od MartasBrno » úte úno 01, 2011 23:36
Tak za prvé - jaký je rozdíl v nepřémém vstřikovanéí vůči čemu?
Co škrtí řídicí jednotka?
Co to je čiptuning?
Cokoliv tvojou nohou je tragedie.
Hele - mám nějaké ty dvanáctky v nevhodné konstelaci, tak sorry za můj projev.
Jestli porovnáváš systémy přípravy směsi, tak když začneš karburátorem, tak to je tzv. parametrický systém (teorie automatizace). To znamená, že míchá takovou směs, na jakou je vyroben a/nebo nastaven. Podobné to je třeba u nafťáků, jako je zetor a podobně. je tam mechanické čerpadlo, které dávkuje naftu podle toho, jak moc sešlápneš pedál plynu.
Vstřikování, které je řízeno elektronicky, dělá to, že míchá směs, která je optimální z hlediska výkonu, spotřeby paliva, emisí škodlivin. A to tak, že očuchává svoje snímače. je to tedy kvalitativně mnohem lepší systém, protože je to systém zpětnovazební, čili má uzavřenou smyčku zpětné vazby, díky které vyhodnocuje důsledky svých vlastních zásahů do procesu dávkování paliva. Díky tomu je schopem vyhodnotit potřebu korekce, kterou taky záhy provede. Takový systém ví, kdy má kolik přidat nebo ubrat. Ale vždy jen v rámci pracovního cyklu jednou, v daný čas. (SPi, MPi).
Systémy s vrstvením paliva jsou ještě o kus dále, umí, namíchat danou smes jako předešlý systém, ale umí jí udělat jisté dané množství v jiném objemu nasátého média než je výsledná směs. Totiž systémy (FSi a podobné) umí do daného objemu pracovního cyklu motoru dostat jistým způsobem namíchanou směs, která definovaně hoří tím, že používají vrstvený vstřik paliva. Tím se vytvoří v daném objemu zóna, která je zápálitelná, přičemž stejné množství paliva nasáté se vzduchem běžným způsobem by vůbec nemuselo jít zapálit, nebo by hořelo blbě. Je to pokrok.
Drobný detail, na ktrém ale hodně závisí, je doprava směsi do válců. Karbec, SPi dopravují směs do válců dlouhou cestou, kde hlavně za studeného motoru (všechny pojížďky na nákupy, po městě, do školy, do práce) kondenzuje, zvyšuje spotřebu, zhoršuje exhalace... MPi vstřikuje palivo na ventily nebo do jejich blízkosti, což je o dost lepší. Poslední v řadě je přímý vstřik paliva rovnou do válce. To je nejlepší způsob. Ale stejně jsou tyhle řešení pouhým předpokladem pro to, aby je inteligentní řídicí jednotka mohla použít.
Jak jsem už někde napsal, moderní auto, které má jezdit s dobrým výkonem, dobrou spotřebou a dobrými exhalacemi a dobrou životností, nemůže být řešené jinak, než s elektronickým pedálem plynu a inteligentním řízením. Přičemž jediným stropem technologie je akční člen, nebo objekt podléhající řízení - mechanický motor.
Cokoliv našlapeš pedálem ty, je špatně. Ty nemáš čuch na to, co motor dělá a co letí z výfuku. Od toho je řídicé jednotka se souborem čidel a snímačů a její více či méně dokonalý matematický model stroje a algoritmy k jeho řízení.
Tak a zítra tu dostanu na frak za tento aditovovaný výplod.
Naposledy upravil
MartasBrno dne stř úno 02, 2011 12:16, celkově upraveno 1
a když jsem se v 15-ti rozhodoval co dál dělat, poslouchat sestry byla pro mě jasná volba...