Měření odběru proudu v elektroinstalaci bez odpojení aku

zde se dozvíte odpovědi na často kladené otázky ohledně technických věcí vozidel LADA

Moderátor: Moderátoři

Měření odběru proudu v elektroinstalaci bez odpojení aku

Příspěvekod Petr HC » čtv srp 26, 2010 22:37

Tip do FAQ. Fígl na měření proudu v autoelektroinstalaci.

Často je zapotřebí změřit vybíjecí /nabíjecí proud akumulátoru. Pro dobře vybaveného automobilistu – jak přístroji, tak vědomostmi – zdá se - žádný problém. Stále tu však několik problémů zůstává.
a) při rozpojení obvodu akumulátor – vůz dojde k resetu řídící jednotky a u většiny autoradií ke ztrátě informací v paměti RAM.
b) odpojit akumulátor za běhu motoru nelze (ohrozili bychom přepětím většinu spotřebičů) ,takže je problém měřit nabíjecí proud.
c) při připojeném ampérmetru motor nenastartujeme (zničili bychom běžný multimetr, který mívá ss proudový rozsah max. 20 -30 A, startovací proud 300 – 350 A)
d) na cesty s sebou obvykle vozíme pouze laciný multimetr „pouťák“ za 100 – 200 CZK s ještě menším ss proudovým rozsahem .
Použijeme proto ukostřovací kabel akumulátoru (mezi aku a maskou vozu) ve funkci bočníku a ocejchujeme si jej s milivoltmetrem zmíněného “pouťáku“ přepnutého na rozsah 0 - 200 mV jako ampérmetr, pomocí proudu vypočteného např. při rozsvícených dálkových světlech . U mojí 2112 mi vychází, že proudu 10 A odpovídá úbytek na tomto kabelu 25 mV, tedy konstanta měření je 400 . Jinak řečeno – 1 mV ~ 400 mA. Poněvadž „pouťák“ měří ještě jedno místo za desetinnou čárkou , je tedy max. rozlišení +/- 40 mA, což není sice nic moc, ale ve většině případů si s tím vystačíme. Konstantu si napíšeme na samolepku a přilepíme na kabel.
Výhody:
a) není nutno rozpojovat proudový okruh akumulátor - vůz
b) máme k dispozici rozsah +/- 40 mA – 80 A tedy pro nabíjení i vybíjení
c) po přepnutí „pouťáku“ na rozsah 0 – 2 V !!! NEZAPOMENOUT !!! můžeme bezpečně nastartovat a měřit startovací proud do 800 A (max. proud zabrzděného starteru u 2112 je 700 A). Toto měření však bude pouze orientační, poněvadž starter má svůj ukostřovací kabel, což změní konstantu měření. Ještě odzkouším jak moc. Pro názornost viz obr.

//přesun do FAQ a edit názvu zelvotron
Přílohy
mereni_I.jpg
Naposledy upravil Petr HC dne pát srp 27, 2010 11:48, celkově upraveno 2
Uživatelský avatar
Petr HC
 
Příspěvky: 2295
Registrován: stř lis 21, 2007 11:27
Bydliště: Hořice

Příspěvekod Marek89 » pát srp 27, 2010 08:28

Čiže ak som to správne pochopil, tak na multimetri dám rozsah do 200mV, zmerám koľko bude na tom kábli úbytok pri zapnutých svetlách ? Mám to merať tak, že jednu svorku dám na aku a druhý na masku vozu ?
Lada 2105

Vaz náš, ktorý si vyvarený
roztoč sa opäť kolesa tvoje,
buď jazda Tvoja na všetkých diaľniciach
a cestach, odpusť nám naše úpravy ako
i my odpúštame Tvoje neduhy a neuved nás
do pokušenia prejsť na inú značku a zbav
nás všetkých protivných techinkov STK.
NATURAL!
Uživatelský avatar
Marek89
 
Příspěvky: 1794
Registrován: úte úno 20, 2007 17:45
Bydliště: Čaňa, KE - Okolie

Příspěvekod Petr HC » pát srp 27, 2010 09:35

Marek89 píše:Čiže ak som to správne pochopil, tak na multimetri dám rozsah do 200mV, zmerám koľko bude na tom kábli úbytok pri zapnutých svetlách ? Mám to merať tak, že jednu svorku dám na aku a druhý na masku vozu ?

Máš to doplněno obrázkem, ale nevím, jestli to bude u 2105 fungovat i s "pouťákem". Záleží na tom, jak velký odpor bude ten bočník simulovaný kostřícím kabelem mít. Princip samozřejmě bude fungovat, ale možná s citlivějším milivoltmetrem nebo bude základní jednotka rozsahu větší. Podmínkou přesného měření jsou také nezkorodované spoje konců kostřícího kabelu.
Uživatelský avatar
Petr HC
 
Příspěvky: 2295
Registrován: stř lis 21, 2007 11:27
Bydliště: Hořice


Zpět na FAQ - Často kladené dotazy

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků