Chladic oleja

Moderátor: Moderátoři

Příspěvekod Maysner » pon zář 14, 2009 19:12

Saša píše:
bril píše:každý olcit???? diky

Ano má .


a v tvem kraji v tuzexu se sehnat daji? :mrgreen:
E36 330i coupe skoro Alpina, Mauritiusblau Metallic - Crash Packet
Dokud karu nerozdelas, nevis o ni nic :-P

Chatka 12 forever
Buková Drift Challenge Team
Romania team 2009
Maysner
 
Příspěvky: 3209
Registrován: čtv črc 06, 2006 13:22
Bydliště: Brno

Příspěvekod amiricas » stř srp 25, 2010 11:15

mám dotaz když to namontuješ za normální chladič v masce kterej se po delší jizdě zahřeje nebude to spíš na škodu (teplej chladič v masce ->teplejší vzduch) pro chladič oleje za nim nebo ne ? Každopádně podle mého selského rozumu se to bude ve městě spíš přehřívat nebo se pletu ?
amiricas
 
Příspěvky: 56
Registrován: sob srp 21, 2010 17:26
Bydliště: Borkovice

Příspěvekod peet2101 » stř srp 25, 2010 13:09

Voda je chladnější než olej. Navíc pokud má třeba voda v chladiči 80stupňů neznamená to že vzduch který chladičem projde bude mít taky 80stupňů... :wink:
Low and Slow
Teoretik
BA3 2101 *1978
BA3 21011 *1977
East side custom shop za zahradou
__________________________________
peet2101
 
Příspěvky: 1096
Registrován: čtv lis 20, 2008 20:47
Bydliště: Záříčí CZ

Příspěvekod Saša » stř srp 25, 2010 15:27

peet2101 píše:Voda je chladnější než olej.

Tak tak . A proto se někdy chladiče oleje dávají dovnitř chladičů vody . Voda se zahřívá mnohem rychleji než olej a tak pomáhá olej rychleji ohřát . A za provozu potom voda olej zase chladí .
VAZ 2102 r.v.74 1984-1997 "Legenda"
VAZ 21043 r.v.90 1996-White Lady - nyní v GO. VAZ 21044 r.v.96 2007-(muzeum koroze)
VAZ 2106 r.v.78 2008-a dál...
VAZ 2105 r.v.87 12/2012-Rudý dělník
Nikdy neříkejte že to nejde,protože se v zápětí objeví někdo kdo neví že to nejde a udělá to!
Uživatelský avatar
Saša
 
Příspěvky: 3359
Registrován: pon črc 09, 2007 16:08
Bydliště: Litoměřice

Příspěvekod Marťas » stř srp 25, 2010 15:54

Saša píše:proto se někdy chladiče oleje dávají dovnitř chladičů vody . Voda se zahřívá mnohem rychleji než olej a tak pomáhá olej rychleji ohřát . A za provozu potom voda olej zase chladí .
Bohužel někdy se stane, že jedno, nebo druhé přestane těsnit, náplně se smíchají a průser je na světě. Tohle se stalo kamarádovi na Corse.
2101, r.v.1977, 1700k - Vladimir / 2106, r.v.1978 - Nikolaj / 21061, r.v.1986 - Sergej / 21044, r.v. 1999 :hrob: / 21044, r.v. 1997 Ivan / 1119, r.v. 2009 Kalina / Jawa 20, rv. 1969 / Š1203 rv. 1975 - Blaženka / Jawa 250/353 rv. 1957 / Avia A21 Furgon / Zetor 25A
Obrázek
Жигули навсегда!
Uživatelský avatar
Marťas
 
Příspěvky: 3465
Registrován: ned čer 21, 2009 22:56
Bydliště: Praha 10

Příspěvekod Atex » stř srp 25, 2010 18:29

Jak jiste vite, mam olejovy chladic pred vodnikem v masce. Zvedave jsem to zkousel po jizdach a je to uzasne. Jedna pulka je horka, ze na tom skoro nejde udrzet ruka druha o par cm vedle zase uplne studena. Kdyz mam zaplou saharu, vodni chladic je v techto mistech take studeny. Mam za to, ze Ladacky vetrak je fakt frajer a bezproblemove zchladi jak vodni tak olejovy.
Fiat Coupe 16VT+ - T3/4 powered - Simota intake, Big intercooler - Prosport EBC + Defi Boost Gauge - Free 2.5' exhaust - ext. Wastegate, Walbro 255 - Unit managed by lanciahf.eu

Lada 2106, 2006 - 2013 Konec

Bratrstvo Vana Tallinn
Uživatelský avatar
Atex
 
Příspěvky: 1826
Registrován: sob led 13, 2007 17:22
Bydliště: Frýdek-Místek

Příspěvekod Saša » čtv srp 26, 2010 15:34

Chce to termostat i na olej . Olej totiž musí být horký aby dobře mazal , jak již spomínal Marek . 100-120°C
VAZ 2102 r.v.74 1984-1997 "Legenda"
VAZ 21043 r.v.90 1996-White Lady - nyní v GO. VAZ 21044 r.v.96 2007-(muzeum koroze)
VAZ 2106 r.v.78 2008-a dál...
VAZ 2105 r.v.87 12/2012-Rudý dělník
Nikdy neříkejte že to nejde,protože se v zápětí objeví někdo kdo neví že to nejde a udělá to!
Uživatelský avatar
Saša
 
Příspěvky: 3359
Registrován: pon črc 09, 2007 16:08
Bydliště: Litoměřice

Příspěvekod vintera » čtv srp 26, 2010 19:31

to je zvláštní, v příručce pro obsluhu jsem se dočetl, že teploměr oleje signalyzující sto stupňů hlásí odlehčit motoru a při sto dvaceti již hrozí poškození pro ztrátu viskozity. tak nevím, jestli chladit nebo udržovat kritickou teplotu. Domnívám se, že mnohem víc motorů se zadřelo při teplotě vysoké, než nízké.
vintera
 
Příspěvky: 671
Registrován: úte bře 23, 2010 21:07
Bydliště: Podbořany

Příspěvekod Cory » čtv srp 26, 2010 19:54

vintera píše:v příručce pro obsluhu jsem se dočetl


Z ktoreho roku je ta prirucka, pre ake auto a o aky olej sa jedna? :)
Lada 2171 Priora 1,6 MPi (2013), Lada 2105 v regenerácii (1985), Lada 21044 1,9 MPi (1998), Škoda Felícia 1,3 SPi - 40kw (1996), 2 x Babetta 210 (1984,1988), Simson 70 ccm (1989), Zetor 4011 (1966)
Cory
 
Příspěvky: 11568
Registrován: stř čer 14, 2006 17:14
Bydliště: Snina/Košice

Příspěvekod Atex » čtv srp 26, 2010 20:16

Ja mam termostat, mam i budik teploty oleje, az ho tam budu mit, tak budu informovat, kde se to drzi...
Fiat Coupe 16VT+ - T3/4 powered - Simota intake, Big intercooler - Prosport EBC + Defi Boost Gauge - Free 2.5' exhaust - ext. Wastegate, Walbro 255 - Unit managed by lanciahf.eu

Lada 2106, 2006 - 2013 Konec

Bratrstvo Vana Tallinn
Uživatelský avatar
Atex
 
Příspěvky: 1826
Registrován: sob led 13, 2007 17:22
Bydliště: Frýdek-Místek

Příspěvekod vintera » čtv srp 26, 2010 20:18

desky už to nemá, hádám tak rok 65, je to příručka pro automobilisty a traktoristy, taková všeobsahující s tabulkami různých strojů, aut, zem. strojů, převody měr, častečně strojnickými tabulkami apod. Oleje v té době popisované jsou uváděny i aditivované. Je pravdou, že doba postoupila, ale v době vývoje fiatu 124 (lady) nic jiného stejně nebylo. Dnes je spíše problém tyhle "staré" stroje namazat olejem, který příliš neřídne při vysokých teplotách a neklesá tlak oleje, jak se setkávám. Proto zřejmě se používají i chladiče oleje.
vintera
 
Příspěvky: 671
Registrován: úte bře 23, 2010 21:07
Bydliště: Podbořany

Příspěvekod radek mb » pát srp 27, 2010 09:13

vintera píše:desky už to nemá, hádám tak rok 65

Nechci šťourat,ale řídit se knihou z roku 65,to je stejné jako jezdit podle autoatlasu z roku 65.Ne že by to nešlo,ale....
EAST RUNNER БРИГАДА.
ŠKODA Octavia II 1,9 TDi
Bratrstvo Vana Tallinn
/ KAWASAKI KLE 500 ČZ 175/477 ČZ 250/485 ČZ 175/487
Uživatelský avatar
radek mb
 
Příspěvky: 5186
Registrován: sob zář 18, 2004 01:38
Bydliště: okr.MB

Příspěvekod Luděk Musil » pát srp 27, 2010 09:40

radek mb píše:řídit se knihou z roku 65,to je stejné jako jezdit podle autoatlasu z roku 65.Ne že by to nešlo,ale....
To máš sice pravdu, ale silnice bude pořád silnicí ... :P
21011 -> (78) 84-99; 2103 -> (78) 99-04; 21073 -> (96) 04-07; 21044 -> (99) 07-13; 21044 -> (96) 12-16; Granta bílá -> 16-?; Vesta SW cross barvy Phantom (19) 20-?; 21011 - veterán (75) 12-?
Nemožné na počkání, zázraky do 3 dnů ´
Uživatelský avatar
Luděk Musil
 
Příspěvky: 10469
Registrován: úte čer 01, 2004 07:55
Bydliště: Vyškov/Rašov

Příspěvekod vintera » pát srp 27, 2010 11:28

radek mb, naopak je dobře, že šťouráš, to je přesně cílem diskuse, říká se "víc hlav, víc ví".
Jinak disponuji již pouze stroji vyrobenými či vyvinutými tak do roku 65, což je i lada. Prošlo mi rukama už pár vylágrovaných aut, ale nikdy mi žádný majitel netvrdil, že ho zadřel kvůli tomu, že měl málo zahřátý olej. Olej je dle zkušeností při normálním provozu tak o dvacet st. teplejší než voda. Když má olej 120, má voda většinou 100 a pak už jde do tuhýho. Většina teploměrů oleje co jsem viděl, má už 120 st. jako hranici provozu.
Tím nechci tvrdit, že není možná i vyšší teplota (vzduchem chlazené) ale ne každý motor je na to stavěný a snese trvalou zátěž (sportovní, upravené), potom je nutný i chladič.
Měl jsem problém spíše najít olej, který vydrží tyto teploty bez ztráty viskozity ( tlaku mazání) právě u vzduchem chlazených ( F126, RS09, otcit) a extrémně zatížených (Z 50 S), kde teplota oleje se blíží 120 st. Do fiata jsem se tehdy trefil, jenom oltcit se mi tenkrát nepovedl ( z opačného důvodu) a byla oprava. Do traktorů mi poradil olej Marek a dobře, ani jsem mu nepoděkoval, což napravuji.

jinak zastávám názor, že chladič oleje s termostatem (funkčním) zcela určitě prodlouží životnost motoru a brání jeho poškození zadřením.
vintera
 
Příspěvky: 671
Registrován: úte bře 23, 2010 21:07
Bydliště: Podbořany

Příspěvekod MartasBrno » pát srp 27, 2010 22:23

Možná amaterský dotaz: Myslíte si (nebo jste přesvědčeni) že výše zmíněný systém dvojitého chladiče vyrovnávající teplotu vody a oleje problouží životnost a ulehčí motoru vozu, který s tímto původně nebyl konstruován? Jeho výhody chápu jako rychlejší (rovnoměrnější) ohřev oleje od vody a potom udržování vhodné provozní teploty, ale nedokážu nijak posoudit, jestli by to třeba právě ladě prospělo nebo ne. Nepředpokládám, že by se taková úprava vyplatila ekonomicky, ale technicky mne to zaujalo.

Jako první chybka mne napadá, že by se změnila jakási "střední provozní teplota" oleje z té divoké na jinou, termostatovanou. Jen nevím, jestli to může neprospět.
Uživatelský avatar
MartasBrno
 
Příspěvky: 4442
Registrován: pon zář 08, 2008 13:10
Bydliště: Brno

PředchozíDalší

Zpět na Zajímavé úpravy a vylepšení

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků