Stránka 3 z 5
Napsal:
pon zář 14, 2009 19:12
od Maysner
Saša píše:bril píše:každý olcit???? diky
Ano má .
a v tvem kraji v tuzexu se sehnat daji?
Napsal:
stř srp 25, 2010 11:15
od amiricas
mám dotaz když to namontuješ za normální chladič v masce kterej se po delší jizdě zahřeje nebude to spíš na škodu (teplej chladič v masce ->teplejší vzduch) pro chladič oleje za nim nebo ne ? Každopádně podle mého selského rozumu se to bude ve městě spíš přehřívat nebo se pletu ?
Napsal:
stř srp 25, 2010 13:09
od peet2101
Voda je chladnější než olej. Navíc pokud má třeba voda v chladiči 80stupňů neznamená to že vzduch který chladičem projde bude mít taky 80stupňů...
Napsal:
stř srp 25, 2010 15:27
od Saša
peet2101 píše:Voda je chladnější než olej.
Tak tak . A proto se někdy chladiče oleje dávají dovnitř chladičů vody . Voda se zahřívá mnohem rychleji než olej a tak pomáhá olej rychleji ohřát . A za provozu potom voda olej zase chladí .
Napsal:
stř srp 25, 2010 15:54
od Marťas
Saša píše:proto se někdy chladiče oleje dávají dovnitř chladičů vody . Voda se zahřívá mnohem rychleji než olej a tak pomáhá olej rychleji ohřát . A za provozu potom voda olej zase chladí .
Bohužel někdy se stane, že jedno, nebo druhé přestane těsnit, náplně se smíchají a průser je na světě. Tohle se stalo kamarádovi na Corse.
Napsal:
stř srp 25, 2010 18:29
od Atex
Jak jiste vite, mam olejovy chladic pred vodnikem v masce. Zvedave jsem to zkousel po jizdach a je to uzasne. Jedna pulka je horka, ze na tom skoro nejde udrzet ruka druha o par cm vedle zase uplne studena. Kdyz mam zaplou saharu, vodni chladic je v techto mistech take studeny. Mam za to, ze Ladacky vetrak je fakt frajer a bezproblemove zchladi jak vodni tak olejovy.
Napsal:
čtv srp 26, 2010 15:34
od Saša
Chce to termostat i na olej . Olej totiž musí být horký aby dobře mazal , jak již spomínal Marek . 100-120°C
Napsal:
čtv srp 26, 2010 19:31
od vintera
to je zvláštní, v příručce pro obsluhu jsem se dočetl, že teploměr oleje signalyzující sto stupňů hlásí odlehčit motoru a při sto dvaceti již hrozí poškození pro ztrátu viskozity. tak nevím, jestli chladit nebo udržovat kritickou teplotu. Domnívám se, že mnohem víc motorů se zadřelo při teplotě vysoké, než nízké.
Napsal:
čtv srp 26, 2010 19:54
od Cory
vintera píše:v příručce pro obsluhu jsem se dočetl
Z ktoreho roku je ta prirucka, pre ake auto a o aky olej sa jedna?
Napsal:
čtv srp 26, 2010 20:16
od Atex
Ja mam termostat, mam i budik teploty oleje, az ho tam budu mit, tak budu informovat, kde se to drzi...
Napsal:
čtv srp 26, 2010 20:18
od vintera
desky už to nemá, hádám tak rok 65, je to příručka pro automobilisty a traktoristy, taková všeobsahující s tabulkami různých strojů, aut, zem. strojů, převody měr, častečně strojnickými tabulkami apod. Oleje v té době popisované jsou uváděny i aditivované. Je pravdou, že doba postoupila, ale v době vývoje fiatu 124 (lady) nic jiného stejně nebylo. Dnes je spíše problém tyhle "staré" stroje namazat olejem, který příliš neřídne při vysokých teplotách a neklesá tlak oleje, jak se setkávám. Proto zřejmě se používají i chladiče oleje.
Napsal:
pát srp 27, 2010 09:13
od radek mb
vintera píše:desky už to nemá, hádám tak rok 65
Nechci šťourat,ale řídit se knihou z roku 65,to je stejné jako jezdit podle autoatlasu z roku 65.Ne že by to nešlo,ale....
Napsal:
pát srp 27, 2010 09:40
od Luděk Musil
radek mb píše:řídit se knihou z roku 65,to je stejné jako jezdit podle autoatlasu z roku 65.Ne že by to nešlo,ale....
To máš sice pravdu, ale silnice bude pořád silnicí ...
Napsal:
pát srp 27, 2010 11:28
od vintera
radek mb, naopak je dobře, že šťouráš, to je přesně cílem diskuse, říká se "víc hlav, víc ví".
Jinak disponuji již pouze stroji vyrobenými či vyvinutými tak do roku 65, což je i lada. Prošlo mi rukama už pár vylágrovaných aut, ale nikdy mi žádný majitel netvrdil, že ho zadřel kvůli tomu, že měl málo zahřátý olej. Olej je dle zkušeností při normálním provozu tak o dvacet st. teplejší než voda. Když má olej 120, má voda většinou 100 a pak už jde do tuhýho. Většina teploměrů oleje co jsem viděl, má už 120 st. jako hranici provozu.
Tím nechci tvrdit, že není možná i vyšší teplota (vzduchem chlazené) ale ne každý motor je na to stavěný a snese trvalou zátěž (sportovní, upravené), potom je nutný i chladič.
Měl jsem problém spíše najít olej, který vydrží tyto teploty bez ztráty viskozity ( tlaku mazání) právě u vzduchem chlazených ( F126, RS09, otcit) a extrémně zatížených (Z 50 S), kde teplota oleje se blíží 120 st. Do fiata jsem se tehdy trefil, jenom oltcit se mi tenkrát nepovedl ( z opačného důvodu) a byla oprava. Do traktorů mi poradil olej Marek a dobře, ani jsem mu nepoděkoval, což napravuji.
jinak zastávám názor, že chladič oleje s termostatem (funkčním) zcela určitě prodlouží životnost motoru a brání jeho poškození zadřením.
Napsal:
pát srp 27, 2010 22:23
od MartasBrno
Možná amaterský dotaz: Myslíte si (nebo jste přesvědčeni) že výše zmíněný systém dvojitého chladiče vyrovnávající teplotu vody a oleje problouží životnost a ulehčí motoru vozu, který s tímto původně nebyl konstruován? Jeho výhody chápu jako rychlejší (rovnoměrnější) ohřev oleje od vody a potom udržování vhodné provozní teploty, ale nedokážu nijak posoudit, jestli by to třeba právě ladě prospělo nebo ne. Nepředpokládám, že by se taková úprava vyplatila ekonomicky, ale technicky mne to zaujalo.
Jako první chybka mne napadá, že by se změnila jakási "střední provozní teplota" oleje z té divoké na jinou, termostatovanou. Jen nevím, jestli to může neprospět.