od Marek » čtv úno 19, 2015 18:41
Já mám výhodu, že u mého auta se nic, kromě sbíhavosti předních kol, seřizovat nedá. Takže já na svém autě seřizuji celé roky sbíhavost podle toho, jak se mi sjíždějí přední kola.
Ovšem u Lady je to úplně něco jiného. Tam se dají seřizovat záklony i odklony, takže pouhá korekce sbíhavosti ničemu nepomůže. A protože záleží na pořadí seřizování, není jedno, co se seřídí dřív a co později. Takže to bez kvalitních přístrojů fakt nejde.
Navíc u Lady je problém, že většina aut má dosti unavené díly přední nápravy, zejména mám na mysli silentbloky v ramenech. Takže se to stejně seřídit nedá. Pokud se totiž auto zhoupne, hodnoty jsou rázem úplně mimo.
To by se muselo celé udělat nové - ramena, silentbloky ramen, svislé čepy a řízení. A taky by se muselo rozchodit uložení spodních ramen k nápravnici, aby bylo možno demontovat a namontovat kalibrované podložky k seřízení.
Záklon se ladí jako první, a to: Pokud je na daném kole malý, přidají se kalibrované podložky pod zadní šroub uložení spodního ramene, a samozřejmě naopak.
Jakmile jsou hotové záklony, ladí se odklony. A to tak, že se přidává nebo ubírá (podle potřeby) stejný počet kalibrovaných podložek pod přední i zadní šroub spodního ramene.
Jako poslední se ladí sbíhavost - logicky na tyčích řízení.
Udělat geometrii opravdu kvalitně a dobře umí dnes málokdo, ač by si člověk mohl myslet opak. Nikdo se s tím nechce s..t, navíc spousta mechošů to ani neumí. Ale věřte mi - když se to udělá opravdu dobře, je to koncert a volant se točí úplně jinak.
Já jsem kdysi (v roce 2005) dělal GO přední nápravy a poté jsem si udělal celou geometrii sám - tak, jak se má. Nikdy jste neviděli žigulíka, kterému by se točil volant lehčeji.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)