Tempomat...

Moderátor: Moderátoři

Tempomat...

Příspěvekod Štěpán » stř úno 20, 2008 20:39

Přemýšleli jste někdo o montáži tohoto zázraku do auta? Já to teď mám v Xantii, ale je to rozbitý ( nezapojený některý dráty - někdo to dělal doma :evil: ) Chci to zprovoznit, ale nemám schema zapojení a tak brouzdám 3. den po netu a tápám v mlze... :cry:

Jinak mě napadlo to taky hodit do 2103... :P

http://www.9000.cz/zbozi/63-tempomat-pneumaticky

http://www.9000.cz/zbozi/200-tempomat-elektronicky
Štěpán
 

Příspěvekod Dusan » stř úno 20, 2008 20:59

dobre ceny :D
Dusan
 
Příspěvky: 3869
Registrován: stř čer 02, 2004 17:29
Bydliště: Kosice-okolie

Příspěvekod JmJ » stř úno 20, 2008 21:04

heh, to mi pripomina jak sem jezdil kolegovou starou oktavkou po dalnici. to sem jen zapinal a vypinal tempomat :-) dojizdel sem auta, nekdo me predjizdel, vypnout tempomal, volno, dem prejizdet, zapnout tempomat. magicka kadence toho vozu kdyz se sam snazil zrychlit na pozadovnou rychlost byla k predjizdeni zcela dostacujici :-) to bylo jak videohra :-)
MFP
wergl I - 2104 - melt down
wergl II - 2104 - rebuild succeded
wergl III - 21113 - sold (Chester's new)
wergl IV - i30 - tout est bleu
Uživatelský avatar
JmJ
 
Příspěvky: 6484
Registrován: úte čer 01, 2004 11:30
Bydliště: Kromeriz

Příspěvekod Štěpán » ned úno 24, 2008 19:28

Tak jsem včera zprovoznil tempomat ma Xantii, a je to paráda. Nohy si odpočívaj a člověk se stará jen o ten volant. Na dlouhý cesty po světě je to neocenitelnej pomocník, kterej navíc i pomáhá šetřit palivo, protožé nemá tendenci zrychlovat nebo brzdit, ale jen udržet navolenou rychlost... :D

Kdybych teď neměl menší finanční obtíže, tak ten tempomat hodím i do 2103... 8)

Přitom jeho zapojení je v podstatě primitivní...
Lanko je zapojeno paralelně s táhlem plynu. Od černý krabičky vede 10 dráty: 1. je kostra; 2. je plus přes spínač zapnutí tempomatu; dalších 4 jsou na páčku ovládaní; dva jsou na kontakt brzdového spínače a další dva jsou na otáčkoměr a na rychloměr. S tím, že u mě otáčkoměr není zapojenej a funguje to jenom na rychloměr. V tomhle případě si ale myslím, že to může fungovat v ladě ( obzvlášť na 1700i ), že jeden bude zapojenej na rozdělovač nebo na pulsy ze zapolování a druhej může být zapojenej na čidlo rychlosti na převodovce... :D
Štěpán
 

Příspěvekod Majo2103 » ned úno 24, 2008 19:50

Na žigulu by som to riešil ako má traktor.Zobral by som páčku,napr. od sytiča zo Škodovky a lankom spojil s pedálom plynu.Potom by som už len pomocou páčky "navolil" požadovanú polohu pedálu.Keby niečo,nie je problém stlačiť spojku a pribrzdiť alebo podradiť.Tuším,že "tempomat" mala aj Volga.
Uživatelský avatar
Majo2103
 
Příspěvky: 555
Registrován: pát lis 16, 2007 19:17
Bydliště: Ploské 79

Příspěvekod Cory » ned úno 24, 2008 20:29

Alebo to urobit cez membranku a podtlak.Pri zapnuti tempomatu by sa otvoril ventil cez ktory by isiel podtlak do membrany,ktora by drzala tiahlo plynu.Dalej by sa zobral signal z brzdoveho spinaca a domontoval by sa podobny snimac na spojkovy pedal.Po stlaceni jedneho z tychto pedalov, by prestal prudit prud do ventilu od podtlaku a tym by sa vyradil tempomat z cinnosti :D Stacili by na to 3 relatka :P :lol:
Lada 2171 Priora 1,6 MPi (2013), Lada 2105 v regenerácii (1985), Lada 21044 1,9 MPi (1998), Škoda Felícia 1,3 SPi - 40kw (1996), 2 x Babetta 210 (1984,1988), Simson 70 ccm (1989), Zetor 4011 (1966)
Cory
 
Příspěvky: 11568
Registrován: stř čer 14, 2006 17:14
Bydliště: Snina/Košice

Příspěvekod Ondra 07 » úte úno 26, 2008 10:11

Premyslim nad vysouvacima kridlama zpod prahu... Pry maji podrazit letenky, takze by to taky vlastne setrilo penize. Samozejmne v kombinbaci s tim skvelim tempomatem, preci jen az na Hawaj drzet nohu na plynu tak ji mam jak spalek....
...anebo jinej případ, průsek v lese asi na metr širší ne, sráz jako střecha. Šero, mlha, skoro tma. Rozhodl jsem, sjedeš to šusem, sotva odpíchnu je zle hochu námraza jako mejdlo. Zkouším zaplužit, ani zdání...
Uživatelský avatar
Ondra 07
 
Příspěvky: 654
Registrován: stř říj 05, 2005 21:31
Bydliště: Olomouc / Brno

Příspěvekod Majo » úte úno 26, 2008 12:10

chlapci to mi nerobte - prisiel som o dalsiu vyplatu - ja som to uz zacal vyrabat ale za tie prachy si to objednavam hotove :mrgreen:
21043(reinkarnacia), 2105 1.3k(svagrov), 2110 1.5 16V, Niva(rozobrata), Chevy Niva 1.7i, Priora1,8+, BMW e36 328iA, Fiat Tempra 2.0i.e, 4x4
Uživatelský avatar
Majo
 
Příspěvky: 6455
Registrován: úte čer 01, 2004 19:32
Bydliště: Zvolen

Příspěvekod JmJ » úte úno 26, 2008 12:29

muj dalnicni tempomat je proste to, ze povolim svaly na noze, noha spadne s pedalem na podlahu a tak udrzuju svych 130 - 140, bo vic to proste nejede :-)
MFP
wergl I - 2104 - melt down
wergl II - 2104 - rebuild succeded
wergl III - 21113 - sold (Chester's new)
wergl IV - i30 - tout est bleu
Uživatelský avatar
JmJ
 
Příspěvky: 6484
Registrován: úte čer 01, 2004 11:30
Bydliště: Kromeriz

Příspěvekod Marek » úte úno 26, 2008 13:38

Mám teď tempomat v Galaxy a musím souhlasit se Štěpánem, že je to skutečně neocenitelný pomocník především na dlouhých cestách.

Jezdím dálnice dosti často a prakticky polovinu (možná víc) ročně najetých kilometrů je najeto po dálnici. Tempomat je vynikající věc. U mě je to záležitost víceméně elektronická, protože mám elektronický pedál plynu. Takže tempomat u mě funguje trochu jinak než v autech s mechanickým lankem nebo táhlem - navíc u mě je to základní výbava (všechny tyto vozy mají pro tempomat přípravu a pokud jej chcete mít, stačí koupit páčku blinkrů, na níž jsou ovládače a hotovo).

U mě to pracuje tak, že při navolení rychlosti udržuje řídicí jednotka motoru rychlost, která v okamžiku potvrzení volby vycházela ze snímače rychlosti jízdy na převodovce. Tuto rychlost udržuje tak, že vlastně nahrazuje pedál plynu elektronicky. Pedál odpojí a reguluje šoupátko naftového čerpadla místo něho (mění elektrický odpor regulačního členu - stejně jako když měníte polohu pedálu plynu). Pokud potřebujete zvýšit rychlost (například při nutnosti předjíždění), sešlápnete pedál plynu a auto zrychlí. Ovšem v okamžiku, kdy pedál plynu uvolníte, tempomat vrátí vozu jeho původně navolenou rychlost. To je velmi příjemné - po dálnici jezdím kolem 110 - 120 km/h a pokud potřebuji předjet, skočím na plyn, předjedu to co potřebuju a po uvolnění plynu auto opět "zpomalí" na rychlost navolenou tempomatem. Při sepnutí spínače pedálu brzdy nebo spojky se tempomat úplně vypíná. Další příjemnou funkcí je možnost plynulého zvyšování nebo naopak snižování rychlosti pomocí jednoho tlačítka (kolébkového přepínače).

Musím říct, že úspora paliva není nijak závratná, ale 0,3 - 0,5 l / 100 km to může hodit. Záleží ovšem především na horizontu krajiny.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Marek
 
Příspěvky: 5267
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Příspěvekod Majo » úte úno 26, 2008 14:10

ja nad tym spekulujem uz hodne dlho, dokonca tu mam nejake schemy pre fabie, ktore maju rovnako elektricky plynovy pedal a chcel som to "trosku" doladit ale ked je to hotove tak to nema zmysel. Mozno zacnem konecne dodrziavat rychlost :mrgreen:
Urcite to usetri cas, kukat furt na gps aby som siel po dialnici presne 139 sa celkom neda :mrgreen:
21043(reinkarnacia), 2105 1.3k(svagrov), 2110 1.5 16V, Niva(rozobrata), Chevy Niva 1.7i, Priora1,8+, BMW e36 328iA, Fiat Tempra 2.0i.e, 4x4
Uživatelský avatar
Majo
 
Příspěvky: 6455
Registrován: úte čer 01, 2004 19:32
Bydliště: Zvolen

Příspěvekod Saša » úte úno 26, 2008 18:01

V mé bývalé 02 jsem tempomat měl, cca od r. 1988 (už jsem se o něm zmiňoval) Nepracoval s rychloctí ale s otáčkami které držel po "ťuknutí" do tlačítka na digitálním otáčkoměru. Přes elektroniku byl ovládán elektromotor s elektrickou spojkou. Prostě když se zadalo třeba 3000 ot/min tak to drželo na "neutrál" i na jakoukoli rychlost 1-4 zvolené otáčky.(tím pádem i rychlost)
U 043 teť v GO bude tempomat doplněn radarovým snímačem vzdálenosti (aktivní tempomat) pár... snímačů mám doma , popis v topicu CO JE TO ? Takže se bude umět "zavěsit" za vepředu jedoucí auto.
VAZ 2102 r.v.74 1984-1997 "Legenda"
VAZ 21043 r.v.90 1996-White Lady - nyní v GO. VAZ 21044 r.v.96 2007-(muzeum koroze)
VAZ 2106 r.v.78 2008-a dál...
VAZ 2105 r.v.87 12/2012-Rudý dělník
Nikdy neříkejte že to nejde,protože se v zápětí objeví někdo kdo neví že to nejde a udělá to!
Uživatelský avatar
Saša
 
Příspěvky: 3359
Registrován: pon črc 09, 2007 16:08
Bydliště: Litoměřice

Příspěvekod Aleš.Melichar » úte úno 26, 2008 20:18

Majo2103 píše:Na žigulu by som to riešil ako má traktor.Zobral by som páčku,napr. od sytiča zo Škodovky a lankom spojil s pedálom plynu.Potom by som už len pomocou páčky "navolil" požadovanú polohu pedálu.Keby niečo,nie je problém stlačiť spojku a pribrzdiť alebo podradiť.Tuším,že "tempomat" mala aj Volga.


Rucni plyn, na polaku to mam taky...
Polski Fiat 125p 1500ccm NA PRODEJ
Fiat UNO 45 903ccm NA PRODEJ
pěší chodec:(
Uživatelský avatar
Aleš.Melichar
 
Příspěvky: 141
Registrován: sob srp 18, 2007 17:40
Bydliště: Havirov/Opava

Příspěvekod Štěpán » úte úno 26, 2008 20:27

Saša píše:V mé bývalé 02 jsem tempomat měl, cca od r. 1988 (už jsem se o něm zmiňoval) Nepracoval s rychloctí ale s otáčkami které držel po "ťuknutí" do tlačítka na digitálním otáčkoměru. Přes elektroniku byl ovládán elektromotor s elektrickou spojkou. Prostě když se zadalo třeba 3000 ot/min tak to drželo na "neutrál" i na jakoukoli rychlost 1-4 zvolené otáčky.(tím pádem i rychlost)
U 043 teť v GO bude tempomat doplněn radarovým snímačem vzdálenosti (aktivní tempomat) pár... snímačů mám doma , popis v topicu CO JE TO ? Takže se bude umět "zavěsit" za vepředu jedoucí auto.


Nechceš to Sašo ještě doplnit o autopilota? :D
Štěpán
 

Příspěvekod Štěpán » úte úno 26, 2008 20:33

Marek píše:U mě to pracuje tak, že při navolení rychlosti udržuje řídicí jednotka motoru rychlost, která v okamžiku potvrzení volby vycházela ze snímače rychlosti jízdy na převodovce. Tuto rychlost udržuje tak, že vlastně nahrazuje pedál plynu elektronicky. Pedál odpojí a reguluje šoupátko naftového čerpadla místo něho (mění elektrický odpor regulačního členu - stejně jako když měníte polohu pedálu plynu). Pokud potřebujete zvýšit rychlost (například při nutnosti předjíždění), sešlápnete pedál plynu a auto zrychlí. Ovšem v okamžiku, kdy pedál plynu uvolníte, tempomat vrátí vozu jeho původně navolenou rychlost. To je velmi příjemné - po dálnici jezdím kolem 110 - 120 km/h a pokud potřebuji předjet, skočím na plyn, předjedu to co potřebuju a po uvolnění plynu auto opět "zpomalí" na rychlost navolenou tempomatem. Při sepnutí spínače pedálu brzdy nebo spojky se tempomat úplně vypíná. Další příjemnou funkcí je možnost plynulého zvyšování nebo naopak snižování rychlosti pomocí jednoho tlačítka (kolébkového přepínače).


U mě to funguje stejně. Akorát elektromotor tahá přes šroubový převod za lanko, a to zase tahá za páčku plynu na vstřikovacím čerpadle. Jinak ovládání tempomatu je stejný. :D
Štěpán
 

Další

Zpět na Zajímavé úpravy a vylepšení

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků