejmě tento olej i "papal" Už bych jej tam nedal, držím se 15W40.
Žigulíci: VAZ 2101 r.1971, VAZ 2103 r.1974, VAZ 2170 r.2012
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
valda1971
 
Příspěvky: 5341
Registrován: úte pro 06, 2011 16:45
Bydliště: Bílina

Re: Motorový olej 5W 40 do 2106

Příspěvekod Nulašestka » čtv pro 13, 2018 21:50

Volím už jen 15W-50. Je to tišší, míň to smrdí a spotřeba oleje je nižší. Taky mám neodbytné tušení, že dnes je 15W-40 řidší, než bývala.
Nulašestka
 
Příspěvky: 1144
Registrován: úte led 31, 2006 20:53
Bydliště: Kocourkov a Hulvátov

Re: Motorový olej 5W 40 do 2106

Příspěvekod Luděk Musil » pát pro 14, 2018 07:13

Nulašestka píše:.... Taky mám neodbytné tušení, že dnes je 15W-40 řidší, než bývala.
Nejsi sám. Při vzpomínce, kdy otec nechával M6AD ohřívat na sporáku, aby to z tý flašky vyteklo … . L.
21011 -> (78) 84-99; 2103 -> (78) 99-04; 21073 -> (96) 04-07; 21044 -> (99) 07-13 ( :hrob: ); 21044 -> (96) 12-16; Granta bílá 2191 -> 16-?; 21011 - veterán (75) 12-?; bílá felicia combi s novým ksichtem -> 98-?
Nemožné na počkání, zázraky do 3 dnů ´
Uživatelský avatar
Luděk Musil
 
Příspěvky: 8971
Registrován: úte čer 01, 2004 07:55
Bydliště: Vyškov/Rašov

Re: Motorový olej 5W 40 do 2106

Příspěvekod Marek » pát pro 14, 2018 08:41

No, jen tak mimochodem - olej M6AD nemá zimní specifikaci, jedná se o olej SAE40 (do motorů Lada byl schválen jen jako olej pro letní provoz), takže zastudena mohl skutečně být velmi viskózní. Ale to je i dnes.

Hustota oleje nemá s viskozitou vůbec nic společného. Hustota je objemová hmotnost látky, zatímco viskozita je velikost vnitřního tření molekul v kapalině - zcela odlišné a nezaměnitelné veličiny.
Viskozita oleje je daná a je pořád stejná, ať se vám to zdá, nebo nezdá. To, že se vám v minulosti olej stejné viskozity zdál pocitově "hustší", je dáno pouze složením olejů tehdy a dnes. Dnes se dbá na ekologii víc, než kdykoli předtím, oleje dnes obsahují krom jiného mnohem méně recyklovaných složek olejů a mnohem méně popela. A právě ten popel tam dělal tu "lepivost" a pocitově vyšší viskozitu. Ten s tím ovšem nemá nic moc do činění.

Problematika olejů je velice složitá a zdaleka se nezakládá pouze na viskozitě ukryté ve specifikacích SAE. To je, řekl bych, až ta nejposlednější a nejméně podstatná vlastnost oleje - ač drtivá většina lidí si myslí pravý opak.

Uvedu konkrétní příklad ještě z dob, kdy jsem měl Ladu: Léta jsem používal oleje 15W/40. Poté jsem si "vyšetřil" v práci olej 10W/40 a dal ho do motoru. Člověk by řekl, že zatepla musí oba oleje mít naprosto stejné vlastnosti, co se viskozity týče - čtyřicet jako čtyřicet. Ba ne, hoši - s olejem 10W/40 jsem v celém rozsahu otáček měl o 1-1,5 Bar nižší mazací tlak. A kdo mi to vysvětlí? (já odpověď samozřejmě znám....... :-) )
RENAULT Mégane Grandtour II *04/2008 - 1.5dCi 78kW, 6-speed (06/2016-)
RENAULT GrandScénic II *11/2005 - 1.6i/16V DOHC 83kW, 7 seats (08/2016-)
RENAULT Clio III *05/2012 - 1.2i/16V SOHC 55kW (06/2017-)
OPEL Corsa D *09/2013 - 1.2i/16V DOHC 63kW (05/2018-)
Marek
 
Příspěvky: 4748
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Re: Motorový olej 5W 40 do 2106

Příspěvekod Marťas » pát pro 14, 2018 11:21

Marek píše:Uvedu konkrétní příklad ještě z dob, kdy jsem měl Ladu: Léta jsem používal oleje 15W/40. Poté jsem si "vyšetřil" v práci olej 10W/40 a dal ho do motoru. Člověk by řekl, že zatepla musí oba oleje mít naprosto stejné vlastnosti, co se viskozity týče - čtyřicet jako čtyřicet. Ba ne, hoši - s olejem 10W/40 jsem v celém rozsahu otáček měl o 1-1,5 Bar nižší mazací tlak. A kdo mi to vysvětlí? (já odpověď samozřejmě znám....... :-) )

Tohle je docela zajímavé vědět, dá se podle toho tedy říct, že olej 10w40 je pro naše motory méně vhodný?
Laicky jsem to bral tak, že pokud motor příliš nežere 15w40, může se s klidem přejít na 10w40.
2101, r.v.1977, 1700k - Vladimir / 2106, r.v.1978 - Nikolaj / 21061, r.v.1986 - Sergej / 21044, r.v. 1999 :hrob: / Jawa 20, rv. 1969 / Š1203 rv. 1975 - Blaženka / Jawa 250/353 rv. 1957
Obrázek
▓ Je třeba mít na své straně většinu - proto neurážejme hlupáky. ▓
Жигули навсегда!
Uživatelský avatar
Marťas
 
Příspěvky: 3213
Registrován: ned čer 21, 2009 22:56
Bydliště: Praha 10

Re: Motorový olej 5W 40 do 2106

Příspěvekod Vašátor » pát pro 14, 2018 12:57

Ja nalil do 2103 olej 10w40 a mazaci tlak byl v celem rezimu otáček naprosto stejný. Jak za studena, tak i po 200km jízdy v horkém létě. Navíc pocitove mi motor přišel pružnější. Takže by mě Marku zajímalo, proč jsi měl nižší mazací tlak. Momentálně mi na olej 10w40 jezdí tři motory po GO (2x Lada, 1x Ford, 70-ta leta) a vsechny mají mazaci tlak tak jak má být.
Vašátor / TŘI SESTRY <III> LADA GANG / osa Brno - Plzeň / cituji "ladaklub je jen náhodně zformovaná banda hovad"
http://www.classic-oldtimer.cz _______ http://ladaauto.wz.cz _______ http://tatry.kvalitne.cz/
Uživatelský avatar
Vašátor
 
Příspěvky: 7629
Registrován: pon lis 01, 2004 13:56
Bydliště: Brno

Re: Motorový olej 5W 40 do 2106

Příspěvekod Cory » pát pro 14, 2018 20:44

Ja by som povedal, ze vela zalezi na tom, v akom stave je motor. Vezmite si, ze napriklad klasika a samara maju rovnake priemery ojnic a tiez lozisiek. No rozmerovo ma samaracka kluka vacsi priemer (bavime sa o stotinach milimetra) ako klasicka. Tam, kde je u samary najvyssia povolena vola, klasika este len zacina. A ked sa to spocita, ten ubytok tlaku to moze kludne spravit.
Dalsia otazka - menil niekto niekedy loziska pomocneho hriadela? Tam su tiez ubytky.
Viem o zigulackom motore, ktory jazdi na 5w-40 a tlak oleja ma uplne normany. Ale je po GO a kluku ma vybrusenu na samaracke rozmery.

Svojho casu som este do 1,3ky nalial 10W-40 a mazaci tlak klesol o cca 1,5bar. Po vymene za 15w40 slo zasa vsetko do normalu.
Lada 2171 Priora 1,6 MPi (2013), Lada 2105 v regenerácii (1985), Lada 21044 1,9 MPi (1998), Škoda Felícia 1,3 SPi - 40kw (1996), 2 x Babetta 210 (1984,1988), Simson 70 ccm (1989), Zetor 4011 (1966)
Cory
 
Příspěvky: 10233
Registrován: stř čer 14, 2006 17:14
Bydliště: Snina/Košice

Re: Motorový olej 5W 40 do 2106

Příspěvekod Vašátor » pát pro 14, 2018 21:20

S tímto naprosto souhlasím. Pokud je motor v pořádku, není důvod nevěřit oleji 10w40.
Apropo, hustota Divinolu Super 15w40 je při 15°C kg/m3 880 DIN 51 757
Viskozita/40°C mm2/s 61 DIN 51 562
Viskozita/100°C mm2/s 14,4 DIN 51 562
Index viskozity 142 DIN ISO 2909
- na ten jezdím v Oranžádě a i po 1.500km jetých na jeden zátah, v letním vedru, horký motor s najetými 200.000km maže plným mazacím tlakem.

Hustota Divinolu Multilight 10w40 je při 15°C kg/m3 871 DIN 51 757
Viskozita/40°C mm2/s 98 DIN 51 562
Viskozita/100°C mm2/s 14,4 DIN 51 562
Index viskozity 147 DIN ISO 2909

čili rozdíl celkem zanedbatelný.
Vašátor / TŘI SESTRY <III> LADA GANG / osa Brno - Plzeň / cituji "ladaklub je jen náhodně zformovaná banda hovad"
http://www.classic-oldtimer.cz _______ http://ladaauto.wz.cz _______ http://tatry.kvalitne.cz/
Uživatelský avatar
Vašátor
 
Příspěvky: 7629
Registrován: pon lis 01, 2004 13:56
Bydliště: Brno


Zpět na Hnací soustava

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků