od Honza854 » sob črc 16, 2016 22:13
Tak mi auto lítá na bezkontakt úplně skvěle. To jsem na 2103 ještě nezažil. Ne že by to snad jelo nějak výrazně líp, než dobře seřízenej kontakt, ale ten volnoběh, to je nádhera. Jistě jste si všimli předchozích příspěvků. pořád tam byla neurčitost v zapalování nakonec to bylo složitější. Stalo se mi to, že odešel usměrňovač v alternátoru. Auto přestalo pálit, byl to děs, běs. Na plyn to kuckalo a střílelo, na benzín lepší, ale také bída... Když jsem vytáhnul kabel jiskra skákala slabě, přerušovaně. Pohledem do schématu vykoukl vysokonapěťový obvod. Z vysokonapěťového výstupu z cívky se jde proud přes svíčku na blok motoru a pak usměrňovačem alternátoru na pluspól, dále přes spínací skřínku, zapalovací kontakt na pluspól indukční cívky, čímž je na druhém konci vinutí tohoto autotransformátoru. Paralelně k usměrňovači alternátoru může proud vysokonapěťového impulzu téct přes elektrolit akumulátorové baterie (což ale nefunguje, elektrolyt moc nevede).
Když se mi tedy přerušil usměrňovač, jiskra nechtěla skákat. Jiskra skočila jen při přiblížení vysokonapěťového kabelu k pluspólu cívky. Mě to pořád nedocházelo, takže jsem měnil součástky, vylepšoval obvod (spínání napájení cívky samostatným relé napřímo). Při měření napětí mezi motorem a pluspólem cívky docházelo k různým výkyvům. Protože se mi to nezdálo, připojil jsem diodu přímo mezi motor a pluspól cívky ve směru od zemně k plusu a nastalo zlepšení. Takže jsem vyměnil alternátor a najednou pohoda. Jenže Pak jsem vždy někam vyrazil a do půl hoďky to jelo a pak najednou cukání a blaf a přestalo jet. Vždy po půl hoďce jsem natočil motor na první otočení a jel dál, ovšem zdechlo to po pár minutách. Tak jsem znovu zkusil jiskru a nic. No a zjistil jsem, že jak byl přerušen vysokonapěťový obvod poškozeným usměrňovačem, tak napětí cívky hledalo cestu a tu našlo proražením mezizávitové izolace. Za studena izolovala, za tepla ne, takže jakmile se mi, už po opravě usměrňovače, cívka ohřála, přestala izolovat a indukovat a nejel jem. Při měření odporu se cívka chovala normálně, takže mi chvilku trvalo, než mi to všechno došlo. V souvislosti s tím jsem samozřejmě stihnul vyměnit komplet zapalování (původní soustava z roku 1974) za bezkontakt, dále olejové čerpadlo (přišlo mi, že je přidřené a rozhazuje mi tedy pohon rozdělovače, protože stroboskop ukazoval rozhození předstihu při poruše usměrňovače alternátoru) a nakonec i řetěz s koly, karburátor, palivové čerpadlo, vyčistit nádrž a vyměnit sání paliva, provést generálku reduktoru plynu, než jsem se dokopal k tomu alternátoru.
LADA 1500 béžové barvy, r. v. 1977, typ 2103
LADA 1500s červené barvy, r. v. 1979, typ 21061 (už bez papírů).
LADA 1500 tmavě modré barvy, r.v.1987, typ 2107