od Marek » úte úno 26, 2008 13:38
Mám teď tempomat v Galaxy a musím souhlasit se Štěpánem, že je to skutečně neocenitelný pomocník především na dlouhých cestách.
Jezdím dálnice dosti často a prakticky polovinu (možná víc) ročně najetých kilometrů je najeto po dálnici. Tempomat je vynikající věc. U mě je to záležitost víceméně elektronická, protože mám elektronický pedál plynu. Takže tempomat u mě funguje trochu jinak než v autech s mechanickým lankem nebo táhlem - navíc u mě je to základní výbava (všechny tyto vozy mají pro tempomat přípravu a pokud jej chcete mít, stačí koupit páčku blinkrů, na níž jsou ovládače a hotovo).
U mě to pracuje tak, že při navolení rychlosti udržuje řídicí jednotka motoru rychlost, která v okamžiku potvrzení volby vycházela ze snímače rychlosti jízdy na převodovce. Tuto rychlost udržuje tak, že vlastně nahrazuje pedál plynu elektronicky. Pedál odpojí a reguluje šoupátko naftového čerpadla místo něho (mění elektrický odpor regulačního členu - stejně jako když měníte polohu pedálu plynu). Pokud potřebujete zvýšit rychlost (například při nutnosti předjíždění), sešlápnete pedál plynu a auto zrychlí. Ovšem v okamžiku, kdy pedál plynu uvolníte, tempomat vrátí vozu jeho původně navolenou rychlost. To je velmi příjemné - po dálnici jezdím kolem 110 - 120 km/h a pokud potřebuji předjet, skočím na plyn, předjedu to co potřebuju a po uvolnění plynu auto opět "zpomalí" na rychlost navolenou tempomatem. Při sepnutí spínače pedálu brzdy nebo spojky se tempomat úplně vypíná. Další příjemnou funkcí je možnost plynulého zvyšování nebo naopak snižování rychlosti pomocí jednoho tlačítka (kolébkového přepínače).
Musím říct, že úspora paliva není nijak závratná, ale 0,3 - 0,5 l / 100 km to může hodit. Záleží ovšem především na horizontu krajiny.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)