Ptal jsem se pěti absolutně různých "přestavbářů" na různých místech republiky (Tábor, Karlovy Vary, Jihlava, Hradec Králové a Nový Jičín), jaké mají zkušenosti s přestavbami na E85 po těch pár letech, co to existuje.
Všichni bez výjimky mi potvrdili, že takovou přestavbu lze provést u jakéhokoli zážehového motoru, který má řízení (tzn. jednotku, vstřikování a lambda sondu). Ovšem také mi všichni stejným názorem nezávisle potvrdili, že u takto přestavěných motorů se při provozu na E85 zvýší spotřeba paliva o cca 20%, u ne úplně nových vozidel i více než 20%. Jinak to z principu věci ani nejde - pokud motor má pracovat s bohatší směsí, nutně to palivo do té směsi někde vzít musí. Cena přestavby se pohybuje kolem 4000-5000 Kč - někdo jako bonus dává plnou nádrž zdarma.
A teď trocha matematiky:Rozdíl ve spotřebě paliva před- a po přestavbě je - podle tvrzení samotných přestavbářů, i na základě recenzí a diskusních skupin samotných uživatelů takových vozů, minimálně
20% v neprospěch lihu.
Cena litru E85 je (v Třebíči a okolí) 24-25 Kč. Cena litru N95 je (v Třebíči a okolí) 30-31 Kč. To je
24-25% v prospěch lihu.
Já nevím, ale mně to vychází tak, že se takový pochybný experiment s mnoha riziky rozhodně nevyplatí. Abych pro nejistou úsporu
méně jak 5% finančních investic za palivo riskoval, že mi to v zimě nebude startovat, že mi to zničí palivové potrubí, těsnění v systému a další věci, na to nemám povahu. Rozumným a rozvážným jízdním stylem umím uspořit mnohem víc, než jen 5% paliva, to si můžete být jistí, a nepotřebuju na to žádnou pochybnou alternativu
.
Takže za mne -
Ethanol NE !!!