ert píše:tak sem to už začal skládat) motor 06, dva karburátory 2107-.....( i s LPG) turbo garet vt 15, chladič stlačenýho vzduchu ae270, nerez sání a vejfuk (home made), olejovej chladič.. původně š110r, š120gls a nevim jaký škůdky to ještě měly.. a to je právě ten problém... nevim jaký bylo zapojení chladiče do mazacího okruhu motoru... nevíte někdo kde hledat taková schemata, a hlavně nemáte někdo s chladičem oleje u lad skušenost, poraďte prosim. a taky jestli neni lepší viměník voda-olej než vzduch olej??
Škodovky měly chladič oleje paralelně k hlavnímu mazacímu kanálu. Nic moc - nechladí se všechen olej, ale pouze jeho část. Myslím, že nejlepší je zařadit chladič oleje do serie, tedy jako mezikus, a to nejlépe mezi čerpadlo a filtr oleje. Mezipřírubou odvést olej od motoru do chladiče ještě dřív, než vstoupí do filtru, návrat oleje napojit na vstup do filtru. Dále už to putuje klasicky.
Výměník voda-olej, jak známe například z VW motorů, je dle mého soudu lepší, neboť nepracuje pouze jako chladič, ale současně (v jiném režimu motoru) jako předehřívač oleje. Jak známo, voda se po studeném startu ohřívá nesrovnatelně rychleji než olej, tudíž takový výměník pracuje v danou chvíli jako předehřívač oleje, což je třeba. Olej má totiž své nejlepší vlastnosti při teplotě 80-100*C. Proto je třeba jej rychle ohřát. Po dosažení provozních podmínek naopak olej má vyšší teplotu než voda (mnohdy až o 40-50*C) a je tudíž vhodné jej chladit. A proč ne právě vodou a právě stejným způsobem? Voda má cca 90*C a olej třeba i 130*C, což je celkem dost a může se to projevit zejména úbytkem tlaku mazání nebo zhoršenými vlastnostmi oleje ve smyslu ztráty jeho mazacích vlastností. Olej při vysoké teplotě navíc silně oxiduje (přijímá vzdušnou vlhkost), což jej rychleji znehodnocuje.