Skupina oprávnění B a B+E
Našel jsem na jednom foru zajímavý dopis věnovaný věčnému dilema B a B+E. Paní ředitelka tam vysvětluje, že i pro tažení vozíku nad 750 kg není potřeba ŘP skupiny E pokud se celá souprava vejde do 3,5 t. Jelikož se tam Niva vejde vždy možná tuto informaci někdo uvítá. Nepatří tak docela do tohoto tématu , ale nechtěl jsem zakládat nové a nyní to zde probíráme.
Přepis:
S ohledem na množící se dotazy k významu řidičského oprávnění skupiny B a B + E z hlediska možného řízení jízdních souprav vydává Ministerstvo dopravy, odbor dopravně správní a BESIP, následující stanovisko.
SKUPINA B:
Podle §81 odst.4 zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů (zákon o silničním provozu), ve znění pozdějších předpisů, přicházejí v úvahu v zásadě dva možné způsoby řízení jízdních souprav s řidičským oprávněním skupiny B. Písmena a) až c) totiž představují samostatné alternativy vozidel, resp. jejich souprav, jež lze s oprávněním skupiny B řídit.
Podle písmene a) cit. ustanovení motorové vozidlo, které má kromě místa řidiče nejvýše osm míst k sezení a jehož maximální přípustná hmotnost nepřevyšuje 3 500 kg. K tomuto motorovému vozidlu smí být připojeno přípojné vozidlo o maximální přípustné hmotnosti nepřevyšující 750 kg. Souprava tedy může mít následující složení:
motorové vozidlo 3 500 kg + přípojné vozidlo až 750 kg = jízdní souprava 4 250 kg (ve všech uvedených případech se jedná o maximální přípustnou hmotnost).
Podle písmene c) tohoto ustanovení opravňuje řidičské oprávnění skupiny B k řízení jízdních souprav složených z motorového vozidla podle písmene a) nebo b) a přípojného vozidla, pokud maximální přípustná hmotnost soupravy nepřevyšuje 3 500 kg a maximální přípustná hmotnost přípojného vozidla nepřevyšuje pohotovostní hmotnost motorového vozidla. V tomto případě již neplatí omezení maximální přípustné hmotnosti přípojného vozidla 750 kg, přípojné vozidlo tedy může být těžší. Jediným omezením hmotnosti přívěsu zde je, že jeho maximální přípustná hmotnost přípojného vozidla nepřevyšuje pohotovostní hmotnost tažného motorového vozidla. Pro celou jízdní soupravu pak platí omezení spočívající v nepřekročitelné maximální přípustné hmotnosti na nejvýše 3 500 kg. Příklad takové jízdní soupravy může být následující:
tažné motorové vozidlo o maximální přípustné hmotnosti 2 000 kg, s pohotovostní hmotností 1 500 kg, spojené s přípojným vozidlem o maximální přípustné hmotnosti nejvýše do 1 500 kg, tj. jízdní souprava o maximální přípustné hmotnosti do max. 3 500 kg.
SKUPINA B + E:
Řidičské oprávnění skupiny B + E opravňuje podle § 81 odst. 10 zákona o silničním provozu k řízení jízdních souprav složených z motorového vozidla uvedeného v odstavci 4 a přípojného vozidla, pokud nejde o jízdní soupravu podle odstavce 4 písmeno c). Po převedení do normálního jazyka to znamená následující. V rámci řidičského oprávnění B + E můžete řídit motorové vozidlo, k jehož řízení postačuje skupina řidičského oprávnění B, přičemž k němu můžete připojit přípojné vozidlo o maximální přípustné hmotnosti nad 750 kg. Odkaz na odstavec 4 písmeno c) v cit. ustanovení je nutno chápat tak, že v případě řidičského oprávnění skupiny B + E neplatí omezení maximální přípustné hmotnosti soupravy do 3 500 kg.
Podotýkáme, že je ale nutné dodržet podmínky pro zapojování vozidel do jízdních souprav. Předně se jedná o technické podmínky vztahující se k tažnému vozidlu, kde zpravidla bude výrobcem dané omezení hmotnosti pro bržděné a nebržděné přívěsy. Tyto hodnoty nesmí být překročeny. Dále zde platí § 14 vyhlášky č. 341/2002 Sb., o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, v němž jsou upraveny technické požadavky na spojitelnost vozidel do jízdních souprav a jejich provoz. Je zde dáno, že okamžitá hmotnost přípojného vozidla nebo přípojných vozidel smí být u souprav s nejvyšší konstrukční rychlostí vyšší než 40 km/h nejvýše 1,5 násobek okamžité hmotnosti tažného vozidla. Okamžitá hmotnost přípojného vozidla nebo přípojných vozidel smí být u souprav s nejvyšší konstrukční rychlostí do 40 km/h nejvýše 2,5 násobek okamžité hmotnosti tažného vozidla (zprav. zde půjde o traktory). Hypoteticky si tedy lze představit, že s řidičským oprávněním skupiny B + E lze řídit jízdní soupravu, jejíž celková hmotnost je 12 250 kg, jestliže je konstrukční rychlost tažného vozidla nejvýše 40 km/h. U tažných vozidel s vyšší konstrukční rychlostí se lze dostat na 8 750 kg hmotnosti soupravy. Jde zde samozřejmě o extrémní případy.
Uvedená úprava odpovídá v případě skupiny "B" i "B + E" příslušným předpisům Evropských společenství (tj. Směrnici 91/439/EHS).
JUDr. Pavla Horká, ředitelka, Odbor dopravně správní a BESIP v z. JUDr. Jan Kněžínek, v.r., zástupce ředitelky
Děkujeme uživateli Bobes. L.
Řidičský průkaz B a B+E
zde se dozvíte odpovědi na často kladené otázky ohledně technických věcí vozidel LADA
Moderátor: Moderátoři
- Luděk Musil
- Příspěvky: 10614
- Registrován: úte čer 01, 2004 07:55
- Bydliště: Vyškov/Rašov
- Kontaktovat uživatele:
Zpět na „FAQ - Často kladené dotazy“
Přejít na
- Pravidla a informace pro uživatele fóra
- ↳ Pravidla komunikace na fóru
- ↳ Informace administrátorů
- ↳ Kniha přání a stížností
- ↳ Test fórum
- ↳ LadaWiki
- Stará řada (2101 - 2107)
- ↳ Diskuse k modelové řadě
- ↳ Zajímavé úpravy a vylepšení
- ↳ Nepovedené pokusy
- ↳ Hnací soustava
- ↳ Elektrická soustava
- ↳ Karoserie a ostatní
- ↳ Manuály a schémata
- Niva (212x)
- ↳ Diskuse k modelové řadě
- ↳ Zajímavé úpravy a vylepšení
- ↳ Nepovedené pokusy
- ↳ Hnací soustava
- ↳ Elektrická soustava
- ↳ Karoserie a ostatní
- ↳ Manuály a schémata
- Samara, OKA (2108, 2109, 1111)
- ↳ Diskuse k modelové řadě
- ↳ Zajímavé úpravy a vylepšení
- ↳ Nepovedené pokusy
- ↳ Hnací soustava
- ↳ Elektrická soustava
- ↳ Karoserie a ostatní
- ↳ Manuály a schémata
- Nová řada (2110 - 2112)
- ↳ Diskuse k modelové řadě
- ↳ Zajímavé úpravy a vylepšení
- ↳ Nepovedené pokusy
- ↳ Hnací soustava
- ↳ Elektrická soustava
- ↳ Karoserie a ostatní
- ↳ Manuály a schémata
- Kalina (1117, 1118 a 1119), Granta (2190), Kalina II (2192, 2194)
- ↳ Diskuse k modelu Kalina
- ↳ Diskuse k modelu Granta
- ↳ Zajímavé úpravy a vylepšení
- ↳ Nepovedené pokusy
- ↳ Hnací soustava
- ↳ Elektrická soustava
- ↳ Karoserie a ostatní
- ↳ Manuály a schémata
- Priora (2170,2171,2172)
- ↳ Diskuse k modelové řadě
- ↳ Zajímavé úpravy a vylepšení
- ↳ Nepovedené pokusy
- ↳ Hnací soustava
- ↳ Elektrická soustava
- ↳ Karoserie a ostatní
- ↳ Manuály a schémata
- Vesta
- ↳ Diskuse k modelové řadě
- ↳ Zajímavé úpravy a vylepšení
- ↳ Nepovedené pokusy
- ↳ Hnací soustava
- ↳ Elektrická soustava
- ↳ Magnitola (rádio/MMS)
- ↳ Karoserie a ostatní
- ↳ Manuály a schémata
- Prototypy a ostatní modely VAZ
- ↳ Diskuze k modelu XRay
- ↳ Ostatní modely a prototypy
- Technická sekce a opravy
- ↳ FAQ - Často kladené dotazy
- ↳ Elektronická výbava a doplňky auta - BASTLÍRNA
- Bazar
- ↳ Prodám
- ↳ Koupím
- ↳ Daruji či vyměním
- ↳ Ostatní
- Srazy
- ↳ Organizace srazů
- ↳ Malé srazy
- ↳ Velké srazy
- ↳ Ostatní srazy
- Proběhlo v minulých letech
- ↳ Jedovnice 14
- ↳ Jedovnice 13
- ↳ Jedovnice 12
- ↳ Jedovnice 11
- ↳ Jedovnice 10
- ↳ Jedovnice 9
- ↳ Jedovnice 8
- ↳ Jedovnice 7
- ↳ Jedovnice 6
- ↳ Jedovnice 5
- ↳ Jedovnice 4
- ↳ Jedovnice 3
- ↳ Jedovnice 2
- ↳ Jedovnice 1
- ↳ Šírava 1
- ↳ Trnava 9
- ↳ Trnava 8
- ↳ Trnava 7
- ↳ Trnava 6
- ↳ Trnava 5
- ↳ Trnava 4
- ↳ Trnava 3
- ↳ Trnava 2
- ↳ Trnava 1
- ↳ Mnichovo Hradiště 11
- ↳ Mnichovo Hradiště 10
- ↳ Mnichovo Hradiště 9
- ↳ Mnichovo Hradiště 8
- ↳ Mnichovo Hradiště 7
- ↳ Mnichovo Hradiště 6
- ↳ Mnichovo Hradiště 5
- ↳ Mnichovo Hradiště 4
- ↳ Mnichovo Hradiště 3
- ↳ Vrchlabí 1
- ↳ Mnichovo Hradiště 2
- ↳ Mnichovo Hradiště 1
- ↳ Příbram
- ↳ Bechyně 7 (1. Mezinárodní sraz)
- ↳ Bechyně 6
- ↳ Bechyně 5
- ↳ Bechyně 4
- ↳ Bechyně 3
- ↳ Bechyně 2
- ↳ Bechyně 1
- ↳ Ostatní akce
- Sponzorská sekce
- ↳ Sekce pro sponzory
- ↳ Technika
- ↳ S.O.S.
- ↳ Oficiálny klub
- Ve volném stylu
- ↳ Poklábosme
- ↳ Příhody ze silnic
- ↳ Zajímavá místa na cestování
- ↳ Zkušenosti se servisy
- ↳ Firmy a kontakty
- ↳ Svozy a rozvozy
- ↳ Hádky
- ↳ Ukradená vozidla
- Jiná auta
- ↳ Volné klábosení - ostatní ruská auta
- ↳ Volné klábosení - všechny ostatní značky
- ↳ Technické problémy
- ↳ Offroad chlívek
- ↳ Představ své vozidlo
- ↳ Lokality na projížďku
- ↳ Neřízená diskuze o všem možném
- ↳ Technické problémy a vychytávky