Ahoj Martine,
pravdu máš částečně s ohledem na provozní režim a otáčky, ale prakticky pravdu nemáš.
Vycházejme z popisku na obrázku:
Nátrubek "do filtboxu" je odtah výparů z klikové skříně motoru. Funguje ale jen při zvýšených otáčkách (postupně od cca 2000 ot/min), protože jinak podtlak uzavírá šoupátko umístěné na hřídeli první škrticí klapky. Je to tam proto, že při volnoběhu jsou výpary z klikové skříně malé a jdou spolu s čistým vzduchem přímo do sání. Při vyšších otáčkách, kdy jsou výpary vyšší, je vyšší i podtlak v sání. Otevře se šoupě a výpary obchází klapku. Jednak se tím maže její hřídel a zároveň eliminuje znečistění difuzoru první komory.
Nátrubek "do rozdělovače" je správné místo pro zapojení hadičky podtlaku pro rozdělovač. V praxi ale toto dodatečné zvýšení předstihu funguje spíš při brzdění motorem, kdy se nuceně zavřou obě škrticí klapky a vzroste tak pro tuto soustavu podtlak (kvůli emisím). Dále to funguje v přechodových režimech částečného zatížení, kdy podtlakový karburátor umí zavřením klapky II. komory zvýšit podtlak na I. komoře za účelem lepšího promísení směsi a zvýšení její účinnosti. Zrovna karburátor 2105 má v originále další prvky odpojující dodávku paliva při brzdění motorem (pneumatický ventil a mikrospínač), takže by logicky ta podtlaková regulace na rozdělovači vlastně až tak být nemusela, ale stejný unifikovaný rozdělovač se používal i pro motory 2101/21011, kde elektronicky řízený karburátor nikdy sériově nebyl. Čili reálné využití tohoto podtlaku může být v případě rogala diskutabilní s ohledem na skutečnost práce motoru po většinu času pod zátěží. Ale nesmí to zůstat volně jen tak, pak by to ovlivňovalo složení směsi (falešný vzduch).
Hodně štěstí s tým pértinaxem.