Pátek před polednem. Čeká mě cesta na Křižánky se zastávkou v Chrasti u Chrudimi. Vyrážím z Brna na Tišnov, abych nabral materiál a pokračoval dál přes Svitavy, Poličku do Chrasti a poté přes Skuteč a Svratku do Křižánek.
Má cesta končí v Tišnově u Sokolského domu. Z motoru se ozývá podivná rána a následně motor "umírá". Natočit jej nelze - nemá kompresi. Závadu diagnostikuji jako profouklé těsnění pod hlavou. Nechávám se (potupně) odtáhnout za litrovou Fabií domů a následuje rozborka motoru.
Sejmul jsem ventilové víko, poté vačku, kterou jsem odložil před chladič a šel dál dolů. Jaké bylo moje překvapení, když po sejmutí hlavy jsem zjistil, že těsnění je zcela v pořádku. Po prozkoumání spalovacího prostoru jsem přišel na to, že jeden ventil je "ťuknutý". No nic - ještě že mám náhradní hlavu. Nasadil jsem těsnění, druhou hlavu, na ni jsem dal "její" vačku (je to hlava vč. vačky z druhého motoru - osmnáctky), abych se nezdržoval seřizováním ventilů.
Při sklízení nářadí jsem vzal i původní vačku a nesl ji do dílny. Při odložení na stůl podivně zachrastila. Podíval jsem se tedy pořádně a skutečná diagnoza je zde: