porucha pístů 05

Moderátor: Moderátoři

porucha pístů 05

Příspěvekod montér Kolja » ned bře 04, 2007 21:43

Na motoru 2105 1700ccm se vyskytl menší problém.Jde o řemenový motor 2105 s vrtáním 82mm,zdvihem 80mm,stupeň komprese 9,6,palivo nat.95 a LPG,olej Trysk M7ADS III.kompresní tlaky před poruchou 13,5-14bar.Motor se v historii svého provozu dvakrát přehřál.Poprvé prasknul klínový řemen,podruhé vyfouklo těsnění pod hlavou.Od posledního přehřátí do tohoto poruchového stavu ujel zhruba 5tkm.
Závada se neprojevila způsobem ,že v motoru jebne a motor se rozletí na kusy,ale jako postupná ztráta výkonu.V podstatě došlo k tomu,že kopec, který zatížené auto vyjelo na pátý rychlostní stupeň s rezervou výkonu,muselo teď jet čtyřkou.Dalším průvodním jevem bylo chvění motoru v režimu malého zatížení a volnoběžných otáčkách ,kdy se klepal jak turbína v Temelíně.

Postup lokalizace závady:Postupné odpojování VN kabelů k jednotlivým válcům,přičemž odpojení čtvrtého válce nemělo zásadní vliv na běh motoru.Odpojení kabelu od prvního válce se projevilo na chodu motoru,také velmi málo,ale víc než vyřazení čtvrtého válce.Druhý a třetí válec naproti tomu měli na běh žabomotoru zásadní vliv.Posléze následovalo měření kompresních tlaků:
1 válec 10,5bar
2 válec 12,3bar
3.válec 13,5bar
4.válec 6,3bar

Moji šedou kůru mozkovou ovládl spontánní požadavek demontovat hlavu válců a provést zkoušku těsnosti ventilů.Mám rád,když motor má zvuk jako motor a ne jako sekačka na trávu proto seřizuji sací í výfukové ventily za studena na 0,10mm.Nezkoušejte m i to vymluvit.Zkouška těsnosti spalovacích prostor dopadla na výsost výborně a netěsnosti ventilového systému se neprokázaly.Hlava jako celek je tedy v pořádku.

Další operací vyplívající z logiky vyhledávání kardinálních problémů,byla kontrola pístních kroužků zn.Goetze.Demontoval jsem vanu z bloku a písty s dojnicemi vytáhl vrchem jen proto,abych zjistil,že pístní kroužky jsou stejné jako v době,kdy jsem je koupil a vnořil do hlubin hustomotoru,Pístní kroužky Goetze jsou vynikající a mohu je vřele doporučit.

Jádro problému bylo ve vážném poškození pístů zejména u prvního a čtvrtého válce.Písty prvního a čtvrtého válce mají vylomený můstek mezi první a druhou pístní drážkou,čtvrtý píst dokonce i mezi druhou a třetí drážkou.Oba nesou stopu zadírání naproti svíčce mezi vrchlíkem pístu a drážkou prvního kroužku,která znemožňovala pružení těsnícího kroužku.Druhý a třetí píst nemá poškozené můstky mezi drážkami pro kroužky, ale přidírali se rovněž i když v menší míře,nikoliv pod svíčkou ,ale na opačné straně směrem ke spouštěči(oba stejně,bez vlivu na polohu výfuk,ventilu).Stěny válců jsou hladké bez rýh a je na nich vidět honování.Klikový mechanizmus bez opotřebení,axiální vůle v toleranci limitního opotřebení.

Rád bych se vás zeptal co je příčinou toho šoku.Popravdě jsem zvědavý kolik diskutujících si na tom zde vyláme zuby .Kdo z na to přijde je ESO.Pokud se to nikomu nepovede,odpovím si sám,nicméně za odpovědi k tématu všem děkuji předem i zadem .
Přílohy
píst 4.jpg
4.válec prasklé můstky mezi první,druhou i třetí pístní drážkou
píst 1.jpg
vylomení drážky.jpg
1.válec přidření pístu
Uživatelský avatar
montér Kolja
 
Příspěvky: 44
Registrován: čtv říj 14, 2004 15:25
Bydliště: Pardubice

Příspěvekod montér Kolja » ned bře 04, 2007 21:49

a další foto
Přílohy
píst 3.jpg
3.válec-nejmenší poškození
Uživatelský avatar
montér Kolja
 
Příspěvky: 44
Registrován: čtv říj 14, 2004 15:25
Bydliště: Pardubice

Příspěvekod montér Kolja » ned bře 04, 2007 21:51

poslední
Přílohy
pod 4 svíčkou.jpg
Uživatelský avatar
montér Kolja
 
Příspěvky: 44
Registrován: čtv říj 14, 2004 15:25
Bydliště: Pardubice

Příspěvekod Nemo » ned bře 04, 2007 22:15

:shock: Vypadá to, jakoby se to přidíralo, a nakonec i rozrazilo a nějakou hromadu usazenin, ale kde by se tam tak najednou vzaly? Že by se něco vylouplo ze spalovacího prostoru hlavy???
[size=85]Lada ? - tím jezdit, není normální !
>2121- ? hniloba s velkou budoucností! Již vyvařená a bojeschopná.
Uživatelský avatar
Nemo
 
Příspěvky: 784
Registrován: stř pro 07, 2005 23:50
Bydliště: Praha-západ

Příspěvekod montér Kolja » ned bře 04, 2007 22:24

spalovací komory(ne,že bych narážel na holocaust)vypadají takto:
Přílohy
hlava kompletní 2.jpg
hlava kompletní.jpg
téměř bez úsad karbonu
Uživatelský avatar
montér Kolja
 
Příspěvky: 44
Registrován: čtv říj 14, 2004 15:25
Bydliště: Pardubice

Příspěvekod Nemo » ned bře 04, 2007 22:28

Hmm, čisté jak slovo boží..... Jsem zvědav co se dozvím :|
[size=85]Lada ? - tím jezdit, není normální !
>2121- ? hniloba s velkou budoucností! Již vyvařená a bojeschopná.
Uživatelský avatar
Nemo
 
Příspěvky: 784
Registrován: stř pro 07, 2005 23:50
Bydliště: Praha-západ

Příspěvekod Drobek81 » pon bře 05, 2007 07:55

hmmm...zajimave, hledal bych pricinu v teplote motoru, resp. v tom ze stena valcu je natolik ztencena ze se muze hure odvadet teplo, pripadne nepatrne deformovat(nerovnomerne deformace)...treba voda ktera proteka tesnenim pod hlavou nestaci na ochlazeni. Kazdopadne je to experiment ktery s sebou nese jistou davku nejistoty...Co se tyce chovani materialu pri zahrati je vcelku jasne, ale ne u slozitejsiho celku jako je blok motoru.

Z praxe: asi pred 5ti lety se stala zajimava vec, vyrobce motoru do lokomotiv se soudil s nemeckou firmou ktera dodavala pisty...slo o to ze se pri zkusebnim provozu kousl motor...Nasledovalo zklamani, hledani pricin a doslo ke sporu, kdy vyrobce pistu poukazoval na to, ze blok se vlivem teploty smrstil, vyrobce bloku naopak...delal se materialovy rozbor a zjistilo se ze pisty sou OK, ale ze pri odlivani bloku byla pouzita "jina" ocel, podobnych vlastnosti jako pozadovana. To vedlo k tomu ze se blok po zahrati zdeformoval natolik, ze z valcu byly elipsy. Jednalo se o pisty prumeru cca400mm, docela sila...
Uživatelský avatar
Drobek81
 
Příspěvky: 2129
Registrován: pon lis 01, 2004 19:47
Bydliště: Brno-Vyškov

Příspěvekod EMI » pon bře 05, 2007 09:35

V době už dávno minulé jsem se podílel na stavbě závodního motoru, byla to ale škoda (přesněji TAZ 1503 - 1500 ccm). Motor pracoval v hasičské stříkačce na has. soutěžích - pracoval tedy jen krátkodobě ale v max. výkonu (i otáčkách). Přehřávání bylo dost častým jevem. Teplota bloku roztahla písty a ty se zdeformovaly a začaly se přidírat. Proto jsem dostal nápad rozříznout písty svisle ve směru ojnice (tak jak sem to viděl na jiném motoru ze škody 110), motor potom běžel O.K. Mat. pístu se roztahnul do vyřízlé mezery. Potom se motor přehřál ještě jednou a rozdílná teplotní roztažnost způsobila že pístní čep vyjel a vydřel blok a bylo znova vymalováno. Já osobně bych to dával za vinu rozdílné tepl.roztažnosti jedn. materiálů. Podotýkam že je to pouze muj názor a může být chybný.......
red BA3 21061, 1984, 4q, LPG :finga:

BLIZZARD = iron fist in a velvet glove

osa Klatovy - Plzeň - ....
EMI
 
Příspěvky: 1084
Registrován: pon zář 04, 2006 09:24
Bydliště: JN69PI

Příspěvekod Drobek81 » pon bře 05, 2007 10:17

EMI píše:Já osobně bych to dával za vinu rozdílné tepl.roztažnosti jedn. materiálů. Podotýkam že je to pouze muj názor a může být chybný.......


jj to je ono, umocneno tim ze deformace bloku se zmeni ubranim tloustky steny...pak se ten pist skripne a je to na stole...
Moudrost nepřichází vždy s věkem. Někdy věk přichází sám.
Starý dům a mladá žena - hojnost práce zaručena.
Práce vyžaduje čím dál větší vzdělání, vzdělání čím dál větší práci.
Uživatelský avatar
Drobek81
 
Příspěvky: 2129
Registrován: pon lis 01, 2004 19:47
Bydliště: Brno-Vyškov

Příspěvekod montér Kolja » pon bře 05, 2007 10:34

Teplotní roztažnost hliníku je kvantifikována číslem 23.5, litina má 11, hliník se tedy rozpíná dvakrát více než blok.Proto je v každé hlavě pístu zalitá ocelová dilatace,aby bylo minimalizováno nebezpečí zadírání vůlí.Některé typy pístů nemají pod stíracím kroužkem vrtané dírky,ale proříznutou drážku,čímž by byl prostup tepla přerušen.No ,můj typ nepředstavuje tento případ.Na druhou stranu je třeba uvést,že tvar pístu není válcovitý,ale píst se rozšiřuje směrem dolů.V dolní částí pístu,pak není stopa po sebemenším přidírání,je zde patrné jen minimalní provozní opotřebení.
Uživatelský avatar
montér Kolja
 
Příspěvky: 44
Registrován: čtv říj 14, 2004 15:25
Bydliště: Pardubice

Příspěvekod Drobek81 » pon bře 05, 2007 11:04

montér Kolja píše:Teplotní roztažnost hliníku je kvantifikována číslem 23.5, litina má 11

hliniku jo, ale pist se tolik neroztahuje, problem byva opravdu v bloku pokud se odebere material tak se litina deformuje...a jelikoz se nema kam roztahnout smerem ven tak se "borti"...

k veci...ted sem si prohlednul ty fotky a jak se tak koukam tak to vypada ze to dole fakt neni poskrabane, ze se jedna opravdu o vrch...
trochu mi to pripomina kdyz spravuju nejakej krovinorez nebo pilu kde pouzili nespravny olej a zadrelo se to...to je pist ale poskrabany i dole...ale v horni casti vypada stejne...
este se zeptam, souvisi s tim to posledni prehrati?treba ze by se ucpaly kanalky a neostrikovala se stena valcu, pripadne se treba pridrel pistni cep...
Moudrost nepřichází vždy s věkem. Někdy věk přichází sám.
Starý dům a mladá žena - hojnost práce zaručena.
Práce vyžaduje čím dál větší vzdělání, vzdělání čím dál větší práci.
Uživatelský avatar
Drobek81
 
Příspěvky: 2129
Registrován: pon lis 01, 2004 19:47
Bydliště: Brno-Vyškov

Příspěvekod Myso » pon bře 05, 2007 11:13

kde si kupoval tie piesty? kolko km mal ten motor celkovo? (ze kedy to mam cakat)

ty si pouzil piesty 21213, vsak?

ja mam 21083, z Pop-artu, lebo vasenkov nebol za polroka schopny z ruska doviezt...

k problemu ma fakt nic nenapada, iba ze ja zatial s teplotou problemy nemam, tesnenie pod hlavou je pevnostne na zakazku robene, teplota motora sa na dialnici drzi pekne na 90, iba olej je teplejsi oproti 1600vke(predtym 90-100, teraz 95-120)
Ich fahre einen Shiguli - WAS2105
Keď ju poriešiš, nie je čo milovať...
_________________
Chatka 12 forever :mrgreen:
Myso
 
Příspěvky: 1389
Registrován: stř kvě 26, 2004 17:59
Bydliště: Bratislava-Praha

Příspěvekod Wolf » pon bře 05, 2007 11:32

Vyuzil jsi puvodni plovouci ulozeni pistnich cepu nebo jsou cepy na pevno? To by totiz mohlo byt jadro problemu. W.
Wolf
 
Příspěvky: 1246
Registrován: úte čer 01, 2004 11:14
Bydliště: Kraj Lučanů

Příspěvekod Wolf » pon bře 05, 2007 11:35

Myso píše:... iba olej je teplejsi oproti 1600vke(predtym 90-100, teraz 95-120)

Udelej chladici smycku oleje pred chladicem kapaliny, Barca ji ma a neni problem. I kdyz s Tatrou v lete jsem mel take kolikrat na oleji 120 stupnu a jela (vic teplomer neukazoval) :) . W.
Wolf
 
Příspěvky: 1246
Registrován: úte čer 01, 2004 11:14
Bydliště: Kraj Lučanů

Příspěvekod Myso » pon bře 05, 2007 11:49

Wolf píše:Vyuzil jsi puvodni plovouci ulozeni pistnich cepu nebo jsou cepy na pevno? To by totiz mohlo byt jadro problemu. W.
podla jednej z tych fotiek to vypada ze ich ma plovouci, teda aspon je tam segerka... a myslim ze aj ojnice fiatacke su vsetky plovouci. alebo malo OHV piesty natvrdo?
Ich fahre einen Shiguli - WAS2105
Keď ju poriešiš, nie je čo milovať...
_________________
Chatka 12 forever :mrgreen:
Myso
 
Příspěvky: 1389
Registrován: stř kvě 26, 2004 17:59
Bydliště: Bratislava-Praha

Další

Zpět na Nepovedené pokusy

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků

cron