Stránka 1 z 1

Wattův přímovod - náhrada panhardky

PříspěvekNapsal: pát pro 22, 2017 21:31
od Crocodile
Zajímavost, na kterou jsem narazil, vymyslel to původně Watt v 18. století (1784), využití to má dnes u zadní nápravy automobilů, dá se to dokonce dodělat i na klasiku žiguli.

https://cs.wikipedia.org/wiki/Wattův_přímovod
http://blog.mustangevolution.cz/co-je-t ... mu-slouzi/

2105
https://www.drive2.ru/l/4062246863888321684/

Mělo by to zabránit odskakování nápravy do strany na nerovnostech, nahrazuje to parnhardskou tyč, jsou tam tedy vlastně dvě.
Při vývoji vozu Iž-2126 Orbita/Oda se dokonce uvažovalo i o této variantě zadní nápravy, bylo použito pravděpodobně i na některém prototypu.

Re: Wattův přímovod - náhrada panhardky

PříspěvekNapsal: pát pro 22, 2017 23:37
od Yellow01
Mám to rozpracované na obě svá auta a ještě jednu sadu pro kamaráda. :)

Re: Wattův přímovod - náhrada panhardky

PříspěvekNapsal: ned pro 24, 2017 14:51
od Jimmi
Něco podobného používá Opel už delší dobu i u zkrutných náprav. Ale, jak vidno z obrázku, v opačném gardu:

Obrázek

Podle mě je tohle řešení lepší, než vařit na diferák takovou zhůvěřilost.
A taky by se daly použít některé díly.

Re: Wattův přímovod - náhrada panhardky

PříspěvekNapsal: ned pro 24, 2017 23:31
od Yellow01
Používá to víc automobilek, třeba Alfa Romeo taky.
Tohle řešení je dobrý. V první chvíli mě napadlo, že u Lady by byl problém s umístěním té pomocné nápravnice, protože v místech, kde by měla být, tj. na úrovni začátku podlahy kufru, vede výfuk, který by jinudy šel těžko vést. A za druhé by se musel řádně předělat nosník za zadní nápravou, ve kterém jsou uchycené zadní tlumiče. Ale vzhledem k tomu, že mám v současnosti celej nosník z auta pryč a chystám se na zavaření nového, tak mě napadlo možné elegantní řešení, nad kterým se zítra v dílně pořádně zamyslím. Ten tvůj příspěvek Jimmi přišel v pravý čas, díky. :)

Re: Wattův přímovod - náhrada panhardky

PříspěvekNapsal: pon pro 25, 2017 14:58
od Marťas
Yellow01 píše:Používá to víc automobilek, třeba Alfa Romeo taky.
V první chvíli mě napadlo, že u Lady by byl problém s umístěním té pomocné nápravnice, protože v místech, kde by měla být, tj. na úrovni začátku podlahy kufru, vede výfuk, který by jinudy šel těžko vést.

Před kolem pryč :) :P

Re: Wattův přímovod - náhrada panhardky

PříspěvekNapsal: stř pro 27, 2017 00:25
od Jimmi
Yellow01 píše: ... Ten tvůj příspěvek Jimmi přišel v pravý čas, díky. :)
Budu se těšit na nějakou fotodokumentaci stavby 8)

Re: Wattův přímovod - náhrada panhardky

PříspěvekNapsal: stř pro 27, 2017 06:23
od Yellow01
Už to mám vymyšlený, začínám s realizací. :)

Re: Wattův přímovod - náhrada panhardky

PříspěvekNapsal: čtv pro 28, 2017 22:59
od martas
Watt na nivě
https://www.google.cz/search?tbm=isch&q ... r-vEfFEOKM:

http://www.ladaniva.co.uk/baxter/Galler ... 2.jpg.html

Já jsem na své nivě šel do A ramene
https://www.google.cz/search?tbm=isch&q ... niva&cad=h

http://martas110.rajce.idnes.cz/Tezka_n ... _zaveseni/
Na silnici i v terénu se to chová naprosto skvěle, vše jsem silně vyztužil a čep je LR Defender...

I tak se na letošní expedici, projevily nedostatky v podobě slabé kastle auta, při jeho velkém zatížění...

Re: Wattův přímovod - náhrada panhardky

PříspěvekNapsal: pát pro 29, 2017 07:34
od Yellow01
Máš to fakt vymakaný, ale tohle mi přijde jako něco trochu jiného. Účel toho tvého systému je sice taky držet nápravu proti posunutí, ale zároveň ti to musí umožnit velké křížení nápravy s kastlí.
Mě auto pruží max. 3-5 cm, ale kvůli velkému snížení a širokým kolům potřebuju, aby náprava neodjížděla do boku, protože by mi pak dřely kola v lemech.

Re: Wattův přímovod - náhrada panhardky

PříspěvekNapsal: pát pro 29, 2017 23:26
od martas
Viděl jsem na " Rajčeti " tvůj projekt 01 a padám na kolena to je umění... To já to jen polepil aby to jezdilo :lol:

Systémy jsou trochu jiné, ale oba vedou ke stejnému výsledku, k zamezení příčného posunu mezi nápravou a karoserií vozidla, které jsou oproti panthardce někde jinde...
https://cs.wikipedia.org/wiki/Panhardova_ty%C4%8D
https://cs.wikipedia.org/wiki/Watt%C5%A ... C3%ADmovod

Kžížení je tak velké kam až tě pustí podběhy :lol: jasné není to tak jednoduché, ale i Watt i Centrální čep dovolí velké křížení...

Rusové dávají " čep " i na osobáky https://www.youtube.com/results?search_ ... 101-07%29+

chování obou zavěšení za jízdy
https://www.youtube.com/watch?v=d0OJk7GD1g0
https://www.youtube.com/watch?v=54NUFgK8724

Za sebe můžu říct že je to naprosto super to auto se chová jinak než s Panthardkou je klidnější a vedení nápravy je pevnější, víceméně při mém používání skoro pořád silentbloky na prach, zadek si pořád žil svým životem...

Martas

Re: Wattův přímovod - náhrada panhardky

PříspěvekNapsal: sob pro 30, 2017 00:12
od Yellow01
Díky moc. Moje 2101 je takovej pokusnej králík, na kterým jsem se všechno učil od úplných začátků. Proto už jsem spoustu věcí po sobě taky znovu předělával. A díky tomu, kam se posouvám v současnosti se bude ještě dost předělávat, ale to až po dokončení opravy / úpravy mojí bourané 2107. Výhodou je, že úpravy, co teď budu dělat na 2107 můžu dělat rovnou 2x a pak to jenom dodělat i na 2101. :)

Ten wattův přímovod mám vymyšlený společně s vyztužením "schodu" v kufru a nosníku tlumičů. Po novém roce začnu s kreslením výkresů na laser a soustružením dílů. Ještě musím promyslet materiál, pořád si nejsem jistý tloušťkou. Nechci moc zvyšovat váhu auta.