Pokračování odjinud:
Luděk Musil píše:valda1971 píše:...za hnanou nápravou pokud je tato zadní" ...
Valdo - přesněji
HNACÍ. A platí to pro osobní automobily, nákladní jsou za poslední nápravou povinný.
Hnaná náprava = neuvádí vozidlo do pohybu
Hnací náprava = žene vozidlo vpřed/vzad
L.
Dovolím si tu založit češtinářský okýnko
Hnací/hnanýSkoro by mě zajímalo, co na to ústav pro jazyk český
Nebo ňáká odborná terminologie.
Nikdy jsem to ňák neřešil, páč mi to dycky přišlo víceméně skoro jako synonymum, ale teď mě to začalo zajímat.
Co jsem se třeba naučil rozeznávat rozdíl mezi krouticí/kroutící, tak to striktně rozlišuju a když to vidim špatně, tak se tomu usměju
Hnací:
Za mě je hnací náprava taková, která žene, pohání - typicky u Žigulíka je to náprava zadní.
Hnaný:
V tom vidim něco, co je poháněný od něčeho hnacího. Hnaná náprava od hnacího motoru. Třeba.
Přední náprava starýho Žigulíka je dle mýho výkladu jak nehnací, tak nehnaná. Byť by se pro ní jako hnací moh brát samotnej automobil, nicméně auto je to, co chceme pohánět a hnaná náprava by tak nepřispívala k tomu pohybu, proto jí za hnanou nemůžu uznat.
U aut jsem se nad tim eště asi nikdy fakt nezamyslel, naopak u železnice v tom mam podstatně víc jasno. A od toho se analogicky odpíchávam.
Vemte si kupříkladu lokomotivu řady 498.1 s pojezdem 2´D 1´, což znamená 2 běhouny v otočným podvozku, 4 spřažený dvojkolí a 1 výkyvnej běhoun. Hnací náprava je jenom jedna - je to ta druhá v sadě spřažených dvojkolí, je poháněná ojnicema z parního stroje. Od hnací nápravy jsou pak spojnicema hnaný další 3 nápravy, tzv. spřažený. Celej soubor tutěch 4 náprav je pro lokomotivu hnací.
Běžný podvozky a běhouny jsou nehnaný.
Je to zajímavej překladatelskej oříšek.
Jo a zkuste si furt dokola opakovat slova hnací a nebo hnaný, po chvíli zjistíte, že to jsou fakt divný slova