od Jan Vaníček » úte pro 06, 2016 19:36
Že to není jednoduché, je jasné a že jsi náročný je správně! I já jsem byl, proto dnes jako amatér umím to, co umím. Ono Nastříkat celý Berlingo byť bez střechy v domácích podmínkách není taky žádná sranda.
Začal bych tím, co jsem psal už v neděli a Tys mě již předběhl. Tenhle typ barvy/laku není vhodný pro lakování v našich podmínkách. To už víš. Používám MS. Je otázkou (tady by třeba věděl Applik jako profík, jestli ty podklady spolu nebudou reagovat ať už zrovna "zvednutím" se, nebo i při vysychání díky různým fyzikálním vlastnostem. Určitě tomu hodně zatop, ať to zraje. Za sebe bych při této nejistotě volil znova plnič a pak teprve novou barvu a lak.
Pokud bude současný podklad dostatečně tvrdý, proč nezkusit leštit. Pomeranč běžně přebrušuji papírem 2000-2500 a úspěšně leštím. Pravda, je na to potřeba leštička s velkým kotoučem a nastavitelnýma otáčkama, na detaily ten malý (ale drahý) hajzlík na vrtačku. Leštidlo zásadně "nemastné" tedy bez silikonu a pod.. Pokud se něco nepovede (probrousíš), můžeš stříkat a nebude Ti to dělat mastné flíčky/oka/krátery. Používám většinou 3M. Po přebroušení Ti tam nemůžou zůstat rýžky. Pokud ano, dobrousit, pokud vznikají, znamená to, že barva není dostatečně vytvrdlá. Ne jeden "profi" lakýra, nebo teda alespoň ten, co se tím živí takto při celolaku leští celé auto. I já jsem to dříve musel dělat, teď už jsem dál. Pravda, u berlinga se mi stalo, že jsem musel opravovat PP blatník (já blb jsem ho stříknul barvou od "loňska"- měl jsem je sundané a k němu jsem vzali PP dveře (jediný, ale probroušený slejvanec), jenže mi uprostřed stříkání kompresor podal ruku a musel jsem vzít za vděk tím malinkým krumplem a ten nestíhal průtok vzduchu, hodně důležitý je stabilní tlak. Takže odstín OK, ale pomeranč. Takže přebrus, zbytek auta jen "smítkování". No je to pro nelakýrníka k nepoznání. Co jsem odpozoroval. Sice mi říkají, lak ředit ca 10%, dle zkušenosti ředím až 30%, je to fakt vodička, dám ale 3 vrstvy a je to nalité skvěle, tloušťka dostatečná. Hodně záleží na ředidlu. Chce to ne univerzál odkudkoliv, ale "univerzál" již odzkoušený. Dělá hodně! Navíc jsou podle podmínek ještě ředidla rychlá, pomalá, střední. Záleží za jakých podmínek se lakuje, co se lakuje a kde se lakuje. Většinou požívám rychlé a střední, rychlé pro menší plochy, které se pak stejně ještě dolešťují. Lakuji venku, tak zase chci, aby to co nejrychleji vyprchalo a bylo prachu a mouchovzdorný, nesmí být ale moc teplo. Pokud Ti to udělá třeba kráterky po kapce vody, mastnotě, zakápnout po vyschnutí štětečkem lakem a po vytvrdnutí přebrousit do ztracena a přeleštit.
Na podzim jsem dělal Berlingo rodičům. Vůbec to nešlo na svět, počasí blbé, když jsem stříkal, tak najedno mšice a pod.. Stříkal jsem lemy př. blatníků, prahy, dveře po lišty, komplet pětky a zadní blatníky po vrchní prolis ( lemy bych musel a na jednom blatníku byl bochanec). Jeden zadní blatník a dveře jsem stříkal dvakrát. Ještě jedny dveře 3x. Jenže tam se mi to pořád zvedalo i přes mezivrstvu. Tak jsem nakonec milé dveře kompletně zbrousil na základ a udělal uše znova až pak to klaplo. Nejkrásnější ale bylo, že mezi stříkáním a leštěním rozstřiků byly skoro 2 týdny (byl jsem služebně pryč) a jak nádherně a lehce se to zabrousilo a rozleštilo, opravdu je lepší nespěchat a počkat.
Snad jsem napsal pár postřehů, které mohou pomoci.
Jo ještě poslední. Letos jsem si pořídil váhu a míchám složky váhovým, ne objemovým poměrem a je to o hodně lepší!
U applika jsem konečně zjistil, čím dělat ty "hrubé" nástřiky (vyzkoušel jsem mraky výrobců, všechny po určité tobě na nic). Je to sice raketa cenová, ale myslím, že se to vyplatí pro někoho, kdo pár aut udělá (jedno je nesmysl).
Honza